The Krays (1990)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Peter Medak
met Gary Kemp, Martin Kemp en Billie Whitelaw

Gedurende de jaren zestig werd de Londense onderwereld gedomineerd door twee broers; Ronnie en Reggie Kray. 'The Krays' is hun waargebeurde verhaal. Ronnie en Reggie werden geboren en groeiden op tijdens de harde oorlogsjaren in de Londense wijk East End. Aangemoedigd door hun dominante moeder Voilet, ontpopten ze zich als brutale leidertypes.

avatar van dutchtuga
Een grote rommel.

The Krays biedt perspectief. Het verhaal over de Kray broers is een fascinerende en Medak had alles om hier een gangster epos van te maken in de trant van The Long Good Friday, de beste Britse gangsterfilm tot op heden, wat mij betreft. Maar The Krays heeft geen Bob Hoskins. In plaats daarvan moeten we het doen met de Spandau Ballet broers, die er werkelijk een potje van maken.

Ontzettend slecht acteerwerk is wat de klok slaat in deze film, dat en het script. Meer fragmentarisch kom je ze niet vaak tegen. Personages lopen zonder enige introductie in en uit het script. Zo ontzettend rommelig dat het wel lijkt alsof er ergens nog een Director's Cut bestaat met de resterende 120 minuten. The Krays lijkt wel half werk.

Jammer, want op het gebied van setting en aankleding is hier niets mis mee. Ook visueel is het meer dan degelijk, maar zonder overtuigend acteerwerk en met een rommelig script bereik je weinig.

Slecht.

Een intrigerend, boeiend, intelligent, gestilleerd en scherpzinnig gangsterdrama. De productie is gebaseerd op een waar verhaal, maar naar ik later begreep geromantiseerd; er zijn teveel belangrijke onderdelen weggelaten. De regisseur richt zich minder op het geweld van de beide hoofdpersonen, maar meer, hoewel sprake is van een identieke tweeling, op hun verschillende karakters, hun onderlinge relatie (een van de twee is bijvoorbeeld homoseksueel en jaloers op de relaties van zijn broer met vrouwen) en die met hun dominerende moeder. Het optreden van de beide hoofdrolspelers is sterk.

Aardige film over de beruchte tweeling de Krays die de Londense onderwereld domineerde begin jaren '60. Geen standaard rise-and-fall verhaaltje binnen de criminele wereld. De film concentreert zich meer op de persoonlijke levens van tweeling en hun relatie met hun moeder. Hierdoor zijn er maar weinig gewelddadige scenes, en dat voelt toch als een gemis bij een gangsterfilm. Een goeie casting van de Kemp-broertjes als de tweeling.

avatar van Brabants
Voor een film die gebaseerd is op waargebeurde feiten, is het een zeer theatrale slappe vertoning. Met over de top acteerwerk door de broers Kemp, maken de harde oorlogsjaren in de Londense wijk East End maar weinig indruk. Iets wat meeslepend zou moeten zijn, komt vrij banaal over en lijkt op geen enkele manier te weerspiegelen hoe 'The Krays' nu echt leken te zijn.