Beefcake (1998)

Canada / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Thom Fitzgerald
met Daniel MacIvor, Joshua Peace en Jack Griffin Mazeika

Afbeeldingen van 'mannelijk schoon' zijn tegenwoordig overal te zien: van reclameposters tot hardcore porno. Maar zo'n 50 jaar geleden lag dat anders. Terwijl vrouwelijke pin-ups alom tegenwoordig waren, kwam je voor een mooi mannenlijf niet verder dan een foto van een beeld van Michelangelo. Een man als Bob Mizer voorzag in de behoefte met zijn 'muscle magazines', zoals 'Physique Pictorial'. Onder het mom van een blad voor sportieve mannen, bracht hij foto's van mooi gespierde jongens. In de loop der jaren fotografeerde en filmde hij tienduizenden modellen. Maar hij ballanceerde daarmee aan de rand van de wet. Vooral toen uitkwam dat hij de jongens die hij onder zijn hoede had ook wel eens wat anders liet doen dan alleen poseren... Thom Fitzgerald vertelt in zijn film 'Beefcake' het verhaal van Bob Mizer (gespeeld door Daniel MacIvor, bekend uit 'The Five Senses^'). De speelfilmfragmenten worden afgewisseld met interviews met collegafotografen van Mizer, met fitness-goeroe Jack LaLanne en met enkele voormalige modellen, waaronder Joe D'Allesandro ('flesh', 'trash').

MFEO
De trailer van deze film kan je hier vinden: link

avatar van dray
Leuke film over de mannelijke pin-ups in/uit de jaren '50. (en daarop volgend)
Heb het idee dat de film meer een excuus is om mannelijk bloot te laten zien, dan meer dan het verhaal.
Maar het verhaal was toch nog interessant genoeg om de film te volgen..

Mengsel van documentaire, drama en gedateerd materiaal. Amusant om naar te kijken.

Thom Fitzgerald maakte een mengvorm van biografie, fantasie en sociale geschiedenis: een schilderachtige homage van het leven en de tijd van ene Bob Mizer, een man met een passie voor erotische (gespierde) mannenfotografie. Dit docudrama lijkt dan ook op een droomwereld (ik las ergens dat het iets weg heeft van een aardbeimilkshake) met een parade van mannelijk naakt. De bladen waren vooral bestemd voor de ondergrondse homogemeenschap.
N.B. Grappig is dat Roch Hudson Mr. Beefcake genoemd werd.

avatar van Darbie
Gemaakt met een goed gevoel voor humor !