The Shallows (2016)

2,93

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

254 BERICHTEN 64 MENINGEN
avatar van Insignificance
geplaatst: 20 september 2016, 17:34 uur [permalink]
Mooi. Exotisch en zo. In en op het water, hoe het af en toe onder de loep wordt genomen en dan is daar ook nog eens een schaars geklede Blake Lively op een surfplank. Iets waar de cameraman blijkbaar ook wel raad mee weet. Maar een groots actrice is het niet, hè. Als haar Nancy het moeilijker krijgt, geldt dat dus ook voor Blake. In jezelf lullen blijkt lastig. Wat dat betreft krijgt ze niet veel hulp van Collet-Sera en het is eigenlijk nergens dat de film gekleurd wordt door een serieuze vorm van wanhoop. Elders is wel kleur te vinden, bloed bijvoorbeeld, maar de CGI valt op sleutelmomenten nogal tegen.

Het slot is zelfs een behoorlijke misser, maar ook een scène als die met de kwallen valt in het water. Op zich best gaaf, maar neem er dan de tijd voor. Iets wat de film vaker nalaat voor mijn gevoel. De slo-mo's zijn me dan weer te aanstellerig. Net als wat voor de subtekst door moet gaan. Nancy's alone time, haar moeder, eb en vloed; klinkt veelbelovend, maar als je aan de oppervlakte komt met sentimenteel gedoe als flashbacks en iets roepen over vechten, dan heb ik geen zin om daar nog eens in te duiken. Zo is het op beide vlakken wat te lomp om er in op te gaan en er écht iets moois van te maken.

geplaatst: 20 september 2016, 21:47 uur [permalink]
Bagger.

geplaatst: 20 september 2016, 22:29 uur [permalink]
Met alle respect: zelfs het kutste wanproduct heeft meer nut dan een dergelijk commentaar zonder argumentatie.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 20 september 2016, 22:32 uur [permalink]
Kutste wanproduct.

avatar van Graaf Machine

geplaatst: 20 september 2016, 23:28 uur [permalink]
Natuurlijk heeft John Milton gelijk, maar ik kan me ook wel voorstellen dat als je een film echt zo verschrikkelijk vindt dat je er niet meer dan 0,5 ster voor over hebt, dat je dan ook niet verder komt dan enkel het woord "bagger". Zo'n bericht matcht prima met de score die gegeven wordt.

avatar van joolstein
geplaatst: 21 september 2016, 03:30 uur [permalink]
Ik kijk vaak voordat ik een review schrijf even naar de regisseur, om te zien wat hij heeft gedaan. En wat ik zag was dat hij vooral standaard vakkundige Hollywood films maakt. Orphan was voor mij een positieve uitschieter. The Shallows doet wat het moet doen en daar is verder natuurlijk niets mis mee. De film ziet er mooi en gelikt uit, helblauwe zeeën, parelwitte stranden, en Blake Lively is de perfecte surfbabe. Verder krijgen we wat telefoonbeelden om de dame in kwestie wat achtergrond mee te geven voordat het afspraakje met de haai kan beginnen. En dan op de juiste momenten komt de spanning in de vorm van die haai. En die zag zeer goed uit. Nu zit Blake Lively vast op een rots en veranderd dan helaas meer en meer in een snotterend wicht dan de stoere vrouw met de surfplank die ze was. En net als de film dreigt in te kakken komt er op precies het goede moment weer wat actie. Hierdoor wordt de film net gered van de ondergang en is de film vooral standaard maar vakkundig gemaakt.

geplaatst: 21 september 2016, 09:45 uur [permalink]
John Milton schreef:

Dat was even mijn eerste reactie, hier dan wat uitgebreider commentaar:

Het is dat m'n vriendin hem wilde afkijken anders had ik hem na 3 minuten al afgezet. Een jonge blonde amerikaanse vrouw met grote neptieten die op eigen houtje naar een geheim strand in Mexico gaat en zich daar laat afdroppen door een onbekende behaarde Mexciaanse man die haar door de donkere jungle rijdt en vervolgens op eigen houtje en zonder backup daar gaat surfen, gelijk van het begin af aan al totaal ongeloofwaardig.

Het strand is ook zo geheim dat er een boei in het water drijft met een lichtpistool erin voor noodgevallen en ze zelfs een 3G verbinding heeft om te kunnen skypen op haar tablet. Ook wordt die locatie door Uber ondersteunt want dat was haar manier om terug te komen haha het sloeg echt totaal nergens op, de bedenker van deze film moet flink aan de drugs hebben gezeten

De film duurde 1 uur 26 minuten, heel kort dus maar het was nog een uur te lang. Ik hoopte heel de film lang dat ze opgegeten werd maar helaas dat gebeurde natuurlijk niet want blonde knappe amerikaanse vrouw. Iedere niet-amerikaan legde natuurlijk wel het loodje. Verder weer de nodige clichés erin gesmeten, familiedramatje blablabla en er is een nieuwe hollywood baggerfilm geboren.

Dat deze film een 6.5 op imdb heeft is voor mij een absoluut raadsel. Een 1 zou nog teveel zijn. Het is dat ik niet lager dan een 0.5 kan geven anders had ik dat gedaan.

geplaatst: 21 september 2016, 09:59 uur [permalink]
martijnk
Naar mijn weten heeft Blake Lively geen nep tieten. En wellicht kun je het ''inderdaad'' onverstandig vinden dat ze in haar eentje daar naartoe gaat en ze dan ook nog instapt bij een onbekende behaarde Mexicaan met lang haar. Tja, maar weet je, mensen doen dat soort dingen. Ja, ook in de realiteit. Jij vindt dat dom, maar ongeloofwaardig kan het niet zijn.. Want zo kunnen mensen nou eenmaal zijn. Wanneer ik weer is zo'n vent een levensgevaarlijke stunt zie uithalen, vraag ik mij ook af waarom zet je je leven op het spel? Alleen vanwege de kick van zo'n stomme stunt? Maar ach, moet hij weten, ik zie daardoor wel iets spectaculairs. En in het geval van The Shallows, zie ik best een leuke film. Niet dat The Shallows waargebeurd is, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

Nou, zo geheim (ook al wordt dat geïnsinueerd?) is dat strandje dus kennelijk niet. Zelfs in de plotomschrijving staat afgelegen strand en niet een geheim strand. Daarnaast komen er ook nog twee andere surfers.

Vraagje, heeft ze daadwerkelijk een een 3G verbinding of overdrijf je nu?

Van mij mag je deze film een 0,5 geven, maar je onderbouwde kritiek lijkt mij niet helemaal terecht. Althans, niet alles

geplaatst: 21 september 2016, 10:31 uur [permalink]
Dan nog krijgt hij van mij een like voor het alsnog onderbouwen
Stukker beter dan alleen 'bagger'

Ook al ben ik het ook inhoudelijk niet mee eens...

geplaatst: 21 september 2016, 10:38 uur [permalink]
Ik ben iets veeleisender... Van mij krijgt hij alleen een duim als Nancy daadwerkelijk een 3G verbinding had.

geplaatst: 21 september 2016, 10:38 uur [permalink]

geplaatst: 21 september 2016, 12:37 uur [permalink]
JacoBaco schreef:

Minimaal 3G. met minder dan dat kun je echt niet zo vloeiend skypen als zij op een gegeven moment op dat strand deed. Laat ik het zo zeggen er staat daar iig een GSM mast in de buurt. Op veel populaire stranden heb je soms zelfs niet eens zo goed internet lol.

geplaatst: 21 september 2016, 12:53 uur [permalink]
Ik kwam een leuk stukje tegen op internet met betrekking tot de film.

Part of the movie was shot in Lord Howe Island, a World Heritage Site that's about a two-hour flight from Sydney, Australia. (The rest of the time, they shot in a tank the size of a football field. In total, they shot for 47 days.) "Lord Howe is 11 square miles — it's a speck of dust in the middle nowhere, and it is the most beautiful place you've ever seen. However, there's virtually no infrastructure. There's no cell service because the 350 people who live on the island voted not to have any. There's very poor internet.

Een deel van de film is opgenomen in Lord Howe Island , een World Heritage Site , dat is ongeveer een twee uur durende vlucht van Sydney - Australië. (De rest van de tijd , schoten ze in een tank ter grootte van een voetbalveld In totaal schoten ze voor 47 dagen..) "Lord Howe is 11 vierkante mijl - het is een stofje in het midden van nergens, en het is de mooiste plek die je ooit hebt gezien. echter, er is vrijwel geen infrastructuur. Er is geen mobiele service , omdat de 350 mensen die op het eiland wonen tegen gestemd hebben. Er is een zeer slechte internetverbinding !

geplaatst: 21 september 2016, 13:06 uur [permalink]
JacoBaco schreef:
Ik kwam een leuk stukje tegen op internet met betrekking tot de film.

Haha idd maar de Uber app werkt er en je kunt er ook Skypen met je tablet

avatar van Macmanus
geplaatst: 21 september 2016, 16:00 uur [permalink]
Aardig.

Beetje een platte film. Krijg altijd wat jeuk van die wel heel flauw geschreven drama stukjes in het begin. Dus je moeder is overleden! Dat betekend dat jij gaat vechten voor je leven straks. Als wij als kijker dat niet wisten en je gaat toch vechten voor je leven. Denken we allemaal, waarom eigenlijk? Iedereen weet toch dat je pas wat om je leven geeft als je een dierbare hebt verloren!

Anywho dit obligate hollywood dribbel duurt niet heel lang. Echt indrukwekkend wordt de film daarna niet. Maar de spanning is wel aanwezig. Tempo blijft gehele speelduur aanwezig. De haai is best aardig gemaakt. En de billen en halve boobie short van Lively zijn best geinig. Jaume Collet-Serra weet wat hollywood van hem wil. Het is net wat te tandloos (Ghehe wat een geweldige pun!) om dagen wild van te zijn, maar ook niet vervelend genoeg om heel boos over te worden.

3 kleine sterren. Een echt goede haaien film is eigenlijk niet gemaakt!

avatar van patrickman
geplaatst: 22 september 2016, 02:25 uur [permalink]
Wat slecht zeg 1 voor die chick Ik ga terug naar jaws scheelt maar 40 jaar

avatar van Zwolle84
geplaatst: 22 september 2016, 07:48 uur [permalink]
martijnk schreef:

Haha idd maar de Uber app werkt er en je kunt er ook Skypen met je tablet

Reden te meer om te denken dat je de film inderdaad niet letterlijk moet nemen en dat 'de platte film met het lekkere wijf' in werkelijkheid alle criticasters te slim af is.

avatar van horizons

geplaatst: 22 september 2016, 08:46 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Zal wel effe duren ik deze film kijk maar ik ben erg benieuwd of je gelijk hebt of dat je er gewoon (veel) meer van maakt dan er eigenlijk is.

avatar van Rickyman
geplaatst: 22 september 2016, 09:11 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima filmpje heur, mooie shots en lekker spannend.
Precies wat je van een haaienfilm kan verwachten.
Verwacht gewoon geen intellectueel diepgaand of wetenschappelijk onderbouwde film, deze haai was ook niet de allerslimste. (;

avatar van pierre18
geplaatst: 23 september 2016, 22:42 uur [permalink]
Viel me niet tegen. Verwachtte ook absoluut geen verhaal, maar gewoon goeie beelden en een hoop spanning. En dat krijg je. De beelden zijn mooi geschoten en bewerkt en er is spanning volop. Ondanks een plat verhaal en alle cliches uit Hollywood.

avatar van Barry83
geplaatst: 23 september 2016, 23:53 uur [permalink]
Trailer is spannender dan de film zelf, want die is gewoon zwaar bagger. Eerste 20 minuten kun je al meteen overslaan, gebeurd helemaal niks in. Verder is het een kat en muis spel tussen het sexy meisje en de metaal stukbijtende superhaai, wat belachelijk slecht in beeld gebracht wordt. De ene keer is sexy meisje bijna dood, en minuut later zwemt ze bijna een Olympisch record terwijl de superhaai op 100 plekken tegelijkertijd is

avatar van NERD
geplaatst: 24 september 2016, 23:11 uur [permalink]
Kwa verhaal, haai, alleen en op het water, deed het me een klein beetje denken aan het prima All Is Lost (3 sterren). Alleen is Blake Lively geen Robert Redford die een film met eigenlijk maar 1 personage kan dragen. Anthony Jaswinski (de schrijver) is ook geen J.C. Chandor (schrijver/regisseur). Nu ik zie dat Jaswinski o.a. ook het pareltje Vanishing on 7th Street op z'n schrijfconto heeft is het mij ook duidelijk waar het gebrek zit in deze film. Het acteerwerk en het script, met name de belachelijke haai. De beelden zijn namelijk wel prima. 1,5 sterren.

geplaatst: 25 september 2016, 12:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De haai hadden ze beter onder water kunnen laten. De beelden van de haai boven water waren weinig realistisch en de laatste 10 minuten van de film tot aan de dood van de haai waren zelfs lachwekkend. Maar over het algemeen was het niet een slechte film, vond het bij tijd en wijle ook wel spannend.

avatar van hutsekluts
geplaatst: 25 september 2016, 13:50 uur [permalink]
Blake Lively laat na Age of Adaline opnieuw zien dat ze (toch wel) kan acteren. Al laat ik mij misschien met deze kwalificatie toch beïnvloeden door het compensatieverschijnsel: een lekkere meid om naar te kijken compenseert haar acteertalent. Whatever..... fijne ontspanning door een spannend verhaal(tje). Tijdens het kijken kon ik het echter niet laten een vergelijking te maken met Jaws. De spanning die daarin wordt opgebouwd gaat deze film te boven maar regisseur Collet-Serra heeft z'n best gedaan. De witte haai is levensecht en Blake Lively ook

geplaatst: 26 september 2016, 12:16 uur [permalink]
Het jaar is nog niet om, maar dit is voor mij de slechtste film van 2016. Deze film is leuk als je houdt van: Vrouwen die sneller kunnen zwemmen dan een haai. Water dat in brand kan. Vogels. McGuyver.

De film wordt geen moment spannend en enigszins geloofwaardig. Een klein plusje voor het visuele werk, wat overigens niet paste bij de film zelf, maar dedicated wel mooi was.

avatar van Glacius
geplaatst: 27 september 2016, 01:02 uur [permalink]
Nogal vreemd hoe de cgi sterk in kwaliteit varieerde. Het ene moment was de haai realistisch vormgegeven, zowel boven als onderwater, en op sommige momenten was het vrij slecht te noemen.

geplaatst: 27 september 2016, 23:19 uur [permalink]
Aardige film over een jonge vrouw die tijdens haar vakantie gaat surfen op een strand in Mexico. Een simpele opzet waarbij de geloofwaardigheid nogal eens in het gedrang komt. Maar de film verveeld geen seconde, is bij vlagen spannend en ziet er vooral mooi uit (zeker niet alleen vanwege de locatie). Blake Lively weet het geheel redelijk in haar eentje te dragen.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 28 september 2016, 08:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannend filmpje, mooie beelden, soms inderdaad nogal ongeloofwaardig. Zomaar een grote, witte haai die in volle vaart zwemt met een flare gun schieten (wat deed die flaregun eigenlijk in die boei?), de vrouw die zwaargewond aan haar been sneller zwemt dan de haai, water dat in brandt schiet enz...

Het meest ongeloofwaardig is de eindscene waarbij de haai als een zwarte tientonner recht op de dodelijke anker van de boei afstevent en blijkbaar niet in staat is om net als de vrouw nog tijdig uit te wijken.

Er waren weinig of geen goedkope jump scares in deze film, wat ik alleen maar prijzenswaardig kan noemen. En het is zeker geen straf om 86 minuten naar Blake Lively (of mevrouw Ryan Reynolds) te kijken.

avatar van FillumGek
geplaatst: 29 september 2016, 14:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toch wel een zwak voor dit soort survival-filmpjes. Vanaf de aankondiging was ik zeer benieuwd, al kun je de film vooraf al een beetje uitstippelen. The Shallows weet niet te verrassen, maar met een shitload aan mooie beelden, een angstaanjagende witte haai en een spetterende Lively weet het wel te vermaken.

Vooral het camerawerk waarbij je het surfgeweld van dichtbij meemaakt en diverse keren mee onder water wordt genomen zijn genieten. Helaas zijn de slowmo beelden een beetje overdreven, maar wanneer het perfecte kontje van Blake in beeld komt moet ik ook niet klagen. Goedkoop scoren is het wel, want ruim een uur lang naar Blake in bikini kijken is niet vervelend te noemen. Haar acteerprestatie is voldoende, lijkt me ook een lastige opgave wanneer je zo'n dertien-in-een-dozijn-achtergrondverhaaltje voor je kiezen krijgt, wat totaal niet aanslaat en compleet overbodig is.

De special effects vond ik voldoende, zeker vergeleken met het merendeel van de haaienfilms die uitgepoept worden. De haai was bij vlagen levensecht en had zeker een paar mooie scenes. Erg spannend wil het echter niet worden, mede door de voorspelbaarheid van de film. Er wordt ook onnodig interessant gedaan over het eb- en vloed gedeelte, en natuurlijk is daar de camera met lost footage.

De kill van de haai is erg ver gezocht, maar wel goed uitgevoerd. The Shallows is een filmpje die op voorhand al bijna geen topscore kan krijgen, simpelweg omdat er te weinig gebeurd en vooral te weinig wordt verrast. Toch heb ik zeker niet met tegenzin gekeken, fijne speelduur ook. Cliché, maar vermakelijk. Maar eigenlijk is Blake's lichaam al een reden om hem op te zetten.

avatar van Duke Nukem
geplaatst: 29 september 2016, 16:19 uur [permalink]
Duke Nukem schreef:
de haai als een zwarte tientonner

Ik bedoelde natuurlijk zware en niet zwarte.