Grace Is Gone (2007)

geregisseerd door James C. Strouse
met John Cusack, Shélan O'Keefe en Gracie Bednarczyk

Stanley Phillips (John Cusack) had zijn hele leven uitgestippeld. Hij zou zijn land dienen en was voorbestemd voor een militaire carrière. Die droom kwam abrupt tot een einde wanneer bleek dat zijn ogen niet goed genoeg waren. Nu staat hij achter de toonbank in een buurtwinkel, terwijl zijn vrouw Grace als sergeant vecht in Irak. Tijdens haar afwezigheid is Stanley belast met de opvoeding van hun twee dochters, de 8- jarige Dawn en de 12- jarige Heidi. Hij heeft het echter moeilijk om een affectieve relatie met hen op te bouwen en de meisjes missen hun moeder verschrikkelijk. Plots slaat het noodlot toe: Grace komt om bij een aanslag. Stanley besluit voorlopig niets tegen de meisjes te zeggen en beslist spontaan om op een 'road trip' te vertrekken.

Raffael77
flyer schreef:
Op zich is het verhaal wel goed en ik kan me voorstellen dat je als vader moeite hebt om je kinderen te vertellen wat er met de moeder is gebeurd. Maar in deze film is het wel heel langzaam met andere woorden er zit te weinig vaart in. Jammer

Je slaat de spijker op zijn kop

avatar van Hectometerpaal
Erg mooie film!

Trage maar toch zeer goede film.
Mede dankzij uitstekend acteerwerk.
De film duurt slechts een uur en een kwartier maar heeft ook niet
veel meer nodig om het verhaal te vertellen,
Eigenlijk is het wachten vanaf het begin op het cruciale moment..

avatar van guylopez93
emotionele film

avatar van Face*Tomorrow
Deze ligt al in de Videotheek...

avatar van Nijreesboy
normaal hou ik niet van drama, maar deze vind ik egt mooi
een boeiend verghaal van begin tot eind
alleen had de film wel iets langer mogen duren.
daarom een 5.0

avatar van nachtvlinder
het gaat maar over 1 ding en nadat het verteld stopt de fim, dat is wel erg jammer, een gemiste kans,

wel goed gespeeld. en toch wel ontroerend. maar er had meer in gezeten.

rose
Toch wel een beetje ongeloofwaardig allemaal. Traag , maar goed geacteerd.

alleen voor het acteerwerk en 2,5, verder was niet alleen Grace gone maar ook de vaart in de film..

Vaart, schmaart. Prima film.

Uiteraard niet geheel vlekkeloos (nogal slordig camerawerk), maar qua scenario en acteren zit het wel snor, hoewel de twee dames Cusack wel bijna van het doek spelen. Erg knap...

avatar van kanjertje
Ga ermee akkoord dat dit een hele hele trage film is, te labgzaam eigenlijk.
Eerste uur valt niks te beleven, film is dan langdradig en saai.
Toch vond ik het ook weer een slechte film want laatste half uur maakt veel goed.

avatar van SpikeR
niet mijn soort genre, maar een heel goed acteerwerk door Cusack, met extra veel lof voor de meiden Dawn en Heidi (in de film) petje af voor een natuurlijk overkomen echt een top prestatie qua acteren

het langdradige en niet op gang komen van de film is een tegenpuntje, al met al een 3 in mijn ogen

orbit
Mooie film.. man probeert illusie nog een tijd door te spelen, maar dat gaat niet soepel.

Echt genoten van deze film,idd traag maar schitterende acteerprestaties.

trage erg deprimerende film die niet op gang komt

avatar van Aapje81
Traag is een veel voorkomend kritiekpunt, maar dat had ik helemaal niet dankzij de overtuigende acteerprestaties. Zowel de kinderen als Cusack deden het erg goed en ook de oom vond ik prima. Hierdoor liet ik mij sterk meeslepen met de film en heb ik me geen moment verveeld. Uitstekende dramafilm.

avatar van Decec
Goede dramafilm! Maar geen oorlogfilm..

avatar van nightbreed
Mooie dramafilm. De grote kracht van de film is de eenvoud van het verhaal en de simpele dialogen. Geen opgeklopt sentiment (waar de Amerikanen wereldkampioen in zijn) of van die gemaakte of politiek correcte dialogen. Ik vond Cusack erg goed, misschien wel zijn beste vertolking tot nu toe.

Hier had Strouse toch iets beter over na moeten denken: 3.00 (3.00)
Grace Is Gone moet het vooral hebben van alle eenvoud maar juist daardoor komt een groot deel van de prent niet helemaal lekker uit de verf. Na een nogal onwennige, haast afstandelijke opening wordt het naargelang deze prent vordert wel beter, maar één belangrijk aspect blijft maar wringen. Doordat Stanley zijn emoties verborgen moest houden voor zijn kinderen blijft ook de kijker verstoken van het ultieme gevoel dat naar boven komt wanneer je de belangrijkste persoon uit je leven verliest waar je normaliter het grootste deel van je leven mee doorbrengt. Erg jammer, want Strouse bouwt de prent sterk op en overtuigt John Cusack heel behoorlijk. Daarnaast laat Strouse cinematografisch de nodige steken vallen, maar blijft een voldoende al bij al toch redelijk overeind overeind.

Aardig maar simpel drama. Vond vooral Shélan O'Keefe goed spelen in deze film. Einde is best wel mooi.

avatar van seanpuffy
goeie film en eigenlijk wel goed gevonden het einde:-)

en inderdaad shelan o'keefe was echt fantastish en dat voor zo jong te zijn.

avatar van Gish
Eigenlijk 3,5 maar Shélan O'Keefe tilt de film naar 4.
Mooi ingetogen drama.

Een sober, integer, ingehouden en goed gespeeld road-karakterdrama, dat ook wel aan de saaie kant was. De verhaallijn over een man en vader die moest zien grip te krijgen op een tragedie waar hij niet op voorbereid was, was minimaal.

Thereisnospoon
Wát een pareltje zeg, deze film. (toegegeven, tip van Gauke)
Zo'n film die, gezien stemmen en nooit op tv diep onder de radar is blijven hangen.
Jammer. Cusack maakte in 2007 ook Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie.
Ik zou in deze bandbreedte wel meer films willen zien.

avatar van mcdaktari
Thereisnospoon Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie????
Heb jij soms een andere versie gezien van 1408? Want dat is geen komedie.
Heb je hem uberhaubt wel gezien.

Thereisnospoon
mcdaktari schreef:
Thereisnospoon Room 1408. Mijn favoriete Horrorkomedie????
Heb jij soms een andere versie gezien van 1408? Want dat is geen komedie.
Heb je hem uberhaubt wel gezien.

Room 1408 vind ik een geweldige komedie. de film zit stikvol absurde horrorverwijzingen.
Cusack denk op een zeker moment te kunnen ontsnappen aan de waanzin.
Hij klimt uit het raam en dan eenmaal buiten is er alleen maar een eindeloze muur, nee lul,
ook die grap gaat aan je voorbij, mooi toch?

avatar van mcdaktari
lul?????

avatar van arno74
Aardige film. Jammer alleen dat je meteen in het verhaal valt, zodra de film begint is Grace omgekomen, terwijl we amper (niet eigenlijk) de personages kennen, laat staan dat we daarmee al enige feeling hebben opgebouwd. Daar krijgen we de tijd niet voor en dat is een beetje zonde, want je moet dan bijsprinten om alsnog in het verhaal te komen. Met een duur van 85 minuten hadden ze makkelijk 10 minuutjes extra aan toe kunnen voegen om e.e.a. wat beter uit te werken.

De hier veelgeprezen John Cusack overtuigde me niet echt, speelt wel oké maar ook niet meer dan dat. Geldt ook voor de meisjes, al vond ik de oudste wel het meest overtuigend spelen. Het script is eveneens oké, maar had wel wat meer diepgang mogen hebben.

Wat mij betreft is dit een film die zich prima laat bekijken en ook potentie heeft om echt een goede film te zijn, maar net de puntjes op de i mist. Ruim 3*.

Qua titel dacht ik vooraf dat dit misschien zoiets als After Lucía (2012) zou zijn, maar deze is een stuk luchtiger en minder heftig dan After Lucía. Ook deed het me wat aan Caos Calmo (2008) denken, al vind ik ook die de betere film. Grace Is Gone is wat eenvoudiger en rechtlijniger qua opzet dan die twee films.

Verrast (alhoewel, tijden veranderen...) om te zien dat gehuwde vrouwen met kinderen naar Irak werden gestuurd en het was even wennen aan de manier van verdriet verwerken van de thuisgebleven echtgenoot, maar daarna niets dan lof, inzonderheid over de ontwapende, jeugdige eenvoud en natuurlijkheid van beide kinderen. Echte gedragingen van een 12-jarige en en 8-jarige (Amerikanen zijn daarin onovertroffen meesters) met het op het einde terechte tranen. Goede film.