Red Road (2006)

Verenigd Koninkrijk / Denemarken

geregisseerd door Andrea Arnold
met Kate Dickie, Tony Curran en Natalie Press

Jackie is werkzaam bij een beveiligingsbedrijf, waar ze via een camera-bewakingssysteem waakt over dat kleine deeltje van de wereld waarvoor zij nu verantwoordelijk is. Op een dag echter wordt ze verrast: op één van de monitoren ziet ze een man die ze nooit meer zien wilde en nu moet ze toch tegen wil en dank de confrontatie met hem aangaan.

avatar van Near_Dark
starbright boy schreef:
Desondanks een interessante film, interessant genoeg om meer van Arnold te willen zien.

Helemaal mee eens, daarom vindt ik het des te spijtiger dat hier in Vlaanderen haar nieuwste film "Fish Tank (2009)" slechts in een handjevol Art House bioskopen valt te bewonderen en niet in de grote bioskoopcomplexen.

Die kleine zaaltjes liggen véél te ver van waar ik woon...
Spijtig, want anders had ik hem zeker gaan zien

avatar van ohkino
Wat een wisselende kritieken heeft deze film. Ik vond het in vele opzichten een zeer goede film. De opbouw van het verhaal/drama, het acteerwerk, de sfeer van de stad.

avatar van danuz
Ik zou soms bijna vergeten dat onze steden volhangen met bewakingscamera's. En vooral ook dat er achter die camera's mensen zitten die ons in de gaten houden. En dat er in de gigantische woonflats persoonlijke drama's afspelen. Het lijkt vooral dat wat Andrea Arnold met Red Road wil zeggen; hoe onpersoonlijke het ook lijkt, dat is het niet. Dat ze voor een mij wat te expliciet achtergrondverhaal kiest om dit te illustreren doet daar toch best wat aan af. Jackie's zoektocht lijdt naar een onvermijdelijke uitkomst die jammergenoeg de angel uit het interessante basisconcept haalt. Want wat is die anti-sfeer van de bewakingscamera's en de kilheid van nachtelijk Glasgow toch sfeervol! Al helemaal wanneer je het onderbelicht, waardoor mensen tot schimmen verworden en Jackie als een geest door de stad lijkt te zweven. Meer heb je wat mij betreft niet nodig, maar ik geloof dat dit Arnold eigen is - in Fish Tank nam ze ook iets teveel hooi op de vork. Die film werd echter volledig gered door de geweldige Mia, Jackie heeft het hier wat moeilijker.

Driello
Globaal gezien kent deze film een zeer traag begin waarin je als kjker maar mondjesmaat wordt meegenomen (door het totaal ontbreken van spectaculaire beelden,begeurtenissen en filmtechnieken). Daarna volgt dan een middendeel waarin een tipje van de sluier wordt opgelicht gevolgd door het derde deel waarin ineens alles in de versnelling gaat en het heftigheid troef is. Er zit dus een opbouw in delen in waarin de vaart toeneemt en ook het drama zich ontvouwt.
Fikse sexscene, moet dan nog gezegd worden.

Het eerste deel, het deel van de observaties (zowel door de kijker alsde vrouwelijke hoofdrol) is voor mij veruit het interessantst. Het verhaal kan nog alle kanten op en toch is er al een opbouw van spanning. Daarna wordt het helaas minder. 3*

avatar van simpson
Indrukwekkend, verrassend, meeslepend

mooie meesleepende film. Jammer alleen van die sex-scene waarin naar mijn smaak net iets teveel getoond werd...Voor de rest 4*

avatar van b00ts
Haalt het bij lange na niet bij Fish Tank.

avatar van Davidus
Grauw, somber neerslachtig. Zowel de personages als de setting.

Heel mooi de uitzichtloosheid en donkerheid van het bestaan laten zien.
Tsjonge jonge veel hoop spreekt niet uit deze film.

Interessant te zien hoe een stad, tot in detail in de gaten kan worden gehouden door camera's.

Normaal hou ik wel van trage films, maar hier was imo te weinig (onderhuidse) spanning en de sfeer was iets te eentonig om de aandacht vast te houden. (dit in tegenstelling tot bijv Cache)

Ook iets te voorspelbaar,dat die gozer haar in het verleden iets heeft aangedaan

Het meest heb ik nog genoten van de grauwe locaties: Bijlmer achterstands flats, afgebladderde gebouwen, verwaarloosde veldjes, opwaaiend vuil, vervuilde crackflats, en grauwe luchten

avatar van wendyvortex
Film waarin de hoofdpersoon zo dicht op de huid gezeten wordt dat het allemaal weer een beetje te afstandelijk wordt. Beetje deja-vu-gevoel ook vnl naar Le Fils van de Dardenne-broertjes.
Wel mooie beelden van Glasgow en een paar goede scenes, maar als geheel een beetje teleurstellend.

avatar van Uzza_Sparta
een redelijk drama, met goede akteerprestaties, maar het verhaal kwam soms mij iets te ongeloofwaardig over.
Bij toeval zag ik dat een van de schrijvers van deze film, de deen Lone Scherfig, verantwordelijk was voor de film An Education, die gisteren avond op BBC2 te zien was, en liep af precies op moment toen deze film begon op NL2.

Education, An (2009)

Redelijke film waarbij een veiligheidsbeambte de stad in de gaten houdt dmv vele beveiligingscameras. En het zijn vooral deze voyeuristische scenes die boeiend zijn en bijna hypnotiserend in beeld gebracht. Het plot wat hieruit volgt wordt wat minder boeiend gebracht. Ook ligt het tempo bijzonder traag, waardoor het hier en daar wat langdradig wordt. Wel bevat de film nog een onverwacht gewaagde seksscene.

avatar van SaNDuTjE
Prachtig en vooral deprimerend geschoten film over een vrouw met een missie.

Zonder enige voorinformatie wordt je in het leven van Jackie gegooid die als beveiligingsbeambte de troosteloze straten van Glasgow in het oog moet houden. Via de vele schermen komt ze in aanraking met iemand uit het verleden en raakt ze er door geobsedeerd. Haar zoektocht zorgt ervoor dat je als kijker onderdeel daarvan wordt en ja afvraagt wie en wat die persoon is. De rol van Jackie is ijzersterk gespeeld door Dickie die erg overtuigd als een vrouw die een oplossing ziet voor haar zichtbare verdriet.

Er wordt zorgvuldig naar een hoogtepunt toegewerkt om vervolgens op rustige en toch nog positieve wijze te eindigen.

De trieste sfeer die deze film in bijna alle opzichten uitstraalt is erg goed en realistisch gedaan. Geen aanrader voor een gezellig avondje film kijken.

avatar van nadrin
zeer goede film al is het in het begin helemaal niet duidelijk wat men kan verwachten.
Op een bepaald moment denk je dat de film alle kanten op kan gaan, en ook de mist in kan gaan.
Gelukkig gebeurd dit niet. En word je meegesleurd in een mallemolen van diepe emoties.
Behalve de perfect getoonde marginale leefwereld die zich afspeelt achter de muren van de torenhoge flats. Krijg je ook een mooi beeld van Big daddy is watching you.
We worden inderdaad onbewust dagelijks op zo veel manieren in het oog gehouden. Men gaat echt wel twijfelen of er zoiets als privacy bestaat.
Met een erotische scène die bij mij in men top tien komt.
Op het einde gaat het wel wat vlug. Maar een gegeven, plaats geven in het leven.. Dat was wel de boodschap voor de kijker
Een aanrader

avatar van stefan dias
Zo dat al mogelijk zou zijn, inderdaad een Dardenne in het kwadraat. Nog troostelozer, deprimerender, grauwer, lelijker… Echt geen pretje deze film.
Zoals elders aangehaald had ook ik al gauw een déjà-vu, meer bepaald Le Fils van de Dardennes, leek niet ver weg. Ongeveer hetzelfde gevoel en ook heel de tijd het hoofdpersonage heel dicht op de huid gefotografeerd.

Het was wel redelijk subtiel gedaan, shocks kwamen van het verhaal en niet vanuit een noodzaak het scenario wat op te leuken. Er was niet echt een plotwending, maar eerder een plot-ontvouwing aan te pas kwam die inderdaad niet echt verrassend werd (hoewel de ware aard van de "killing" toch nog net even iets anders was, dan je ervan kon verachten).

Anderzijds volg ik ook de meesten hier dat het uitgangspunt- het vertellen van een verhaal aan de hand van beveiligingscamera's - niet echt aangehouden werd en dat het eigenlijk een beetje mislukt is. Dat was wel jammer. Wat aanvankelijk een unieke, originele film bleek te worden verwaterde toch wel een beetje.

Het einde was wel oké: je kan pas leven als je kan sterven. Of zoiets.

Ps: De poster is veel te mooi voor deze film.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Maar actrice Kate Dickie vertelt een beetje leugen...
Camera gluurders...
De rest zijn prima acteerwerk...
Redelijk achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit...

avatar van Guzziking
Mooie film, over wraak en vergeving.

avatar van ILDIB
Wat een belachelijk lage score hier. Die film heeft van begin tot eind een deken van vraagtekens over zich die je beantwoord wil zien. Oke, je moet er echt voor gaan zitten, tis geen tussendoortje.

You have to move on...

avatar van Pazmaster
Een grauwe, realistische wraakfilm. Het verhaal komt wel heel erg traag op gang. Het grootste gedeelte van de film gebeurt er eigenlijk vrij weinig en wordt het langdradig en saai. Pas het laatste 25 minuten, als duidelijk wordt hoe de vork nou in de steel zit, wordt het pas interessant. Het einde vind ik dan weer een beetje tegenvallen. Ik had gehoopt op iets sterkers dan dit. 3 magere sterren

avatar van Picker
Jammer, ondanks dat ik graag naar een drama filmpje kijk vond ik dit niet goed. Het eerste uur is gewoon echt te saai voor woorden, zelden dat ik me zo verveel tijdens een film.....
Na een uur gapen word de film eindelijk wat boeiender, ik begin te hopen dat het allemaal nog goed gaat komen ( met de film dan he..) en er misschien een finale mokerslag op de loer ligt na de trage start a la Incendies.....maar helaas...de film is afgelopen.....

avatar van eRCee
Interessante film, die eigenlijk toch weer een nieuwe vorm vindt om een bekend verhaal te vertellen, het verhaal van een moeder die haar gezin verliest. Maar dat blijkt pas gaandeweg, want zo'n driekwart van Red Road weet je als kijker eigenlijk niet goed wat er speelt.
Het werk van de hoofdpersoon, Jackie, bestaat er uit de beelden van bewakingscamera's in de stad in het oog te houden. Overwegend ziet ze onschuldige dingen, maar soms kan iets wat aanvankelijk geen betekenis lijkt te hebben ineens toch een serieuze aangelegenheid blijken. Op een beetje dezelfde manier ben je als kijker betrokken bij de film; je wordt als het ware degene die achter de bewakingscamera's zit en zo Jackie volgt, en pas langzamerhand wordt duidelijk wat er aan de hand is. De opbouw is wat dat betreft echt voortreffelijk, bijvoorbeeld de scene dat Jackie met een soort trommel onder de dekens kruipt viel bij mij pas tijdens de slotscène op z'n plek. Het geeft ook een mysterie-element aan de film, terwijl het uiteindelijk toch vooral een drama is (deze genreaanduiding beschouw ik zelfs als een spoiler).
De cameravoering en de locaties zijn treffend. Een troosteloze wijk vol aftandse en bekladde flats is het decor. De cinematografie sluit vaak aan bij de manier waarop een bewakingscamera registreert; vooral bij de café-scene wordt dat heel expliciet als de point-of-view shots van Jackie dezelfde hoekige bewegingen maken als wanneer ze achter het bedieningspaneel op haar werk zit. Ook daarbuiten is er een aantal aardige shots (met name dat silhouet tegen ondergaande zon en tussen de flats staat me bij, en ook die seksscène is zeer sterk).
Een veelbelovend regiedebuut dus, waar ik eigenlijk als ik er nu zo over nadenk nog iets enthousiaster over ben dan tijdens het kijken.

avatar van Vinokourov
Magere voldoende hoor. Ik had van Andrea Arnold al Fish Tank gezien en dat blijkt gewoon qua setting hetzelfde te zijn als het door haar eerdere geschoten Red Road. Het VK komt er niet al te best af met de welbekende Britse stereotiepe Tokkies. De hoofdrolspeelster van Red Road is dan wel wat beschaafder, maar ook wel freaky. Ze zoekt een man op en vanaf nu ga ik niets meer verklappen want dat zou regelrecht spoilen zijn. Anyway, het is dat het mysterie hieromheen fraai uit de doeken gedaan werd, anders vond ik dit een kille en saaie film en kreeg het geen voldoende.

avatar van MRDammann
Tot voor kort had ik één andere film van Andrea Arnold gezien: Fish Tank. Die film vond ik niet heel bijzonder, en dat gevoel heb ik met deze film ook een beetje. Goed geacteerd, intrigerend plot en mooi beeld van een sombere Schotse stad. Helaas blijft het wat mij betreft een beetje op de vlakte. Er zijn geen echte 'wow-momenten' en daarom wordt het nooit echt bijzonder. Wel is de plot-twist op een goede manier gebracht. Net aan een voldoende.

avatar van mrklm
Met prijzen (waaronder 5 Schotse Bafta's) overladen psychologisch drama waarin Jackie [Kate Dickie], die bewakingscamera's in de gaten houdt, tijdens haar dienst meent iemand [Tony Curran] te herkennen uit haar verleden. Ze stelt vervolgens een plan in werking om met hem in contact te komen en zijn vertrouwen te winnen.

Dickie is voortreffelijk in deze sfeervolle, goed geregisseerde film waarin regisseur Andrea Arnold de suspense flink weet op te bouwen door je, ondanks subtiele hints, te laten gissen naar de motieven achter Jackies obsessieve gedrag. De uitkomst mag dan weliswaar wat melodramatisch en niet helemaal geslaagd zijn, maar dat is het enige smetje op een intrigerende film met prima camerawerk van Robby Ryan.

avatar van Thomas83
Leuk concept met de beveiligingscamera's. Die worden een paar keer aardig gebruikt zonder dat het een echte gimmick wordt. Interessant ook hoe je de hele film blijft raden naar de voorgeschiedenis van Jackie en Clyde. Het wordt spannend en steeds ongemakkelijker zodra ze Clyde begint te stalken.

Moet wel zeggen dat het iets te lang doorgaat. Op een gegeven moment gaat het tempo er wel een beetje onder lijden, en de wat al te sterke wending hierna helpt ook niet echt. Maar gelukkig eindigt Arnold met een bijzonder empathische einde op een positieve noot. Prima film. 3.5*.