2046 (2004)

Hongkong / China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Kar-wai Wong
met Tony Chiu Wai Leung, Ziyi Zhang en Faye Wong

1997. Hongkong wordt overgedragen aan China. De Chinese leiders beloven een periode van 50 jaar 'zonder verandering'. 2046. De realiteit vijftig jaar later: de mens reist door de tijd en in 2046 verandert er nog altijd niets. Chow Mo Wan is de enige die terugreist in de tijd. Hij keert terug naar de jaren 60 en zijn toenmalige leven. Hij betrekt kamer 2047, naast de kamer in het hotel waar hij een stormachtig verleden mee heeft. Hier schrijft hij een toekomstverhaal met het meisje uit 2046 in gedachten. Chow ontmoet de mensen die nu in het hotel leven en enkele oude bekenden verschijnen, maar niets kan zijn herinnering aan zijn vroegere liefde doen verdwijnen.

AC1 schreef:

Daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt. De Oosterse dramatiek/romantiek is dan ook een ver-van-mijn-bed-schow.

Dat is toch vooral jammer voor jou!

avatar van jippie2010
AC1 schreef:

Dat gaat mij dus net zo!

avatar van Vinokourov
Echt, wat een geniale regisseur is die Kar Wai Wong en dan vooral in het schieten van mooie scenes. Zat me daar soms echt aan te vergapen aan de visuele pracht in deze film. Wat betreft het plot vond ik het maar zo-zo. Tony Cheung en zijn wisselende contacten met vrouwelijk schoon wordt gevolgd. Het is nogal gecompliceerd, wat droogjes en niet altijd even helder, maar ook wel oke te volgen. Spijtig dat daar niet meer aandacht aan besteed is door Kar Wai Wong, want dan was dit echt een topper geweest.

avatar van Animosh
De verhoging naar 3.5* waarop ik hoopte blijft helaas uit. Op haar beste momenten is 2046 enorm sfeervol: het camerawerk en de kadrering zijn erg stijlvol, het kleurgebruik is zeer warm en de meestal klassieke muziek wordt zeer sterk gebruikt. Maar het probleem is dat die momenten spaarzaam zijn, en dat de film buiten die momenten voor mij weinig te bieden heeft. Het verhaal en de personages konden me namelijk absoluut niet boeien, en de Oosterse jaren '60-setting van de film vond ik zelfs een serieus minpunt: de kleding, de make-up, de sieraden, de haarstijl de locaties - het sprak me allemaal absoluut niet aan. Tegen het einde begon ik me zelfs enigszins te vervelen, maar echt saai werd de film daarbuiten vrijwel nooit. Bij momenten is 2046 kortom erg sterk, maar doordat ik de inhoud en de personages absoluut niet boeiend en de setting matig tot lelijk vond wist de film in haar geheel helaas geen indruk op me te maken. 3*

AC1 schreef:
De Oosterse dramatiek/romantiek is dan ook een ver-van-mijn-bed-show.

Daar had ik ook last van. Sfeervol vond ik 2046 soms zeker, maar romantisch vond ik het niet. Al lag dat in mijn geval evenzeer aan de persoonlijkheid van de personages als aan de Oosterse setting.

avatar van jeuletaxi
Visueel zal het allemaal top zijn maar het verhaal kon me niet grijpen.
Nogal gecompliceerd en onsamenhangend, vond in the mood of love stukken beter.
Voor mij was dit eens en nooit meer.

avatar van Gish
Herzien, opnieuw, en wederom betoverend. Wong exelleert met zijn onwaarschijnlijk mooie beelden, de melancholieke sfeer en de ontroerend mooie score. Sommige films moet je ondergaan zonder stil te staan bij inhoud, verhaal of diepere gedachten. 2046 is er zo een en voelt voor mij aan als een warm bad. Na afloop geeft het je energie en zin in het leven.
Blijft in mijn top 10 staan, zonder twijfel.

avatar van kevin_vp
unbelievable

Het grootste meesterwerk dat ik tot nu toe heb gezien. Visueel vaak onovertroffen. Ik ben helemaal overdondert door de buitengewone schoonheid van de beelden, de prachtige muziek(!!) en de poëtische dialogen. Ik was minder onder de indruk van kar wai wongs laaste film "the grandmaster" maar na deze van hem te hebben gezien ga ik "TG" toch een nieuwe kijkbeurt gunnen.

Deze film is werkelijk fenomenaal en KWW moet eens samen met zijn toenmalige crew werken aan een science fiction flick want deze scènes waren echt het grootste lust voor het oog en eigenlijk voor al de menselijke zintuigen.

Lang geleden dat ik nog zo lyrisch ben geweest over een film maar deze is gewoon buiten categorie.
Spellbindig de volle 5*

edit: ik was bijna het acteerwerk vergeten te vermelden. Alle acteurs en in het bijzonder hoofdacteur Leung spelen voortreffelijk!

Een traag film-noir-achtig en intens verhaal over grenzeloos verlangen, de liefde en in het bijzonder het stranden daarvan. De film was visueel sterk en werd verteld met tijdsprongen en terugblikken, waarbij de meeste scènes zich afspeelden in een hotelkamer. De gevoelens (kwetsbaarheid, pijn en verzoening) stonden permanent op de voorgrond. Wel vond ik dat het verhaal bij regelmaat aan essentie verloor. De cast speelde werkelijk uitstekend.

avatar van wibro
Op visueel vlak heeft deze film nog niets aan kracht ingeboet en de bijzonder mooie muziek werkte zonder meer sfeer verhogend. Tot zover de pluspunten. Minpuntje is dat ik mij te weinig kon inleven in de hoofd-personages en dat hierdoor het verhaal mij onvoldoende wist te boeien. Voor mijn gevoel duurde deze film daarom ook veel te lang.

Waardering: van 5,0* naar 4,0*

avatar van mjk87
Precies wat ik vaker heb bij Wong. Mooie losse scènes met fijne muziek en een zekere beeldenpracht. Ook fijn ingehouden geacteerd. Maar ook een film die me volstrekt koud laat. Daarnaast soms wat rommelig verteld en dat hele gedoe rond het jaar 2046 lijkt me niet meer dan een gimmick dan een noodzakelijk onderdeel van plot en thematiek. De twee uur zijn goed weg te kijken maar beklijven nergens. 3,0*.

Visueel prachtig, mooie muziek en werkelijk verbluffend acteerwerk.
Het verhaal over herinneringen en liefdes leent zich wel tot sterk vertolkte en knap in beeld gebrachte scenes maar leverde toch ook wel passages die ik niet zo direct kon plaatsen.
Maar goed, een prent waar het filmische primeert en het beste van wat ik van Kar-wai Wong zag.

avatar van Ajax&Filmfreak
Mooi je beelden zeker ja, mooie muziek ook.
Maar het verhaal van de film kon me niet echt boeien.
Wat te abstrakt allemaal voor me denk ik.
Dit was de 2e film van deze regiseur voor mij en de 2e onvoldoende.
Zijn films zijn misschien niet geschikt voor mij.
Of andersom...