Tussenstand (2007)
Genre: Drama
Speelduur: 80 minuten
Alternatieve titel: Stages
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Mijke de Jong
Met onder meer: Elsie de Brauw, Marcel Musters en Stijn Koomen
IMDb beoordeling: 6,8 (227)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 8 november 2007
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Tussenstand
Martin en Roos zijn gescheiden maar zijn nog steeds niet los van elkaar. Als hun 17-jarige zoon Isaac zich meer en meer terugtrekt in een stilzwijgend isolement worden de gesprekken tussen de twee steeds harder en heftiger. Hun pogingen een oplossing voor Isaac te bedenken, lopen stuk op hun frustraties uit het verleden en hun onvermogen naar elkaar te luisteren. De ontmoetingen tussen de twee vinden altijd plaats op neutraal terrein, waar ze ook hun werkgesprekken voeren, hun vrienden ontmoeten en nieuwe relaties proberen op te bouwen. Het 'volle leven' van die openbare gelegenheden vormt een fel contrast met de binnenruimtes waar Isaac ronddwaalt, en de stilte die hij prefereert. De film laat deze twee contrasterende werelden botsen. En maakt voelbaar hoe er langzamerhand iets verschuift in de relatie tussen de drie familieleden die zo nauw verbonden zijn en elkaar toch amper kunnen bereiken.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
robertus65
-
- 1130 berichten
- 0 stemmen
Je ziet eigenlijk alleen maar twee mensen aan een tafel zitten die relatiedingen bespreken. Er gebeurt niets, er valt ook niks te zien.
Dit soort films kunnen mij gewoonweg niet boeien. Verklaar jij nou eens wat hier opwindend aan is, zodat ik deze film nog vaker zal kijken, ik begrijp er in ieder geval helemaal niks van.
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Toffe film. De Jong maakt hier een aantal gedurfde keuze die in dit geval goed uitpakken. Het idee om alle gesprekken in het restaurant plaats te laten vinden is goed uitgevoerd en voegt toe aan het soort 'slice-of-life'-gevoel dat de film mij gaf. De titel 'Tussenstand' is dan ook erg toepasselijk. Er is niet echt een einde, of een indicatie hoe dit afloopt, dit is een registratie van een moment in het leven van voornamelijk Roos.
Elsie de Brauw en Marcel Musters zijn beide goed op dreef; iets wat heel belangrijk is, omdat zo'n film drijft op het niveau van de acteurs. Toch had ik het idee dat met nog betere acteurs, zeg maar niveau Hors Catégorie, hier nog eigenlijk een veel betere film in zat. Maar al met al een goed concept en een goede film.
evertb
-
- 11 berichten
- 46 stemmen
Je ziet eigenlijk alleen maar twee mensen aan een tafel zitten die relatiedingen bespreken. Er gebeurt niets, er valt ook niks te zien.
Dit soort films kunnen mij gewoonweg niet boeien. Verklaar jij nou eens wat hier opwindend aan is, zodat ik deze film nog vaker zal kijken, ik begrijp er in ieder geval helemaal niks van.
gewoon niet meer kijken zulke films, als ik in je lijst zie dat je das leben der anderen 1,5 geeft, schrik ik zowaar.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Goh, dit heeft me toch wel positief verrast. Had in het begin wel eventjes moeite met het extreme (op-de-huid) camerawerk, maar dat wende snel en wekte vervolgens wel enige fascinatie op. Het verhaal zelf is eigenlijk vrij simpel. Het is ook meer een aaneenschakelijk van gesprekken/conflicten tussen de personages en de film moet het daarom vooral van het acteerwerk hebben en dat was hier verder dik in orde, erg fijn en naturel allemaal. Die ''De Jong'' heeft trouwens wel oog voor dit soort films, waarin gewone mensen met hun dagenlijkse problemen kampen, deed ze ook al zo goed met Bluebird en Uitgesloten, al vond ik deze wat zwaardermoediger dan die andere twee. Maar goed, dat deed verder niet af van de kwaliteit natuurlijk.
3,5 sterren
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
De vele gesprekken in het steeds maar weer terugkerende cafe hadden zeker wat flair over zich. Toch, vond ik het geheel net wat te geforceerd aandoen. De hele tijd wordt eerst even de hele cafe sfeer opgesnoven, waarin de 2 centrale personages in het cafe eerst overstemd worden door ander geroezemoes om vervolgens aan tafel te schuiven en de camera in het gezicht van de centrale gesprekspartners te planten en hun wel en wee te volgen.
Een film die vaart bij goede acteerprestaties en met name op dat vlak wel weet te scoren. De totale afwezigheid van muziek en de schommelende camera, die probeert om de gemoedstoestand van de personages zo goed mogelijk te vangen konden mij niet geheel bekoren. De stukken waar de zoon in voorkwam vond ik nogal nietszeggend en te klinisch van aard, observeren is 1. maar registreren is een tweede. Het had allemaal best wat opgefleurd mogen worden of had gewoon voor wat baanbrekende shots gekozen i.p.v. wat gehannes in de ruimte.
De film kijkt wel goed weg en weet dankzij een fijn einde gelukkig met een positieve voetnoot af te sluiten. De bewustwording bij beide ouders dat ze gefaald hadden, de stilzwijgende acceptatie hiervan en het gedrag van ma bij thuiskomst waren fraai uitgewerkt. 3*
ikkie01
-
- 156 berichten
- 1666 stemmen
Omdat ik zelf in een scheiding de zelfde kromme dialogen heb mee gemaakt raakte me deze film echt.
Goed geacteerd en de manier van filmen is heel confronterend.
Meezik1979
-
- 25 berichten
- 45 stemmen
Heb net deze film herzien, hij sloeg in als een donderslag :-o Bij het zien in de bioscoop (2007) was ik al onder de indruk maar ik was in nog geen drie jaar vergeten hoe knap deze film het begrip communicatie in onze huidige tijd analyseert.
Zelf al komen sommige dialogen (in het begin) wat gefoceerd over (het doet soms ook sterk denken aan een toneelstuk....wat niet gek is gezien het feit dat twee van de hoofdrolspelers regelrecht uit de toneelwereld komen. Nog dat zelfde jaar speelde Mugmetdegoudentand het stuk 'Quality Time' over een soortgelijk onderwerp), het overtuigd omdat de huidige Nederlandse maatschappij vol is met zulke gespreken.
We leven in een lawaaicultuur, iets wat goed in kaart werd gebracht tijdens de film. Overal is geroezemoes, overal is druk gekwetter. Er wordt veel gepraat maar weinig gezegd, nog minder (écht)geluisterd.
Er wordt gevlucht in deze film. Stilte is dan je grootste vijand, 't confronteerd. En dat werd ontzettend mooi en aangrijpend
in beeld gebracht in de voorlaatste scenè.
In tegenstelling tot velen heb ik geen vooroordelen over de Nederlandse film. Die is net zo goed en net zo slecht als de filmindustrie in de VS, er zijn hééle slechte films maar ook hééle goede films en alles wat je daar middenin kan vinden.
Deze film kwam in ieder geval aan als een mokerslag bij mij, zelfs bij een tweede keer herzien.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Steengoede film. De beste Nederlandse film die ik in tijden zag. En zonder meer het beste dat ik tot nu toe van Mijke De Jong zag (Dit is mijn vierde). Kom hier nog op terug.
Minstens 4.0*
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Weinig Nederlandse films gezien waar er zulke duidelijke stijlkeuzes worden gemaakt die dan ook nog het drama versterken. En die van een film waarin de dialogen (en die zijn prachtig, erg geloofwaardig en zitten vol details en schijnen nog deels geimproviseerd te zijn ook) erg belangrijk zijn ook een filmisch geheel maken. Veel close-ups, het in beeld nemen van maar één van de gesprekspartners. Het werkt in deze film.
Ontroerende, bijzondere film. Hoort bij mijn favoriete Nederlandse films.
4.0*, maar kan nog weleens omhoog gaan.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Ik waardeer de experimentele vorm waarin deze film gegoten is wel. Een zoon die niets zegt en hier en daar inbreekt zonder iets te stelen. Twee gescheiden ouders die allerlei nietszeggende "jiskefet" gesprekken voeren in restaurants. En verder gebeurt er niets. Nou ja, een beetje dan.
scorsese
-
- 11781 berichten
- 10191 stemmen
Uitstekende film over een gescheiden echtpaar van middelbare leeftijd. De film bestaat eigenlijk alleen maar uit dialoog-scenes. En hierbij blijft de camera heel dicht op de gezichten van de acteurs waardoor iedere nuance in hun spel zichtbaar is en het geheel vrij indringend is. Het gekibbel tussen de twee vormt zeker de spil van de film, maar door de gesprekken met anderen uit hun omgeving krijg je meer een totaalbeeld van de twee hoofdpersonages. Sterk acteerwerk van Elsie de Brauw en vooral Marcel Musters.
Keutul
-
- 296 berichten
- 1054 stemmen
Ik heb hem afgezet na een half uur, ik werd er kriebelig van. Heel veel onzinnig gepraat en ingezoom op gezichten aan het begin. Erg vervelend om naar te kijken en de dialogen gingen mij niet diepgaand genoeg. Het acteerwerk was ook niet goed genoeg om dit overtuigend bij mij te laten aankomen.
blitzz
-
- 63 berichten
- 450 stemmen
Een heel bijzondere vorm, uitstekend geacteerd door met name Musters, realistische dialogen. Heb niets tegen trage films, en ondanks bovengenoemde postieve kenmerken toch een behoorlijke vermoeiende zit.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een redelijk dramafilm...
Kan geen verhaal volgen, saai...
Redelijk acteerwerk...
Geen HD kwaliteit breedbeeld...
Redelijk geluid (Dolby Digital)...
Geen moeite waard...
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Best wel sterke Nederlandse film die wel een beetje in het rijtje past van Interview; het feit dat de film focust op 2 mensen die de grootste gedeelde van de film met elkaar discussiëren, maar waarbij dat absoluut niet saai word. Sterker nog, sommige kan je zelfs emotioneel meevoelen.
Marcel Musters en Elsie de Blauw zetten allebei een sterke rol neer als gescheiden ouders die in een restaurant intensief met elkaar een oplossing proberen te zoeken voor hun zoon Isaac, die een beetje een kluizenaarsleven leid. En het gaat er nog best heftig aan toe en vooral Marcel Musters als Martin weet hierin een hele eigenwijze, arrogante kwal neer te zetten die Roos wel harteloos diep blijft raken met zijn opmerkingen. Je weet het al, een breuk in een relatie is gewoon slopend.
Ook het verhaal van Isaac was erg sterk en zijn doodzwijgen naar zijn moeder maakt het allemaal erg onprettig. Deze film weet de kijker echt op alle manieren een gevoel over te brengen.
Prima dramafilm.
3,5*
frans123
-
- 3856 berichten
- 1001 stemmen
Een film die niet boeit, krijgt van mij geen voldoende....De regisseur heeft zich vertild aan het onderwerp. De film laat op een verkeerde manier zien dat veel praten,veel dialogen van gescheiden ouders niet leidt tot nader tot elkaar komen en iets doen aan het wezenlijk probleem, hun zoon. Ouders kwekken maar door ,luisteren graag naar zichzelf,luisteren niet naar elkaar,vnl ook omdat ze de verkeerde locaties kiezen:rumoerige restaurants en eetcafeetjes.. Om kort te gaan, "probleemzoon" valt buiten alle discussies en dialogen tussen ouders en gaat zijn eigen vreemde gang. Hem echt te bereiken hebben ze blijkbaar al opgegeven.
Ik heb de film snel doorgespoeld in de helft van de speeltijd.
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Ik vind het een goede film. Realistisch, sterk acteerwerk, vrij rustig en een redelijk interessant thema. Geen film die ik geweldig vind, ook doordat ik het soms lastig vond om de verschillende gesprekken te volgen, maar wat mij betreft wel een voldoende waard. 3,5*
Het laatste nieuws
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
Bekijk ook
Nankyoku Monogatari
Drama / Avontuur, 1983
21 reacties
Karakter
Drama, 1997
295 reacties
Loft
Thriller / Mystery, 2008
851 reacties
The Crash Reel
Documentaire, 2013
12 reacties
9/11
Documentaire, 2002
220 reacties
Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
250 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.