Jerry Maguire (1996)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Cameron Crowe
met Tom Cruise, Renée Zellweger en Cuba Gooding Jr.

Jerry Maguire is een succesvolle manager van topsporters. Als op een dag zijn geweten begint op te spelen besluit hij zijn nieuwe filosofie tot uitdrukking te brengen als onafhankelijke manager. Dit doet hij samen met de enige atleet die hem trouw is gebleven, de footballspeler Rod Tidwell, en zijn collega Dorothy.

avatar van kosmo
Het uitgangspunt van deze film is erg vergelijkbaar met dat van 'Moneyball'. In beide films is de charismatische hoofdpersoon niet akkoord met de gang van zaken en gooit hij het roer helemaal om. Met als gevolg dat vrijwel iedereen hem de rug toekeert. Alleen is de uitwerking in 'Moneyball' een stuk beter dan in 'Jerry Maguire'.

Het begint met een streepje patriotisme, volstrekt onnodig en bovendien gewoon storend. In de eerste paar scènes leren we Jerry Maguire kennen, enige sfeervorming wordt echter vakkundig de nek omgewrongen door de enorm storende voice-over. Die moest toch maar verzekeren dat werkelijk iedereen Jerry volledig begreep. Dan volgt de verschrikkelijke scène die Jerry tot het inzicht brengt dat de sector door en door rot is(OMG, het jongetje zei:"Fuck you!", zo schokkend). Waardoor Jerry niet kan slapen en een tekstje schrijft(terwijl Roger Daltrey op de achtergrond "I can't pretend there's any meaning here" zingt), ook hier wordt alles met de paplepel naar binnen gegoten door de voice-over.

Het meest storend vond ik echter dat dit plot volledig wordt vergeten in de rest van de film. In het tweede deel van de film gaat het enkel nog om de romance met zijn secretaresse en de vriendschap met de footballspeler. Want wat is eigenlijk het verschil tussen Jerry Maguire en zijn oude collega's? Minder sporters zegt hij in zijn mission statement, maar hij gaat wel achter cliënten van zijn mentee aan. Minder geld staat erin zijn tekst, maar de rest van de film probeert hij zoveel mogelijk geld uit de brand te slepen voor Cuba Gooding Jr.. Fijn om daar mee mee te leven overigens, De man zou ocharme 1.7 miljoen dollar gaan verdienen bij het oorspronkelijke 'schandalige' contract.

De film wordt nog enigszins gered door een charmante prestatie van Renée Zellweger, die er dus ooit nog best knap heeft uitgezien. Ook Cuba Gooding Jr. speelt heel degelijk, maar die oscar had natuurlijk altijd naar Ed Norton moeten gaan.

Wat zwaar op de hand zou je kunnen zeggen dat deze film over idealisme, verlossing en liefde gaat, maar deze onderhoudende feelgood film is ook fris, grappig, romantisch, roerend en betoverend. Er zijn echter ongeloofwaardige scènes en bij tijd en wijle behoorlijk moraliserende onderdelen. Tom Cruise bewijst eens te meer dat hij kan acteren (hij is in topvorm) en de bijrollen (ik heb een zwak voor Cuba Gooding Jr.) zijn uitstekend.

avatar van xxc
xxc
Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Ik kan zelden van Tom Cruise genieten op het scherm, op wat uitzonderingen na. Helaas was dit voor mij geen uitzondering. Van Renee Zellweger daarentegen kan ik vaak genieten! Zie haar altijd graag spelen maar op de een of andere manier wist ook zij mij niet tevreden te houden in deze film. Cuba Gooding Jr. daarentegen wél. Als enigste eigenlijk.

Tja.. Ik vind dat het verhaal zeker potentie heeft. In principe is het gewoon een simpel liefdesverhaaltje. Normaal heb ik hier een zwak voor. Maar het deed mij totaal niks in deze film. Ik irriteerde me aan het jongetje, aan Tom Cruise, aan Renee.. De zus van Renee vond ik dan wel weer leuk..

Ik kan eigenlijk moeilijk beslissen wat ik nu precies van deze film vind. Als Cuba er niet in had gezeten was het voor mij duidelijk, maar ik vond zijn karakter toch ontroerend..

Voor nu.. een 2,5

avatar van Insignificance
Show me the money! Toch nog een behoorlijke catchphrase geworden. Met de film heb ik niet zo veel. De muziekkeuzes zijn wel voortreffelijk. Dat kan je aan Crowe overlaten en het begint allemaal best fleurig en leuk. Soms ook te flauw, maar het heeft een zekere schwung te pakken. Hoe dichter Zellweger en Cruise op elkaar komen, hoe meer het dat kwijtraakt en hoe muffer en kleffer het wordt. Het lijntje met Gooding Jr. implodeert op dezelfde manier. Het zoontje is ook te schattig bedoeld om het te zijn.

avatar van Lansiertje
Ik beken schuldig...dit is een chick flick, maar zo nu en dan samen met mijn madam in sofa naar een film zoals Jerry Maguire kijken, ik heb er geen moeite mee. En natuurlijk staat de film bol van de clichés, maar soms laat je jezelf graag meeslepen door het bijna voorspelbare scenario. En dat je daarna je wederhelft mag troosten is toch leuk meegenomen, of niet.

avatar van Flavio
Aardige film is vooral de eerste helft leuk, met een aantal sterke scenes. Maar helaas ontpopt de film zich tot een voorspelbare rom-com met een wat al te feelgood einde. Terwijl hij nog wel zo veelbelovend begon. Neemt niet weg dat ik me de hele film afvroeg waarom hij kapte met zn leven als gladde makelaar om er vervolgens alles aan te doen om weer toegelaten te worden tot het wereldje. Goed, Cuba hoeft niet op een kameel te zitten maar verder valt er weinig idealistisch te bespeuren in zijn aanpak, in dat wereldje draait nou eenmaal alles om geld. Als je echt wat anders wil met je leven ga dan soep uitdelen in daklozencentra of zo.

avatar van Captain Pervert
Jerry Maguire is een film die niet zo goed weet wat hij wil vertellen. Het begint interessant: Tom Cruise speelt een gladjakker die het op geld beluste wereldje waarin hij werkt, zat is en vindt dat het anders moet. Hij begint voor daarna voor zichzelf.
Daarna ontstaat een romance tussen hem en zijn assistente Bridget J.. Oh nee, Renee Zellweger. Helaas is die romance niet bijster boeiend en al helemaal niet geloofwaardig. Tom Cruise heeft nog enkele sterke scènes en aardige monologen en probeert duidelijk een soort realistisch personage neer te zetten. Zellwegger echter, speelt gewoon Bridget Jones compleet met cartooneske maniertjes, gebaartjes, gezichtsuitdrukkingen etc. Het is alsof een filmpersonage een relatie heeft met een tekenfilmpersonage.
Het personage van Cuba Gooding Jr. is al even cartoonesk en zo overdreven stereotype dat het vandaag de dag bijna als racistisch bestempeld zou worden. De film probeert 's mans pogingen een goed salaris te krijgen te verkopen als een nobel en rechtvaardig streven, maar uiteindelijk is hij niets meer dan een op geld beluste show-off die eigenlijk helemaal niet met geld kan omgaan. Dat staat compleet haaks op waar de film mee begon...

Inhoud rommelig, weinig interessant, karikaturaal, voortkabbelend.
2 sterren.

avatar van IH88
“Show me the money!”

Jerry Maguire blijft een onweerstaanbare film. Het kijkt allemaal ontzettend lekker weg en de regie van Crowe is subliem. Het tempo, de muziek, de personages, de dialogen, de cinematografie... Het voelt allemaal als een warm bad en het is uitermate sfeervol. Jerry Maguire is jeugdsentiment maar de film heeft voor mij nog niets van zijn oorspronkelijke magie verloren.

De film begint met Maguire die als sports agent een nieuwe koers wil varen met minder cliënten zodat hij meer aandacht aan hen kan besteden. Tegen het zere been van het management natuurlijk en hij wordt dan ook ontslagen, zodat er voor hem niets ander opzit dan voor zichzelf te beginnen met één secretaresse en één cliënt. Van een film over een sports agent met gewetenswroeging wordt Jerry Maguire steeds meer een normale romcom maar door de heerlijke vibe en de chemie tussen de acteurs stoort dat nauwelijks. Cruise is perfect gecast als charismatische gladjakker met een geweten en Zellweger is bijna nergens beter geweest dan hier. Wat een prachtige actrice (hier nog). Cuba Gooding Jr. is geweldig als een op geldbeluste football speler maar Regina King is misschien nog wel beter als zijn vrouw. En wat Jonathan Lipnicki voor de rest ook gaat doen in zijn filmcarrière, hij zal altijd worden herinnert als het aandoenlijke zoontje van Zellweger met de grote brilglazen."D'you know that the human head weighs 8 pounds?"... Als dan ook de muziek nog zo perfect gekozen is, heb je een film die voor mij een echte klassieker blijft en die nog steeds warme en nostalgische gevoelens oproept.

TMP
Tom Cruise zet een aardige rol neer als het titelpersonage Jerry Maguire. Verder valt het best tegen. Een slappe en ongeloofwaardige romance, voorspelbare verhaallijnen en weinig interessante personages. Het acteerwerk van Cuba Gooding jr. is veelal te overdreven en dat van Renée Zellweger overtuigt ook niet echt. Het uitgangspunt van het verhaal is nochtans best aardig, maar het komt onvoldoende uit de verf. Wel komen nog enkele oneliners langs die toch klassiekers zijn geworden: "Show me the money!" en "You had me at hello."

avatar van Ste*
Een film die van alles wil doen. Komedie, drama, liefde, sport. Ik vond dan ook niet alles even geslaagd. Met name alles rondom het agentschap van Jerry vond ik eigenlijk niet interessant genoeg en liet mijn aandacht vaak afdwalen. De verhaallijn met Dorothy vond ik dan ook telkens een welkome afwisseling, en het leek even of ik naar twee films voor de prijs van een zat te kijken, maar later komen dingen wel afgerond bij elkaar. Zij het ietwat gekunsteld en rommelig, en de film heeft nogal wat tijd nodig om zijn punt te maken. Ik vond het aanvankelijk jammer (maar verfrissend) dat het een film bleek waarin een getrouwd stel erachter komt dat ze de foute keuze hebben gemaakt, maar hoe kan het ook anders, toch nog een happy end omdat Jerry eindelijk snapt waar het om draait. Kon allemaal korter en bondiger wat mij betreft, maar ach uiteindelijk toch wel oke.

De acteurs en de rollen die ze vertolken maken hier en daar wel wat goed. Met name het zoontje (omg cute!) van Dorothy en haar zus zijn heel leuke personages, en ook Tom Cruise zelf is voor zijn doen erg goed aan te zien (zowel qua uiterlijk als acteerprestaties is dit wel een hoogtepuntje in zijn oeuvre denk ik). Dorothy is degelijk maar niet erg bijzonder, Rod vond ik wat overdone.

bescheiden 3,5*

avatar van N00dles
Aparte film. Het eerste half uur is bij vlagen enorm irritant en druk: het begint al met een ellenlange voice-over, een rommelige montage en een scala aan vervelende personages wordt geïntroduceerd. Het acteerwerk is all over the place. Het ene moment kijk ik naar een slechte komedie met een neurotische Tom Cruise, het andere moment lijkt het een soort Bridget Jones. Pas daarna vormt zich een duidelijkere lijn en wordt het beter kijkbaar, al komt de boodschap nooit echt heel sterk uit de verf.

Het schattige jongetje steelt wel de show, moet ik zeggen.