• 8.351.772 stemmen

Geregisseerd door: James C. Strouse

Met onder meer: John Cusack, Shélan O'Keefe en Gracie Bednarczyk

Releasedatum: 28 augustus 2008

Plot Grace Is Gone

"A story about one fathers love and courage"

Stanley Phillips (John Cusack) had zijn hele leven uitgestippeld. Hij zou zijn land dienen en was voorbestemd voor een militaire carrière. Die droom kwam abrupt tot een einde wanneer bleek dat zijn ogen niet goed genoeg waren. Nu staat hij achter de toonbank in een buurtwinkel, terwijl zijn vrouw Grace als sergeant vecht in Irak. Tijdens haar afwezigheid is Stanley belast met de opvoeding van hun twee dochters, de 8- jarige Dawn en de 12- jarige Heidi. Hij heeft het echter moeilijk om een affectieve relatie met hen op te bouwen en de meisjes missen hun moeder verschrikkelijk. Plots slaat het noodlot toe: Grace komt om bij een aanslag. Stanley besluit voorlopig niets tegen de meisjes te zeggen en beslist spontaan om op een 'road trip' te vertrekken.

imageimage

Fourth Woman

avatar van Raffael77

Raffael77

flyer schreef:

Op zich is het verhaal wel goed en ik kan me voorstellen dat je als vader moeite hebt om je kinderen te vertellen wat er met de moeder is gebeurd. Maar in deze film is het wel heel langzaam met andere woorden er zit te weinig vaart in. Jammer

Je slaat de spijker op zijn kop

avatar van Hectometerpaal

Hectometerpaal

Erg mooie film!

avatar van Waku

Waku

Trage maar toch zeer goede film.

Mede dankzij uitstekend acteerwerk.

De film duurt slechts een uur en een kwartier maar heeft ook niet

veel meer nodig om het verhaal te vertellen,

Eigenlijk is het wachten vanaf het begin op het cruciale moment..

avatar van guylopez93

guylopez93

emotionele film

avatar van Face*Tomorrow

Face*Tomorrow

Deze ligt al in de Videotheek...

avatar van Nijreesboy

Nijreesboy

normaal hou ik niet van drama, maar deze vind ik egt mooi

een boeiend verghaal van begin tot eind

alleen had de film wel iets langer mogen duren.

daarom een 5.0

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

het gaat maar over 1 ding en nadat het verteld stopt de fim, dat is wel erg jammer, een gemiste kans,

wel goed gespeeld. en toch wel ontroerend. maar er had meer in gezeten.

avatar van rose

rose

Toch wel een beetje ongeloofwaardig allemaal. Traag , maar goed geacteerd.

avatar van Quisto

Quisto

alleen voor het acteerwerk en 2,5, verder was niet alleen Grace gone maar ook de vaart in de film..

avatar van gotti

gotti

Vaart, schmaart. Prima film.

Uiteraard niet geheel vlekkeloos (nogal slordig camerawerk), maar qua scenario en acteren zit het wel snor, hoewel de twee dames Cusack wel bijna van het doek spelen. Erg knap...

avatar van kanjertje

kanjertje

Ga ermee akkoord dat dit een hele hele trage film is, te labgzaam eigenlijk.

Eerste uur valt niks te beleven, film is dan langdradig en saai.

Toch vond ik het ook weer een slechte film want laatste half uur maakt veel goed.

avatar van SpikeR

SpikeR

niet mijn soort genre, maar een heel goed acteerwerk door Cusack, met extra veel lof voor de meiden Dawn en Heidi (in de film) petje af voor een natuurlijk overkomen echt een top prestatie qua acteren

het langdradige en niet op gang komen van de film is een tegenpuntje, al met al een 3 in mijn ogen

avatar van orbit

orbit

• 12092 berichten

Mooie film.. man probeert illusie nog een tijd door te spelen, maar dat gaat niet soepel.

avatar van vinny70

vinny70

Echt genoten van deze film,idd traag maar schitterende acteerprestaties.

avatar van timelezz

timelezz

trage erg deprimerende film die niet op gang komt

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1928 berichten

Traag is een veel voorkomend kritiekpunt, maar dat had ik helemaal niet dankzij de overtuigende acteerprestaties. Zowel de kinderen als Cusack deden het erg goed en ook de oom vond ik prima. Hierdoor liet ik mij sterk meeslepen met de film en heb ik me geen moment verveeld. Uitstekende dramafilm.

avatar van Decec

Decec

Goede dramafilm! Maar geen oorlogfilm..

avatar van nightbreed

nightbreed

Mooie dramafilm. De grote kracht van de film is de eenvoud van het verhaal en de simpele dialogen. Geen opgeklopt sentiment (waar de Amerikanen wereldkampioen in zijn) of van die gemaakte of politiek correcte dialogen. Ik vond Cusack erg goed, misschien wel zijn beste vertolking tot nu toe.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Hier had Strouse toch iets beter over na moeten denken: 3.00 (3.00)

Grace Is Gone moet het vooral hebben van alle eenvoud maar juist daardoor komt een groot deel van de prent niet helemaal lekker uit de verf. Na een nogal onwennige, haast afstandelijke opening wordt het naargelang deze prent vordert wel beter, maar één belangrijk aspect blijft maar wringen. Doordat Stanley zijn emoties verborgen moest houden voor zijn kinderen blijft ook de kijker verstoken van het ultieme gevoel dat naar boven komt wanneer je de belangrijkste persoon uit je leven verliest waar je normaliter het grootste deel van je leven mee doorbrengt. Erg jammer, want Strouse bouwt de prent sterk op en overtuigt John Cusack heel behoorlijk. Daarnaast laat Strouse cinematografisch de nodige steken vallen, maar blijft een voldoende al bij al toch redelijk overeind overeind.

Theunissen

Aardig maar simpel drama. Vond vooral Shélan O'Keefe goed spelen in deze film. Einde is best wel mooi.

avatar van seanpuffy

seanpuffy

goeie film en eigenlijk wel goed gevonden het einde:-)

en inderdaad shelan o'keefe was echt fantastish en dat voor zo jong te zijn.

avatar van Gish

Gish

Eigenlijk 3,5 maar Shélan O'Keefe tilt de film naar 4.

Mooi ingetogen drama.

gauke

Een sober, integer, ingehouden en goed gespeeld road-karakterdrama, dat ook wel aan de saaie kant was. De verhaallijn over een man en vader die moest zien grip te krijgen op een tragedie waar hij niet op voorbereid was, was minimaal.

avatar van Thereisnospoon

Thereisnospoon

Wát een pareltje zeg, deze film. (toegegeven, tip van Gauke)

Zo'n film die, gezien stemmen en nooit op tv diep onder de radar is blijven hangen.

Jammer. Cusack maakte in 2007 ook Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie.

Ik zou in deze bandbreedte wel meer films willen zien.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Thereisnospoon Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie????

Heb jij soms een andere versie gezien van 1408? Want dat is geen komedie.

Heb je hem uberhaubt wel gezien.

avatar van Thereisnospoon

Thereisnospoon

mcdaktari schreef:

Thereisnospoon Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie????

Heb jij soms een andere versie gezien van 1408? Want dat is geen komedie.

Heb je hem uberhaubt wel gezien.

Room 1408 vind ik een geweldige komedie. de film zit stikvol absurde horrorverwijzingen.

Cusack denk op een zeker moment te kunnen ontsnappen aan de waanzin.

Hij klimt uit het raam en dan eenmaal buiten is er alleen maar een eindeloze muur, nee lul,

ook die grap gaat aan je voorbij, mooi toch?

avatar van mcdaktari

mcdaktari

lul?????

avatar van arno74

arno74

Aardige film. Jammer alleen dat je meteen in het verhaal valt, zodra de film begint is Grace omgekomen, terwijl we amper (niet eigenlijk) de personages kennen, laat staan dat we daarmee al enige feeling hebben opgebouwd. Daar krijgen we de tijd niet voor en dat is een beetje zonde, want je moet dan bijsprinten om alsnog in het verhaal te komen. Met een duur van 85 minuten hadden ze makkelijk 10 minuutjes extra aan toe kunnen voegen om e.e.a. wat beter uit te werken.

De hier veelgeprezen John Cusack overtuigde me niet echt, speelt wel oké maar ook niet meer dan dat. Geldt ook voor de meisjes, al vond ik de oudste wel het meest overtuigend spelen. Het script is eveneens oké, maar had wel wat meer diepgang mogen hebben.

Wat mij betreft is dit een film die zich prima laat bekijken en ook potentie heeft om echt een goede film te zijn, maar net de puntjes op de i mist. Ruim 3*.

Qua titel dacht ik vooraf dat dit misschien zoiets als After Lucía (2012) zou zijn, maar deze is een stuk luchtiger en minder heftig dan After Lucía. Ook deed het me wat aan Caos Calmo (2008) denken, al vind ik ook die de betere film. Grace Is Gone is wat eenvoudiger en rechtlijniger qua opzet dan die twee films.

avatar van Movsin

Movsin

Verrast (alhoewel, tijden veranderen...) om te zien dat gehuwde vrouwen met kinderen naar Irak werden gestuurd en het was even wennen aan de manier van verdriet verwerken van de thuisgebleven echtgenoot, maar daarna niets dan lof, inzonderheid over de ontwapende, jeugdige eenvoud en natuurlijkheid van beide kinderen. Echte gedragingen van een 12-jarige en en 8-jarige (Amerikanen zijn daarin onovertroffen meesters) met het op het einde terechte tranen. Goede film.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Movsin schreef:

Verrast (alhoewel, tijden veranderen...) om te zien dat gehuwde vrouwen met kinderen naar Irak werden gestuurd en het was even wennen aan de manier van verdriet verwerken van de thuisgebleven echtgenoot, maar daarna niets dan lof, inzonderheid over de ontwapende, jeugdige eenvoud en natuurlijkheid van beide kinderen. Goede film.

Precies dit. Prachtig stuk realistisch drama.

avatar van Lebarron

Lebarron

Grace is Gone is een zeer mooi en integer drama over het moeilijkste slecht-nieuws gesprek denkbaar: je kinderen moeten vertellen dat hun vader/moeder niet meer leeft. Grace Phillips dient in het leger en is uitgezonden naar Irak. Haar man Stanley is manager van een winkel en managed het thuisfront in haar afwezigheid. Op het moment dat er twee messengers van het leger aan zijn deur verschijnen met het bericht dat Grace is omgekomen stort zijn wereld in maar dan beseft hij dat hij het ook nog aan zijn dochters moet vertellen. Niet wetende hoe hij dit moet aanpakken stapt hij met ze in de auto en begint hij aan een bijzondere roadtrip. John Cusack speelt werkelijk fantastisch. Hij heeft al een ietwat melancholische uitstraling van zichzelf en daarmee weet hij de zware last die op zijn schouders rust visueel te maken. De twee meiden spelen ook zeer oprecht en zijn daarom zeer geloofwaardig. Als militair heb ik altijd rekening gehouden met de dood. Je hoopt dat wanneer het dan toch gebeurt je ten ondergaat in blaze of glory en dat het offer dat je brengt van enige waarde is voor je strijdmakkers en je land. Ik heb nooit stil gestaan bij de impact die mijn dood op het homefront zal hebben. Zij moeten verder zonder mij en die postume eer zoals de vlag op mijn kist, een prachtige eulogy gegeven door mijn commandant en de 21 saluutschoten wegen voor hun niet op tegen die lege stoel waar ze voortaan tegen aan moeten kijken. Als militair denk je te vaak aan het grotere plaatje maar niet aan diegene om je heen. Deze film deed mij dat zeer goed beseffen.

avatar van Lebarron

Lebarron

arno74 schreef:

Dat is nou net de essentie van de film. Grace is de kern van het verhaal zonder dat wij haar kennen of nog gaan leren kennen. Hierdoor ligt de focus slechts op de leegte die ze achterlaat. Door meer van Grace te weten zou de film juist die leegte minder benadrukken en daardoor ook minder krachtig zijn.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Een mooie film. Wel het laatste begrijp ik niet goed. De familie staat aan het kerkhof. Stanley vraagt aan Dawn of het tijd is. Eerst zegt ze: "nee", 2 seconden later: "ja". We horen een geluid en dan is de film gedaan. Wat betekende dat laatste dan?