The Last Frontier (1955)

Alternatieve titel: Savage Wilderness

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met Victor Mature, Guy Madison en Robert Preston

Verantwoordelijk voor de dood van 1500 man, wordt Kolonel Frank Marston (Preston) verbannen naar de verste uithoek van de Amerikaanse grens. Marston wordt gek van schaamte en plant een glorieuze terugkeer door een groep ruige rekruten op een zelfmoordmissie te sturen tegen de indianen. Jed Cooper (Mature) is de enige die hem kan stoppen, maar hij kan niet kiezen tussen het redden van de levens van zijn vrienden en ze hun eigen ondergang tegemoet laten gaan. Hij is namelijk verliefd op de vrouw van de Kolonel, Corrina (Anne Bancroft) en de enige manier om haar te krijgen is door de dood van Marston?

avatar van Jan met de pet
Redelijke western :2,5

avatar van madmax1
Herzien, maar niet lang snel vergeten deze cavalerie western, ook veel te duister beeld voor een cinemascoop breedbeeld ,de indianen zien eruit voor in een carnavals optocht .
Victor- Mature met zijn postuur totaal niet op zijn plaats in westerns ,slappe hap.

Deze duistere, deprimerende en toch ook wel clichématige western, die zich veelal in de nachtelijke uren afspeelde, miste de schwung en was bij tijden verwarrend. Verder was er te weinig actie en waren de personages te weinig boeiend. Centraal stond voor mij de tot mislukken gedoemde en rampzalige verhouding tussen de indianen en de blanken.

avatar van LuukRamaker
Ook het oeuvre van Anthony Mann kent mindere films en The Last Frontier blijkt daar een van. Scouts uit het westelijke leger van de VS zijn vaak leuke karakters en komen in westerns vaak goed tot hun recht maar dat blijkt helaas niet altijd het geval. Victor Mature kan niet bepaald overtuigen in de hoofdrol en als daarnaast dan James Whitmore gecast wordt valt het tegen als die laatste maar weinig in beeld is en eigenlijk slechts een bijrol vertolkt. Verder speelt het verhaal zich net iets te veel binnen de grenzen van het niet zo heel sfeervolle fort af en is ook dat - zeker voor een Mann-western - een beetje tegenvallend.

avatar van trebremmit
Zeker niet Mann zijn beste, toch is het niet slecht en is het onderwerp best interessant, want wat is civilisatie? En de shots buiten het fort zijn erg mooi, prachtig zoals de bergen en de hoge bomen in beeld worden gebracht.
Maar jammer genoeg hebben ze met Mature een soort clown als hoofdrolspeler, niet dat ik hem een slecht acteur vind, maar hij is hier niet op zijn plek. Tel daar bovenop dat het meeste zich in het fort afspeelt in het donker en dan kun je wel spreken van een gemiste kans, het had veel beter gekund.

avatar van cor1946
Best goede western voor zijn tijd, ik was 9 jaar toen hij in de bioscoop was. Goed spel van Mature.

avatar van mr rumson
Deze western viel mij tegen .
Het is voor mij dan ook de eerste western van Anthony Mann die ik echt tegen vind vallen .
Dit komt doordat ik Victor Mature vervelend over vind komen .
Een andere acteur was dan ook beter geweest voor mij tenminste.
Maar de film speelt zich ook teveel in het fort af .
In plaats van meer gebruik te maken van de mooie omgeving waarin ze zich bevinden .
Actie scenes zijn er niet zoveel en stellen ook niet veel voor .
Voor mij een western om snel weer te vergeten .