Reservation Road (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Terry George
met Joaquin Phoenix, Mark Ruffalo en Jennifer Connelly

Het verhaal over Ethan Learner en Dwight Arno, twee vaders die aan het hoofd staan van families die met elkaar verbonden zijn door het tragische sterfgeval van de zoon van één van hen. De verwerking door beide families verloopt niet bepaald soepel en brengt allerlei emotionele confrontaties met zich mee.

avatar van Norma
Melvin Udall schreef:

Er had wat mij betreft wel dieper ingegaan mogen worden op de emotionele spanningen in het gezin van Phoenix en Connelly.

Mee eens, dit waren de meest boeiende stukken uit de film, die verder erg recht toe recht aan is. Het acteerwerk is degelijk, maar door het nogal voortkabbelende verhaal krijgen de acteurs alleen tijdens dergelijke scènes gelegenheid om te vlammen. Als drama aangrijpend, maar puur als film een beetje te tam en voorspelbaar gebracht. Een gewetensconflict als " wat zou jij doen, hoe zou jij je voelen" weet dit verhaal niet echt aan de kijker te onttrekken. Jammer, die scherpte had het van mij best mogen krijgen.

avatar van Donkerwoud
Van de regisseur van Hotel Rwanda. Kennelijk had de beste man nog niet genoeg ellende gebruikt met de Afrikaanse genocide, want ook deze is loodzwaar en mistroostig als de pest. Twee vaders komen lijnrecht tegenover elkaar te staan, als dader en als slachtoffer, na een tragische hit n' run. De een zint op wraak omdat hij zijn zoon kwijt is geraakt door het ongeluk; de ander wil geen rekenschap afleggen voor zijn daad om zijn zoon te beschermen.

Op zich best een mooi onderwerp, en zowel Mark Ruffalo als Joaquin Phoenix weet overtuigend hun rol te spelen. Ook Jennifer Connely is sterk als vanouds, al vind ik dat ze wel erg vaak de aangever wordt gemaakt van mannelijke acteurs. Ik zie haar zelden een rol zelf dragen.

Vanaf het moment dat het ongeluk plaatsvindt, zien wij als kijker eigenlijk al hoe het ongeveer gaat lopen. Dat neemt een groot deel van de spanning weg. Als de voorspelbare climax dan eenmaal daar is, ben je bijna opgelucht dat het ein-de-lijk zover is. Helaas! Hier had echt een stuk meer in gezeten dan eruit is gehaald.

Ehmm.. ik snap best dat de makers geen cliché RTL-4 drama wilde maken over dit onderwerp, maar dit ging wel erg ver.

Wat is in hemelsnaam de reden van die enorme toevalligheden in de relaties tussen de hoofdpersonen? Ik zat eerst nog te denken aan een soort van hoger iets of zo, lot, weet ik veel.
Maar volgens mij is het eerlijk gezegd gewoon een niet zo goed doordachte Iñárritu-kloon..

Verder best goed gespeeld, vooral door Ruffalo, Phoenix was niet zo heel goed in z'n rol.

avatar van schram101
Heel sterk geacteerd. Van Phoenix ben ik het gewend, voor mij een van de beste acteurs die er nu rondloopt. Ruffalo kon in niet zo goed, maar laat hier ook zien goed te kunnen acteren. Charme van deze film is dat je voor beide vaders enorm veel begrip kunt opbrengen. Heel goed gedaan! Ook een goed einde!

Alleen het eerste uur was goed en zeer realistische gespeeld door Joaquin Phoenix en Jennifer Connelly. Daarna wordt het helaas snel minder met als dieptepunt het einde.

avatar van dutchtuga
Ik ben normaal gesproken niet te pruimen voor dit soort vertelseltjes die erg gericht zijn op het inspelen van onze emoties. Vaak een erg makkelijk middel om kijkers te trekken, die niet verder lijken te kijken dan het aangrijpende uitgangspunt. Reservation Road heeft mij zeer zeker verrast om twee erg belangrijke aspecten. Ten eerste zit het verhaal doorspekt met toevalligheden, maar die vallen op één of andere manier minder op door de rustige manier waarop de film ons gepresenteerd wordt. Er wordt enorm veel ruimte gegeven aan de acteurs en dat is zeer te merken. Reservation Road had een hoop kracht verloren als die ruimte niet gegeven was, maar het spel van deze acteurs tillen de film boven de rest van het gros uit. Connelly en Phoenix doen het bijzonder sterk als koppel dat moet omgaan met het verlies van hun kind, maar het is vooral Mark Ruffalo die hier een fantastische rol neerzet. Ruffalo groeide al uit tot persoonlijke favoriet en dat wordt hier dubbel en dwars bevestigd. Erg fijn acteur die sterk en zeer overtuigend gestalte geeft aan een man, verscheurd door schuld en angst. In essentie een gemiddeld filmpje dus dat omhoog wordt getild door het talent van deze acteurs.

avatar van Aapje81
Had het boek gelezen voordat ik de film zag en ik moet zeggen het is een hele degelijke verfilming. Het acteerwerk is boven gemiddeld en het blijft toch allemaal net genoeg boeien om te blijven kijken maar echt heel bijzonder wordt het nergens.

avatar van DonOswaldo
Aardig drama, doch met wat kanttekeningen.

Ten eerste moet het acteerwerk wel geprezen worden. Zowel Jennifer Connelly als Joaquin Phoenix als Mark Ruffalo spelen glansrollen. Ook de wat minder aanwezige bijrollen zijn goed vertolkt.

Brengt me meteen op een van m'n punten. De relatie tussen Dwight en Ruth wordt niet genoeg uitgediept, maar doordat dit slechts een minder belangrijk plot-onderdeel is heb ik het ook niet echt als een minpunt ervaren. Ook hoelang Dwight wacht met naar de politie stappen en bekennen (of simpelweg bekennen aan Ethan) verbaasde me, maar dat zou de film een stuk minder interessant gemaakt hebben mocht dit anders gelopen zijn dus ook dit ervaarde ik niet echt als een minpunt. Wat ik wel echt als een minpunt ervaarde was dat Ruth niet doorkreeg (of in ieder geval een klein lampje bij haar ging branden) dat Dwight die zoon had aangereden.. ze weet dat hij een (donkere) SUV had en dat ze op die avond, rond die tijd ergens tegenaan zijn gereden (mogelijk ook dat het op die weg kon zijn). Njaah, dat irriteerde me nogal.

Maar goed, laten we weer even positief doen. Verder is het script wel goed in orde en laat, mede door het acteerwerk, goed zien en voelen wat zoiets kan veroorzaken en belicht het ook goed van beide kanten. Ook de spanningsboog is af en toe aanwezig wat het ook wat levendig houdt.

Ik hoopte dan weer wel dat het op het einde een andere kant op zou gaan. Ik had het zelf interessanter gevonden als Ethan Dwight wel had vermoord, en ze dan een wat ruimere speelduur hadden genomen om te laten zien hoe dat het gezin misschien nog meer had kunnen vernielen en wat voor impact dat had bij Dwight's (ex)-gezin. Niet dat dit einde echt slecht is verders.

Tarkus schreef:
Prima film die me zeker heeft geboeid van begin tot eind.
Het is natuurlijk wel een voorspelbaar verhaal, maar de acteerprestaties zijn in deze film wel zeer goed.
Als je Joaquin Phoenix hier bezig ziet is het toch wel spijtig dat de man heeft besloten om met acteren te stoppen en zich alleen maar aan een muziekcarrière wil wijden. Al heb ik daar al beelden van gezien die doen vermoeden dat dat geen lang leven lijkt beschoren, zo'n arrogantie die hij daar tentoonspreid.
Maar het is wel een goed acteur, en dat mag van de anderen in deze film ook wel gezegd worden.
Bovendien is het scenario goed uitgewerkt en makkelijk om te volgen.
Geen lachertje natuurlijk het onderwerp van deze film, wel iets om even bij stil te staan.

Ook deze prent stond onlangs te koop voor 1 € bij Blokker, en zodoende heb ik me deze zeer goede film aangeschaft en hoef ik mijn mening omtrent te film niet te wijzigen.
Alleen is het muziekverhaal van Joaquin Phoenix nu wel anders te bekijken, en was het allemaal opgezet spel, blij dus dat hij weer als acteur zal te zien zijn.

avatar van martijn011
Ik zou deze film hoger beoordeeld hebben als er niet een paar vreselijke fouten of toevalligheden inzaten:
De ex van Dwight zou toch na verloop van tijd bedenken dat hij dat kind zou hebben aangereden. Ze wist van het bestaan van de auto af en dat hij ergens tegenaan gereden was.
Wat betreft de auto, op z'n werk zullen ze toch ook wel weten dat hij zo'n auto had, en met buurtonderzoek zou de politie toch ook echt wel in de garage gaan kijken..
Verder is de manier waarop Ethan erachter komt dat Dwight de dader is natuurlijk te makkelijk. Als Dwight zijnde gooi je die pet toch zo ver mogelijk weg en zet je em nooit meer op.

Maar goed, ik wil de film niet helemaal afkraken.
Het boeide van begin tot eind en de fantastische acteerprestaties zorgen ervoor dat ik deze film absoluut geen onvoldoende kan geven.
Jennifer Connelly speelt echt fantastisch, haar emoties kwamen prachtig tot uiting en haar relatie met Joaquin Phoenix voelde ook echt aan.
Mark Ruffalo speelt zijn rol als dader en vader ook met verve.

Het onderwerp is zeker gevoelig en dat sleept je als kijker helemaal mee. Vreselijk om dat mee te maken, zowel het slachtoffer als de dader.
Dat wordt goed aan de kijker overgebracht en daarom verdiend 'Reservation Road' ook een voldoende!

avatar van John Lee Hooker
Vrij sterke film.

Goede cast.
De camera blijft vaak dicht op de personages waardoor je meer mee gaat leven.

De crash zèlf had misschien ietsjes duidelijker in beeld kunnen worden gebracht.
Alhoewel ik nog nooit in een dergelijke situatie ben beland, vond ik beide perspectieven (die van Ethan en Dwight) erg aannemelijk. Je ziet het allemaal gebeuren, vanuit twee kanten. Het is bijzonder dat de dader en slachtoffer zo dicht op elkaar zitten, iets wat je niet zo vaak tegenkomt. Dit zorgt voor een hoop spanning. Ethan wil gerechtigheid en Dwight voelt zich schuldig maar heeft tergelijkertijd zijn baan die hij niet zomaar op kan geven.

American flag.

Fijn werkje, subtiel uitgewerkt.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film, maar wel geen waw film. Daarvoor was hij toch iets te voorspelbaar. De acteerprestaties waren in orde, al was het genre toch weer veel meer drama dan thriller. Het laatste half uurtje veranderde het genre toch nog een beetje.
Tja het thema komt spijtig genoeg meer en meer voor in het echt, dus misschien toch eens het bekijken waard.

Goeie film over een tragisch auto ongeluk waarbij een jongetje om het leven komt. Een goed verhaal, maar het hangt wel van nogal wat toevalligheden aan elkaar. Een drama waarin op een geloofwaardige manier thriller-elementen zijn verwerkt. Het einde is helaas een anticlimax. De aangrijpende momenten zijn vooral te danken aan het uitstekende acteerwerk. Vooral Mark Ruffalo zet een sterke rol neer.

avatar van wendyvortex
Mooi gefilmd, maar het plot heeft iets teveel last van toevalligheden.
Twijfelt een beetje tussen drama en thriller.
Geen slechte film, maar ik had het allemaal nog net iets zwartgalliger willen hebben, nu neigt het af en toe een beetje naar het drama-van-de-week-TV-film.

avatar van Boenga
De toevalligheden, de gaten in het verhaal (hierboven al een paar keer vermeld), en de cliché's zijn een beetje tè.
Het heel degelijke acteerwerk tilt de film toch boven de grijze middelmaat.

avatar van Sergio Leone
Bovengemiddeld.

En toch is Reservation Road niet goed gebalanseerd. Het drama hakt ongenadig op de kijker in, maar de steeds meer voorkomende thrillerelementen zijn niet altijd even overtuigend.
Ik vind rouwprocessen sowieso een erg interessant onderwerp en dat is goed uitgewerkt, maar het thrillergedeelte heeft simpelweg minder impact en zorgt voor ambigue personages waarvoor ik hoe langer, hoe minder begrip kon opbrengen.
De climax tot slot is maar platjes en lijkt veel te hard op The Crossing Guard.

Het onevenwicht drama - thriller straalt ook af op de acteerprestaties. Zo is Jennifer Connelly subliem over de ganse lijn, terwijl Joaquin Phoenix en Mark Ruffalo erg sterk zijn in de dramascènes maar minder impact hebben tijdens thrillergedreven stukken.

Verder is Reservation Road zonder al te veel franjes geregisseerd, hetgeen de geloofwaardigheid in stand houdt. Visueel valt er dan ook niet veel te ontdekken: zowel in thema als (audiovisuele) uitwerking is het allemaal kil, grijs en mistroostig.

De goede cast houdt deze matige film enigszins bij mekaar. Het verhaal zit vol met toevalligheden waardoor, ondanks de goede cast, het verhaal je als kijker weinig doet. Er wordt getracht wat spanning in het verhaal te brengen richting het einde, maar dat werkt niet.

avatar van arveladze
Sinds tijden niet zo onder de indruk geweest van een film... Pfff je leeft zo mee, met beide. Je denkt automatisch shit, dat had mij ook kunnen gebeuren en wat had ik gedaan? Echt een goede film... Aanrader!

Het verwerkingsproces van de getroffen familie en van de dader.
Behoorlijk goed uitgewerkt maar vooral veel respect voor de wijze waarop Mark Ruffalo zijn rol waarneemt van zwakke, twijfelende, karakterloze man.
Emotievol, psychologisch drama omtrent een gebeurtenis die helaas te veelvuldig in onze samenleving voorkomt.

avatar van IH88
“It was an accident, but what I did was terribly wrong.”

Het acteerwerk houdt Reservation Road nog een beetje overeind. Phoenix, Connelly, Ruffalo, Sorvino en de kindacteurs, allemaal doen ze het geweldig. Phoenix en Connelly die tegen elkaar schreeuwen, ik zou er een uur naar kunnen kijken. Het script is jammer genoeg een stuk minder, en het verhaal is voorspelbaar en opvallend emotieloos. Gezien de gebeurtenissen in de film zou je als kijker mee moeten kunnen leven met de personages, maar het liet mij allemaal opvallend koud. Dat ligt niet aan de acteurs, maar wel aan het inspiratieloze en saaie script.

avatar van Lovelyboy
Redelijk dramaatje, die ook door gekund had voor een RTL midden op de dag filmpje.

Het idee is best wel heel aardig en ik had verwacht dat er meer uitgehaald zou worden. Zo wordt er vrij weinig met het feit gedaan dat ze toch kennelijk vlak bij elkaar in de buurt wonen en regelmatig elkaars pad kruisen. Wanneer Phoenix vervolgens de ontdekking maakt is de film al te ver om daar nog een heel spannend en bijzonder kat en muis spel van te maken. Ook dit valt me tegen. Van veel spanning is er dan ook niet sprake. Nu ligt ontegenzeggelijk de nadruk ook op het verdriet, en hoe beide partijen met het 'gebeuren' om gaan en vervreemden van geliefden, maar dat had van mij ook beter en met meer emotie kunnen zijn. Het gebeurt allemaal vrij vlak en emotieloos. De acteurs doen hun best en vooral de scheldpartij tussen Connelly en Phoenix is erg mooi. Het einde treft dan ook wel weer de juiste snaarhoewel voorspelbaar dat de dader er geestelijk erger aan toe is dan het slachtoffer, want dat blijkt de hele film, toch moet dat er maar net even uitkomen. Dat Phoenix Ruffalo een kogel door zijn bakkes jaagt was te gemakkelijk geweest. Dat leermomentje, en stukje inzicht redt de film wat mij betreft.

Verder niet zo kapot va, snel op naar de volgende.