Home Sweet Home (2013)

Canada / Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door David Morlet
met Meghan Heffern, Adam MacDonald en Shaun Benson

Het pasgetrouwde stel Frank en Sara maken de ultieme nachtmerrie mee wanneer ze net thuiskomen van een etentje en een ongenodigde gast aantreffen. Gevangen door deze methodische moordenaar in hun eigen huis, moet het stel er alles aan doen om te ontsnappen aan zijn gestoorde spelletje.

avatar van Shinobi
Niet al te bijzondere home invasion film.

Het begint wel sterk en naargeestig met de moordenaar die al in het huis aanwezig is en waarin je hem op de voet volgt met zijn voorbereidingen. Het is dan echt wachten op het nietsvermoedende stelletje dat net thuiskomt. Langzaamaan maakt de moordenaar – die wel erg veel weg heeft van een Michael Myers kloon - dan zijn moves.

Het jammere is, is dat de film dit iets te letterlijk heeft genomen. Het gaat veel te langzaam en er gebeurt simpelweg gewoon te weinig om de film interessant te houden.
Dat heeft denk ik ook deels te maken met het inwisselbare stel en de moordenaar zonder echte motief. Nu maakt mij dit op zich niet veel uit, mits er flink wat horror aanwezig is. En daar is de film wat gebrekkig in, er is in de tweede helft geen spanning meer aanwezig en het onheilspellende sfeertje is ook weg. De film kent wel een redelijke plottwist, maar dat is het wel.

Al met al een matige horror die nergens boven het gros uitsteekt.

2,0 Sterren.

avatar van tattoobob
Ik heb me prima vermaakt met deze film..
Hij begint sterk . . .maar houd jammer genoeg niet aan...
Toch al met al zeker niet slecht.

avatar van Spartaan1986
Een zeer sterke eerste 35-40 minuten werden helaas geen vervolg gegeven in het 2e deel. De stupide beslissingen van het vrouwelijke slachtoffer plus het ontbreken van een goed motief maken de film uiteindelijk niet meer dan pure middelmaat. Jammer, want er zat meer in.

Zoals voorgaande reacties vond ook ik het eerste deel veelbelovend, maar dan zakt de film volledig in. De regisseur heeft een film proberen te maken naar ouderwetse simpele horrorbeginselen, maar hij treedt teveel in herhalingen en zijn verhaal mist een goed plot en ontwikkelt zich verlammend traag.

avatar van Bottleneck
Vond 'm wel te doen. Het stikt van de home invasion films maar deze begint creepy rustig en is verfrissend vanuit het perspectief van de indringer in plaats van de slachtoffers. Wanneer dat kantelt wordt de film echter ook minder en wil het niet echt spannend worden.

De traagheid werkt in het begin erg positief maar ging me halverwege ook tegenstaan, dat eeuwig langzame geloop van iedereen. Een tempoversnelling in scenario en soundtrack had de film denk ik veel goeds gedaan (zoals A l'interieur, waar het in het tweede deel een beetje naar neigt maar dus onvoldoende).

De laatste tien minuten zijn gelukkig wel helemaal raak. Vind het juist prettig dat er een motief ontbreekt; sadisme, macht, de kick, het is een psycho, daar is het motief eigenlijk al. De gewelddadigheden zijn (te) schaars maar wel met overtuigende gevolgen: één klap met een golfclub of je neus aan gort geslagen, dan doe je even niets meer.

Het 'twistje' kon me niet zo gek veel interesseren, het einde zelf gelukkig wel, lekker genadeloos en onverwacht. De regisseur Morlet (of Morley vongens de credits) doet het vrij goed maar net als Mutants is het allemaal nét niet stabiel genoeg.

avatar van tattoobob
Ben meer benieuwd naar jouw review!

die review is ook nog eens van een andere Home Sweet Home dan deze

avatar van 606
Bottleneck schreef:
die review is ook nog eens van een andere Home Sweet Home dan deze
Ik was daar ook mee in de war, heb die andere stem verwijderd heb dus deze gezien.

verwarrend inderdaad, die andere is ook nog nergens te vinden geloof ik

avatar van Shinobi
Bottleneck schreef:
verwarrend inderdaad, die andere is ook nog nergens te vinden geloof ik

Ja, ik dacht dus ook dat ik naar die andere versie zat te kijken. Tot ik zag dat het allemaal wel heel anders verliep dan wat er in het plot stond. Dus snel maar even deze toegevoegd.

Wat een trage film was dit. Alleen het begin is wel leuk als je ziet hoe de insluiper alles voorbereid

Verder gebeurt er erg weinig en de plotwending op het einde heeft aan de ene kant ook niet veel voeten in orde.

Een mager tweetje

avatar van Daan258
Idd, het eerste half uurtje is zeker niet slecht, maar daarna kakt de film wel in en is totaal niet spannend meer. Jammer had veel beter gekund.

avatar van Noodless
Bottleneck schreef :

Realistisch perspectief

Het twistje kwam op een bepaald moment ook niet zo verrassend gezien de telefoontjes. Best oké en het einde is inderdaad dik in orde. 7/10

Sterk.

Alleen al voor de uitvoering alleen verdient deze film een véél hoger gemiddelde. Uiterst gecontroleerd, in lijn met de killer van de film, wordt alles in beeld gebracht. Dat leidt inderdaad niet tot een hoog tempo, maar daar is het de film ook helemaal niet naar.

Wel eens dat het tweede deel niet brengt wat het eerste deel belooft. Eerste deel duidelijk het sterkst, vooral dat omdat de focus op de killer ligt. Vond het een leuk gegeven dat Morlet eigenlijk "plotholes" van andere films uit het genre afgaat en laat zien hoe makkelijk deze op te vullen zijn. Jammer dat de focus in het tweede deel verlegt wordt naar de familie.

Ook érg jammer dat het mysterie van de moordenaar niet in stand gehouden wordt. Hij legt het (deels) af, want films als deze eigenlijk nooit ten goede komt. Jammer dat Morlet het dus niet echt op niveau weet af te maken, al blijft de stilering tijdens het tweede deel van de film ook op erg hoog niveau.

Genieten. Koud, berekend en klinisch sfeertje dat het net allemaal wat ijziger maakt dan in veel soortgelijke films.

avatar van Friday the 13 th
Toch wel een uniek uitgangspunt als je de moordenaar zo helemaal het huis ziet doorpluizen vooraleer het koppel arriveert.

Er zitten amper dialogen in de film, maar de spanning is zeker te snijden en bij momenten ook enkele goede schrikmomenten. De moordenaar ziet er dreigend uit. De twist is zeker goed gevonden.

Wat een waardeloze film zeg. Tijd geleden dat ik zo 3 een slechte film gezien heb.
Geld om de film te maken hadden ze blijkbaar ook niet
Niet kijken dus meteen de prullenbak in

avatar van Boeikens
Deed me vooral denken aan Funny Games en The Strangers

Sterke sfeeropbouw maar eenmaal de actie begint een eerder vrij matige spanning.
Tempo zit er niet echt in maar het geheel blijft toch lekker onderhoudend.
Leuke maar niet geheel onverwachte twist op het einde.

avatar van Brabants
Deze film kent een fraaie start met een mooie spanningsopbouw, over een stel wat beter niet thuis had kunnen komen. Gedurende de tweede helft klapt het geheel helaas helemaal in mekaar. Het lijkt alsof de inspiratie is verdwenen en dit zie je dan ook duidelijk in het verdere verloop. Het overgebleven slachtoffer en haar belager lijken dan ook een geheel eigen leven te leiden binnen het huis en van spanning is dan nog amper sprake. De uitwerking is in details hier en daar wat slordig en het camerawerk met belichting van een niet zo heel sterk niveau. Gelukkig is de speelduur vrij kort, waardoor je de film niet geheel zal afkraken, maar het is wel typisch zo'n geval waarvan je kan zeggen dat er meer in had gezeten.

avatar van Diederik58
Er had meer ingezeten. De geheimzinnigheid aan het begin is mooi. Je denkt wanneer gaat het gebeuren. Daarna wordt het snel afgeraffeld en zie je de plot al mijlen van te voren aankomen.

avatar van Chainsaw
In het eerste half uurtje is Home Sweet Home nog best vernieuwend. Het is interessant om een film te openen met de moordenaar en alles van zijn kant te beleven. De langzame, stilistische shots werken daarbij ook erg goed. Het siert de film dat het niet kiest voor een snelle vertelling of heftig handheld camerawerk, maar juist hele doordachte en trage shots gebruikt. Het zorgt voor een koude en kille sfeer. Dit past uitstekend bij de killer, die geraffineerd te werk gaat en overal de tijd voor neemt. Zelfs als zijn slachtoffers eindelijk thuis zijn, laat hij ze nog even rustig hun eigen gang gaan, hij heeft duidelijk geen haast om zijn spelletje te laten beginnen.

Helaas houdt Morlet dit in het tweede deel van zijn film niet vol. Zodra de aanval op het stel is gestart, blijven we niet langer bij de killer, maar volgen we voornamelijk Sara, een vrij nietszeggend en saai personage. Spanning is in dit tweede deel ver te zoeken als we Sara voor de zoveelste keer door het huis zien strompelen en ze zich moet verstoppen voor de moordenaar, die ergens in het huis rondloopt. Het zijn dit soort scènes die we net iets te vaak hebben gezien. En ook andere clichés komen om de hoek kijken, als het laten vallen van een sleutel bij een ontsnappingspoging of een bal die langzaam van de trap stuitert.

Wat dat betreft was de film een sterke toevoeging geweest voor de home invasion-films als de toonzetting en het originele perspectief van de opening was doorgetrokken. De kalme en kille sfeer blijft, maar door het gebrek aan interessante content en de komst van een hoop clichés verliest de film zijn kracht en zakt enorm in. Met als resultaat de zoveelste home invasion-film met een Michael Myers- kloon, twee oninteressante slachtoffers en een krakende houten vloer. In de laatste paar minuten van de film gooit Morlet er als uitsmijter nog wel een vrij aardige twist uit, maar dat haalt de film jammer genoeg niet meer uit de middenmoot.

2,5 sterren.

avatar van AmazingPP
Vond het wel een prima film eigenlijk. Ik had er niet veel van verwacht, maar de film begint goed. De spanning is werkelijk om te snijden. Wanneer de actie dan begint zitten er wel hier en daar wat onlogische zetten in, maar ach: het is een horrorfilm, dus dan mag het. Ik vond het masker werkelijk doodeng. Ben ik dan de enige? 3,5 *

avatar van Bottleneck
Masker kan ik me niet meer herinneren maar wat me wel goed is bijgebleven zijn de frisse aanpak (invalshoek) en de kille uitwerking (dus een halfje erop).

avatar van Elineloves
Best aardig. Grote voordeel van film is dat het niet teveel weggeeft, het motief en de dader blijven lang onbekend. Het masker dat de dader draagt en het feit dat je zijn gezicht niet ziet en stem niet hoort helpt goed mee aan de sfeeropbouw.

Het koppel zelf is niet veel soeps. Zij nemen, zoals we vaker zien in dergelijke films, onlogische keuzes. Ondanks dat blijft het spannend. Less is more, in dit geval, met toch oog voor detail.

Positieve verrassing.

avatar van Phantasm
Leuk bedacht verhaal, was inderdaad een verrassing.