• 8.670.667 stemmen

Met onder meer: Robert Duvall, Karen Black en Joe Don Baker

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Outfit

"Nobody plays rougher than The Outfit..."

Wanneer de kruimeldief Macklin vrijgelaten wordt uit de gevangenis, ontdekt hij dat zijn broer is neergeschoten door twee criminelen. Macklin had destijds met z'n broer en een derde kompaan, Cody, een bank beroofd die in de handen van de maffia is. Macklin zoekt contact met Cody en vraagt hem om hulp bij zijn wraak.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Weinig bekende, maar intrigerende misdaadfilm waarvan ik denk dat Tarantino hem ook wel zal gezien hebben.

avatar van Deckard

Deckard

Een van de beste uit het misdaad genre zoals men ze in de jaren 70 wel vaker maakte ik heb de film nog op video helaas nog niet op dvd kunnen vinden.

avatar van mooiweer

mooiweer

vanavond nog gezien op tcm leuk filmpje

avatar van klute89

klute89

Gisteravond gezien op tv, en heb genoten door het perfecte acteren als mede de perfecte cast: Duvall, Karen Black, Joe Don Baker
De acties waren erg leuk en spannend, alleen het einde vond ik toch wel tegenvallen.
Het duo had nu al zoveel vijanden gemaakt en gingen nu ook het hol van de leeuw binnen, ik verwachte daarom ook dat het duo doodging. Zodoende een perfect un-happy end te krijgen. (Zoiets als het einde van Bonny & Clyde) Maar nee, ze overleefde het beide. Dat vond ik toch wel jammer.

Niettemin 4* Prima film ( behalve het einde dan)

avatar van de kardinaal

de kardinaal

Goeie film die nergens verveelt.

Hoge drive met een goed lopend chronologisch verhaal.

De sympathie voor deze twee eerlijke boeven is groot vanaf het begin en ik wil dan ook heel graag dat ze de hen zelf opgelegde taak volbrengen.

Net als in point blank met Lee Marvin, het latere payback met Mel Gibson. De eerlijke crimineel die er op uit is om zijn gram te halen bij de echte smeerlappen.

Het zijn allemaal keiharde rotzakken maar wel met principes en hun hart op de goed plaats. Mijn favoriete filmhelden.

avatar van menetekel

menetekel

Een fantastische misdaad thriller, die qua soberheid sterk doet denken aan Don Siegel's werk en met schitterende bijrollen van de uit de jaren '40 en '50 bekende coryfeëen (in het bijzonder Robert Ryan).

Hier vind je meer info over The Outfit en andere exploitation movie klassiekers.

avatar van The One Ring

The One Ring

The Outfit is een film over twee mannen die het opnemen tegen de maffia en dat zo doen dat het lijkt als een wandeling door het park. Het gaat allemaal zo gemakkelijk dat het ervoor zorgt dat de film niet alleen spanning mist, maar ook gewoon wat belachelijk wordt. Het is onverklaarbaar hoe deze misdaadorganisatie ooit zo machtig is geworden want van enige vorm van verdediging lijken ze nooit gehoord te hebben en Duvall en Baker kunnen kennelijk ieder gewenst moment ze opzoeken. Dit vloekt nogal met de serieuze toon en vooral het acteerwerk van de twee hoofdacteurs, die spelen alsof ze in een Shakespeareaanse tragedie zitten. De toon beloofd aanvankelijk zo'n heerlijk ruwe thriller die ze in de jaren '70 kennelijk met gemak maakte, maar in essentie is The Outfit een wishful-thinking cartoon. Het heeft stijl en vooral aan het begin enkele geslaagde heists en moordscènes, maar het vervalt al snel in nonsens. Jammer, want de acteurs zijn vorm. Ze lijken alleen in een andere film te zitten dan waar de scriptschrijver aan gewerkt had.

avatar van badfans69

badfans69

Van de week weer gezien op TCM, blijft een goeie misdaad thriller

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Nice... een echte schelmenfilm. Twee kleine criminelen zetten een misdaadsyndicaat onder druk door hen voortdurend te beroven. Heel wat actie en goede rollen van Duvall en Baker, die deels uit wraak en deels uit verleiding voor veel poen doen wat ze doen. Alleen loopt alles iets te glad voor het duo, zoals ook One Ring aangeeft; de roven lopen telkens gesmeerd en het gemak waarmee ze op het einde in de villa van de "mob boss" komen is daar net te veel aan. Stoffig en muf is deze actiefilm uit de periode van Dirty Harry gelukkig niet; kijkt zeker goed weg en is een mooi voorbeeld van een vroege exploitation film.

avatar van Insignificance

Insignificance

En weer een fijn misdaadfilmpje uit de ruige zeventiger jaren. Vandaag de dag willen ze nog wel eens verdwalen in allerlei rare bochten, Flynn daarentegen doet het immer geradeaus, rechttoe rechtaan en recht voor de raap. Er waait een fatalistisch windje, al wordt dat nooit helemaal een storm en eventjes dat er iemand de kijker moet bijpraten, maar daarna gaan Duvall en zijn kompaan zonder blikken of blozen op jacht naar een vorm van gerechtigheid.

Lekkere no nonsense figuren, koelbloedig, doelgericht en vrij van twijfels en angst, als ze de mob te lijf gaan. IJzervreters die vrouwen handig vinden zolang ze niet zeuren of zich overal mee bemoeien. Zo'n scène als die met de blonde sloerie had ook gerust uit de film gekund, maar ik had 'm voor geen goud willen missen. Corrigerende en andere tikken, wat gunplay, overvalletjes en een finale waarin Flynn de spanning probeert op te voeren. Nodig? Neuh. Leuk? Ja.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Met erg veel gemak mogen de hoofdacteurs overvallen plegen op maffialocaties en flinke sommen geld binnen halen. Dat is meteen het gehele verhaal, want veel afwisseling is er niet te vinden in de prent. Robert Duvall is en blijft een topper voor mij en daardoor 3**.

avatar van clubsport

clubsport

Het gaat de 2 af en toe net wat te makkelijk af en dat komt de geloofwaardigheid niet echt ten goede

Het neemt niet weg dat dit verder een heerlijke jaren 70 misdaad wegkijkfilm is die men tegenwoordig niet meer maakt .

En wees eerlijk waar vind je nog een film waarin een man een vrouw knock out mag slaan .

avatar van ghostman

ghostman

de kardinaal schreef:

Goeie film die nergens verveelt.

Hoge drive met een goed lopend chronologisch verhaal.

The Outfit (1973) lijkt een beetje op Point Blank (1967) omdat beide films gebaseerd zijn op de trilogie geschreven door een bekende auteur Donald E. Westlake ( Richard Stark ) . Volgens mij is Point Blank het eerste deel en The Outfit het sluitstuk .

1 jaar voor Point Blank heeft ook niemand minder dan JLG zich gewaagd aan een boek van Richard Stark . Zo is Made in U.S.A (1966) van JLG deels gebaseerd op een boek van een zeer invloedrijke auteur in de filmwereld .

Echt ideaal om beide films achter elkaar te zien . Point Blank staat bij mij in de top 5 van mijn lievelingsfilms allertijden . Ook The Outfit is een goede no-nonsense neo noir gangsterfilm met Robert Duvall in de hoofdrol . De film van John Boorman is echter van een ander niveau . Maar er zijn überhaupt heel weinig grote klassiekers die het niveau van Point Blank halen .

De filmmaker van The Outfit heeft later ook Out for Justice (1991) , een van de betere films met Steven Seagal , geregistreerd .

**** / *****

avatar van ZAP!

ZAP!

"A more than solid crime flick." is de titel van mijn Imdb review van 7 jaar geleden die ik voor de gelegenheid maar eens vertaal voor MoMe:

Ik heb Robert Duvall denk ik nog nooit gezien als echte bad-ass gangster, maar hier is ie dan. Het is geen verrassing dat hij zich prima van taak kwijt en hij maakt er een taaie van, die in weerwil van slechte omstandigheden bijna altijd goede zin houdt. Bijna altijd, want wanneer hij zijn vriendin begint te mishandelen wordt het snel een akelige vertoning. In de jaren '70 zou dat misschien uitgelegd worden als een manier om 'zijn meissie wat te kalmeren', tegenwoordig gaat die vlieger niet meer op.

Het 'meissie' in deze is niemand minder dan een persoonlijke favoriet: Karen Black. De andere grote supporting role wordt geweldig neergezet door Joe Don Baker, die volgens mij een ongewoon sympathiek karakter neerzet vergeleken bij wat ik van hem ken, al is hij nog steed een gangster.

De film heeft een prettig hoog tempo en is niet erg ingewikkeld, met een plot dat focust op blinde wraak en het vergaren van zo veel mogelijk poen van een grote criminele organisatie die verantwoordelijk is voor de moord op de broer van het hoofdpersonage. Weinig verrassingen, maar interessant genoeg en het slot is dan nog wel best verrassend 'happy', bijna als een crime caper. Ik vind het best in deze.

Een nette 8.

4 out of 4 found this useful.