Reservation Road (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Terry George
met Joaquin Phoenix, Mark Ruffalo en Jennifer Connelly

Het verhaal over Ethan Learner en Dwight Arno, twee vaders die aan het hoofd staan van families die met elkaar verbonden zijn door het tragische sterfgeval van de zoon van één van hen. De verwerking door beide families verloopt niet bepaald soepel en brengt allerlei emotionele confrontaties met zich mee.

bild
guuzer schreef:
Veels te dramatisch allemaal.

Hoe kan nu iets veel te dramatisch zijn ?

bild
Genoten van deze film ! Je krijgt een dramatische film die nog spannend weet te zijn ook. De film is ook nog eens verdoezeld met een sterrencast waarbij joaquin phoenix zich weer bewijst. Net zoals de andere acteurs.

avatar van Karl van H.
bild schreef:

Hoe kan nu iets veel te dramatisch zijn ?

Als er bijna twee uur lang wordt "gehuild en geschreeuwd". Dat zegt 'ie toch?

Ja inderdaad

avatar van nightbreed
Goede dramafilm met goed acteerwerk en een mooie regie.
Het script heeft in grote lijnen wel een beetje weg van een woendagavond RTL-dramafilm, maar dankzij de goede acteurs, de goede dialogen en het ontbreken van 'good vs. bad' stijgt deze film ver boven de gemiddelde RTL-dramafilm uit.

avatar van alec
nightbreed schreef:

Het zal me niets verbazen dat inderdaad spoedig op de woensdagavond bij RTL 4 wordt uitgezonden.
Op zich verder niets mis mee, het komt toch iets tè soft over. De dialogen en het spel tussen de acteurs zijn inderdaad net iets bovengemiddeld en het overdaad aan sentiment (volgens mij de voorwaarde voor een woensdagavond vermelding) is wat overdreven nadrukkelijk aanwezig.
Een *2.5

Prima drama, zou me verbazen als deze op 'woensdagavond' wordt uitgezonden. Het uitgangspunt van het verhaal leidt logischerwijs tot sentiment, maar ik vind niet dat dit naar vals sentiment neigt. De reacties van de ouders, Phoenix en Connelly, lijken me menselijk en het acteerwerk hieromheen is prima in orde. Ook de rol van Ruffalo is goed ingevuld, hij gaat met de situatie om zoals waarschijnlijk meer mensen zouden doen.

4 sterren

Ontzettend goed geacteerd en heel erg realistisch. Je begrijpt de emoties van beide kanten. Ik had vaak een flinke brok in mijn keel, juist omdat het echt gebeurd kan zijn. Je kunt je heel goed inleven in de karakters.

avatar van Mars4i
Ik vond deze film toch wat tegenvallen. Ik vind Joaquin Phoenix altijd een goede acteur, maar in deze film vind ik hem een beetje overacteren. Zijn emoties zien er onnatuurlijk uit. Dit verpestte voor mij een beetje de film.

avatar van Aapje81
Had het boek gelezen voordat ik de film zag en ik moet zeggen het is een hele degelijke verfilming. Het acteerwerk is boven gemiddeld en het blijft toch allemaal net genoeg boeien om te blijven kijken maar echt heel bijzonder wordt het nergens.

avatar van horrorfreak23
Een heel aangrijpende film.
Een film waarbij de emotie echt overkomt en waarbij je die niet ervaart als 'gespeeld'.
Heel oprechte film.

avatar van Thom1994
Reservation Road

Deze film heb ik zojuist gezien op Film1. Begint gelijk erg aangrijpend, met het incident waarbij de zoon van Ethan en zijn vrouw om het leven komt. De rest van de film is eigenlijk een groot onderzoek, waarin je beelden krijgt te zien van Ethan, zijn vrouw, en zijn dochter, en van Dwight, met zijn zoon.

Beide hebben het er erg moeilijk mee.

Een van de grootste minpunten uit de film vond ik dat er een aantal dingen erg toevallig waren. Ik noem het even:

1. Al snel blijkt dat Dwight helpt bij het onderzoek naar de persoon die Ethan's zoon heeft doodgereden, en dat is, hoe toevallig het ook is, Dwight zelf.
2. De ex - vrouw van Dwight blijkt de lerares te zijn van Ethan's dochter.
3. Op elke plek waar ze komen, treffen ze elkaar aan.
4. De keer dat Ethan Dwight bij de school van zijn dochtertje ziet, herkent hij spontaan zijn gezicht, vanwege een baseball-petje die Dwight draagt, welke hij ook tijdens het incident droeg. ( Wel erg raar dat Ethan geen details weet te herinneren van de auto, behalve dan dat het een donkere SUV was, en dat hij zich wel het petje herinnert die hij in het pikdonker van een vrij grote afstand herkende)

Dit waren voor zover ik mij kan herinneren de minpunten.

De goede punten vond ik het acteerwerk en de spanning.
Het acteerwerk was helemaal in orde, evenals de spanning. Ondanks dat het een erg saai verhaal is, weet de reggiseur de spanning er flink in te houden. Hierdoor is de film erg vermakelijk, en ga je je niet zitten vervelen.

Het einde vond ik ook erg goed. Ik was eerlijk gezegd bang dat de film erg standaard afliep. Maar dit was niet het geval.

Ik ben blij dat ik deze film gezien heb. Mijn uitendelijke cijfer is dan ook vrij hoog, 4*.

avatar van kuk
kuk
Echt een speelfilm waarin de acteerkunsten van de acteurs goed naar voren komen. En die zijn bijzonder goed. Het verhaal is niet spectaculair, maar wel supergoed neergezet. Een aantal onlogische situaties daargalaten, zeer aangrijpend. Ook het knappe einde is wel even het noemen waard. Aanradertje, maar weet wel dat het een vrij zware zit is.

avatar van quintein
De nadruk bij deze film ligt inderdaad nogal op drama,maar het komt grotendeels oprecht over en ik kon het van deze film goed hebben,de verschillen hoe Ethan en zijn vrouw met het verlies omgaan wordt redelijk realistisch in beeld gebracht.
Echter,wat er bij mij ook absoluut niet ingaat zijn een stel toevalligheden die thom ook al noemde waarbij het moment dat Ethan Dwights gezicht herkende toch weer even een dieptepunt was.
Het einde is dan wel weer dik in orde en dat brengt mijn score op een 3.5

avatar van DonOswaldo
Aardig drama, doch met wat kanttekeningen.

Ten eerste moet het acteerwerk wel geprezen worden. Zowel Jennifer Connelly als Joaquin Phoenix als Mark Ruffalo spelen glansrollen. Ook de wat minder aanwezige bijrollen zijn goed vertolkt.

Brengt me meteen op een van m'n punten. De relatie tussen Dwight en Ruth wordt niet genoeg uitgediept, maar doordat dit slechts een minder belangrijk plot-onderdeel is heb ik het ook niet echt als een minpunt ervaren. Ook hoelang Dwight wacht met naar de politie stappen en bekennen (of simpelweg bekennen aan Ethan) verbaasde me, maar dat zou de film een stuk minder interessant gemaakt hebben mocht dit anders gelopen zijn dus ook dit ervaarde ik niet echt als een minpunt. Wat ik wel echt als een minpunt ervaarde was dat Ruth niet doorkreeg (of in ieder geval een klein lampje bij haar ging branden) dat Dwight die zoon had aangereden.. ze weet dat hij een (donkere) SUV had en dat ze op die avond, rond die tijd ergens tegenaan zijn gereden (mogelijk ook dat het op die weg kon zijn). Njaah, dat irriteerde me nogal.

Maar goed, laten we weer even positief doen. Verder is het script wel goed in orde en laat, mede door het acteerwerk, goed zien en voelen wat zoiets kan veroorzaken en belicht het ook goed van beide kanten. Ook de spanningsboog is af en toe aanwezig wat het ook wat levendig houdt.

Ik hoopte dan weer wel dat het op het einde een andere kant op zou gaan. Ik had het zelf interessanter gevonden als Ethan Dwight wel had vermoord, en ze dan een wat ruimere speelduur hadden genomen om te laten zien hoe dat het gezin misschien nog meer had kunnen vernielen en wat voor impact dat had bij Dwight's (ex)-gezin. Niet dat dit einde echt slecht is verders.

avatar van nachtschade
Aardige dramafilm, maar de wijze waarop Ethan erachter kwam dat Dwight de dader is, was wel erg voorspelbaar en krakkemikkig. Terwijl de rest van de film zo subtiel mogelijk het dramatische verhaal wil vertellen, gaat men op dat moment wel boers de mist in. Jammer.

Tarkus schreef:
Prima film die me zeker heeft geboeid van begin tot eind.
Het is natuurlijk wel een voorspelbaar verhaal, maar de acteerprestaties zijn in deze film wel zeer goed.
Als je Joaquin Phoenix hier bezig ziet is het toch wel spijtig dat de man heeft besloten om met acteren te stoppen en zich alleen maar aan een muziekcarrière wil wijden. Al heb ik daar al beelden van gezien die doen vermoeden dat dat geen lang leven lijkt beschoren, zo'n arrogantie die hij daar tentoonspreid.
Maar het is wel een goed acteur, en dat mag van de anderen in deze film ook wel gezegd worden.
Bovendien is het scenario goed uitgewerkt en makkelijk om te volgen.
Geen lachertje natuurlijk het onderwerp van deze film, wel iets om even bij stil te staan.

Ook deze prent stond onlangs te koop voor 1 € bij Blokker, en zodoende heb ik me deze zeer goede film aangeschaft en hoef ik mijn mening omtrent te film niet te wijzigen.
Alleen is het muziekverhaal van Joaquin Phoenix nu wel anders te bekijken, en was het allemaal opgezet spel, blij dus dat hij weer als acteur zal te zien zijn.

avatar van martijn011
Ik zou deze film hoger beoordeeld hebben als er niet een paar vreselijke fouten of toevalligheden inzaten:
De ex van Dwight zou toch na verloop van tijd bedenken dat hij dat kind zou hebben aangereden. Ze wist van het bestaan van de auto af en dat hij ergens tegenaan gereden was.
Wat betreft de auto, op z'n werk zullen ze toch ook wel weten dat hij zo'n auto had, en met buurtonderzoek zou de politie toch ook echt wel in de garage gaan kijken..
Verder is de manier waarop Ethan erachter komt dat Dwight de dader is natuurlijk te makkelijk. Als Dwight zijnde gooi je die pet toch zo ver mogelijk weg en zet je em nooit meer op.

Maar goed, ik wil de film niet helemaal afkraken.
Het boeide van begin tot eind en de fantastische acteerprestaties zorgen ervoor dat ik deze film absoluut geen onvoldoende kan geven.
Jennifer Connelly speelt echt fantastisch, haar emoties kwamen prachtig tot uiting en haar relatie met Joaquin Phoenix voelde ook echt aan.
Mark Ruffalo speelt zijn rol als dader en vader ook met verve.

Het onderwerp is zeker gevoelig en dat sleept je als kijker helemaal mee. Vreselijk om dat mee te maken, zowel het slachtoffer als de dader.
Dat wordt goed aan de kijker overgebracht en daarom verdiend 'Reservation Road' ook een voldoende!

avatar van John Lee Hooker
Vrij sterke film.

Goede cast.
De camera blijft vaak dicht op de personages waardoor je meer mee gaat leven.

De crash zèlf had misschien ietsjes duidelijker in beeld kunnen worden gebracht.
Alhoewel ik nog nooit in een dergelijke situatie ben beland, vond ik beide perspectieven (die van Ethan en Dwight) erg aannemelijk. Je ziet het allemaal gebeuren, vanuit twee kanten. Het is bijzonder dat de dader en slachtoffer zo dicht op elkaar zitten, iets wat je niet zo vaak tegenkomt. Dit zorgt voor een hoop spanning. Ethan wil gerechtigheid en Dwight voelt zich schuldig maar heeft tergelijkertijd zijn baan die hij niet zomaar op kan geven.

American flag.

Fijn werkje, subtiel uitgewerkt.

avatar van MyOwnStyle
Goede, aangrijpende film.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film, maar wel geen waw film. Daarvoor was hij toch iets te voorspelbaar. De acteerprestaties waren in orde, al was het genre toch weer veel meer drama dan thriller. Het laatste half uurtje veranderde het genre toch nog een beetje.
Tja het thema komt spijtig genoeg meer en meer voor in het echt, dus misschien toch eens het bekijken waard.

Goeie film over een tragisch auto ongeluk waarbij een jongetje om het leven komt. Een goed verhaal, maar het hangt wel van nogal wat toevalligheden aan elkaar. Een drama waarin op een geloofwaardige manier thriller-elementen zijn verwerkt. Het einde is helaas een anticlimax. De aangrijpende momenten zijn vooral te danken aan het uitstekende acteerwerk. Vooral Mark Ruffalo zet een sterke rol neer.

avatar van 606
Realistisch en droevig verhaal, goed geacteerd door de cast.

3,5 ster

avatar van wendyvortex
Mooi gefilmd, maar het plot heeft iets teveel last van toevalligheden.
Twijfelt een beetje tussen drama en thriller.
Geen slechte film, maar ik had het allemaal nog net iets zwartgalliger willen hebben, nu neigt het af en toe een beetje naar het drama-van-de-week-TV-film.

avatar van Akkiej
Interessante film. Het boeit, interesseert en je kunt je goed in beide hoofdpersonen inleven. Wel een heel braaf plot (erg standaard verloopt etc), maar dit is niet heel erg bij deze film omdat de emoties van beide personen boeiend genoeg zijn.
ohja en Joaquin Phoenix held

avatar van m1701
Goeie aangrijpende film!
Normaal geen grote fan van Ruffalo, maar hij acteerde toch echt subliem!!!!
Zeer overtuigend geacteerd van allen.
Mooie einde ook

Absolute aanrader! 3,5*

avatar van Boenga
De toevalligheden, de gaten in het verhaal (hierboven al een paar keer vermeld), en de cliché's zijn een beetje tè.
Het heel degelijke acteerwerk tilt de film toch boven de grijze middelmaat.

goede film
boeiend en spannend

avatar van henkula
Goede acteurs maken nog geen goede film, ik ben absoluut geen drama kijker, in mijn ogen heeft deze film een hoge tv waarde.

avatar van Sergio Leone
Bovengemiddeld.

En toch is Reservation Road niet goed gebalanseerd. Het drama hakt ongenadig op de kijker in, maar de steeds meer voorkomende thrillerelementen zijn niet altijd even overtuigend.
Ik vind rouwprocessen sowieso een erg interessant onderwerp en dat is goed uitgewerkt, maar het thrillergedeelte heeft simpelweg minder impact en zorgt voor ambigue personages waarvoor ik hoe langer, hoe minder begrip kon opbrengen.
De climax tot slot is maar platjes en lijkt veel te hard op The Crossing Guard.

Het onevenwicht drama - thriller straalt ook af op de acteerprestaties. Zo is Jennifer Connelly subliem over de ganse lijn, terwijl Joaquin Phoenix en Mark Ruffalo erg sterk zijn in de dramascènes maar minder impact hebben tijdens thrillergedreven stukken.

Verder is Reservation Road zonder al te veel franjes geregisseerd, hetgeen de geloofwaardigheid in stand houdt. Visueel valt er dan ook niet veel te ontdekken: zowel in thema als (audiovisuele) uitwerking is het allemaal kil, grijs en mistroostig.