Red Road (2006)
Genre: Drama
Speelduur: 113 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Denemarken
Geregisseerd door: Andrea Arnold
Met onder meer: Kate Dickie, Tony Curran en Natalie Press
IMDb beoordeling: 6,8 (13.584)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 1 februari 2007
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Red Road
Jackie is werkzaam bij een beveiligingsbedrijf, waar ze via een camera-bewakingssysteem waakt over dat kleine deeltje van de wereld waarvoor zij nu verantwoordelijk is. Op een dag echter wordt ze verrast: op één van de monitoren ziet ze een man die ze nooit meer zien wilde en nu moet ze toch tegen wil en dank de confrontatie met hem aangaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Jackie
Clyde Henderson
Stevie
April
Avery
Man with Dog
Alfred
Cleaner
Angus
Bronwyn
Video's en trailers
Reviews & comments
Near_Dark
-
- 754 berichten
- 424 stemmen
Desondanks een interessante film, interessant genoeg om meer van Arnold te willen zien.
3.5*
Helemaal mee eens, daarom vindt ik het des te spijtiger dat hier in Vlaanderen haar nieuwste film "Fish Tank (2009)" slechts in een handjevol Art House bioskopen valt te bewonderen en niet in de grote bioskoopcomplexen.
Die kleine zaaltjes liggen véél te ver van waar ik woon...
Spijtig, want anders had ik hem zeker gaan zien
ohkino
-
- 194 berichten
- 533 stemmen
Wat een wisselende kritieken heeft deze film. Ik vond het in vele opzichten een zeer goede film. De opbouw van het verhaal/drama, het acteerwerk, de sfeer van de stad.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Ik zou soms bijna vergeten dat onze steden volhangen met bewakingscamera's. En vooral ook dat er achter die camera's mensen zitten die ons in de gaten houden. En dat er in de gigantische woonflats persoonlijke drama's afspelen. Het lijkt vooral dat wat Andrea Arnold met Red Road wil zeggen; hoe onpersoonlijke het ook lijkt, dat is het niet. Dat ze voor een mij wat te expliciet achtergrondverhaal kiest om dit te illustreren doet daar toch best wat aan af. Jackie's zoektocht lijdt naar een onvermijdelijke uitkomst die jammergenoeg de angel uit het interessante basisconcept haalt. Want wat is die anti-sfeer van de bewakingscamera's en de kilheid van nachtelijk Glasgow toch sfeervol! Al helemaal wanneer je het onderbelicht, waardoor mensen tot schimmen verworden en Jackie als een geest door de stad lijkt te zweven. Meer heb je wat mij betreft niet nodig, maar ik geloof dat dit Arnold eigen is - in Fish Tank nam ze ook iets teveel hooi op de vork. Die film werd echter volledig gered door de geweldige Mia, Jackie heeft het hier wat moeilijker.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Globaal gezien kent deze film een zeer traag begin waarin je als kjker maar mondjesmaat wordt meegenomen (door het totaal ontbreken van spectaculaire beelden,begeurtenissen en filmtechnieken). Daarna volgt dan een middendeel waarin een tipje van de sluier wordt opgelicht gevolgd door het derde deel waarin ineens alles in de versnelling gaat en het heftigheid troef is. Er zit dus een opbouw in delen in waarin de vaart toeneemt en ook het drama zich ontvouwt.
Fikse sexscene, moet dan nog gezegd worden.
Het eerste deel, het deel van de observaties (zowel door de kijker alsde vrouwelijke hoofdrol) is voor mij veruit het interessantst. Het verhaal kan nog alle kanten op en toch is er al een opbouw van spanning. Daarna wordt het helaas minder. 3*
yellowflag
-
- 147 berichten
- 343 stemmen
mooie meesleepende film. Jammer alleen van die sex-scene waarin naar mijn smaak net iets teveel getoond werd...Voor de rest 4*
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Grauw, somber neerslachtig. Zowel de personages als de setting.
Heel mooi de uitzichtloosheid en donkerheid van het bestaan laten zien.
Tsjonge jonge veel hoop spreekt niet uit deze film.
Interessant te zien hoe een stad, tot in detail in de gaten kan worden gehouden door camera's.
Normaal hou ik wel van trage films, maar hier was imo te weinig (onderhuidse) spanning en de sfeer was iets te eentonig om de aandacht vast te houden. (dit in tegenstelling tot bijv Cache)
Ook iets te voorspelbaar,dat die gozer haar in het verleden iets heeft aangedaan
Het meest heb ik nog genoten van de grauwe locaties: Bijlmer achterstands flats, afgebladderde gebouwen, verwaarloosde veldjes, opwaaiend vuil, vervuilde crackflats, en grauwe luchten
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7108 stemmen
Film waarin de hoofdpersoon zo dicht op de huid gezeten wordt dat het allemaal weer een beetje te afstandelijk wordt. Beetje deja-vu-gevoel ook vnl naar Le Fils van de Dardenne-broertjes.
Wel mooie beelden van Glasgow en een paar goede scenes, maar als geheel een beetje teleurstellend.
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
een redelijk drama, met goede akteerprestaties, maar het verhaal kwam soms mij iets te ongeloofwaardig over.
Bij toeval zag ik dat een van de schrijvers van deze film, de deen Lone Scherfig, verantwordelijk was voor de film An Education, die gisteren avond op BBC2 te zien was, en liep af precies op moment toen deze film begon op NL2.
scorsese
-
- 11767 berichten
- 10178 stemmen
Redelijke film waarbij een veiligheidsbeambte de stad in de gaten houdt dmv vele beveiligingscameras. En het zijn vooral deze voyeuristische scenes die boeiend zijn en bijna hypnotiserend in beeld gebracht. Het plot wat hieruit volgt wordt wat minder boeiend gebracht. Ook ligt het tempo bijzonder traag, waardoor het hier en daar wat langdradig wordt. Wel bevat de film nog een onverwacht gewaagde seksscene.
SaNDuTjE
-
- 1421 berichten
- 3101 stemmen
Prachtig en vooral deprimerend geschoten film over een vrouw met een missie.
Zonder enige voorinformatie wordt je in het leven van Jackie gegooid die als beveiligingsbeambte de troosteloze straten van Glasgow in het oog moet houden. Via de vele schermen komt ze in aanraking met iemand uit het verleden en raakt ze er door geobsedeerd. Haar zoektocht zorgt ervoor dat je als kijker onderdeel daarvan wordt en ja afvraagt wie en wat die persoon is. De rol van Jackie is ijzersterk gespeeld door Dickie die erg overtuigd als een vrouw die een oplossing ziet voor haar zichtbare verdriet.
Er wordt zorgvuldig naar een hoogtepunt toegewerkt om vervolgens op rustige en toch nog positieve wijze te eindigen.
De trieste sfeer die deze film in bijna alle opzichten uitstraalt is erg goed en realistisch gedaan. Geen aanrader voor een gezellig avondje film kijken.
3,5*
nadrin
-
- 1261 berichten
- 1294 stemmen
zeer goede film al is het in het begin helemaal niet duidelijk wat men kan verwachten.
Op een bepaald moment denk je dat de film alle kanten op kan gaan, en ook de mist in kan gaan.
Gelukkig gebeurd dit niet. En word je meegesleurd in een mallemolen van diepe emoties.
Behalve de perfect getoonde marginale leefwereld die zich afspeelt achter de muren van de torenhoge flats. Krijg je ook een mooi beeld van Big daddy is watching you.
We worden inderdaad onbewust dagelijks op zo veel manieren in het oog gehouden. Men gaat echt wel twijfelen of er zoiets als privacy bestaat.
Met een erotische scène die bij mij in men top tien komt.
Op het einde gaat het wel wat vlug. Maar een gegeven, plaats geven in het leven.. Dat was wel de boodschap voor de kijker
Een aanrader
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1318 stemmen
Zo dat al mogelijk zou zijn, inderdaad een Dardenne in het kwadraat. Nog troostelozer, deprimerender, grauwer, lelijker… Echt geen pretje deze film.
Zoals elders aangehaald had ook ik al gauw een déjà-vu, meer bepaald Le Fils van de Dardennes, leek niet ver weg. Ongeveer hetzelfde gevoel en ook heel de tijd het hoofdpersonage heel dicht op de huid gefotografeerd.
Het was wel redelijk subtiel gedaan, shocks kwamen van het verhaal en niet vanuit een noodzaak het scenario wat op te leuken. Er was niet echt een plotwending, maar eerder een plot-ontvouwing aan te pas kwam die inderdaad niet echt verrassend werd (hoewel de ware aard van de "killing" toch nog net even iets anders was, dan je ervan kon verachten).
Anderzijds volg ik ook de meesten hier dat het uitgangspunt- het vertellen van een verhaal aan de hand van beveiligingscamera's - niet echt aangehouden werd en dat het eigenlijk een beetje mislukt is. Dat was wel jammer. Wat aanvankelijk een unieke, originele film bleek te worden verwaterde toch wel een beetje.
Het einde was wel oké: je kan pas leven als je kan sterven. Of zoiets.
Ps: De poster is veel te mooi voor deze film.
Decec
-
- 6626 berichten
- 8338 stemmen
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Maar actrice Kate Dickie vertelt een beetje leugen...
Camera gluurders...
De rest zijn prima acteerwerk...
Redelijk achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...
ILDIB
-
- 2944 berichten
- 2299 stemmen
Wat een belachelijk lage score hier. Die film heeft van begin tot eind een deken van vraagtekens over zich die je beantwoord wil zien. Oke, je moet er echt voor gaan zitten, tis geen tussendoortje.
You have to move on...
Pazmaster
-
- 2653 berichten
- 5137 stemmen
Een grauwe, realistische wraakfilm. Het verhaal komt wel heel erg traag op gang. Het grootste gedeelte van de film gebeurt er eigenlijk vrij weinig en wordt het langdradig en saai. Pas het laatste 25 minuten, als duidelijk wordt hoe de vork nou in de steel zit, wordt het pas interessant. Het einde vind ik dan weer een beetje tegenvallen. Ik had gehoopt op iets sterkers dan dit. 3 magere sterren
Picker
-
- 367 berichten
- 2647 stemmen
Jammer, ondanks dat ik graag naar een drama filmpje kijk vond ik dit niet goed. Het eerste uur is gewoon echt te saai voor woorden, zelden dat ik me zo verveel tijdens een film.....
Na een uur gapen word de film eindelijk wat boeiender, ik begin te hopen dat het allemaal nog goed gaat komen ( met de film dan he..) en er misschien een finale mokerslag op de loer ligt na de trage start a la Incendies.....maar helaas...de film is afgelopen.....
eRCee
-
- 13341 berichten
- 1922 stemmen
Interessante film, die eigenlijk toch weer een nieuwe vorm vindt om een bekend verhaal te vertellen, het verhaal van een moeder die haar gezin verliest. Maar dat blijkt pas gaandeweg, want zo'n driekwart van Red Road weet je als kijker eigenlijk niet goed wat er speelt.
Het werk van de hoofdpersoon, Jackie, bestaat er uit de beelden van bewakingscamera's in de stad in het oog te houden. Overwegend ziet ze onschuldige dingen, maar soms kan iets wat aanvankelijk geen betekenis lijkt te hebben ineens toch een serieuze aangelegenheid blijken. Op een beetje dezelfde manier ben je als kijker betrokken bij de film; je wordt als het ware degene die achter de bewakingscamera's zit en zo Jackie volgt, en pas langzamerhand wordt duidelijk wat er aan de hand is. De opbouw is wat dat betreft echt voortreffelijk, bijvoorbeeld de scene dat Jackie met een soort trommel onder de dekens kruipt viel bij mij pas tijdens de slotscène op z'n plek. Het geeft ook een mysterie-element aan de film, terwijl het uiteindelijk toch vooral een drama is (deze genreaanduiding beschouw ik zelfs als een spoiler).
De cameravoering en de locaties zijn treffend. Een troosteloze wijk vol aftandse en bekladde flats is het decor. De cinematografie sluit vaak aan bij de manier waarop een bewakingscamera registreert; vooral bij de café-scene wordt dat heel expliciet als de point-of-view shots van Jackie dezelfde hoekige bewegingen maken als wanneer ze achter het bedieningspaneel op haar werk zit. Ook daarbuiten is er een aantal aardige shots (met name dat silhouet tegen ondergaande zon en tussen de flats staat me bij, en ook die seksscène is zeer sterk).
Een veelbelovend regiedebuut dus, waar ik eigenlijk als ik er nu zo over nadenk nog iets enthousiaster over ben dan tijdens het kijken.
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Magere voldoende hoor. Ik had van Andrea Arnold al Fish Tank gezien en dat blijkt gewoon qua setting hetzelfde te zijn als het door haar eerdere geschoten Red Road. Het VK komt er niet al te best af met de welbekende Britse stereotiepe Tokkies. De hoofdrolspeelster van Red Road is dan wel wat beschaafder, maar ook wel freaky. Ze zoekt een man op en vanaf nu ga ik niets meer verklappen want dat zou regelrecht spoilen zijn. Anyway, het is dat het mysterie hieromheen fraai uit de doeken gedaan werd, anders vond ik dit een kille en saaie film en kreeg het geen voldoende.
MRDammann
-
- 657 berichten
- 3245 stemmen
Tot voor kort had ik één andere film van Andrea Arnold gezien: Fish Tank. Die film vond ik niet heel bijzonder, en dat gevoel heb ik met deze film ook een beetje. Goed geacteerd, intrigerend plot en mooi beeld van een sombere Schotse stad. Helaas blijft het wat mij betreft een beetje op de vlakte. Er zijn geen echte 'wow-momenten' en daarom wordt het nooit echt bijzonder. Wel is de plot-twist op een goede manier gebracht. Net aan een voldoende.
mrklm
-
- 8128 berichten
- 8164 stemmen
Met prijzen (waaronder 5 Schotse Bafta's) overladen psychologisch drama waarin Jackie [Kate Dickie], die bewakingscamera's in de gaten houdt, tijdens haar dienst meent iemand [Tony Curran] te herkennen uit haar verleden. Ze stelt vervolgens een plan in werking om met hem in contact te komen en zijn vertrouwen te winnen.
Dickie is voortreffelijk in deze sfeervolle, goed geregisseerde film waarin regisseur Andrea Arnold de suspense flink weet op te bouwen door je, ondanks subtiele hints, te laten gissen naar de motieven achter Jackies obsessieve gedrag. De uitkomst mag dan weliswaar wat melodramatisch en niet helemaal geslaagd zijn, maar dat is het enige smetje op een intrigerende film met prima camerawerk van Robby Ryan.
Thomas83
-
- 3716 berichten
- 3361 stemmen
Leuk concept met de beveiligingscamera's. Die worden een paar keer aardig gebruikt zonder dat het een echte gimmick wordt. Interessant ook hoe je de hele film blijft raden naar de voorgeschiedenis van Jackie en Clyde. Het wordt spannend en steeds ongemakkelijker zodra ze Clyde begint te stalken.
Moet wel zeggen dat het iets te lang doorgaat. Op een gegeven moment gaat het tempo er wel een beetje onder lijden, en de wat al te sterke wending hierna helpt ook niet echt. Maar gelukkig eindigt Arnold met een bijzonder empathische einde op een positieve noot. Prima film. 3.5*.
joolstein
-
- 9132 berichten
- 7597 stemmen
De regisseurs Andrea Arnold, Morag McKinnon Donkeys (2010) en Mikkel Noergaard (zijn film laat denk ik nog op zich wachten?) kregen van Lars von Trier de opdracht om een film te maken met dezelfde zeven figuren, dezelfde zeven acteurs, dezelfde opnametijd en Glasgow als plaats van handeling. Zelf mochten ze invulling geven aan de ontwikkelingen van de karakters en hun onderlinge relaties. Deze ‘Red Road’ is dus de eerste film van die Advanced Party-trilogie.
Jackie (t Kate Dickie) heeft een baantje als Cameratoezichthouder en tuurt daarom de hele dag naar tientallen monitoren van 'City Eye Control'. Dan gebeurt er iets dat haar dagelijkse routine doorbreekt: Jackie ziet een jonge, rossige man op een van de monitoren. Door een perfecte dosering van informatie word je als kijker steeds nieuwsgieriger. Dit is, samen met de unheimische sfeer, het bijzondere camerawerk en een geluidsspoor van het zoemen van VHS (muziek is er nauwelijks),de kracht van de film. Wie van het latere werk van regisseur Andrea Arnold al eens wat heeft gezien weet, ongeveer wat je kan verwachten want deze film doet niet veel voor dat werk onder. Het bleek dan ook een veelbelovend debuut!
tbouwh
-
- 5645 berichten
- 4964 stemmen
Red Road opent met het alziend oog van de hoofdpersoon en een overweldigende wand van videoschermen. De beelden van bewakingscamera’s bieden Jackie, hun voornaamste toeschouwer, de illusie van controle. De grip op haar eigen leven blijkt zij in een vroeger stadium te zijn kwijtgeraakt.
Met een bedrieglijk eenvoudig uitgangspunt creëert debuterend regisseuse Andrea Arnold (Fish Tank, Wuthering Heights, American Honey) een gespiegelde wereld voor haar getroebleerde hoofdpersoon. Als de baan van Jackie (Kate Dickie) model moet staan voor de moderne farce van zekerheid en overzicht door surveillance, gedraagt Jackie zich zelf juist in alle opzichten onberekenbaar. Alsof ze het levende bewijs is dat alomtegenwoordige camera’s de mens niet kunnen temmen.
Basto
-
- 10045 berichten
- 6807 stemmen
Is deze film te volgen zonder subs? Zoe dat de blu ray zelfs geen engelse subs heeft. Nu kijk ik vrijwel altijd zonder subs maar bij Ierse, Welsh of Schotse accenten kan het wel een nodig zijn….
Dus wordt er veel gesproken en hoe plat is het?
Phantasm
-
- 6669 berichten
- 6596 stemmen
Redelijk drama, het begint wel traag, daarna vond ik het wat beter worden.
Het laatste nieuws
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Sterfdag Natasha Richardson (1963): Haar tien best beoordeelde films
Avontuurlijke thriller 'The Grey' met Liam Neeson dinsdagavond te zien op televisie
Netflix-drama 'Pieces of a Woman' wordt geprezen op MovieMeter: 'Werkelijk van ongekende klasse'
Bekijk ook
Boy A
Drama / Misdaad, 2007
256 reacties
The War Zone
Drama, 1999
62 reacties
An American Crime
Biografie / Misdaad, 2007
183 reacties
Bang Bang You're Dead
Drama, 2002
125 reacties
Dead Man's Shoes
Thriller / Misdaad, 2004
272 reacties
Tyrannosaur
Drama, 2011
112 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.