The Shallows (2016)

2,91

Drama / Thriller

geregisseerd door Jaume Collet-Serra
met Blake Lively, Óscar Jaenada en Sedona Legge

'The Shallows' volgt een vrouw, Nancy genaamd, die alleen is aan het surfen op een afgelegen strand. Op een korte afstand van de kust wordt ze aangevallen door een grote witte haai. Nancy komt vast te zitten op een kleine rots, minder dan 200 meter verwijderd van het strand. Zal ze de oversteek wagen?

226 BERICHTEN 56 MENINGEN
avatar van Rodger
geplaatst: 12 september 2016, 03:09 uur [permalink]
Deze is prima voor een haaien film, of in deze genre.
Er zijn echt wel slechtere films gemaakt over haaien.
3.0***

geplaatst: 12 september 2016, 09:29 uur [permalink]
Debo schreef:
Irritante pulp van de hoogste orde. Die hele film slaat nergens op. Ze zijn er al even aan het surfen en plots ligt er een mega grote dode walvis die eerder niet opgevallen was. Dan gooit die haai die walvis in de lucht alsof het een haring is. Mevrouw heeft een bijtwondje die van een haring had kunnen zijn maar nee, die was van die haai die die walvis in de lucht smeet. Wat een onzin! En zoals eerder genoemd, ik vond die meeuw ook de beste.

Dat klopt allemaal; en als de film nu nog veel relativering en humor had (zoals Piranha D) dan viel er nog mee te leven. Maar dit is zo baggerslecht en letterlijk bloedserieus. Irritante pulp van de laagste orde dus

geplaatst: 12 september 2016, 16:31 uur [permalink]
ja, lekker wijf.. pfff.. en we trappen er massaal in...

geplaatst: 12 september 2016, 19:28 uur [permalink]
Was geene vetten, ben alleen blijven kijken vanwege de dame in kwestie 😉.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 12 september 2016, 19:30 uur [permalink]
Wat roept deze film toch schitterende, zorgvuldig onderbouwde reviews op. Ik laat de discussiestof nog een nachtje op me inwerken. 👍

geplaatst: 12 september 2016, 19:42 uur [permalink]
limelight73 schreef:
ja, lekker wijf.. pfff.. en we trappen er massaal in...

Ze hadden ook Melissa McCarthy kunnen nemen 😉

geplaatst: 12 september 2016, 20:56 uur [permalink]
Prima film om een mee te pakken vanaf de bank, ik zou er niet speciaal voor naar de bioscoop gaan. Pluspunten van de film: mooie half onder/boven water beelden, prettige dame om naar te kijken, niet te langdradig, tempo zit er goed in. Plot rammelt een beetje: waar komt die walvis ineens vandaag? Dolfijnen die uit het niets over de surfplak heen springen zijn wel héél erg computergeanimeerd.

geplaatst: 12 september 2016, 20:59 uur [permalink]
Wat een duikvlucht aan waarderingen de laatste dagen. Zijn zoveel mensen dan naar de bioscoop geweest voor deze film? Had ik niet verwacht.

Nee, deze film is sinds afgelopen week te pindakazen in goede kwaliteit.

avatar van Zwolle84
geplaatst: 12 september 2016, 21:21 uur [permalink]
Ah, dat verklaart een hoop.

avatar van keimpeS
geplaatst: 13 september 2016, 10:41 uur [permalink]
Viel mij helemaal niet tegen na films als Bait & Sharknado had ik dit genre al wat opgegeven, maar gelukkig is deze film in die zin wat realistischer. De film heeft een goede opbouw van rustig naar uiteindelijk waarop je zit te wachten en dan is het echt even billen knijpen. Toegegeven de film heeft halverwege even een inkak moment, maar dat wordt voor mij in het begin en aan het eind ruimschoots goed gemaakt. De HD beelden zien er ook mooi helder uit met al dat groen van de regenwouden & blauw van het water. (Ook Blake Lively is geen straf om te zien in HD!)

avatar van filmexpert19
geplaatst: 13 september 2016, 19:13 uur [permalink]
Ja keimpeS, ik ben het helemaal met je eens. Daarbij wil ik even aangeven dat de special effects goed zijn. Ik kon geen scene zien die nep leek, zelfs de haai leek echt. Nee, deze is echt geen B film. Blake Lively kende ik niet maar is de vrouw van... Ze kan acteren. Goede film.

avatar van IH88
geplaatst: 13 september 2016, 19:41 uur [permalink]
“It's okay... No Sharks Come Here”

Sublieme haaienfilm. De film bouwt de spanning goed op en het karakter van Nancy wordt kort maar effectief uitgewerkt. Het spel van Blake Lively is aanstekelijk en ze heeft een natuurlijke charme over zich, waardoor ze je makkelijk meeneemt in haar avonturen. De prachtige locatie help natuurlijk ook.

Ik zat gelijk in de film en voordat de haai eindelijk tevoorschijn komt, heb ik me prima vermaakt met Nancy en haar persoonlijke verhaal (verlies moeder) en haar verwerkingsproces. De film gaat dan ook niet echt over een haai aanval maar meer over Nancy en haar overlevingskracht en het zoeken van nieuwe doelen in haar leven. Dat persoonlijke tintje werkt uitstekend. Maar gelukkig is de strijd tussen mens een haai ook ijzingwekkend spannend en er zitten een aantal nagelbijtende scènes in. Er was waarschijnlijk te weinig geld voor goede CGI want de haai zag er niet al te overtuigend uit. The Shallows is geen film die je dagen bijblijft maar het heeft Lively, een haai, een aandoenlijke meeuw en een tropische locatie. Mij hoor je niet klagen.

geplaatst: 13 september 2016, 20:01 uur [permalink]
Zwolle84 schreef:

Moet de film in kwestie wel zorgvuldig onderbouwend review waardig zijn he!! Als je hier al een nachtje over moet slapen... 😛 🙂

geplaatst: 13 september 2016, 20:03 uur [permalink]
Theunissen schreef:

Ze hadden ook Melissa McCarthy kunnen nemen 😉

En zelfs dan met een sterkere verhaallijn had ie nog geeneens op VHS uitgekomen!!!! 😅

avatar van mixmaster
geplaatst: 14 september 2016, 16:33 uur [permalink]
Lekkere Thriller met een goede spanningsopbouw en mooi camerawerk.
Het kat en muis spel tussen Nancy en de witte haai is leuk uitgewerkt en weet de kijker van begin tot eind in spanning te houden.

avatar van DBTim
geplaatst: 15 september 2016, 18:35 uur [permalink]
Werd voor mij nergens echt spannend of boeiend. Desondanks heeft de film mij wel vermaakt. Niet al te serieus nemen en hij kijkt lekker weg.

avatar van Alathir
geplaatst: 16 september 2016, 00:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is wel een film waar je je niet al te veel vragen moet stellen. Als je er niet teveel over nadenkt is deze film zeker niet slecht. Natuurlijk zitten er dingen in die vragen oproepen: waarom eet de haai de walvis niet op? Nja, waarom? Had misschien liever zin in een stukje mens, wie zal het zeggen? Is die beet wel realistisch? Tja, met zo'n grote mond en aangezien dat haaien meerdere rijen tanden achter elkaar hebben moest dat been er duidelijk af zijn, maar who cares? Er zou niet veel survival zijn moest dat been er af zijn, nee, dan was ze direct dood. Ik vond de wond er voor de rest wel realistisch uitzien, net als het litteken op het einde van de film.
Ook het doden van de haai verloopt erg simpel, te simpel. Ik had alleszins een ander einde verwacht ofwel dat ze gered werd via helikopter of reddingsboot, ofwel dat ze zou sterven en dat haar videobericht dan toch bij haar vader en zus aankwam.

Ondanks dat er weinig gesproken wordt, bleef de film voor mij wel boeiend. Het duurt gelukkig ook maar een klein anderhalf uur. Een beetje zoals 127 hours. The Shallows was misschien iets minder realistisch, maar het is dan ook een totaal andere setting. De actrice heeft een strak lichaam en is eigenlijk wel een lust voor het oog, bovendien acteert ze ook wel goed. Ook de soundtrack die soms te horen is, kon ik wel smaken. Ik denk wel niet dat de film me heel erg lang zal bijblijven, maar zeker goed voor een avondje in de zetel.

avatar van 2dehans
geplaatst: 16 september 2016, 19:31 uur [permalink]
Naar aanleiding van de reviews dat er sommige hoogte punten in de film zouden zitten de film een beetje fast forward zitten kijken. Natuurlijk kom je dan niet in de sfeer van de film maar ik kreeg meer en meer het gevoel om nog sneller vooruit te gaan richting het eind.
Hoogtepuntje is de blonde dame met een wetssuite met handige ritssluiting waarbij je borsten beter tot zijn recht komen en een bikini slip. Verder had het verhaal weinig te bieden. Waarbij Jaws nog enige spanning gaf in die tijd was dit anno 2016 echt te matig!
Bioscoopkaartje onwaardig. Er zijn betere alternatieven. Maar....ieder zijn ding he...

avatar van Walter S.
geplaatst: 17 september 2016, 12:45 uur [permalink]
2dehans schreef:

Een film vooruitspoelend bekijken en dan een waardeoordeel vellen nadat je vooral hebt zitten geilneven op de hoofdrolspeelster.

Inderdaad, ieder zijn ding. 😴

geplaatst: 17 september 2016, 18:44 uur [permalink]
Leuke moderne Jaws variant, mooie hoofdrolspeelster, boeiend tot op het eind.

avatar van tattoobob
geplaatst: 17 september 2016, 18:52 uur [permalink]
Best een leuke wegkijker,deze film moet het vooral hebben van de supermooie Blake Lively en de mooie filmplaats.
Ook is er wel aardige spanning te bekennen en al met al is het een aardige film geworden.

geplaatst: 17 september 2016, 22:55 uur [permalink]
Mooie locatie, mooie beelden, mooie hoofdrolspeelster....maar daar blijft het dan ook bij. De film kon mij niet echt bekoren. Het werd nergens spannend, verhaallijn was veel te summier. De montage van de film klopte ook niet altijd. Soms zag de actrice er uit alsof ze echt ontberingen leed, en 3 seconden later was het weer tiptop. Nee....Dark tide, open water, the reef....er zijn veel film met/over haaien gemaakt maar het is het allemaal net niet.

geplaatst: 18 september 2016, 02:56 uur [permalink]
tegenvaller,qua inhoud geen verhaal,te eentonig

geplaatst: 18 september 2016, 10:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lekker spannend vermaak, zou je ook Jaws deel vijf kunnen noemen. Met dien te verstande dat deze dan beter is dan nummer twee t/m vier, maar natuurlijk niet kan tippen aan het orgineel.
Viel me dus enorm mee want het concept had ik van te voren al veroordeeld: zet een mooie meid op een plank, verzin er een monster bij en je hebt een gegarandeerde zomerse blockbuster. Maar het moet gezegd dat men werkelijk heeft geprobeerd om er een volwaardige thriller van te maken en dat is gelukt. Vooral visueel ziet het er erg fraai uit. Bij de logica kun je hier en daar vraagtekens plaatsen(de manier waarop bijvoorbeeld de haai aan zijn einde komt is tamelijk absurd), maar zet je verstand krap anderhalf uur opzij en je hebt een prima avond. Oscarnominatie voor de meeuw lijkt me trouwens op zijn plaats, wat er voor de wel erg uit de kluiten gewassen haai niet inzit want die lijkt toch wel erg veel op Bruce(die uit 1975 welteverstaan).

avatar van Skuller
geplaatst: 18 september 2016, 10:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Tja,beetje tegenvallende film,ben dan ook blij dat ik heb thuis op de bank en niet in de bios ben wezen kijken.dat geneuzel aan het begin van de film met die telefoon stoorde me enorm en ook de soundtrack vond ik matig ,er zitten hier en daar fouten in de verhaallijn maar dat vond ik verder niet storend,de CGI hier in tegen wel ,die zag er hier en daar echt nep uit,maar er zitten wel een paar fraaie shots tussen en Blake Lively is ook zeker geen straf om naar te kijken,er zijn zeker betere haaien films maar zeker ook veel slechtere.zoals hier boven ergens vermeld ( Mooie locatie, mooie beelden, mooie hoofdrolspeelster ) goed voor een avondje op de bank met popcorn en verder niet over nadenken.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 18 september 2016, 11:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Er is op zich weinig mis met deze haaienhorror, maar het had allemaal net wat beter uitgevoerd kunnen worden. Blake Lively (erg sexy!) doet het prima als overlever en later als jager, maar zeker richting het einde ontspoord het script nogal. Hoe ze de haai weet te doden vond ik vrij slecht gedaan, maar anderzijds is het weer eens wat anders dan wat ze in eerdere haaienfilms deden. Jammer dat de CGI bij vlagen lelijk is, zeker als de haai op het einde de boei aanvalt waar Lively op geklommen is. Zag er niet uit. Zonde, want het camerawerk tijdens het surfen en op de rots vond ik wel weer sterk. Ik had het prima gevonden als ze de haai gewoon nauwelijks lieten zien, zo is Jaws natuurlijk ook een klassieker geworden.

Dit was trouwens ook wel een film geweest waar ik een unhappy end prima had gevonden, dan was het eerste gedeelte van de film waar dat kind haar helm met camera vind nog veel krachtiger geworden. Nu loopt de film toch weer vrij voorspelbaar af, iets waar Hollywood gewoon eens wat creatiever in mag gaan worden. Maar niettemin heb ik me goed vermaakt, lange tijd is het vrij spannend en onderhoudend.

Kleine 3,5*

geplaatst: 18 september 2016, 14:33 uur [permalink]
Niet verwacht, mooie film met mooie beelden en een zeer goed einde.
Speelduur is ook goed en niet te lang.
Bij de aftiteling ook weer mooie beelden en mooie muziek, wat wil je meer.
Beste haaien film de afgelopen jaren voor mij .

avatar van Edie
geplaatst: 18 september 2016, 14:42 uur [permalink]
Het ging... Niet verveeld tijdens de film, de effecten waren soms wel erg duidelijk CGI (zoals de haai en dolfijnen). Paar mooie beelden verder..

avatar van max cady
geplaatst: 20 september 2016, 06:26 uur [permalink]
Niks bijzonders, een paar mooie beelden en een lekker wijf

avatar van erik1977
geplaatst: 20 september 2016, 13:27 uur [permalink]
The shallows viel me absoluut niet tegen en vond het bij wijlen een lekkere Brute en spannende Haaienfilm.
En het bijna op 1 locatie gedraaide decor/aspect heeft me eigenlijk ook geen moment verveeld en deed alleen maar de spanning aanzwellen vond ik.
maar waarom dan maar 3 sterren zul je zeggen als je dit zo'n spannende film vind?
Nou, omdat ik nog wel graag naar films over haaien kijk en films Zoals Jaws 1,2,3 ja zelfs 4 😉 Deep blue sea, orca, bait, creature, the last shark en shark tale 🙂 net iets beter vond. Maar weer veel beter dan het oervelende en saaie open water. En ook prachtig in beeld gebracht , inclusief de haai zelf.Ik denk dat bij een volgende keer bekijken mn score nog wel hoger uitpakt.