The Krays (1990)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Peter Medak
met Gary Kemp, Martin Kemp en Billie Whitelaw

Gedurende de jaren zestig werd de Londense onderwereld gedomineerd door twee broers; Ronnie en Reggie Kray. 'The Krays' is hun waargebeurde verhaal. Ronnie en Reggie werden geboren en groeiden op tijdens de harde oorlogsjaren in de Londense wijk East End. Aangemoedigd door hun dominante moeder Voilet, ontpopten ze zich als brutale leidertypes.

Zijn dat die twee van Spandau Ballet?

avatar van aburefan
deze film komt me heeeeel erg vaag bekend voor, maar volgens mij kan ik me nog iets herinneren over een bokspartij tussen de broers Kray, klopt dit?

FisherKing
ja de jongens van Spandau Ballet...
heb de film meerdere malen wel gezien maar buiten de Spandau Ballet jongens is niks blijven hangen en dat is triest ( wil hem trouwens niet meer zien )

niet erg geslaagd, deze hier ?

** 2 op 5 **

Tony

Onvoorstelbaar dat deze film zo laag staat, misschien moeten wat meer mensen hem zien.

Jaren terug is ie mij echt bijgebleven. Laatst weer gezien en toen viel ie mij wat tegen. De broertjes acteren goed, en er zitten vette scenes in maar het zag er uit als een tv film. Toch 3.5.

avatar van bisse
Niks blijven hangen........
Lijkt wel een tv-film......
Deze film is een juweeltje. Zeer intrigerende mafia-drama waarin geweldig goed wordt geacteerd. Buiten het mafia gebeuren wordt er veel aandacht besteed aan de motivaties en achtergrond van de geweldadige tweeling. Verder zit de film vol met gedenkwaardige scenes die een filmliefhebber zeker nooit zal vergeten.

Zo is dat. Geweldig rol ook van Billie Whitelaw.

avatar van bisse
FisherKing schreef:

ja de jongens van Spandau Ballet...

Kan me voorstellen dat je een film niet meer wil zien als je hem maar 1,5 ster geeft. Vind het wel raar dat je een film die je niet waardeert meerdere malen kijkt. Is het soms dat spandau ballet(of de jongens) wat je trekt?

FisherKing
bisse schreef:

Vind het wel raar dat je een film die je niet waardeert meerdere malen kijkt.

Dat waren niet mijn eigen keuzes maar meekijkbeurten. Wellicht daarom die lage waardering.

donnie B.
Moet hem maar weer eens gaan kijken.. is ruim 10 jaar geleden dat ik deze heb gezien. Is zeker een klassieker!

kos schreef:

Vind ik ook. Schitterende scene toch wanneer moeder Kray de lads terechtijst wanneer die haar vloer bevuilen met hun schoenen. Die scene staat in mijn hoofd geplant gewoon!

Prima geacteerd door de Kemp broers van Spandau Ballet. De film had wat meer diepgang gemogen. Maar zeker de moeite waard. Het geeft een kijkje in de Britse en vooral Londense gangsterwereld van de wilde jaren 60. Zeer realistisch weggezet door regisseur Peter Medak.4****

avatar van Querelle
een van de beste britse gangsterfilms en nee er zijn zat goeie

avatar van speedy23
"When people are afraid of you, you can do anything. Remember that"...

avatar van qwatje
Ik weet dat het vast aan mij moet liggen, maar ik vond dit de allerslechtste film die ik ooit gezien heb. Hij kon me nooit boeien. Ik vond de acteerprestaties matig en een groot vaag verhaal. Spanning en of sensatie kamen er niet in voor en ja het is echt geen humorfilm.

Ik ga hem vast nog eens kijken, om te zien wat ik gemist heb in deze film, Gezien alle andere hoge scores moet er toch iets goeds aan zijn.....

avatar van Ajax&Filmfreak
Bepaalde scenes in deze film hebben toen heel erg veel indruk op mij gemaakt en ik ben blij dat ik hem eindelijk gevonden heb, ga m zeker kopen!

yorgos.dalman
Sterk, bijna surrealistisch script van Philip Ridley die daarna zou debuteren met zijn eigen The reflecting skin. Ridley heeft oog voor detail, sfeertekeningen en is niet bang voor momenten van uitzinnig geweld.

Opvallend in deze gangsterfilm, en wat hem van andere onderscheidt, zijn de sterke vrouwen-personages.

orbit
Truly one of the great gangster movies vanuit de UK! Onbegrijpelijk waarom deze niet hoger staat, visueel is er namelijk ook niets mis mee! Prachtige vertelling en die inherente band van de broers maakt het steeds boeiend om te volgen. Eén van de beteren..

avatar van Ajax&Filmfreak
Na herziening toch wat tegengevallen. Film is uit 90 maar als je zit te kijken lijkt het wel de 70ger jaren. De stijl van de regiseur is niet verbeterd door de tijd. Actie scenes zien er ook best nep uit, wat opzich allemaal erg jammer is omdat het verhaal zich uitstekend leent voor een goede regiseur om hier een echte topper van te maken.

avatar van dutchtuga
Een grote rommel.

The Krays biedt perspectief. Het verhaal over de Kray broers is een fascinerende en Medak had alles om hier een gangster epos van te maken in de trant van The Long Good Friday, de beste Britse gangsterfilm tot op heden, wat mij betreft. Maar The Krays heeft geen Bob Hoskins. In plaats daarvan moeten we het doen met de Spandau Ballet broers, die er werkelijk een potje van maken.

Ontzettend slecht acteerwerk is wat de klok slaat in deze film, dat en het script. Meer fragmentarisch kom je ze niet vaak tegen. Personages lopen zonder enige introductie in en uit het script. Zo ontzettend rommelig dat het wel lijkt alsof er ergens nog een Director's Cut bestaat met de resterende 120 minuten. The Krays lijkt wel half werk.

Jammer, want op het gebied van setting en aankleding is hier niets mis mee. Ook visueel is het meer dan degelijk, maar zonder overtuigend acteerwerk en met een rommelig script bereik je weinig.

Slecht.

Een intrigerend, boeiend, intelligent, gestilleerd en scherpzinnig gangsterdrama. De productie is gebaseerd op een waar verhaal, maar naar ik later begreep geromantiseerd; er zijn teveel belangrijke onderdelen weggelaten. De regisseur richt zich minder op het geweld van de beide hoofdpersonen, maar meer, hoewel sprake is van een identieke tweeling, op hun verschillende karakters, hun onderlinge relatie (een van de twee is bijvoorbeeld homoseksueel en jaloers op de relaties van zijn broer met vrouwen) en die met hun dominerende moeder. Het optreden van de beide hoofdrolspelers is sterk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Van diegenen die een berichtje achterlaten is de meerderheid voorlopig voor + ipv -

hansbreda schreef:
Prima geacteerd door de Kemp broers van Spandau Ballet.
gauke schreef:
Het optreden van de beide hoofdrolspelers is sterk.
ichi schreef:
De broertjes acteren goed
bisse schreef:
geweldig goed wordt geacteerd.

dutchtuga schreef:
de Spandau Ballet broers, die er werkelijk een potje van maken. [...]zonder overtuigend acteerwerk
qwatje schreef:
Ik vond de acteerprestaties matig

Staat mijzelf ook bij als één van de betere gangsterfilms door de aandacht op het milieu en karakters ipv de actie en ontwikkelingen.

Aardige film over de beruchte tweeling de Krays die de Londense onderwereld domineerde begin jaren '60. Geen standaard rise-and-fall verhaaltje binnen de criminele wereld. De film concentreert zich meer op de persoonlijke levens van tweeling en hun relatie met hun moeder. Hierdoor zijn er maar weinig gewelddadige scenes, en dat voelt toch als een gemis bij een gangsterfilm. Een goeie casting van de Kemp-broertjes als de tweeling.

Een film die de andere kant van het verhaal vertelt. Het verhaal van twee gangstets (sommiggen zeggen de enige gangsters) die engeland gekend heeft. Het gaat niet zo zeer over hun criminele activiteiten maar meer op de personages zelf. Gezien hun schizofrene karakter maakt dit de film erg interessant. In tegenstelling tot vele andere reacties hier vond ik (juist gericht op de twisted personages die ze eigenlijk waren) hun acteerwerk wel verrassend goed.
Mooie film die mij intrigeerde naar meer.
YouTube - Flesh And Blood the story of the Krays

avatar van Marvinleeaday
Gewoon een goeie film die de moeite van het kijken zeker waard is. Sterk acterende tweeling.Heerlijk dat accentje van moeder, tantes en oma. Jammer dat het einde niet helemaal je van het was.

avatar van Brabants
Voor een film die gebaseerd is op waargebeurde feiten, is het een zeer theatrale slappe vertoning. Met over de top acteerwerk door de broers Kemp, maken de harde oorlogsjaren in de Londense wijk East End maar weinig indruk. Iets wat meeslepend zou moeten zijn, komt vrij banaal over en lijkt op geen enkele manier te weerspiegelen hoe 'The Krays' nu echt leken te zijn.

ipman-99
"When People Are Afraid Of You .... You Can Do Anything. Remember That." ... " !!!

Meesterwerk (Heropfrissing) !!! Emoji!!! 'The Krays' is één van mijn favorieten
in het genre Gangsterfilms. Ik zag deze voor het eerst als kind en ik had na afloop
wel enkele akelige dromen. Uiteraard beleef je het als kind anders, maar nu anno 2015
bij deze heropfrissing blijft de film nog steeds ruimschoots overeind.
De kracht is o.a de duistere sfeer en de acteerprestaties van Gary Kemp en Martin Kemp
die fenomenaal gestalte geven aan The Krays' broers.
Martin Kemp alias Reggie Kray en Gary Kemp alias Ronnie Kray.
De close ups rond de ogen waren beklijvend ten noemen met de juiste sfeervolle
muziek. De prachtige pakken die de broers dragen zijn indrukwekkend, en je kan hier
gerust zeggen ... de kleren maken de man !
We zien eigenlijk de Krays opgroeien al van bij de geboorte, we zien de jongens als kinderen
en hoe de broers hun band met hun moeder beleven is erg opvallend.
Ook de seksuele geaardheden komt ruimschoots aan bod.
Dramatische en aangrijpende momenten wissel elkaar af, maar vooral hoe de broers
in de onderwereld staan is echt opvallend.
Enkele harde scènes qua bruutheid zoals o.a de scène in de biljartzaal of waneer
ze iemand zijn 'glimlach' op zijn gezicht wille 'toveren' met een vlijmscherp voorwerp.
De boks scène is onvergetelijk en stond op mijn netvlies gebrand.
De relatie tussen Reggie en zijn latere vrouw Frances, laat je absoluut
ook niet onbetuigd !!!
Een meesterwerk van een Gangsterfilm .... laat dat duidelijk zijn !!!!

avatar van mcdaktari
Zo ipman-99 heb je er even een dag voor uitgetrokken om je stemmen bij te werken

ipman-99
I AM BACK :- !

Meteen een inslaande bom onder de recensies gesmeten en dit
op 09/11 !!!