10 Items or Less (2006)

Drama / Komedie

geregisseerd door Brad Silberling
met Morgan Freeman, Paz Vega en Jonah Hill

Een oudere acteur was ooit één van de sterren van Hollywood, maar moet nu genoegen nemen met een rol in een kleine independent film. Tijdens zijn research in een latinowijk van Los Angeles ontmoet hij een winkelbediende die hem redt uit een netelige situatie. Aangezien zijn chauffeur hem ook in de steek heeft gelaten, gaan de acteur en de winkelbediende samen op pad door Los Angeles waar ze allerlei mensen tegenkomen en hun eigen leven in ogenschouw nemen.

zjandannybob schreef:
vind dit zeker geen komedie, vind er iniedergeval geen humor in terug... drama is het ook niet echt :S weet niet onder welk genre dit geplaatst moet worde.. er gebeurt eigenlijk zo goed als niks maar toch kijkt de film makkelijk weg. dus 3*

Hoewel het strikt gezien niet helemaal klopt, heeft 10 Items or Less wel wat weg van een roadmovie; wildvreemde mensen ontmoeten elkaar, trekken even samen op en gaan daarna weer hun eigen weg.

avatar van Naomi Watts
Zeer verrassend goed filmpje.

Vooral de chemistry tussen Freeman en Vega is een belangrijke troef. Het levendige enthousiasme van Freeman's personage is heel aanstekelijk en Vega weet hem te voorzien van een geweldige vrouwelijke counterpart. Vega sowieso één van mijn favoriete actrices, alles lijkt zo natuurlijk te gaan bij die vrouw.

Qua verhaal gebeurt er niet veel maar toch weet de film elke seconde intrigerend te blijven. De heerlijke gesprekken tussen Freeman en Vega en zijn aandeel in haar "nieuwe" leven is mooi om te aanschouwen. Wel typisch een film die flink de mist in kan gaan in het einde, maar Silberling kiest perfect en maakt hier toch wel een prachtige film van. Nu al onderschat op MM.

De DVD nu ook van mijn vriendin gekregen, ik heb nu al zin om hem weer te zien.

avatar van Aapje81
Leuk klein filmpje dat leunt op prima acteerwerk en een hoge feel goodfactor. Freeman is erg sympathiek en Paz Vega heeft het op termijn misschien in zich om de nieuwe Penopele Cruz te worden.

Heb me prima vermaakt en ben blij dat er nog van die kleine leuke producties als deze worden gemaakt. Zeer de moeite waard.

avatar van Fran
Ik vond het wel een lekker filmpje om naar te kijken. Toegegeven, de eerste helft van de film vond ik behoorlijk saai. Het verhaal gaat ook eigenlijk nergens over. Maar het karakter van Morgen Freeman en van Paz Vega waren hele mooie, realistische no nonsense karakters.

Het was heel mooi om te zien hoe de vriendschap tussen de twee steeds verder begint op te bloeien. Je ziet hoe mensen door de meest kleine dingen toch zo'n impact kunnen hebben op elkaars leven.

Als je een spannende film wil kijken dan zit je met deze film niet goed. Het is namelijk best saai terwijl het tegelijkertijd wel blijft boeien. Maar toch, als je het even de tijd geeft, dan zie je dat er een hele mooie boodschap achter het verhaal zit..

Inderdaad het verhaal gaat echt nergens over maar er wordt wel leuk in gespeeld door Morgan Freeman (die duidelijk veel plezier had in deze film) en Paz Vega. De film was overigens zeer kort met zijn 70 minuten. De film is leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

avatar van david bohm
Mooi filmpje, enerzijds wat melancholisch maar ook grappige momenten, goede muziek en twee acteurs die de film dragen.
Mrs Paz Vega en Mr Freeman vind ik goed spelen, ze zijn innemend in deze film, het is lastig om ze niet het beste te gunnen.

avatar van Justinw
Toch wel leuk, lekker vlot. En erg licht verteerbaar. Het is gewoon een dag van een rare ontmoeting. En voor de rest geen epische verrassingen. De soundtrack swingt ook lekker.

Morgen Freeman draagt de film dan ook. Maar dit kan hij natuurlijk ook als geen ander. Hij heeft er zichtbaar plezier in. En heeft wel chemie Paz Vega. Dezelfde Vega had ik nog niet een film gezien(denk het). Is wel een leuke actrice maar heeft me nog niet echt overtuigt.

Er komen nog wat eigenaardige personages. Met als hoogtepunt manager Lee. Die ik ken van Spielberg's 'Terminal'.

Het is niks speciaals, maar ik ben wel te porren voor zulk soort films. Waar alles zijn gangetje gaat.
* * *

avatar van Elineloves
Je kunt goed zien dat dit een low budget film is, maar dit is nergens storend.

Paz Vega is prachtig, en Morgan kan niks fout doen bij mij. De twee hebben duidelijk chemie en de dialogen zijn sterk. Ook leuke cameo's van Jonah Hill en Danny De Vito! Voor het grote publiek zal dit een 'saaie' film vinden, maar er hoeft ook niet telkens iets te gebeuren om een film boeiend te houden. Het is niet clichématig en het acteerwerk is prima. Je leert de personages goed kennen en je ziet ze ook 'groeien' in hun rol.

Jawel, 10 Items or Less is een fijn tussendoortje.

avatar van YoG
YoG
Zwaar filosofisch filmpje. Zou het beter als 'short' kunnen doen. 80 minuten is veel te lang!
Te weinig onderhoudend.
Redelijk acteerwerk van Freeman.
Paz Vega mag er wel wezen. In de film Lucía y el Sexo (2001) leer je haar nog véél beter kennen.

Twee van mijn favoriete acteurs in één film, dat moest ik zien. En ik heb daar geen spijt van. Het lijkt er op alsof Morgan Freeman en Paz Vega de gelegenheid aangrijpend om een soort acteerwedstrijd te houden. Wat mij betreft is de uitslag onbeslist.
Het verhaal stelt niet al te veel voor, maar dat wordt meer dan voldoende gecompenseerd door de scherpe dialogen en de mooie vertolkingen. Hilarisch bijrolletje van Kumar Pallana en een leuke cameo op het einde van het echtpaar De Vito-Perlman.
Jammer dat de film zo kort duurt.

Uitstekende film waarin twee mensen elkaar ontmoeten, wat tijd met elkaar doorbrengen, en elkaar leren kennen. Een simpel uitgangspunt voor een kleine, dialoog gedreven film vol kleine betekenisloze en betekenisvolle momenten. Alhoewel zijn naam niet wordt genoemd, speelt Morgan Freeman in feite zichzelf. Paz Vega weet zich goed staande te houden tegenover hem en hun wisselwerking is een genot om naar te kijken. Na herziening met 0.5 gestegen naar een kleine 4.0 sterren.

avatar van Roger Thornhill
In de voorgaande 49 berichten zijn er 12 mensen die samen maar liefst 14 keer het woord saai gebruiken, en ik weet werkelijk niet waar ze het over hebben: een kleine, vriendelijke, grappige film die vermakelijk is en ook nog iets over probeert te brengen zonder daar al te dramatisch over te doen, wat wil je nog meer? Me dunkt dat het verhaal (hoewel niet extravagant of spectaculair) toch ook verrassend genoeg is om je benieuwd te houden naar wat er verder gaat gebeuren, en Morgan Freeman is weer zijn gebruikelijke innemende zelf, dus ik heb hier gedurende de volle speelduur met een grote glimlach naar zitten kijken.