Killer's Kiss (1955)

Film noir

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Frankie Silvera, Jamie Smith en Irene Kane

Bokser Davy Gordon treedt op wanneer danseres Gloria Price aangevallen wordt door haar baas en geliefde Vincent Rapallo. Davy en Gloria krijgen iets met elkaar, iets dat Rapallo erg hoog zit, zo hoog zelfs dat hij opdracht geeft om Davy te laten vermoorden. Een vriend van Davy is echter degene die vermoord wordt, en Davy en Gloria besluiten te vluchten om voor eeuwig uit Rapallo's handen te blijven.

Nee hoor. Gewoon een prima gemaakte en erg sfeervolle noir. Kan zich goed meten met de Curtiz's en Hawks' etc uit die tijd.

avatar van rep_robert
Killer's Kiss voelt aan als een stijloefening en gezien de vele reacties hier zit ik er niet naast. Ik ben blij dat MGM deze film gewoon uitzendt, want om hieraan te komen is erg lastig. Deze ontbrak dus nog op mijn Kubrick lijstje en uiteindelijk heb ik tot deze tijd niet heel veel gemist.

Toch blijft het interessant om de typische Kubrick elementen eruit te vissen, wat zorgt voor een aparte bezigheid tijdens de film. Overigens geen ramp, want het verhaal was maar zo zo en je merkte ook echt dat Kubrick er zelf ook geen aandacht aan besteedde. Vooral de flashback van Gloria is een duidelijk voorbeeld van een stijloefening, want enige toevoeging voor het plot heeft het niet.

Al met al geen vervelende zit(ook vanwege de speelduur), maar haalt bij lange na het niveau niet van Kubrick's latere meesterwerken.

Goeie film waarin een bokser verliefd wordt op een danseres die op haar beurt onder de duim wordt gehouden door haar baas. Een vroege film van Stanley Kubrick die al duidelijk van zijn hand is (bijvoorbeeld het originele camerawerk). Een simpel verhaal, maar onderhoudend verteld. Stanley Kubrick tekende hier voor het verhaal, montage, camerawerk en regie. Het acteerwerk valt wat tegen.

Dra. Pouke
Een goede film waar ik van heb genoten en die ik zekers 3 sterren zou geven. Maar sommige stukjes zijn zo memorabel dat ik er nog een halfje bij doe!

Kubrick laat hier wederom zien dat hij een meester achter de camera is. Die hoeken en standpunten leveren een prachtig stukje cameravoering/werk op. Een absolute geniale film!

avatar van NYSe
Killer's Kiss bevat een paar opvallende scènes voor de mensen die bekend zijn met het latere werk van Kubrick. De droom van Davey doet denken aan de Star Gatesequentie in 2001: A Space Odyssey; de paspoppen in het verlaten warenhuis zijn te vergelijken met de beelden in de Korova Milk Bar uit A Clockwork Orange en het gevecht met de bijl dat daar vervolgens plaats vindt heeft wel wat weg van The Shining.

Samen met een schitterend gefilmde achtervolging door de New Yorkse achterbuurten en de balletuitvoering met daar overheen het levensverhaal van Gloria, beslaan deze scènes ook meteen het beste van de film. Want het verhaaltje stelt niet bijzonder veel voor, en de romance tussen de eenzijdige personages Davey en Gloria voelt nogal geforceerd, gehaast en bovenal ongeloofwaardig aan. Net zoals het happy end dat Kubrick (gedwongen door United Artists) het publiek heeft moeten opleggen.

De vertelstructuur doet mijn wenkbrauwen ook optrekken: waarom een flashback die totaal niks toevoegt aan het verhaal? Waarom een voice-over die ons geen extra informatie weet te verschaffen?

Verreweg de minste film die Kubrick heeft afgeleverd, en het pleit voor hem dat hij heeft toegegeven zelf ook niet zo gecharmeerd was met het eindresultaat. Hier een regisseur die van zijn fouten geleerd heeft en vervolgens alleen nog maar kunststukjes heeft gemaakt.

avatar van mjk87
Nog niet heel goed, maar de film heeft zijn sterke punten. Het oogt al wel minder amateuristisch dan zijn debuutfilm, maar ook al te vaak is wel te zien dat de film niet veel gekost heeft. Op acteurs is sowieso bespaard. Houterig acteerwerk dat allemaal weinig geloofwaardig overkomt. Ook het script is niet bepaald spectaculair te noemen en het geluid ligt niet altijd even prettig in het gehoor.

Maar dan is er nog wel de fotografie, en die is bijzonder fraai. Mooie zwart-witcontrasten, veel diepe schaduwen, aparte camerahoeken en een sterke mise-en-scène. Ook de balletscène is fraai, al voegt die niets toe, maar Kubricks kersverse echtgenote kon zo nog een rolletje krijgen, Verder is er nog een behoorlijke sfeer en kijkt het geheel redelijk weg, al weet het ondanks de korte speelduur niet constant te boeien. 2,5*.

Vooral visueel (spel van licht en schaduw) een sterke en eigenzinnige film noir, die gemaakt werd met een minimaal budget. Het simpele recht toe recht aan verhaal wordt binnen een tijdsbestek van een uur verteld en eindigt met een dodelijk duel. Niet zozeer een crimi, maar meer een verhaal over eenzame personen (ze koesteren alle drie een vage hoop) die leven in de bedrukte sfeer van de grote stad. Stanley Kubrick produceerde en regisseerde niet alleen, maar nam ook het draaiboek en het camerawerk voor zijn rekening.

JvB Lucas
Killer's Kiss

Nou weet ik dat Kubrick helemaal niet trots was op zijn eerste films, maar ik moet zeggen dat ik Killer's Kiss absoluut te pruimen vond.

Het is wel te merken dat dit een vroegere film van Kubrick is. Het beeld ziet er af en toe nogal korrelig uit, maar ja dat kan natuurlijk ook komen omdat het een film uit de jaren '50 is. In deze film laat Kubrick al zien dat hij meesterlijke cameravoering kon verrichten. Een aantal momenten zijn prachtig opgenomen zoals die scène met die vissenkom of dat Davey door het raam kijkt naar zijn eigen appartement (erg voyeuristisch overigens!). De muziek was tenslotte ook erg sterk en leverde een flinke bijdrage aan de spanning. Helaas heeft Killer's Kiss ook wel zijn minpunten: de acteurs kwamen niet altijd even goed over en het scenario is ook niet al te best. Maar hier kan ik nog makkelijk doorheen kijken zonder dat het daarbij een matige film wordt.

Killer's Kiss een prima te pruimen film van Kubrick.

avatar van Illmaticly Ill
Gisteravond Killer's Kiss gekeken. Ik wist n.a.v. stukjes uit een documentaire over Kubrick dat dit nogal een low-budget film was. De film bevat enkele boeiende scènes maar niet meer dan dat. Het verhaal stelt weinig voor, de acteerprestaties zijn matig tot redelijk. Het camerawerk en de muziek maken dan wel weer het een en ander goed. Toch keek 'ie wel makkelijk weg.

avatar van Devoo
Best interessant dit soort films. Ik ben fan van Kubrick's werk, maar deze had ik nog niet gezien. Ik vond het behoorlijk sfeervol en hoop nog soortgelijke (misschien betere) films te ontdekken. Iemand tips?

Kubrick schetst een sociaal milieu : een loser-bokser en een "ten cents a dance-girl".
Het verhaaltje is sober uitgewerkt en niet bepaald schokkend en het slot houdt ook niets bijzonders in.
Aldus is sfeer- en milieuschepping het beste van de film. Een lange balletscène heeft amper betekenis.
Jamie Smith is behoorlijk als de bokser, terwijl Irene Kane er eerder als een oud vrouwtje bijloopt.
Matige Middenmoot. Een beetje Kubrick onwaardig.

avatar van HarmJanStegenga
Sfeervol en vermakelijk deze noir uit de beginperiode van grootmeester Stanley Kubrick. Veel houdt het niet in, maar Kubrick haalt wel het maximum uit het magere plot. Een paar prachtige shots van New York, waarin we o.a. de Brooklyn Bridge, Times Square en natuurlijk de sfeervolle duistere straten zien zijn een lust voor het oog. Mooi geschoten, redelijk geacteerd en prima vermaak van het begin tot het einde.

avatar van stephan-0115
Aardige, vlotte film, maar absoluut 1 van de mindere Kubrick's. Ik heb me niet verveeld, maar een hoogstaande film was 't ook niet. 3*

avatar van as
as
Goede vinger oefening van een latere meester.
Je kan duidelijk het talent zien dat Kubrick al had in beeldtaal en die hij later zou verbreden. Maar op zichzelf staand ook een zeer vermakelijke noir thriller met veel gevoel voor stijl. Minder kil ook dan latere Kubrick's viel me op. Verhaal is vrij warmbloedig met een zakelijke verteltrant. Duidelijk Budgetair uitgekiend allemaal. Leuk en interessant. 3 1/2 *en

avatar van Woland
Een vroege film uit het oeuvre van Kubrick, en zeker geen hoogvlieger daarin. Al is ook hierin al duidelijk te zien dat Kubrick talent in z'n vingers heeft. De film is zeer fraai geschoten, met veel mooie perspectieven en schaduwen in het New York van de jaren '50. Maar voor het grootste deel is dit toch een niet hele bijzondere noir. Teveel van de film bestaat uit flashbacks met een wat saaiige voice-over, te vaak zijn de dialogen saai en weinig zeggend, en qua verhaal en script is het een dertien-in-een-dozijn noir-riedeltje. Er is verder best doorheen te komen, maar behalve de cinematografie is er niet zoveel interessants te beleven - deze genre-exercitie kleurt toch teveel veilig binnen de lijntjes. Leuk om een keer gezien te hebben, maar Killer's Kiss haalt het bij lange na niet bij zijn latere films. 2.5*

avatar van Flavio
Nog best vermakelijke vroege Kubrick kan zich uiteraard niet meten met zijn latere werk, maar toont al wel de hand van de meester: mooie zwart-wit fotografie, een knap in beeld gebracht boksgevecht met wat leuke POV shots, een knappe spanningsboog (als zijn manager wordt aangezien voor Davy), en een nogal lomp, en daardoor ook redelijk realistisch ogend eindgevecht. Zwakke schakel was het acteerwerk, en dan met name Irene Kane, die wellicht zelf ook inzag dat een acteercarriere niet voor haar was weg gelegd. Hoewel niet bepaald nodig vond ik het verhaal van Gloria met de balletuitvoering wel een leuke toevoeging- bovendien, als dat er uit was geknipt was er wel heel weinig overgebleven.

Overigens zou acteur Jamie Smith (Davey Gordon) volgens IMDb zijn laatste rol gespeeld hebben als "Ted van der Pol" in Goede Tijden, Slechte Tijden.

avatar van Zuster Stein
Heerlijke muziek en mooie plaatjes van New York. In de jaren vijftig wisten ze hoe een film met afwisselende muziek te begeleiden, de muziek was (wat mij betreft) vaak een (nog) grotere attractie dan de film.