The Last Frontier (1955)

Alternatieve titel: Savage Wilderness

Western

geregisseerd door Anthony Mann
met Victor Mature, Guy Madison en Robert Preston

Verantwoordelijk voor de dood van 1500 man, wordt Kolonel Frank Marston (Preston) verbannen naar de verste uithoek van de Amerikaanse grens. Marston wordt gek van schaamte en plant een glorieuze terugkeer door een groep ruige rekruten op een zelfmoordmissie te sturen tegen de indianen. Jed Cooper (Mature) is de enige die hem kan stoppen, maar hij kan niet kiezen tussen het redden van de levens van zijn vrienden en ze hun eigen ondergang tegemoet laten gaan. Hij is namelijk verliefd op de vrouw van de Kolonel, Corrina (Anne Bancroft) en de enige manier om haar te krijgen is door de dood van Marston?

Deze duistere, deprimerende en toch ook wel clichématige western, die zich veelal in de nachtelijke uren afspeelde, miste de schwung en was bij tijden verwarrend. Verder was er te weinig actie en waren de personages te weinig boeiend. Centraal stond voor mij de tot mislukken gedoemde en rampzalige verhouding tussen de indianen en de blanken.

avatar van LuukRamaker
Ook het oeuvre van Anthony Mann kent mindere films en The Last Frontier blijkt daar een van. Scouts uit het westelijke leger van de VS zijn vaak leuke karakters en komen in westerns vaak goed tot hun recht maar dat blijkt helaas niet altijd het geval. Victor Mature kan niet bepaald overtuigen in de hoofdrol en als daarnaast dan James Whitmore gecast wordt valt het tegen als die laatste maar weinig in beeld is en eigenlijk slechts een bijrol vertolkt. Verder speelt het verhaal zich net iets te veel binnen de grenzen van het niet zo heel sfeervolle fort af en is ook dat - zeker voor een Mann-western - een beetje tegenvallend.

avatar van cor1946
Best goede western voor zijn tijd, ik was 9 jaar toen hij in de bioscoop was. Goed spel van Mature.