10 Items or Less (2006)

Drama / Komedie

geregisseerd door Brad Silberling
met Morgan Freeman, Paz Vega en Jonah Hill

Een oudere acteur was ooit één van de sterren van Hollywood, maar moet nu genoegen nemen met een rol in een kleine independent film. Tijdens zijn research in een latinowijk van Los Angeles ontmoet hij een winkelbediende die hem redt uit een netelige situatie. Aangezien zijn chauffeur hem ook in de steek heeft gelaten, gaan de acteur en de winkelbediende samen op pad door Los Angeles waar ze allerlei mensen tegenkomen en hun eigen leven in ogenschouw nemen.

Ik mag Morgan Freeman graag zien, maar het verhaal in deze film gaat helemaal nergens over. Voor mij een verspilde 82 minuten.

Inderdaad het verhaal gaat echt nergens over maar er wordt wel leuk in gespeeld door Morgan Freeman (die duidelijk veel plezier had in deze film) en Paz Vega. De film was overigens zeer kort met zijn 70 minuten. De film is leuk om eens gezien te hebben maar meer ook niet.

GuyB
Eén van mijn lievelingsacteurs die gewoon zichzelf speelt, film gaat nergens over, maar heeft een boodschap. Ik ben altijd gefascineerd in de rol die Morgan Freeman aanvaard, want een man als hem moet die rol echt heel speciaal vinden voor hij ze wil, dat is iets wat je zonder dat hij het ooit gezegd heeft van hem kan aflezen.

avatar van david bohm
Mooi filmpje, enerzijds wat melancholisch maar ook grappige momenten, goede muziek en twee acteurs die de film dragen.
Mrs Paz Vega en Mr Freeman vind ik goed spelen, ze zijn innemend in deze film, het is lastig om ze niet het beste te gunnen.

avatar van Justinw
Toch wel leuk, lekker vlot. En erg licht verteerbaar. Het is gewoon een dag van een rare ontmoeting. En voor de rest geen epische verrassingen. De soundtrack swingt ook lekker.

Morgen Freeman draagt de film dan ook. Maar dit kan hij natuurlijk ook als geen ander. Hij heeft er zichtbaar plezier in. En heeft wel chemie Paz Vega. Dezelfde Vega had ik nog niet een film gezien(denk het). Is wel een leuke actrice maar heeft me nog niet echt overtuigt.

Er komen nog wat eigenaardige personages. Met als hoogtepunt manager Lee. Die ik ken van Spielberg's 'Terminal'.

Het is niks speciaals, maar ik ben wel te porren voor zulk soort films. Waar alles zijn gangetje gaat.
* * *

GuyB
Geen disrespect hoor, maar in de cinema moet dit eentje geweest zijn waar er velen uit de zaal liepen, want door de gewone kijker wordt dit waarschijnlijk vlug saai genoemd. Dat is de film echter niet, het is iets wat je niet vaak tegenkomt.

Greeneyelady1
Het was wel een interessant film, die hoogstwaarschijnlijk een boodschap wil uitdragen. Maar toen de film afgelopen was, vond ik het een beetje zonde van mijn tijd.
Rol van Morgan Freeman was eigentijds maar niet echt speciaal. De actrice vond ik wat magertjes/zwak overkomen.
Werd aan het einde zelfs een beetje saai.

GuyB
Middelmatige film en eens wat anders. Sommigen zullen hem slecht vinden door het saaiheid gehalte, en sommigen dan weer goed door de boodschap(pen). Zelf was het wat twijfelen hoe ik de film zou beoordelen.

Het is wel leuk hoe ze hun leven met elkaar vergelijken. Bovendien is het wel weer een interessante rol met diepgang van Morgan Freeman, wat ik nog wel van hem gezien heb. Desondanks blijft dit een heel matige productie die in 15 dagen gefilmd werd.

Twee en een halve ster.

avatar van Elineloves
Je kunt goed zien dat dit een low budget film is, maar dit is nergens storend.

Paz Vega is prachtig, en Morgan kan niks fout doen bij mij. De twee hebben duidelijk chemie en de dialogen zijn sterk. Ook leuke cameo's van Jonah Hill en Danny De Vito! Voor het grote publiek zal dit een 'saaie' film vinden, maar er hoeft ook niet telkens iets te gebeuren om een film boeiend te houden. Het is niet clichématig en het acteerwerk is prima. Je leert de personages goed kennen en je ziet ze ook 'groeien' in hun rol.

Jawel, 10 Items or Less is een fijn tussendoortje.

avatar van Timba69
Licht tussendoortje. Geen actie, geen spanning, geen (diepgaand) plot. Wel subtiele humor, leuke acteurs en een goede chemie tussen beide.

Grappig om Morgan Freeman deze rol met lichte zelfspot te zien spelen.

avatar van Moviestar1979
Een zéér lastig te beoordelen speelfilm met een goede acteur als hoofdrolspeler.
Het is best wel tegenstrijdig, omdat hij van de ene kant saai wegkijkt.
Echter geeft hij van de andere kant een boodschap mee.
Morgan Freeman speelt eigenlijk zichzelf die als acteur/onderzoeker Paz Vega assisteert in een soort van roadmovie.

Nee, helaas niet mijn smaak.

1,5 *

'n beetje een filmhuis-film. grappig om Morgan Freeman in een rol te zien waarin hij soort van zichzelf speelt en daarbij veel zelfspot heeft.

avatar van YoG
YoG
Zwaar filosofisch filmpje. Zou het beter als 'short' kunnen doen. 80 minuten is veel te lang!
Te weinig onderhoudend.
Redelijk acteerwerk van Freeman.
Paz Vega mag er wel wezen. In de film Lucía y el Sexo (2001) leer je haar nog véél beter kennen.

avatar van swoppy
Zo'n heerlijke langzame film, waarin niet zoveel gebeurt, maar die je wel vertederd en waar je steeds warmer van wordt.

Mooi in beeld gebracht en Morgan Freeman is een schitterend acteur, maar de film hapert een beetje te veel om echt indruk te maken.

Twee van mijn favoriete acteurs in één film, dat moest ik zien. En ik heb daar geen spijt van. Het lijkt er op alsof Morgan Freeman en Paz Vega de gelegenheid aangrijpend om een soort acteerwedstrijd te houden. Wat mij betreft is de uitslag onbeslist.
Het verhaal stelt niet al te veel voor, maar dat wordt meer dan voldoende gecompenseerd door de scherpe dialogen en de mooie vertolkingen. Hilarisch bijrolletje van Kumar Pallana en een leuke cameo op het einde van het echtpaar De Vito-Perlman.
Jammer dat de film zo kort duurt.

Uitstekende film waarin twee mensen elkaar ontmoeten, wat tijd met elkaar doorbrengen, en elkaar leren kennen. Een simpel uitgangspunt voor een kleine, dialoog gedreven film vol kleine betekenisloze en betekenisvolle momenten. Alhoewel zijn naam niet wordt genoemd, speelt Morgan Freeman in feite zichzelf. Paz Vega weet zich goed staande te houden tegenover hem en hun wisselwerking is een genot om naar te kijken. Na herziening met 0.5 gestegen naar een kleine 4.0 sterren.

avatar van OoM_JaN
Had deze film jaren geleden al eens gezien maar was hem al weer vergeten. Vanavond voor de 2e keer dus maar hij keek zeer prettig weg.
Verwacht geen Blockbuster maar een zeer onderhoudende film met prachtige acteurs en mooie dialogen met een spaans-mexicaans tintje. Lekkere muziek ook!
Drie sterren.

Een puike Morgan Freeman zoals steeds, een mooie Paz Vega ook.
Maar verder vond ik de film niet zo grappig, op de ontmoeting met Danny DeVito en Rhea Perlman na, het is eerder een saaie prent in mijn ogen en snap niet goed waarom Freeman hier aan mee heeft gedaan.

avatar van Roger Thornhill
In de voorgaande 49 berichten zijn er 12 mensen die samen maar liefst 14 keer het woord saai gebruiken, en ik weet werkelijk niet waar ze het over hebben: een kleine, vriendelijke, grappige film die vermakelijk is en ook nog iets over probeert te brengen zonder daar al te dramatisch over te doen, wat wil je nog meer? Me dunkt dat het verhaal (hoewel niet extravagant of spectaculair) toch ook verrassend genoeg is om je benieuwd te houden naar wat er verder gaat gebeuren, en Morgan Freeman is weer zijn gebruikelijke innemende zelf, dus ik heb hier gedurende de volle speelduur met een grote glimlach naar zitten kijken.

avatar van ZenZin
Ik sluit mij bij de vorige spreker aan!

Dick2008
Apart filmpje. Morgan Freeman als een soort privé-goeroe voor Paz Vega. Het lijkt wel of ze af en toe improviseren. Een goede combinatie van drama, want zo gaat de film wel van start met komedie. Beide genres blijven luchtig, te dramatisch wordt het nooit, maar erg komisch wordt het ook weer niet. Eerder grappig waarin twee onbekende mensen een tijdje met elkaar optrekken. Het einde was ook goed, al was ik wel benieuwd hoe het zou aflopen. En zelfs bij de aftiteling zitten nog wat merkwaardige (deleted) scènes in. Leuke muziek erbij. (Ik dacht eerst dat het in een Latijns-Amerikaans land afspeelde, maar gewoon in Californië).
Wel leuk maar ook weer niet super. Alledaags maar ook weer niet alledaags. En ik zou het eigenlijk niet weten, bij deze keer houden of toch nog weer een volgende keer zien. 3.0