Chapter 27 (2007)

Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door J.P. Schaefer
met Jared Leto, Lindsay Lohan en Judah Friedlander

Het verhaal over de moord op John Lennon in New York, 1980. Mark Chapman arriveert in New York met de bedoeling Lennon om te brengen. Chapman, die zelf veel waardering voor Lennon heeft, kampt met hevige psychische problemen en demonen in zijn hoofd verleiden hem om zelf ook beroemd te worden en Lennon neer te gaan schieten. In de tussentijd onmoet hij Jude, een hevige Lennon-fan.

57 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van sunnie1967

Jared speelde goed en ingetogen, maar ik ga helemaal mee met het commentaar van voorganger Blokland (moehahaa)...inderdaad...en niet eens genomineerd worden...Misschien dat ie zich daarom maar is gaan storten op een zangcarriere!!??

avatar van nightbreed
Het verhaal over de moord op John Lennon?
Nee, dit is puur een trip naar de gedachtenwereld van de emotioneel labiele en zieke Chapman in de paar laatste dagen voor de moord.
Je ziet enkel hoe geestesziek hij geweest moest zijn.
Met een goede voice-over hoor je zijn zieke gedachten, ik vond dat stemmetje van hem te gek.
Jared Leto zet een prachtige rol neer, de eerste paar minuten herkende ik hem nauwelijks door die vieze dikke kop en die vieze getinte bril.

avatar van soom
Mja. Wat Chapter 27 vooral mist, is toch eigenlijk wel diepgang. Jared Leto die de hele tijd in beeld is en maar vertelt en vertelt, daar kreeg ik op een gegeven moment eigenlijk wel een beetje genoeg van. Lindsay Lohan's rol in dit geheel is me ook niet echt geheel duidelijk. Beetje te matig en iets te vaag naar mijn zin, maar kent zeker goede momenten. 2,5 dan toch maar.

avatar van Gish
Blokland schreef:
Wat een volstrekt nutteloze en waardeloze film.
Ik had medelijden met Leto, die voor deze rol 30 kilo or whatever is aangekomen. Hij deed het natuurlijk in de hoop een Oscar te krijgen. Dan voel je je volgens mij echt genaaid als je met je vette pens op de premiere bent en het eindproduct ziet!

Precies, dat gevoel had ik ook.

avatar van dinal12000
Wat willen ze met deze film? Wie zit er op te wachten in de belevingswereld van deze gek te kruipen. Ik niet in ieder geval. De monotone voice-over irriteerde me. Bovendien is in 2006 is The killing of John Lennon uitgebracht over hetzelfde onderwerp en vanuit zelfde perspectief. Het is me een raadsel waarom deze film dan ook nog eens gemaakt moest worden.

avatar van guylopez93

wat is Jared Leto dik geworden zeg, in Panic Room zag hij er nog zo cool uit

Hij moest voor deze rol zoveel aankomen. Dat traint ie er wel weer af...

avatar van Gromule
Als dat maar geen jojo effect gaat worden....vandaag ff kijken.

avatar van Williamunny

gisternacht met zn vieren (!) tijdens deze film in slaap gevallen. niemand heeft het einde gezien. vanavond nog maar eens proberen.

avatar van matjuhhh

Net gekeken, ik vond het camera werk mooi, het ik-personage gedoe is ook wel een keer weer leuk, en vooral interessant omdat het waargebeurd is. De cast was ook wel goed.

Ik moet zeggen, Lohan is een goede actrice, jammer van haar randgedoe. Dit is een mooie film

Couch Potato
Matige verfilming van de belevingswereld van Mark Chapman, de moordenaar van John Lennon. De film is erg traag, en vrij langdradig, maar dat heeft met het mager verhaal te maken, natuurlijk;
Je ergert je gewoon kapot aan de gek Chapman. Ik ben een Beatlesfan en 28 na deze gruwelijke feiten grijpt dit je aan.
Maar de film heeft te weinig om het lijf om ook nog erg boeiend te zijn, de vertolking van Jared is wel erg overtuigend. Hij kruipt echt in de huid van die gestoorde fan.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leto ís Chapman.

En dat geloof je direct. De labiele Chapman zal vereerd zijn, hij is al jaren op zoek naar erkenning voor hetgeen hij heeft gedaan. Het is dan ook volledig terecht dat Ono en McCartney er alles aan doen om deze gek zijn tijd achter tralies te doen verlengen. Erg blij met deze film waren ze dan ook niet. Chapman zeurt al jaren om aandacht voor een biografie.

Naast de sterke prestatie van Leto, die method-acting erg serieus neemt, is er Lohan. En die valt nog mee ook. Toch is het perspectief van waaruit het verhaal wordt beleefd al bijna genoeg om een nare sfeer te creeren. Want dat Chapman gek is, wisten we. De makers weten dit echter erg goed in beeld te brengen.

Echt raken doet de film niet en heel erg boeien ook al niet. Toch is e.e.a. niet slecht, en komt waarschijnlijk akelig dicht in de buurt van de waarheid. Maar goed, wie hier echt op zit te wachten?

Chapman verdient geen enkele film. Laffere moordenaars dan hij zijn er weinig. Maar dit terzijde.

De film blijft steken op 2,5 ster. In mijn boekje is dat redelijk.

avatar van Princ3sss
3* voor de prestatie en zelfopoffering van Leto.
Voor de rest enkele goede stukken maar over het algemeen vrij saai...

avatar van weaselweasel
Hier had meer ingezeten. Prima reconstructie, maar je mist inzicht in de situatie, de karakters en de geschiedenis van het hele gebeuren.
Het is gewoon heel droog.

Leto speelt wel heel goed overigens, aan hem heeft het niet gelegen.

avatar van TimZor
Ik vondt Leto erg sterk ik ging ook kijken omdat ik vooral daar erg benieuwd naar was hoe hij die rol zou neer zetten. Voor de rest deed het me niet veel.

Chapman speelt Lennon in deze film? Wat bedoelen jullie? Wie was de acteur die Lennon speelde?

avatar van H1DD3
Gewoon iemand met bijna dezelfde naam als de moordenaar van John Lennon speelde John Lennon in deze film.

avatar van erik neuteboom
Eigenlijk is dit een soort psychologische griezelfilm. Het knappe van deze film is dat je op een niet sensationele maar wel zeer meeslepende wijze wordt meegevoerd in die zieke wereld van Mark Chapman (diagnose is borderline) en een idee kunt krijgen hoe iemand eerst een enorme John Lennon/Bealtes fan is en vervolgens ijskoud zijn idool neerknalt (een berucht fenomeen bij bordeline is dat intense idolisatie even makkelijk verandert in pure haat), de manier waarop is ijzingwekkend en zeer indringend in beeld gebracht. Ook alles eromheen vind ik goed gefilmd, van de relatie met zijn vriendin tot zijn diverse verknipte acties, voortkomend uit de heftige woede en frustratie die al vroeg in hem wortelde. Dit zijn ook van die types die op een school rustig met een mitrailleur hele hordes leerlingen neermaaien. De hoofdrolspeler is ook perfect gecast, vooral qua mimiek tovert hij een scala aan emoties en gevoelens tevoorschijn gedurende de hele film, vooral als een labiele griezel. Ik krik het gemiddelde graag omhoog met 4 dikverdiende sterren.

avatar van DBTim
Prima filmpje hoor! Tempo is goed, het gaat gelukkig alleen maar om de moord en niet over een heel levensverhaal van Chapman. De gekte van hem kwam erg goed op mij over. De gebeurtenissen kloppen ook wel allemaal. Ben een maand geleden in NYC geweest en uiteraard ook langs het Dakota geweest. Moet wat geweest zijn toen.. erg apart om daar te staan, en te beseffen dat daar een mafkees zoveel moeite heeft gedaan om iemand te vermoorden. Bizar, hopelijk komt ie nooit meer vrij!

avatar van NYSe
Jared Leto speelt zijn rol met opperste overtuiging. Waar de makers alleen blijkbaar over twijfelden was hoeveel informatie ze de kijker wilde geven. Uiteindelijk weet iedere kijker toch al hoe het verhaal eindigt. Ze kozen voor een subjectieve benadering en een blik in het hoofd van Chapman te geven. Helaas bleek deze blik nauwelijks interessant te zijn, wat het houterige tempo ook al niet kan compenseren.
Toch twee sterren, voor Leto's performance.

De mindere.

Interessant om deze naast The Killing of John Lennon te leggen. Ze bespreken voor een groot deel hetzelde moment, er komen dan ook enorm veel dingen terug, maar toch zijn het twee verschillende films.

Chapter 27 is gelukkig ook geen feitjes-verhaal geworden. Ook deze film probeert onder de huid van Chapman te kruipen, maar hier werkt het niet echt. Aan Leto heeft het niet gelegen. Die zag er freaky uit en zat gewoon goed in z'n rol. Maar z'n personage wordt hier slecht uitgediept. In The Killing ... werd Chapman een persoon. Weliswaar een irritant, gestoord en debiel persoon, maar wel iemand wiens geflipte, eigen denkwereld een motivatie gaf voor de moord. Dat ontbreekt hier compleet, waardoor het 80 minuten lang naar een gek mannetje kijken is.

Visueel ook wat minder, qua soundtrack te braaf, al geldt ook hier dat er niet voor de makkelijkste weg gekozen is. Geen resem Lennon-nummers dus.

The Killing of John Lennon haalt het op elk gebied, behalve dan dat deze iets vlotter eindigt. Verder eerder interessant als vergelijkingsmateriaal dan dat het een echt goede film is. Enige wat deze film dan nog rest is een goede Leto.

avatar van wendyvortex
Lonely wolf Mark Chapman, de dagen dat hij in New York is om John Lennon te vermoorden. Beetje basiskennis is wel wenselijk, omdat de film verder niet veel uitlegt en we voornamelijk de gedachten van Chapman zelf horen en die zijn nogal verward bij vlagen.
Jared Leto, kwam gigantisch aan voor zijn rol en zet ook een akelig overtuigende Chapman neer.

avatar van sonyjh

sunnie1967 schreef:

en kijk nu: een oscar

Tarkus schreef:
Dat de film niet boeiend zou zijn, maar wel interessant, had ik wel verwacht.
Ik herinner me 8 december 1980 als de dag van gisteren, en net als zovele Lennon-fans was het ook een schok voor mij toen ik het nieuws vernam van de moord op John.
Het is daarom ook de reden dat ik deze film heb aangekocht, ik wou wel eens weten wat Mark Chapman bezielde om deze moord te plegen.
Nu ja, dat hij een gestoord persoon is maakt deze film wel duidelijk, een andere conclusie kan je hier niet uit trekken.
Goed geacteerd van Jared Leto, die erg lijkt op Chapman in deze film.
Eigenaardig genoeg, de rol van John Lennon wordt in deze film gespeeld door een zekere... Mark Chapman.
Deze film is echt voor geïnteresseerden, voor wie niet echt de geschiedenis kent of fan is van Lennon, raad ik deze prent zelfs af, hij zou je alleen maar vervelen vrees ik.

De film eens herbekeken, en mijn score iets verhoogd.
Eigenlijk gaat de film meer over de 3 dagen voor de moord dan over de moord zelf; maar niettemin blijft het een interessante film.

avatar van 93.9
Prima rollen van Leto en Lohan!
Ook prima lengte: 80 minuten

probleem wat ik had met zowel 'nowhere boy' en deze film waren de stemmen, vond ze buiten gewoon irritant op den duur.

Natuurlijk was en is Mark Chapman geestesziek maar neemt niet weg dat er een geweldige muzikant en persoonlijkheid ons is ontnomen.

Zou daarom graag een wat meer postiever film mbt John Lennon zien een keer. Hoe sneu het ook was voor deze man die zichzelf niet kon helpen ws, deze film heeft het voor mij net niet.