• 15.828 nieuwsartikelen
  • 178.405 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.114 gebruikers
  • 9.378.190 stemmen
Avatar
 
banner banner

My Blueberry Nights (2007)

Drama / Romantiek | 95 minuten
3,21 540 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 95 minuten

Oorsprong: Hongkong / China / Frankrijk

Geregisseerd door: Kar-Wai Wong

Met onder meer: Norah Jones, Jude Law en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 6,6 (58.444)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 december 2007

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot My Blueberry Nights

"How do you say goodbye to someone you can't imagine living without?"

Na een pijnlijke liefdesbreuk komt de jonge Elizabeth verward terecht bij een café-uitbater in New York. Na de man herhaaldelijk bezoekjes te brengen, besluit ze om Amerika rond te trekken op zoek naar zichzelf. Onderweg ontmoet ze allerhande mensen die haar weten te raken en voor nieuwe situaties zorgen. Ondertussen blijkt de cafébaas hopeloos op zoek te zijn naar Elizabeth.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Eén van de mooiste bioscoopervaringen van dit jaar (hoewel het spaarse volk in de bioscoop erg irritant was).

Ben het radicaal oneens met de vele kritiek over de stijl van Kar Wai. Voor mij één van de eerste regisseurs die zijn stijl perfect doordrukt met een Amerikaanse cast binnen een Amerikaanse setting. De acteurs zijn gewoon decor, door middel van zijn audiovisuele stijl bombardeert hij nog steeds dezelfde emoties op de kijker af.

Vind het uitermate knap wat Kar Wai hier heeft klaargespeeld. Acteurs als Portman en Law vind ik doorgaans knap irritant, maar hij zet ze hier gewoonweg buiten spel en gebruikt hen treffend voor z'n doel.

Prachtige film, visueel één van de mooiste van 2007, ultieme bewijs van zijn kunnen.

Dikke 4.5*

En een ietwat langere review vind je hier.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

Ben het radicaal oneens met de vele kritiek over de stijl van Kar Wai. Voor mij één van de eerste regisseurs die zijn stijl perfect doordrukt met een Amerikaanse cast binnen een Amerikaanse setting. De acteurs zijn gewoon decor, door middel van zijn audiovisuele stijl bombardeert hij nog steeds dezelfde emoties op de kijker af

Bedoel je "onze" kritiek op Wong of van 'de pers en critici' elders. In dat eerste zou ik me niet herkennen. De stijl blijft overeind. Je kunt je dus niet vinden in de beslommeringen die wij hier de laatste tijd uiten, hoewel ik zelf nauwelijks geholpen ben door jouw argumenten. Maar ja, zoals vaker geconstateerd worden we niet door hetzelfde in een film getriggerd.

Vind het uitermate knap wat Kar Wai hier heeft klaargespeeld. Acteurs als Portman en Law vind ik doorgaans knap irritant, maar hij zet ze hier gewoonweg buiten spel en gebruikt hen treffend voor z'n doel.

Ik snap wel wat je zegt, maar waarop baseer je dat? Ofwel kun je uitleggen waaruit dat blijkt? Of laat dat zich niet vangen in woorden? Ik vond Jude Law gewoon Jude Law namelijk.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Still, I think that Kar Wai did most of the acting for them, translating emotion directly to the screen, using the actors merely as puppets to act out the story.

Dat is het voor mij denk ik. Kar Wai richt geen camera op een acteur om dan te wachten tot hij z'n ding doet. Hij manipuleert, hij speelt zelf door middel van muziek, camera en editing. Jude Law is gewoon een kop, een stem en handelingen hier. Hij krijgt bij mij zelfs de kans niet om te irriteren. Het zware werk wordt visueel geuit.

Daarom dat ik mij ook niet in de kritiek kan vinden verder. Het acteren en de taal zou bijv deze film anders maken dan de rest van zijn werk, ik vind dus net van niet. Ik zie gewoon geen verschil met z'n Hong Kong film, behalve dan dat de Amerikaanse setting ietwat verfrissend werkt. Verder is dit "gewoon" een Kar Wai film.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

De gelinkte review geeft eigenlijk al het antwoord op mijn vragen (en die lees ik nu pas). Valt me op dat je de beste man bij z'n roepnaam blijft noemen trouwens. maar da's weer een andere discussie.

Edit: ah, je bent me nu weer net voor


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Volg even niet. Roepnaam ?


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Onderhond schreef:

Volg even niet. Roepnaam ?

Kar-wai = roepnaam

Wong = familienaam (achternaam zo je wilt).


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Mjah, Wong is een weinig identificerende naam natuurlijk, bij Kar Wai weet elke filmfan ongeveer over wie het gaat

Film kan trouwens niet snel genoeg op DVD verschijnen, noodzakelijke toevoeging aan mijn collectie.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Onderhond schreef:

Law is gewoon een kop, een stem en handelingen hier. Hij krijgt bij mij zelfs de kans niet om te irriteren. Het zware werk wordt visueel geuit.

Daar doe je Law wel mee te kort, hoor. Alle acteurs beseffen natuurlijk dondersgoed dat het werken met Wong Kar-Wai anders is dan met andere regisseurs, in de zin dat de sfeer, het beeld het primaire doel is. Maar het is toch echt de acteerprestatie van Jude Law, die ten eerste zijn karakter neerzet, maar bovendien ook zelf zorgt dat hij binnen de sfeer van de film past. Het is zijn verdienste dat zijn personage 'werkt', want hoe goed Wong ook is, een slechte rol of een slecht personage kan hij niet verdoezelen. En het is ook echt Jones en Law aan te schrijven dat zij zo'n goed paar zijn.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Vind ik dus niet, zelfs Portman vond ik gewoon te pruimen binnen deze film, en in haar laatste werk heeft ze niet anders gedaan dan mij irriteren.

Vond de meeste acteurs gewoon beelden van mensen. En Kar Wai slaagt er voor mij wel degelijk in de personages te laten werken, niet de acteurs. Een goed regisseur moet dat wmb ook gewoon kunnen.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Een goede regisseur moet dat ook kunnen. Ik erger me ook vaak rot aan Portman en hier voor de eerste sinds lange tijd niet en ik schuif die eer ook graag naar Kar-Wai Wong. Hij slaagt hier geweldig in om sommige karakters visueel al helemaal neer te zetten. Alleen al hoe Weisz binnenkomt komt in de bar (zonder een woord te zeggen); dan staat het personage al.

Maar dat werkt ook echt maar tot op een zekere hoogte. Jouw opmerkingen klinken bijna alsof Jones en Law inwisselbaar zouden zijn voor anderen. En dat is absoluut niet zo. Als regisseur kan je met je beelden karakters al dicht bij elkaar brengen, maar om het naar de next-level te brengen heb je toch echt de acteurs nodig om daar nog een schepje bovenop te doen. Ze moeten toch echt eerst het personage worden, voordat Kar-Wai ze kan gebruiken.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Jouw opmerkingen klinken bijna alsof Jones en Law inwisselbaar zouden zijn voor anderen.

Wat mij betreft is dat dus ook zo.


avatar van Knisper

Knisper

  • 13038 berichten
  • 1279 stemmen

Vind je dat Kar-Wai met Tony Leung en Maggie Cheung hetzelfde heeft gedaan?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Die irriteren me verder niet zo, maar Cheung is volgens mij even vervangbaar door een andere actrice. Leung heb ik zelf wat hoger zitten.


avatar van Mc

Mc

  • 1006 berichten
  • 2092 stemmen

Onderhond schreef:

Prachtige film, visueel één van de mooiste van 2007, ultieme bewijs van zijn kunnen.


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

Natalie Portman is in deze film te pruimen omdat Natalie Portman een goede actrice is. En als jullie haar gewoon minder irritant vinden, dan komt dat omdat er voor jullie hier meer te genieten valt. Anders gezegd, ze speelt hier in een voor jullie doen betere film. Dat heeft met gebruiken van acteurs door Wong weinig te maken. Alle regisseurs gebruiken acteurs. Portman is volledig herkenbaar Portman en Wong laat haar alle ruimte om te doen wat ze doet. Maar goed ook, want ze steelt de show aan de pokertafel. Als acteurs gewoon pionnen zijn in Wongs schaakspel, dan zou het ook niet uit moeten maken dat Jones hier door iedereen wordt weggespeeld, en dat maakt voor mij gewoon wel uit. Verder kan ik me redelijk vinden in Onderhonds betoog, al blijf ik vinden dat een deel van de magie niet uit de film is geslopen door de Amerikaanse setting, maar door het script, en met name de dialogen. Het stuk met Weisz was ronduit saai.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Het verhaal is hol en neigt naar het kitscherige. Als je maar alles heel traag vertelt en voorziet van dromerige slowmotion zal het vast wel een publiek bereiken.

Veel Amerikaanse cliché's passeren de revue en vervolgens keert een geheel identieke Norah Jones terug naar start, terwijl ze roept een compleet ander mens geworden te zijn.

De film mist alle chemie van bv In the mood for love. De lege mooifilmerij doet eerder afbreuk aan zijn oeuvre. 2*


avatar van Olaf K.

Olaf K.

  • 1132 berichten
  • 513 stemmen

De vraag is: waarom is dit lege mooifilmerij en In the mood for love niet?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Dat vraag ik me dan ook af. Ik zie echt weinig verschil met de latere films van Kar-Wai.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Bij In the Mood for Love draagt het camerawerk bij aan de chemie tussen de hoofdrolspelers. Het verwoordt de ingetogenheid.

Hier vind ik het te getruct overkomen. Het soms dromerige camerawerk staat op zichzelf. Het vindt, in mijn opinie, geen weerklank in het vlakke personage van Norah Jones.


avatar van BlueVelvet

BlueVelvet

  • 1316 berichten
  • 785 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Over de muziekkeuze: ik vond de bekende jazznummers erg obligaat en misplaatst, terwijk Wong ook daarvoor meestal een goed gevoel heeft. De show van de muziekscore wordt (weer) gestolen door Umebayashi Shigeru met prachtige mondharmonica lijnen. Dat alleen al maakt de film dan tóch weer de moeite waard.

Ik vond het precies andersom: de jazznummers waren redelijk geplaatst, maar de mondharmonica (vooral tijdens de aftiteling) deed me denken aan Baantjer


avatar van ralfsjam

ralfsjam

  • 2144 berichten
  • 1345 stemmen

wat een leuk film was dit zeg. uit alle recenties werd ik niets wijzer. maar ik was positief verrast. het verhaal (of eigenlijk de 3 verhalen) waren niet diep, maar wel meeslepend. heb ook erg genoten van de acteurs, alhoewel ik iets wat moeite had met Norah. ze was in mijn ogen het kleine zielige meisje in de grote mensen wereld waar ze gade sloeg van andermans problemen. Jude viel mij alles mee! deed het leuk en grappig. leuke muziek (ook. vooral Catpower was goed gekozen) al me al een goeie meevaller! wilde een 4 geven, maar het simpele verhaal en Norah hielden mij iets tegen. maar toch een dikke 3.5 met de stempel aanrader!


avatar van cavia

cavia

  • 20 berichten
  • 23 stemmen

geen standaard US film, origineel leuk verhaal.

kijkt lekker weg maar je moet er wel van houden.

echt een film met wat meer inhoud en wat minder actie enzo.


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Olaf K. schreef:

Natalie Portman is in deze film te pruimen omdat Natalie Portman een goede actrice is. En als jullie haar gewoon minder irritant vinden, dan komt dat omdat er voor jullie hier meer te genieten valt. Anders gezegd, ze speelt hier in een voor jullie doen betere film. Dat heeft met gebruiken van acteurs door Wong weinig te maken.

Dat lijkt me ook. Leuk dat mensen net willen doen alsof de acteurs hier niet belangrijk zijn maar dat lijkt me echt onzin, ze zijn hier stukken nadrukkelijker aanwezig dan in andere Kar Wai films.

Ik heb vooral problemen met het eerste gedeelte van de film (met Law) dat echt overkwam als van een onverdraaglijke leegheid.

Wanneer ze eenmaal gaat reizen wordt de film steeds beter. Vond de acteurs niet allemaal even goed gecast, vooral door de accenten die onnatuurlijk overkwamen. Wel prachtig gefilmd ( en een goddelijke auto!) .


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

kos schreef:

Leuk dat mensen net willen doen alsof de acteurs hier niet belangrijk zijn maar dat lijkt me echt onzin, ze zijn hier stukken nadrukkelijker aanwezig dan in andere Kar Wai films.

Onzin ? Alsof Tony Leung en Maggie Cheung niet aanwezig zijn in Kar Wai's andere films

Vervelend dat mensen net willen doen alsof ze anderen beter kennen dan ze zichzelf kennen.


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

Onderhond schreef:

Onzin ? Alsof Tony Leung en Maggie Cheung niet aanwezig zijn in Kar Wai's andere films

Minder nadrukkelijk ja. Drukken veel minder hun stempel op de film als de acteurs hier. Komt ook doordat er meer dialogen zijn natuurlijk.

Vervelend dat mensen net willen doen alsof ze anderen beter kennen dan ze zichzelf kennen.

Mijn beurt voor een. .


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87598 berichten
  • 12853 stemmen

Minder nadrukkelijk ja. Drukken veel minder hun stempel op de film als de acteurs hier.

Je reinste onzin. Amper een acteur zo'n rol weten neerzetten als Leung in Love+2046.

kos schreef:

]Mijn beurt voor een. .

Nogal ongelukkig uitgedrukt, maar ik "wil niks doen alsof". En dat hoeft niet door één of ander gesuggereerd te worden.


avatar van kos

kos

  • 46697 berichten
  • 8853 stemmen

En ik denk dat dat nu juist meer een verdienste van Kar-Wai was .


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Ik heb deze film een tijdje geleden in de voorpremière gezien. Ik had hier echt naar uitgezien, maar ik vond de film teleurstellend. Mijn verwachtingen waren duidelijk te hoog. Ik vond de film nogal saai, de film kon mij niet boeien. Ik denk dat Wong Kar Wai toch maar weer beter Chinese films kan gaan maken, dan maakt hij misschien weer net zo'n goede films als "Shanghai Express" en "In the mood for love".


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

wibro schreef:

Mijn verwachtingen waren duidelijk te hoog. Ik vond de film nogal saai, de film kon mij niet boeien. Ik denk dat Wong Kar Wai toch maar weer beter Chinese films kan gaan maken,

Dat is wel de discussie die hier gevoerd wordt, maar waar niemand écht de vinger op kan leggen. Sommigen zien helemaal geen verschil. Ik heb geen sluitend antwoord en verwacht het ook niet van jou, maar kan je aangeven. Want dat klinkt wel erg makkelijk. Wat miste je dan, dat je liever een film van WKW ziet die in HK speelt? Is het de sfeer, de taal.

De thematiek en de technische uitwerking waren namelijk niet zo schrikbarend anders dan anders.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)
Dat is wel de discussie die hier gevoerd wordt, maar waar niemand écht de vinger op kan leggen. Sommigen zien helemaal geen verschil. Ik heb geen sluitend antwoord en verwacht het ook niet van jou, maar kan je aangeven. Want dat klinkt wel erg makkelijk. Wat miste je dan, dat je liever een film van WKW ziet die in HK speelt? Is het de sfeer, de taal.

De thematiek en de technische uitwerking waren namelijk niet zo schrikbarend anders dan anders.

Tsja, wat zal ik zeggen? De film deed me gewoon helemaal niks. Ik had pas daarvoor "In the mood for love" weer eens bekeken. Weer enorm genoten van deze film. Deze film staat voor mij ook in de top 10 "The best of 2000-2009". Zo heb ik ook genoten van zijn andere Chinese films. Ik ben denk ik gewoon te veel gewend aan de Chinese/HK sfeer en de taal in zijn HK films. Misschien als ik "My blueberry nights" weer eens opnieuw ga bekijken ik tot een positiever oordeel kom.