ad
  • 8.077.429 stemmen

Manhattan Murder Mystery (1993)

Komedie / Mystery | 104 minuten

Genre: Komedie / Mystery

Geregisseerd door: Woody Allen

Met onder meer: Woody Allen, Diane Keaton en Jerry Adler

Releasedatum: 2 mei 1993

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Manhattan Murder Mystery

"Keaton & Allen reunited for fun flick!"

Larry en Carol wonen in een appartementencomplex in New York. Ze worden uitgenodigd bij hun nieuwe buren en vlak daarna overlijdt de vrouw van dat stel. Carol verdenkt de buurman ervan haar te hebben vermoord en begint een onderzoek, tegen de zin van Larry in.

imageimageimageimageimage

gotti

Inderdaad geinig filmpje.

avatar van titan

titan

Van de week nog een keer gezien. Blijft toch een van de betere films van Woody Allen. Hij en Keaton vullen elkaar perfect aan en de film is ook nog eens een leuke ode aan oude filmklassiekers (met name Rear window en Double indemnity). 4*

avatar van gotti

gotti

Ik zag deze film paar jaar geleden op tv. Ik had toen alleen nog nooit van ene Woody Allen gehoord. Ik zou hem graag nog eens zien.

avatar van Redlop

Redlop

Ook dit keer gaat het om een verveelde vastgeroeste relatie, die opgeschrikt wordt door een waar moordysterie. Werkelijk hilarisch hoe Allen zich in een Hitchcock film waant. Mensen die een antwoord op een doodnormale vraag geven in paniek tipgeld geven en zo.

Op een bankje in een park zie je trouwens even iemand zitten die wel heel veel op Hitchcock lijkt.

En passant schitterende beelden van New York.

Erg gelachen toen Keaton opperde dat of de buurman of de buurvrouw misschien één van een tweeling kan zijn. Waarop Allen zo gaat twijfelen dat hij denkt zelf één van een tweeling te zijn.

Al met al briljante film. 4,5*

avatar van tovenaar

tovenaar

Redlop schreef:

Dat had ik exact hetzelfde, maar dan op het einde als ze samen over straat lopen. Er komt dan iemand voorbij lopen die mij iets té verdacht lang alleen in beeld is en iets té verdacht op Hitch lijkt .

avatar van Kwebbel

Kwebbel

Even pietluttig doen ; ze ontmoeten dat andere stel niet op de universiteit maar in de lift van hun appartement.

Heerlijk 'ontspannen' filmpje!

De parodie op het misdaadmysterie genre is erg geslaagd en is niet te ver doorgeslaan in het karikaturale. Op z'n eigen manier zit er ook nog wel wat spanning in de film.

Allen en Keaton zijn hier weer eens als vanouds. Die twee passen toch erg goed bij elkaar.

De schrijfster Marcia Fox (Anjelica Huston) is een leuk type en Jerry Adler als Paul House had niet misstaan in een Hitchcock film. Goed gecast.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Weer een heerlijke, vlotte en luchtige Allen comedy. Ook erg leuk om Woody en Diane na 14 jaar weer herenigd te zien (Keaton's cameo in Radio Days niet meegerekend), want zij is, met alle respect voor Mia Farrow, toch echt Woody's beste filmpartner. Ik hoop stiekem dat ie haar ook nog eens voor een toekomstig project uitnodigt. Maar goed, de film is enorm genietbaar, met natuurlijk weer volop verwijzingen naar oudere klassiekers. 4*

Ik heb de film na ruim een jaar nu voor de tweede keer gezien. Ik heb weer genoten van de film. Het verhaal zit ingenieus in elkaar en de sfeer van de film is erg prettig.

Leuke karakters en goede dialogen.

Ik hoog 'm een halve ster op naar 4,5 sterren.

avatar van kort0235

kort0235

Ja, een hele leuke film. Dianne Keaton en Woody Allen zijn voor elkaar geschapen, weer een heerlijk stel in deze film.

Dat Allen een voorkeur heeft voor New York wisten we al, maar in deze film laat hij ook zien van filmklassiekers te houden (Hitchcock, Orson Welles).

Ik heb echt genoten van dit Mystery !!

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1924 berichten

Toch een tegenvallertje. Vond het eigenlijk nergens echt spitsvondig, echt geestig of scherp. Allemaal net niet. Ook qua verhaal, hoewel natuurlijk bedoeld, vond ik het wat te gekunsteld. Het werkte allemaal net niet bij mij. 2,5*

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Ik ben het met thomzi eens, toch vond ik het een warme en bij tijd en wijle amusante film. Maar hier en daar net wat teveel herhaling en teveel over de top

avatar van delin

delin

Poisonthewell schreef:

Mee eens! Maar dat komt misschien ook wel door de klassieker "Annie Hall"... Hoewel, Keaton is gewoon supersupergoed.

avatar van Down_By_Law

Down_By_Law

Erg grappig, maar de eerste helft was wat minder dan de tweede. Leuk om Woody en Diane Keaton weer eens samen te zien.

confucius

Niet mijn eerste Woody film. Om precies te zijn: Achtendertig

Woody´s - dat zijn ze bijna allemaal heb ik bekeken én er

mijn mening over geschreven (heb ze ook alle achtendertig

op dvd natuurlijk). In alfabetische volgorde ga ik ze op MM

zetten, zo objectief als maar mogelijk is, dit voor de Woody

Allen fanaten, maar ook voor hen die Woody nog niet kennen.

Hier gaan we:

Aardig filmpje. Leuk filmpje. Geestig filmpje. Dat zijn in mijn ogen

'understatements.' Dat moet zijn:

'Heel aardig, heel leuk, heel geestig en heel ontspannend.'

Heel vrolijke – hoe kan het ook anders – misdaadfilm met een venijnig plot en een hyper nerveuse Woody en een schattige Diana. Heel leuk, heel prettig en heel heel amusant.

Er zijn ergere dingen dan de dood, zoals: Hebt u ooit een avond doorgebracht zonder een Woodyfilm? Errig éh. Kijken en kopen dit stukje Masterpiece. 5 gouden Sterren.

avatar van JB.

JB.

Erg leuke film. Woody Allen in topvorm, vooral de scene in de lift waar hij zo in paniek raakt vond ik erg geestig.

avatar van DiStefanO

DiStefanO

Erg goede cinema. Geweldige sfeer en wat een heerlijke soundtrack

avatar van Leno

Leno

Prachtige film waarin Allen een heerlijke rol speelt en niet alleen voor zichzelf heerlijke dialogen heeft. De sfeer is fantastisch en de grappen zeer geslaagd. Er zitten best wat filmverwijzingen in, voor de liefhebber leuk. Het verhaal is bijna aandoenlijk en dat maakt het ook zo charmant. Allen op zijn komische best!

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

''Claustrofobie en een lijk, voor een neuroot is dit de jackpot!''

Ik had nogal genoeg van films waarin Woody Allen het heeft over (zijn) relatieperikelen. Nou, is deze film typisch Woody Allen, maar de nervositeit spitst zich deze keer toe op het uitdragen van wat humor. Er zitten genoeg scenes in waarin iedereen weer eens duizend doden sterft, maar dankzij de vlotte vertelwijze en het ontbreken van een focus op de relatie tussen Larry en Carol voert de spanning de boventoon. Het is allemaal niet nagelbijtend spannend, maar zeker boeiend genoeg om te willen weten hoe de vork nu precies in de steel zit. De cinematografie zal nooit Woody Allen `s paradepaard worden, edoch levert hij enkele fraaie stadspanorama `s af van Manhattan bij nacht. De finale in het filmhuis was van hoog niveau. Het was niet zinderend spannend, maar het effect van de ontzagwekkende decorstukken reikte tot grote hoogte. 3,5*

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Leuke spannende en vermakelijke Woody Allen film!

Vind deze film vooral iets weg hebben van Husbands And Wives, maar dan meer de manier hoe het is gefilmd en uitgewerkt, de mysterie in deze film vond ik weer meer voelen als Shadows And Fog, een gewaagde combinatie dus maar Woody weet wel wat hij doet!

De verwijzingen naar Hitchcock en dan in het bijzonder Rear Window vond ik ook wel erg creatief in het verhaal weg gewerkt! Woody die op zijn eigen manier een eerbetoon doet aan Hitchcock, kan het mooier?

Geslaagde film met een goed uitgewerkt plot, maar wel een heel onverwachts en redelijk snel einde.

4 sterren.

avatar van Spetie

Spetie

Heerlijk Woody Allen filmpje dit weer. Ik had vooraf niet echt verwachtingen bij deze film. Alleen de combinatie Allen en Keaton beloofde vooraf wel wat goeds en dat werd het ook. Ik heb toch wel een paar keer goed moeten lachen om deze film. Allen is echt heerlijk op dreef met scherpe, spitsvondige dialogen en laat op zijn geheel eigen cynische wijze weer eens blijken dat hij bijvoorbeeld een postzegelverzameling niet echt leuk vindt. Toch is het ook niet alleen een komedie, want er zit ook nog best wel wat spanning in de film en dat heeft Allen er toch knap in verweven. Keaton en Allen vullen elkaar ook in deze film erg goed aan en spelen ook de 2 vrienden van het stel leuk en fris.

Naast dit alles heeft de film een ongekend sterke sfeer en oogt het op de een of andere manier allemaal enorm verfrissend. Ook leuk is dat Allen altijd van die verwijzingen naar oudere films heeft zoals hier bijvoorbeeld Double Indemnity.Verrassend goede en zeer leuke film dus.

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Aardige Woody Allen maar niet eentje om herinnerd voor te worden. De relatieproblemen zijn als vanouds en hij speelt als vanouds en we hebben ook Diane Keaton als vanouds (zij is ook veel ouder geworden) en meer bekende koppen uit Allen-films. Het murdermysteryplotje was natuurlijk wel weer grappig en origineel, en het leukst was de overeenkomsten met de oude filmklassiekers (waar ik toegegeven niet al te bekend mee ben). Het was prima gefilmd met als hoogtepunt de scène achter het doek. Dat was erg knap en leuk gefilmd. Leuke Woody Allen, maar niet heel memorabel.

avatar van danuz

danuz

Woody die spastisch tracht te pokeren, of een aanval van claustrofobie krijgt in een lift

Sowieso een enorm over de top en aanstekelijke film dit. Heerlijk hoe het verhaal zich ontwikkeld en hoe de personages meegaan in dit alles. Wederom de typische personages, wederom die typische humor, wederom NYC, alleen dan met een vleugje mysterie. Ik ben er dol op.

Zuinige beoordeling.

avatar van danuz

danuz

De tijd zal leren of het beklijft, wellicht dat hij ooit wat groeit, maar binnen zijn oeuvre is dit net niet één van de betere - hij valt niet binnen het groepje Manhattan, Husbands and Wives, Interiors en zo nog een paar.

avatar van rokkenjager

rokkenjager

danuz schreef:

maar binnen zijn oeuvre is dit (net) niet één van de betere

Ik ga zelfs zo ver om te stellen dat dit de minste Allen is die ik zag (11 gezien). De humor stond mij op de een of andere manier niet echt aan. Overigens heb ik zelden zo'n slecht handheld camerawerk gezien als in deze film.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Bij mij bungelt deze ook ergens onderaan in het Allen lijstje (en zag er 41 (of waren het nu al 42?).

Vooral een mislukt uitgangspunt. Die "thriller verhaaltjes" werken toch maar zelden heel goed bij Allen vind ik. In Match Point gaat het redelijk, maar in Curse of the jade Scorpion en deze, maar vooral Small Time Crooks pakt het allemaal nogal verkeerd uit.

avatar van Spetie

Spetie

Raar. Ik vond het allemaal juist heel goed werken. De combinatie tussen de soms lekker overdreven humor en het ietwat over the top verhaaltje werkt juist erg goed voor mij. Er zit juist een heerlijk balans in tussen humor en het verhaal.

Dat belooft nog wat voor de 34 Allens die ik nog te goed heb .