Mark of the Vampire (1935)

Horror

geregisseerd door Tod Browning
met Lionel Barrymore, Elizabeth Allan en Bela Lugosi

Sir Karell Borotyn leeft sinds kort samen met zijn dochter in een kasteel in Tsjecho-Slowakije. Er gaan geruchten dat de vorige eigenaar, graaf Mora, zichzelf om het leven heeft gebracht en nu als geest ronddwaalt en de nieuwe bewoners wil doden. Dan wordt op een ochtend het dode lichaam van Sir Borotyn gevonden.

avatar van streeter
Hele grappige conclusie. Kun je eigenlijk alleen van Tod Browning verwachten.

neo (crew)
Ik vond het eigenlijk maar een flauwe gimmick op het einde.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Degelijke en sfeervolle klassieke horror met een verrassend einde, wat voor mij niet had gehoeven. > 3.5*

Afgelopen vrijdagnacht opgebleven om de film op tv te zien, dit was namelijk de enige " talkie" van Tod Browning die ik niet gezien had. Dat viel dus wel wat tegen, de film is namelijk geen horror film maar een verkapte dedective, alleen daar kom je dus in de laatste 10 minuten van de film achter. Echter het weerzien met de "gothische" horor was wel een feest, alle griezelingredienten zaten er in, In het donker over een kerkhof lopen met grondmist, omringd door vleermuizen en honden met op de achtergrond het gehuil van de wind en wolven, de afgelegen streek met het spookachtige kasteel en het bijgeloof van de lokale bevolking. Daarnaast natuurlijk de horror cliche's als de helden uiteraard na zons ondergang op zoek gaan naar de vampieren, de heldin die op cruciale momenten alleen wordt gelaten en deuren en ramen die ondanks waarschuwingen open staan en natuurlijk de sinistere zwartharige vampiere. Maar verder zaten er nogal wat gaten in het scenario waardoor je zelf moest gaan raden wat er gebeurt was. De laatste 10 minuten waren wel verassend, waar je de ontknoping met staken, kruisen, knoflook en wijwater verwacht, is het een bekentenis die leidt tot een arrestatie. Dit maakt dat de film nog een 2,5 krijgt anders was het gewoon een slechte film geweest die zelfs Bela Lugosi met zijn aanwezigheid niet kon redden.

avatar van riefenstahl
Ik vind deze film erg goed.
Het einde is bijna ontgoogelend en bijzonder verrassend.
De gotische sfeer, de mensen, het dorpje: geweldig.
De vleermuis die zijn vleugels opmerkelijk traag beweegt [je denkt amateurisme maar het eind verklaart die traagheid mijns insziens] en meer van die prachtige sfeervolle effecten [de make-up, de belichting, de mist].
En wat nu horrorcliché's worden genoemd: in 1935 waren dat nog geen cliché's.
Een kans om legende Lugosi aan het werk te zien dus wat mij betreft een aanrader.

lezertje
De hele film is een grote aanloop naar de ‘clou’ in het allerlaatste shot. En die zie je ook al halverwege de film aankomen. Bela Lugosi mag weer voor graaf Dracula spelen, alleen heet hij hier graaf Mora. Dit is zeker niet de beste film van regisseur Tod Browning (Waarschijnlijk wel zijn slechtste).

avatar van alexspyforever
Dit is duidelijk een soort Dracula afkooksel waarin Bela Lugosi nogmaals een vampier mag spelen al is zijn naam hier graaf Mora. Film moet het vooral hebben van de setting en de sfeer want het verhaaltje is niet echt geweldig. Vooral de vleermuizen en de vrouwelijke vampier vond ik erg goed gedaan. De erg korte speelduur is hier ook wel in het voordeel. Uiteindelijk wel fijn dat het niet zo voorspelbaar verloopt als het Dracula verhaal, maar aan de andere kant had ik de ontknoping toch liever anders gezien.