• 149.601 films
  • 8.298 series
  • 25.310 seizoenen
  • 556.466 acteurs
  • 324.489 gebruikers
  • 8.518.187 stemmen
Avatar
 
banner banner

2046 (2004)

Drama / Romantiek | 129 minuten
3,53 588 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 129 minuten

Oorsprong: Hongkong / China / Frankrijk / Italië / Duitsland

Geregisseerd door: Kar-Wai Wong

Met onder meer: Tony Chiu-Wai Leung, Gong Li en Faye Wong

IMDb beoordeling: 7,4 (57.495)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Releasedatum: 3 februari 2005

Plot 2046

"Are you still in the mood for love?"

1997. Hongkong wordt overgedragen aan China. De Chinese leiders beloven een periode van 50 jaar 'zonder verandering'. 2046. De realiteit vijftig jaar later: de mens reist door de tijd en in 2046 verandert er nog altijd niets. Chow Mo Wan is de enige die terugreist in de tijd. Hij keert terug naar de jaren 60 en zijn toenmalige leven. Hij betrekt kamer 2047, naast de kamer in het hotel waar hij een stormachtig verleden mee heeft. Hier schrijft hij een toekomstverhaal met het meisje uit 2046 in gedachten. Chow ontmoet de mensen die nu in het hotel leven en enkele oude bekenden verschijnen, maar niets kan zijn herinnering aan zijn vroegere liefde doen verdwijnen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van BBarbie

BBarbie

  • 10899 berichten
  • 6940 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt. De Oosterse dramatiek/romantiek is dan ook een ver-van-mijn-bed-schow.

Dat is toch vooral jammer voor jou!


avatar van jippie2010

jippie2010

  • 1957 berichten
  • 4934 stemmen

AC1 schreef:

(quote)

Daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt. De Oosterse dramatiek/romantiek is dan ook een ver-van-mijn-bed-schow.

Dat gaat mij dus net zo!


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Echt, wat een geniale regisseur is die Kar Wai Wong en dan vooral in het schieten van mooie scenes. Zat me daar soms echt aan te vergapen aan de visuele pracht in deze film. Wat betreft het plot vond ik het maar zo-zo. Tony Cheung en zijn wisselende contacten met vrouwelijk schoon wordt gevolgd. Het is nogal gecompliceerd, wat droogjes en niet altijd even helder, maar ook wel oke te volgen. Spijtig dat daar niet meer aandacht aan besteed is door Kar Wai Wong, want dan was dit echt een topper geweest.


avatar van Animosh

Animosh

  • 4664 berichten
  • 428 stemmen

De verhoging naar 3.5* waarop ik hoopte blijft helaas uit. Op haar beste momenten is 2046 enorm sfeervol: het camerawerk en de kadrering zijn erg stijlvol, het kleurgebruik is zeer warm en de meestal klassieke muziek wordt zeer sterk gebruikt. Maar het probleem is dat die momenten spaarzaam zijn, en dat de film buiten die momenten voor mij weinig te bieden heeft. Het verhaal en de personages konden me namelijk absoluut niet boeien, en de Oosterse jaren '60-setting van de film vond ik zelfs een serieus minpunt: de kleding, de make-up, de sieraden, de haarstijl de locaties - het sprak me allemaal absoluut niet aan. Tegen het einde begon ik me zelfs enigszins te vervelen, maar echt saai werd de film daarbuiten vrijwel nooit. Bij momenten is 2046 kortom erg sterk, maar doordat ik de inhoud en de personages absoluut niet boeiend en de setting matig tot lelijk vond wist de film in haar geheel helaas geen indruk op me te maken. 3*

AC1 schreef:

De Oosterse dramatiek/romantiek is dan ook een ver-van-mijn-bed-show.

Daar had ik ook last van. Sfeervol vond ik 2046 soms zeker, maar romantisch vond ik het niet. Al lag dat in mijn geval evenzeer aan de persoonlijkheid van de personages als aan de Oosterse setting.


avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

  • 327 berichten
  • 321 stemmen

Visueel zal het allemaal top zijn maar het verhaal kon me niet grijpen.

Nogal gecompliceerd en onsamenhangend, vond in the mood of love stukken beter.

Voor mij was dit eens en nooit meer.


avatar van Gish

Gish

  • 1196 berichten
  • 6002 stemmen

Herzien, opnieuw, en wederom betoverend. Wong exelleert met zijn onwaarschijnlijk mooie beelden, de melancholieke sfeer en de ontroerend mooie score. Sommige films moet je ondergaan zonder stil te staan bij inhoud, verhaal of diepere gedachten. 2046 is er zo een en voelt voor mij aan als een warm bad. Na afloop geeft het je energie en zin in het leven.

Blijft in mijn top 10 staan, zonder twijfel.


avatar van kevin_vp

kevin_vp

  • 950 berichten
  • 0 stemmen

unbelievable

Het grootste meesterwerk dat ik tot nu toe heb gezien. Visueel vaak onovertroffen. Ik ben helemaal overdondert door de buitengewone schoonheid van de beelden, de prachtige muziek(!!) en de poëtische dialogen. Ik was minder onder de indruk van kar wai wongs laaste film "the grandmaster" maar na deze van hem te hebben gezien ga ik "TG" toch een nieuwe kijkbeurt gunnen.

Deze film is werkelijk fenomenaal en KWW moet eens samen met zijn toenmalige crew werken aan een science fiction flick want deze scènes waren echt het grootste lust voor het oog en eigenlijk voor al de menselijke zintuigen.

Lang geleden dat ik nog zo lyrisch ben geweest over een film maar deze is gewoon buiten categorie.

Spellbindig de volle 5*

edit: ik was bijna het acteerwerk vergeten te vermelden. Alle acteurs en in het bijzonder hoofdacteur Leung spelen voortreffelijk!


avatar van gauke

gauke

  • 9855 berichten
  • 13069 stemmen

Een traag film-noir-achtig en intens verhaal over grenzeloos verlangen, de liefde en in het bijzonder het stranden daarvan. De film was visueel sterk en werd verteld met tijdsprongen en terugblikken, waarbij de meeste scènes zich afspeelden in een hotelkamer. De gevoelens (kwetsbaarheid, pijn en verzoening) stonden permanent op de voorgrond. Wel vond ik dat het verhaal bij regelmaat aan essentie verloor. De cast speelde werkelijk uitstekend.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Op visueel vlak heeft deze film nog niets aan kracht ingeboet en de bijzonder mooie muziek werkte zonder meer sfeer verhogend. Tot zover de pluspunten. Minpuntje is dat ik mij te weinig kon inleven in de hoofd-personages en dat hierdoor het verhaal mij onvoldoende wist te boeien. Voor mijn gevoel duurde deze film daarom ook veel te lang.

Waardering: van 5,0* naar 4,0*


avatar van mjk87

mjk87

  • 11790 berichten
  • 3436 stemmen

Precies wat ik vaker heb bij Wong. Mooie losse scènes met fijne muziek en een zekere beeldenpracht. Ook fijn ingehouden geacteerd. Maar ook een film die me volstrekt koud laat. Daarnaast soms wat rommelig verteld en dat hele gedoe rond het jaar 2046 lijkt me niet meer dan een gimmick dan een noodzakelijk onderdeel van plot en thematiek. De twee uur zijn goed weg te kijken maar beklijven nergens. 3,0*.


avatar van Movsin

Movsin

  • 6351 berichten
  • 7666 stemmen

Visueel prachtig, mooie muziek en werkelijk verbluffend acteerwerk.

Het verhaal over herinneringen en liefdes leent zich wel tot sterk vertolkte en knap in beeld gebrachte scenes maar leverde toch ook wel passages die ik niet zo direct kon plaatsen.

Maar goed, een prent waar het filmische primeert en het beste van wat ik van Kar-wai Wong zag.


avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

  • 3035 berichten
  • 3228 stemmen

Mooi je beelden zeker ja, mooie muziek ook.

Maar het verhaal van de film kon me niet echt boeien.

Wat te abstrakt allemaal voor me denk ik.

Dit was de 2e film van deze regiseur voor mij en de 2e onvoldoende.

Zijn films zijn misschien niet geschikt voor mij.

Of andersom...


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 4573 berichten
  • 3409 stemmen

Blijkbaar dus een op zichzelf staande vervolgfilm van In the Mood for Love, hoewel er sowieso steeds wel raakpunten en verwijzingen zijn naar het eerste deel. Misschien dat het daardoor was dat ik niet altijd even goed kon volgen of dat het me eigenlijk allemaal niet zoveel boeide. Vele scènes zijn te fragmentarisch en de memoires van Chow Mo Wan liet ik op me afkomen, maar drongen onvoldoende door. Had ook de indruk dat men het plot of opbouw nodeloos te gecompliceerd wou maken. Dan scheelt er toch ook iets met de montage ...

Eigenlijk jammer, want technisch is er weinig op aan te merken. Visueel inderdaad een prachtfilm met de mooie sfeer uit het verleden en de verwijzingen naar het futuristische 2046. Ook het camerawerk was erg fijn waardoor het bij momenten nog enigszins interessant werd. Daarbij komen toch ook de uitstekende vertolkingen van Leung en Cheung waarbij haat en liefde, aantrekking en afstoting mooi met elkaar verweven werden.

Misschien toch wel een tweede kans waard, maar eerst dan In the Mood for Love ergens meepikken.


avatar van Gish

Gish

  • 1196 berichten
  • 6002 stemmen

Zo, de reservering voor de 4K restoratie versie van "2046" is binnen. Al tig keer gezien maar deze kans laat ik niet schieten. Buitencategorie. P:S: In KINO 010 draaien momenteel 4 films van Wong. Voor de liefhebbers.


avatar van De filosoof

De filosoof

  • 1569 berichten
  • 1185 stemmen

De film lijkt veel op In The Mood For Love en is aldus evenzeer een verwarrend liefdesverhaal of quasi-erotisch avontuur met een ondoorgrondelijk geheim of mysterie in z’n kern dat ik opvat als het mysterie van de liefde dat ook het geheim van de ander is (het is immers altijd de vraag of de ander net zo veel van jou houdt als jij van hem/haar). Je kunt de film langdradig noemen maar opnieuw vanwege de visuele en psychologische intensiteit die de liefde aan het leven en hier ook aan de film geeft blijft de film boeien en aantrekkelijk. De film omtrent het onstuimig liefdesleven van casanova Chow speelt zich af in de jaren ’60 en het sciencefiction-element is eigenlijk slechts een stijlmiddel om nader invulling te geven aan de thematiek van tijd en herinnering: het jaar 2046 is eigenlijk slechts het kamernummer met de reis ernaartoe als het vinden van de verloren herinneringen die de kamer herbergt: in liefde is timing alles, zo leren we, en Chow heeft de liefde van zijn leven door z’n vingers laten glippen omdat hij nog te veel een player was (al is de film hoopvol dat de liefde hervonden kan worden). Wat blijft – en het jaar 2046 verwijst ook naar de Chinese politiek die in 1997 beloofde dat 50 jaar niets zal veranderen – is zowel de eeuwige terugkeer van het liefhebben en weer los moeten laten als het ideaal dat we najagen en dat de reden is dat we in die eeuwige tredmolen stappen.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 708 berichten
  • 543 stemmen

Subliem. Hoe is het zo ver kunnen komen ? Eerst een beetje filmgeschiedenis. We spoelen terug naar Cannes 2004.

2046 was de meest verwachte film van het moment. Niemand had de film reeds gezien (zelfs de organisatie niet die de film louter op het talent van Wong Kar Wai hadden geselecteerd) en het aura van deze mysterieuze film verspreidde zich volop. Was dit het absolute meesterwerk van het genie Wong kar Wai dat zich verborgen hield voor de afspraak met de (film) geschiedenis ? Maar het vuur doofde snel. 2046 werd matig onthaald. In hun ontgoocheling concentreerden de recescenten zich op andere grootmeesters en zo kregen Jean Luc Godard (Notre musique), Pedro Almodovar (La male éducacion – openingsfilm), en Hong Sang-soo (La femme est l’avenir de l’homme) de meeste aandacht. Wong Kar Wai was reeds vergeten en niet toevallig misschien dat de zwakste gouden Palm van de jaren 2000 toen werd gekozen : Fahrenheit 9/11.

Maar Wong had slechts een draft van de film gepresenteerd. Hij was niet tevreden, hij wou er verder aan sleutelen maar tegelijk wou hij ook de deadline van het Cannes festival respecteren. Het was dus een kladje. De definitieve versie kregen we een paar maanden later te zien, eerst in Azië en dan in Europa. En plots werd 2046 een mis begrepen meesterwerk.

Het is meteen déjà vu bij 2046. De link met In the mood for love is er direct. Inhoudelijk. Hetzelfde personage Mr Chow (opnieuw vertolkt door Tony Leung), opnieuw een liefdes verhaal als kern. Maar is dit een remake ? Het persoange van Gong Li lijkt verdacht veel op Maggie Cheung. Is dit een vervolg ? Mr Cow vindt geen liefde meer na zijn affaire met Cheung. Is dit de tegenpool ? Je zou het plot kunnen samenvatten als In the mood for NO love omdat altijd één van de partijen er geen zin in heeft. Visueel. Dezelfde tijdperiode (HK in jaren 60) met stijl en kostumering (wat zien die dames er allemaal zeer elegant uit), de feestjes, het appartement (was kamer 2046 ook niet ITMFL ? ben niet zeker). Dezelfde camera man(nen) drukken de fotografie van ITMFL door. Dan is er nog de fantastische score. Shigeru Umebayashi is opnieuw van de partij maar ook Nat King Cole en verder diezelfde melancholische latin deuntjes (ook opera).

Tot zover de link met ITMFL Maar 2046 neemt ook elementen van andere films van Wong mee. De voice over en hun filosofische dialogen en Faye Wong (Chungking express en Fallen angels) bijvoorbeeld. Slo mo in de club (IMFL), shot in de wagen van Leung (HT), etc. Komt alles nu samen met 2046 ? Het is in elk geval de meest volwassen film van Wong. Daardoor zijn de liefdes verhalen geen anekdotes (CE, FA) en geen vaag introverte evolutie van ontmoeting naar liefde (ITMFL) maar een ontroerend, soms pijnlijk, soms erotisch (hier wordt liefde wel geconsumeerd) observatie van hoe een relatie stuk kan gaan. Dat shot dat hij zeer lang aanhoudt van Zhang die zich gekwetst voelt nadat Leung geld geeft na de seks. Ze houdt zich sterk maar draait zich om en een krop in de keel, een voorzichtige traan, een rilling … Magistraal moment. Trots, arrogantie, twijfel, subrogatie, verveling … allemaal elementen die een relatie in de weg staan. Beide partijen staan immers nooit op dezelfde golflengte. Ze zijn niet in harmonie met elkaar. Voila, de grote conclusie van Wong.

Daar draait het om. Er is geen plot. Het gaat over 3 relaties van Mr Chow (met een glimp van zijn vorige Maggie Cheung), allen gedoemd om te mislukken. Ook visueel is er geen harmonie. Shots door elkaar, flitsen. Het is een herhaling want voor Wong kun je steeds hetzelfde verhaal vertellen in een andere context. Herhaling van shots, van dialogen in een andere context, soms verklarend, soms vreemder. Niet synchroon met elkaar en niet synchroon in beelden. Herinneringen blijven bestaan dus ook de shots van een herinnering (bv die split in de jurk van - geloof ik - Gong Li).

Wat dus op het eerste zicht chaos lijkt, is echter volstrekt samenhangend en verbonden. De beelden, de montage, de fotografie, de score ... Het zijn de emoties waarnaar Wong peilt bij de mens. Deze donkere gevoelens die een liefde kunnen verstikken. Hij vertelde het al in CE, FA, HT en UTMFL. Ook dat probeert Wong ons duidelijk te maken.


avatar van Basto

Basto

  • 8701 berichten
  • 6458 stemmen

Ik kon me er weinig van herinneren en moest er eerlijk gezegd ook even inkomen. De personages spreken me zelden aan bij Wong Kar Wai. Hij moet het vooral van de sfeer hebben en de vaak bloedmooie fotografie.

In deze opvolger van In the Mood For Love volgen we weer een aantal relaties. Ditmaal geen onbeantwoorde romantiek, maar eerder juist relaties ontdaan van romantiek. Dat geeft ook een andere visuele benadering en de gordijntjes, tralies en doorkijkjes zijn verdwenen. Dat maakt de film visueel een stuk minder interessant. Maar uiteindelijk wist Kar Wai mij toch zijn verhaal binnen te trekken en vond ik het toch best goed en mooi verweven.

Hele krappe 4*


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 28834 berichten
  • 4915 stemmen

Ik had onlangs In the mood for love nog eens opgezet en het werd dus ook tijd om 2046 te herzien. Heel lang geleden gezien en ondertussen wat filmrijper geworden. Maar ook met In the mood for love in gedachten vallen de puzzelstukjes wat vlotter in elkaar.

2046 is een melancholische film over lust en liefde. Over onbeantwoorde liefde en vervlogen dromen. Aangekleed met de mooiste kleuren en camerabeelden, aangevuld met passende muziek. De film straalt gewoon poëzie uit en neemt je mee naar kamer 2046 die voor Chow Mo-wan doet dromen, maar uiteindelijk weet hij dat je nooit terug naar het verleden kan gaan.

Een heerlijke film die bij herziening veel meer blijft hangen. Voor mij is In the mood for love nog beter, maar deze film laat zien dat de regisseur weet wat filmmaken is. Hopelijk mogen we nog wel eens een film van hem verwachten. Gelukkig heeft cinematograaf Christopher Doyle een hoger filmtempo.