Chapter 27 (2007)

Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door J.P. Schaefer
met Jared Leto, Lindsay Lohan en Judah Friedlander

Het verhaal over de moord op John Lennon in New York, 1980. Mark Chapman arriveert in New York met de bedoeling Lennon om te brengen. Chapman, die zelf veel waardering voor Lennon heeft, kampt met hevige psychische problemen en demonen in zijn hoofd verleiden hem om zelf ook beroemd te worden en Lennon neer te gaan schieten. In de tussentijd onmoet hij Jude, een hevige Lennon-fan.

Toch wel een bijzondere film, al is het wat kort en veel van hetzelfde.

Lijkt idd wat op The Assassination of Richard Nixon, met Jared Leto hier in een prima rol als vadsige psycho. Beangstigend figuur.
Die boycot slaat wat mij betreft helemaal nergens op, het is bepaald niet zo alsof Chapman er hier op een bepaalde manier goed vanaf komt of zo.

Erg aardige relatie met The Catcher in the Rye trouwens.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leto ís Chapman.

En dat geloof je direct. De labiele Chapman zal vereerd zijn, hij is al jaren op zoek naar erkenning voor hetgeen hij heeft gedaan. Het is dan ook volledig terecht dat Ono en McCartney er alles aan doen om deze gek zijn tijd achter tralies te doen verlengen. Erg blij met deze film waren ze dan ook niet. Chapman zeurt al jaren om aandacht voor een biografie.

Naast de sterke prestatie van Leto, die method-acting erg serieus neemt, is er Lohan. En die valt nog mee ook. Toch is het perspectief van waaruit het verhaal wordt beleefd al bijna genoeg om een nare sfeer te creeren. Want dat Chapman gek is, wisten we. De makers weten dit echter erg goed in beeld te brengen.

Echt raken doet de film niet en heel erg boeien ook al niet. Toch is e.e.a. niet slecht, en komt waarschijnlijk akelig dicht in de buurt van de waarheid. Maar goed, wie hier echt op zit te wachten?

Chapman verdient geen enkele film. Laffere moordenaars dan hij zijn er weinig. Maar dit terzijde.

De film blijft steken op 2,5 ster. In mijn boekje is dat redelijk.

De mindere.

Interessant om deze naast The Killing of John Lennon te leggen. Ze bespreken voor een groot deel hetzelde moment, er komen dan ook enorm veel dingen terug, maar toch zijn het twee verschillende films.

Chapter 27 is gelukkig ook geen feitjes-verhaal geworden. Ook deze film probeert onder de huid van Chapman te kruipen, maar hier werkt het niet echt. Aan Leto heeft het niet gelegen. Die zag er freaky uit en zat gewoon goed in z'n rol. Maar z'n personage wordt hier slecht uitgediept. In The Killing ... werd Chapman een persoon. Weliswaar een irritant, gestoord en debiel persoon, maar wel iemand wiens geflipte, eigen denkwereld een motivatie gaf voor de moord. Dat ontbreekt hier compleet, waardoor het 80 minuten lang naar een gek mannetje kijken is.

Visueel ook wat minder, qua soundtrack te braaf, al geldt ook hier dat er niet voor de makkelijkste weg gekozen is. Geen resem Lennon-nummers dus.

The Killing of John Lennon haalt het op elk gebied, behalve dan dat deze iets vlotter eindigt. Verder eerder interessant als vergelijkingsmateriaal dan dat het een echt goede film is. Enige wat deze film dan nog rest is een goede Leto.

avatar van wendyvortex
Lonely wolf Mark Chapman, de dagen dat hij in New York is om John Lennon te vermoorden. Beetje basiskennis is wel wenselijk, omdat de film verder niet veel uitlegt en we voornamelijk de gedachten van Chapman zelf horen en die zijn nogal verward bij vlagen.
Jared Leto, kwam gigantisch aan voor zijn rol en zet ook een akelig overtuigende Chapman neer.

Tarkus schreef:
Dat de film niet boeiend zou zijn, maar wel interessant, had ik wel verwacht.
Ik herinner me 8 december 1980 als de dag van gisteren, en net als zovele Lennon-fans was het ook een schok voor mij toen ik het nieuws vernam van de moord op John.
Het is daarom ook de reden dat ik deze film heb aangekocht, ik wou wel eens weten wat Mark Chapman bezielde om deze moord te plegen.
Nu ja, dat hij een gestoord persoon is maakt deze film wel duidelijk, een andere conclusie kan je hier niet uit trekken.
Goed geacteerd van Jared Leto, die erg lijkt op Chapman in deze film.
Eigenaardig genoeg, de rol van John Lennon wordt in deze film gespeeld door een zekere... Mark Chapman.
Deze film is echt voor geïnteresseerden, voor wie niet echt de geschiedenis kent of fan is van Lennon, raad ik deze prent zelfs af, hij zou je alleen maar vervelen vrees ik.

De film eens herbekeken, en mijn score iets verhoogd.
Eigenlijk gaat de film meer over de 3 dagen voor de moord dan over de moord zelf; maar niettemin blijft het een interessante film.