• 8.564.368 stemmen

Met onder meer: Robin Tunney, Joel Edgerton en Cybill Shepherd

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Open Window

"When bad things happen to good people..."

Peter, een leraar (Joel Edgerton), leeft met zijn vriendin Izzy (Robin Tunney) in een perfecte kleine wereld. Ze zijn pas verloofd en hebben het reuze naar hun zin. Als Peter op een middag de achtertuin aan het opruimen is, laat hij het achterraam open. Een perfecte insluipmogelijkheid voor een verkrachter... De voorspelbaarheid van hun relatie verdwijnt door de verkrachting van Izzy volkomen. Moeten zij elkaar meer beminnen of juist uit elkaar gaan?

avatar van johnrambo

johnrambo

Deze filmt begint als een woensdagavond film, maar blijkt naar enige tijd toch meer te bieden te hebben.

Het is een rustige film die vooral draait om de verwerking van een trauma, en hoe de relatie tussen mensen hierdoor kan veranderen.

De film kan als traag en langdradig ervaren worden door mensen die een film die de gehele speelduur gaat over de interactie tussen mensen, niet kunnen waarderen.

De momenten in de film die emotie bij de kijker moeten veroorzaken, zijn bij mij zeker over gekomen.

De acteurs Robin Tunney, Joel Edgerton en Cybill Shepherd die voor mij, op de laatste na vrij onbekend waren, hebben allen voldoende in huis om een film als deze te doen slagen.

3,5 ster van mij.

avatar van Oscarwinnaar

Oscarwinnaar

Mooie film over traumaverwerking. Goede rollen van beide hoofdrolspelers. Prettig was het dat het thema vanuit meerdere personen werd belicht.

Ik sluit me bij johnrambo aan, geef 'm 3.5 sterren.

avatar van flyer

flyer

Een echte RTL woensdagavond film. Eenmaal gezien is genoeg

avatar van Boenga

Boenga

Sluit me eveneens aan bij johnrambo: heel degelijke film met een degelijk verhaal, nooit tè emo, nooit tè drama, nooit melig; een heel realistische weergave - mede door de acteurs die hun job meer dan behoorlijk doen - van feiten die zich in de realiteit afspelen.
Enige minpunt: het iets te American happy end: Peter die naar de expositie komt (zeer voorspelbaar), de verlegen houding waarmee hij daar binnenkomt (zeer voorspelbaar), en in de allerlaatste scene Mandy die eerst 'nee' en dan 'ja' zegt...'t Is er allemaal net iets over.
Maar goed, het maakte de film in zijn geheel zeker niet minder genietbaar...

Leuke bijrol: Scott Wilson. Ik had nog nooit van 'm gehoord; maar die vent heeft wel iets.

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

Aardig sterk drama.

Goed geacteerd, bleef alleen met het gevoel achter dat er meer ingezeten had. Ook had bijv. een second-coming van de verkrachter het wel interessant gemaakt, alleen zou dat makkelijk een heel ander soort film er van maken..

Goed

avatar van nightbreed

nightbreed

Mooie en gevoelige dramafilm over het leed na een dramatische gebeurtenis. Het acteerwerk was prima, vooral van de hoofdrolspeelster.

avatar van IH88

IH88

“The fear may never leave here…”

Sterk. Om films over verkrachting kan ik me altijd ontzettend kwaad maken, maar als er een film over dit onderwerp wordt gemaakt ben ik soms ook een beetje terughoudend en huiverig. Want dit soort verhalen kunnen als het fout gedaan wordt ook snel melodramatisch en totaal verkeerd uitpakken.

Gelukkig maakt Open WIndow deze fout niet, en de verkrachter verdwijnt na een akelig begin zelfs helemaal uit beeld. De film focust zich op hoe Izzy en haar verloofde ermee omgaan, en het is keuze die uitstekend uitpakt (de zoektocht naar de dader valt zelfs helemaal weg). Het einde is iets te sentimenteel, en de keuzes die Izzy maakt zullen sommige mensen frustrerend vinden. Maar Tunney en Edgerton (leuk ook om Cybill Shepherd weer eens in een film te zien) zorgen ervoor dat het allemaal herkenbaar en invoelbaar is.