Death of a Salesman (1985)

Alternatieve titel: Dood van een Handelsreiziger

Verenigde Staten / West-Duitsland

geregisseerd door Volker Schlöndorff
met Dustin Hoffman, Kate Reid en John Malkovich

Handelsreiziger Willy Loman heeft te maken met een crisis: hij staat op het punt zijn baan te verliezen, kan z'n rekeningen niet betalen, krijgt geen respect van z'n kinderen en kan niet aan zijn potentie voldoen. Hij vraagt zich af wat er fout is gegaan, en hoe hij het goed kan maken met zijn familie.

Ik vind het een merkwaardige 'film'. Eigenlijk alles is apart aan deze film waarin Hoffman mij iets te veel kakelt.
Het spraakgebrek van Malkovich blijft trouwens fascineren.

gandalf schreef:
het decor was zo opvallend nep dat het wel expres móest gedaan zijn.

Mooi excuus als je niet genoeg geld weet binnen te halen voor fatsoenlijke decors.
Tjonge, wat zijn ze lelijk Spuuglelijk.
Om maar niet te spreken van de kleding die de 'jongens' aanhebben...

neo (crew)
Had een vreemd gevoel bij deze film. Eerst leek ik er even in te moeten komen, daarna vond ik de film ineens zeer goed worden, en uiteindelijk verloor ik mijn interesse weer. Hoffman's geschreeuw en grootse gebaren begonnen mij steeds vaker te irriteren, al doet ie het wel prima. 2.5 sterren

avatar van Yekezzez
Allereerst ontkom ik er niet aan om paralellen te maken met Smultronstället van Bergman. Het thema is een oudere man die in zijn werk een succesvol leven achter de rug heeft. Via flashbacks /dromen wordt er terug gekeken naar het verleden. Is het uiteindelijk goed geweest wat er allemaal is gebeurd? Het leven loopt op zijn eind. Ze willen iets achter laten na hun dood; niet vergeten worden. Daar waar in het een met succes wordt afgesloten eindigt de ander in climax waarin al het falen samenkomt.

Hier houdt de verdere vergelijking dan ook op. Daar waar Isac Borg vooral op rationele gedachten leeft, beheersen illusies, als ik dat zo mag zeggen, het leven van Willy Loman. Zijn zoons worden dan ook opgevoed in die gedachten. Ze zijn voorbestemd tot een grote carriere in de ogen van Willy. Hij faalt. Zijn broer die naar Alaska en Afrika is geweest is de superlatief van zijn dromen. Het lijkt alsof Willy constant wil benadrukken hoe goed hij eigenlijk is. In de opvoeding , zijn werk, de buurt, juist de dingen die niet gegaan zijn zoals hij had gehoopt.

De film is geschoten op een overduidelijke toneelsetting en eerlijk gezegd vind ik dit een goede keuze. Dit punt is datgene wat de film tussen alle anderen laat uitspringen. Zonder deze stijl was het slechts een ellenlange monoloog van Willy Loman. Dit is dan ook wat mij stoort aan deze film. Ondanks de fantastische acteerprestatie van Dustin Hoffman blijft het gewoon gezeur van een oude man. Omdat er nauwelijks muziek is gebruikt lijkt het op een grote symphonie op de laagste tonen van orgel. Daar waar normaal sfeer wordt gezet met dramatische muziek, komt nu de dramatiek uit de het geschreeuw en de eenzaamheid/machteloosheid uit de stiltes. Daar waar wel muziek te horen is dreigt het een Walt Disney Classic-achtige vertoning te worden. Een verkeerde keuze in mijn ogen.

Net als Willy in de film heeft de film zelf gevochten voor succes, maar heeft uiteindelijk hopeloos verloren.
Het verhaal heeft mij niet genoeg kunnen boeien. Misschien moeten acteurs geen oudere mannen spelen. Pacino in Two Bits is daar ook een goed voorbeeld van.

avatar van JJ_D
'Death of a Salesman' is het bewijs dat een sterk basisgegeven (in dit geval een confronterende theater-tekst van Arthur Miller over de aftakeling van een vertegenwoordiger tot een zielige oude man) niet noodzakelijk leidt tot een goede film. Zo zorgt de sobere studio-setting ervoor dat het geheel op den duur nogal vlak en vooral vervelend gaat aanvoelen. De dynamische acteurs zorgen aanvankelijk echter nog voor de nodige spanning binnen de fletse decors, maar op den duur gaat Hoffman vervelen in zijn uitbundigheid, en Kate Reid ronduit irriteren door haar vreselijke overacting.
Malkovich blijft fascinerend, maar eenmaal de pijnlijke finale (een klassiek gegeven binnen Millers werk?) zich voltrekt, is de film al lang niet interessant meer. Dat is de prijs die Volker Schlöndorff moet betalen door zo weinig te schrappen en zijn script bijgevolg zo beladen te maken.

Hoe 'Death of a Salesman' speelt met de overgang tussen droom en werkelijkheid is anderzijds erg aardig om te zien, en ook de overbodigheid van Harold is een heel wel overdacht gegeven: juist zijn drang om net zoals zijn vader te worden maakt het tot een simpele knul, en niet tot de man die hij wil zijn. Het einde, waar blijkt dat Biff de enige is die zijn les geleerd heeft, is eveneens bijzonder sterk: terwijl de moeder zich in haar afscheidsrede niet begrijpend uitlaat over de daad van haar man ("alle schulde waren eindelijk afbetaald...?"), spreekt de oudste zoon de haast mythische woorden: "he just had te wrong dreams..."
Helaas heeft de film op dat moment zo goed als al zijn draagkracht reeds verloren. Een nieuwe, frisse bewerking zou Arthur Miller dan ook meer eer aandoen...

Heel erg lelijke film. Brakke decors, belachelijke sfeer creatie door rare kleurenfilter, kleding van de zoons . Ben je benieuwd naar het verhaal, de karakters en Lomans aftakeling lees dan vooral het toneelstuk. Veel interessanter en leuker omdat je je eigen voorstellingen kan maken van het geheel. Het enige dat deze film nog enigszins de moeite waard maakt is het acteerwerk van Hoffman en Malkovic.

Verfilming van een toneelstuk dat teveel een toneelstuk blijft, daardoor 'beklijft' het niet en duurt het allemaal te lang.

Wie geen fan was van Dustin Hoffman moet zich na het zien van deze film toch wel bekeren, want al is de verfilming van Millers theaterstuk op vele punten (setting, decor, camerawerk, dialoog...) heel bijzonder, het is de act van deze klassebak die het sterkst bijblijft. Ook wat de nog relatief jonge John Malkovich en Kate Reid presteren is het vermelden waard.
Het thema van de film is van alle tijden, handelend over illusie en desillusie binnen een gezin, dat, ondanks goede voornemens nooit tot een hecht suksesrijk geheel is gekomen en dat wellicht ook niet meer zal doen.

avatar van mrklm
Volker Schlondorff slaagt er op knappe wijze in dit beroemde toneelstuk vol dialogen op een filmische wijze te vertellen zonder de aandacht onnodig veel af te leiden van de acteurs. Dustin Hoffman herhaalt de rol die hij op Broadway speelt en hoewel zijn energieke vertolking op het kleine scherm soms wat overdreven oogt, weet hij wel degelijk de tragiek van zijn iconische personage over te brengen. Schlondorffs inventieve regie tilt dit boven de middelmaat uit, maar John Malkovich maakt het meeste indruk als één van Hoffmans zoons. Een rol die extra fascinerend is, omdat het bewijst dat Malkovich ook voortreffelijk kwetsbare personages neer kon zetten. Een prima geacteerde en goed gemaakte toneelverfilming.