The Jane Austen Book Club (2007)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Robin Swicord
met Maria Bello, Jimmy Smits en Maggie Grace

Zes mensen in Californië (vijf vrouwen en een man) richten een boekclubje op, waarin ze de literatuur van Jane Austen bespreken. We zien hoe ze elkaar ontmoeten en er een sfeer ontstaat waarin liefde, vriendschap, ruzie en allerlei moderne relaties voorkomen. Ze realiseren zich dat ze zelf in een 21ste eeuw-versie van een verhaal van Jane Austen leven.

avatar van Knisper
Behoorlijk vermakelijk film, die vooral teert op de luchtige sfeer en de goede cast. Verhaaltje is inwisselbaar, maar wordt gelukkig met genoeg plezier gebracht. De relatie tussen de verhalen van Jane Austen en de gebeurtenissen met de personages zijn nogal gezocht, maar kijkt desondanks lekker weg. Alleen jammer dat dit materiaal geen kans geeft aan Emily Blunt om the excelleren. 3*

avatar van Leviwosc
De hond van een goede vriendin, waar zij zo aan verknocht was, is overleden. Een andere vriendin is helemaal overstuur omdat haar man een lompe egocentrische ploert is. Wat doe je dan!? Juist! Dan begin je een boekenclub om gezamenlijk het werk van Jane Austen te lezen en dit in maandelijkse sessies met elkaar te bespreken. Het werk van Jane Austen is tijdloos en nu na bijna tweehonderd jaar kan men zich nog altijd identificeren met de personages uit haar boeken.

Een film maken over literatuur is een zeer gewaagde zet! Een film maken over het hele œuvre van één schrijfster is haast gedoemd te mislukken! Vaak is het werk van de auteur niet bekend bij de kijker of erger, de kijker kent de auteur in het geheel niet!

Debuterend regisseuse Robin Swicord liet zich door niets of niemand stoppen en nam de stap. Uiteraard, Robin heeft inmiddels haar strepen verdiend als scriptschrijfster (Mathilda, Practical Magic, Memoirs of a Geisha) en ook het script voor The Jane Austen Book Club heeft Swicord geschreven naar de gelijknamige roman van Karin Joy Fowler. Maar om toch door te zetten met zo’n gewaagde film, getuigt van moed en vertrouwen in haar eigen kunnen als scriptschrijfster en regisseuse.

Natuurlijk hebben we het hier niet zomaar over een schrijfster en haar werk; het gaat hier om Jane Austen! Engelands meest gevierde schrijfster met de gezusters Brontë in haar kielzog. Jane Austen heeft zes romans voltooid, die bijna allemaal goed zijn ontvangen door het publiek. Dit zijn: Sense and Sensibility, Pride and Prejudice, Mansfield Park, Emma, Northanger Abbey en Persuasion. Deze zes boeken komen ook terug in The Jane Austen Book Club, waarin de boeken worden gelezen en elke maand één boek speciaal wordt besproken door de leden.

De club wordt opgericht door Bernadette, een rijpere vrouw met de nodige levenservaring, zij doet dit om haar vriendinnen te steunen. Waaronder Sylvia, die net is verlaten door haar echtgenoot Daniel die haar heeft ingeruild voor de jongere Pam Gower. Maar ook Jocelyn, wier geliefde hond Pridey Sahara Morgan recentelijk is overleden kan wel wat extra steun gebruiken. En dan is er Prudie nog. Een tuttige pretentieuze lerares Frans die er alles aan doet om perfect te zijn en daardoor de antagonist van haar slonzige hippiemoeder. Tegelijkertijd zit zij in een slecht huwelijk met haar echtgenoot Dean. En tot overmaat van ramp voelt zij zich aangetrokken tot de knappe Trey, die één van haar leerlingen is. Maar omdat Jane Austen zes boeken heeft geschreven, lijkt het Bernadette ook leuk om zes leden te hebben. Daarom worden ook Grigg en Allegra de lesbische dochter van Sylvia bij de boekenclub betrokken. Grigg, een knappe IT-specialist en sciencefiction liefhebber, is door Jocelyn bij de boekenclub betrokken, nadat zij hem had ontmoet op een hondenconventie. Grigg had al direct een oogje op Jocelyn, zij wil Grigg echter koppelen aan Sylvia. Al snel ontstaan er typische Austeniaanse scènes.

Tussen de samenkomsten door leiden zij allen hun leven, met de bekende voor- en tegenslagen die wij als mensen elke dag ervaren. Verliefdheid, verdriet, jaloezie, ergernis, blijdschap en psychische druk, niets blijft hen bespaard; net als in de romans van Jane Austen. Op geraffineerde wijze ontstaat langzaam een parallel tussen de personages uit Austens boeken en de leden van de boekenclub.

Het script zit goed in elkaar, de parallellen lijken op heel natuurlijke wijze te ontstaan en op het juiste moment komt toch alles weer tot een goed einde. The Jane Austen Book Club is een intelligente film die zeker wat oplettendheid en denkkracht van de kijker vergt. Dit is geen film die je in hapklare brokken wordt opgediend en vervolgens kunt consumeren en daar zit dan ook meteen de achilleshiel van The Jane Austen Book Club. Deze film kun je pas eigenlijk helemaal goed volgen en echt waarderen, wanneer je ook daadwerkelijk bekend bent met het hele œuvre van Jane Austen. Heb je nog niets gelezen van Jane Austen? Nou bereid je dan maar vast voor op een stortvloed van namen die je niets zeggen en conversaties die je maar half kunt volgen.

Heb je wel het werk van Jane Austen gelezen, ga dan lekker zitten kijken en geniet van de grappige en mooie parallellen tussen de personages uit de boeken en de film. Heb je echter nog geen bladzijde Austen romantiek gelezen in je leven, ga dat dan eerst doen! Laat de film even voor wat hij is en concentreer je op het werk van Austen. Zelfs nu bijna tweehonderd jaar na haar dood is Austen nog altijd legendarisch en staan haar boeken ook nu nog garant voor veel leesplezier. En wanneer je dan helemaal bent gevangen door Austens werk, kijk dan zeker eens naar The Jane Austen Book Club, je zult het geweldig vinden! Om vervolgens af te sluiten met ‘Autumn in New York’ door Madeleine Peyroux.

De dvd is goed verzorgd, een aantal extra’s zijn toegevoegd zoals een making-of, interviews met de acteurs en de regisseur waar ze elkaar de hemel inprijzen. Een aantal verwijderde scènes en wat informatie over de schrijfster Jane Austen en haar werk. Verder kun je de film met ondertitels in het Nederlands, Engels en Hindoestaans bekijken.

Er is wel één groot nadeel! De dvd laadt erg langzaam en je bent al snel een minuut of 10 verder voordat de film uiteindelijk begint. Wanneer je een hele poos een zwart scherm hebt is er niks aan de hand, gewoon even wachten en het ding gaat verder.

avatar van Norma
Leviwosc schreef:

Ik wil inderdaad graag geloven dat deze film een stuk leuker is als je de boeken zelf ook hebt gelezen. Goed, ik heb meerdere verfilmingen hiervan gezien, maar of deze zijn zoveel oppervlakkiger dan de boeken of ik weet er gewoon niet genoeg uit te halen, maar alle discussies over de beweegredenen van alle Austen personages die in deze film aan bod komen gingen volledig aan me voorbij. Wat dan overblijft is een matig boeiend komisch drama, waarin wel naar behoren geacteerd wordt maar echte verrassingen uitblijven. Toch zit het script wel aardig in elkaar en voor de leek op Austen gebied wordt uiteindelijk wat nadrukkelijker aangestipt waar de levens van de boekpersonages en die uit de film gaan matchen. Zeker geen onaangename film, maar waarschijnlijk gewoon leuker als het een feest der herkenning is.

Heerlijke feel-good-movie over vijf vrouwen en één man die hun eigen Jane Austen-boekenclub beginnen. Hierbij trekken ze zelf, vaak onbedoeld, parallellen tussen hun eigen levens en het werk van Jane Austen. Romantiek, drama, humor en een leuke cast maken van deze film een bijzonder onderhoudend geheel. Alle vrouwen (en man) vinden uiteindelijk hun geluk (terug), alhoewel niet allemaal geheel geloofwaardig.

Maar wel hands off het nummer Save Me van Aimee Mann! Deze is gereserveerd voor Magnolia alleen.

Gewoon een leuke film vol lief en leed, waaraan je een lekker gevoel overhoudt.
Het scenario zit prima in elkaar en de cast is voortreffelijk.
Het lijkt me wel raadzaam om eerst de boeken van Jane Austen te lezen of de verfilmingen ervan te zien.

Prettig en origineel om Jane Austen's boeken als link uit te spelen naar de amoureuze tribulaties van enkele romantische zielen.
Alleen jammer dat om alle dialogen perfect te snappen er een grondige kennis van de personages uit die boeken wel aangewezen is.
Maar goed, het is romantisch, vaak grappig en het komt allemaal in orde en dus aangenaam vertier. Bovendien spelen ze allemaal goed.

avatar van J.Ch.
Afgelopen weekend nog maar eens gezien als het ultieme tegengif voor de WK-gekte. Het idee van de film dat alles opgelost kan worden met een beetje Jane Austen betwijfel ik, maar voor de film wil ik het graag geloven. De personages zijn duidelijk van onze tijd, en toch komt het herbeleven van Austens verhalen geloofwaardig over. De acteurs zijn op hun plek en in de verhalen zit veel afwisseling, wat ik zelf erg prettig vind. Ik kan me niet voorstellen dat je als man deze film zou willen zien, eigenlijk, net zoals ik me moeilijk kan voorstellen dat mannen in het echte leven zo gemakkelijk overstag gaan voor Jane Austen. Jammer voor hen dan.
Als deze film mensen aanzet om Austen te lezen is dat erg mooi - alles wat aanzet tot lezen heeft mijn steun - maar je hoeft de boeken niet per se gelezen te hebben om van The Jane Austen Book Club te kunnen genieten. Enige voorkennis is wel zo prettig omdat je anders de parallellen mist, maar er zijn genoeg uitstekende verfilmingen - veel meer dan er boeken zijn. Ik kan persoonlijk bijvoorbeeld niet kiezen tussen Sense and Sensibility en Sense and Sensibility. Voor mensen die net als ik meerdere versies kennen en waarderen, is The Jane Austen Book Club een erg leuke aanvulling op de bijna eindeloze lijst Austen-adaptaties.