The Fugitive (1993)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Harrison Ford, Tommy Lee Jones en Jeroen Krabbé

Dr. Richard Kimble (Ford) wordt ten onrechte gearresteerd voor de moord op zijn vrouw. Hij ontsnapt tijdens zijn transport naar de gevangenis en begint zelf een zoektocht naar de echte dader. Hij wordt hierbij op de hielen gezeten door US-Marshall Samuel Gerard (Jones), die ook steeds minder overtuigd raakt van de schuld van Kimble.

avatar van _Moonwalker
Eindelijk ook eens gezien. Zit er goede vaart in, mooie actie (beetje overdreven, maar hé het is jaren 90 film) en goed geacteerd. Prima vermaakt!

avatar van dave
Spannend in geringe mate, maar bovenal een erg entertainende actiefilm. Knap hoe je pas na bepaalde tijd wist hoe de vork precies in de steel zat. Tot en met het James Bond-achtige einde boeiend gehouden, mede door de veranderlijke wisselwerking tussen agent en voortvluchtige, alsook de langzame ontvouwing van het moordmysterie. De vele achtervolgingen zaten goed in elkaar en zijn de strakke regie een bedankje verschuldigd. Beetje jammer dat de muziek vrij eentonig aanvoelde, al is deze zonder meer opzwepend en passend.

Alleraardigst, vooral dankzij een overtuigende Ford en de geëngageerde Jones.

3,50 (3,25)

avatar van Ralf81
Voorspelbaar maar toch sterk!! Film blijft boeien en houdt de aandacht vast, behalve die 6x 5 minuten reclame tussendoor. Bah!

avatar van wihu61
Die T.L. Jones zet een zodanige karikatuur neer dat het voor mij een beetje de film verknoeit...

Akron777
Een van de beste films van Harrison Ford. Leuke thriller en een interessante ontknoping.

avatar van Brix
Het is niet deze film die er vandaag op BBC2 te zien is, maar de gelijknamige film van John Ford, met Henry Fonda, uit 1947.

avatar van Uzza_Sparta
Brix schreef:

klopt, deze komt vanmiddag

Fugitive, The (1947)

avatar van tristanrc1
Harisson Ford speelt prima in deze spannende en geloofwaardige thriller en ook Tommy Lee Jones speelt overtuigend als U.S. Marshall Sam Gerard. Het verhaal is misschien wat onorgineel, en dat is jammer.

avatar van schram101
Wow, wat een hoog gemiddelde hier zeg.
Toch wel iets hoger dan de film verdiend naar mijn mening. De film is, zeker de eerste anderhalf best amusant, maar de uiteindelijke ontknoping had van mij wel iets spannenders gemogen. Ik bedoel, dat het hele gedoe met de moord en zo uiteindelijk bedoeld was om een of ander medicijn er door te krijgen.. Tja, mij viel dat behoorlijk tegen. Het acteerwerk is niet bijzonder, want ver boven de grijze middelmaat komen Ford en Jones niet uit.

Toch is de film zoals gezegd vooral vermakelijk en dat moeten films in dit genre natuurlijk ook zijn.

Ps. Staat Jeroen Krabbe hier alleen genoemd omdat hij Nederlands is? Want zo groot is zijn rol niet..

movie-edje
In 1993 was deze film , de blockbuster van het jaar!

Het is dat ik deze film wel een aantal keren heb gezien, en dat de verrasing helemaal weg is, is natuurlijk logisch.

avatar van hkoster
lekker spannend.

Het was alweer een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar ik blijf het een uitstekende film vinden.
De 2 hoofdrolspelers, Harrison Ford en Tommy Lee Jones, doen het voortreffelijk in deze spannende thriller, die is gebaseerd op een film uit de jaren '50, maar meer nog op een TV-serie die ik wekelijks volgde in de jaren '60 en waarin David Janssen de rol van Dr. Kimble vertolkte.
Een film die ik iedereen kan aanbevelen.

avatar van jumpstylemovie
Zeer goede film. Zowel het verhaal als het acteerwerk en de locaties waren allemaal prima. Ik kan niets slechts zeggen over deze film maar ondanks dat het een bovengemiddelde actie/thriller is, is het nog geen meesterwerk. Hij duurt alleen iets te lang.

Ook een leuke rol van Krabbé als bad guy.

avatar van jumpstylemovie
1 dingetje: Als je iemand gaat inhuren om een persoon om te leggen, waarom zou je dan in godsnaam iemand met 1 arm kiezen?

avatar van morgan_freeman
Leuke actiethriller met een iets te grote hoeveelheid aan hollywood actie en sentiment, wat de film soms iets te onrealistisch (springen van die dam) en te cliché maakt. Wel erg goed geacteerd door Ford en onze bekende Nederlander:).

Dominootje
Gelukkig zijn er altijd mensen die hun werk wel serieus nemen ^^

avatar van Friday the 13 th
Sterke thriller met een goede vaart en een redelijke spanningsboog. Afkrakers zijn de vele onrealistische scènes die al vaak in bovenstaande comments zijn vernoemd. Harrisond Ford zat bovendien op het toppunt van zijn carrière.

Het plot is sterk en de zoektocht naar de werkelijke feiten blijft boeien. Je leeft mee met het verhaal en het personage.

Voor mij zeker niet de sterkte thriller uit de ninenties, maar wel een goede! De film toont nog maar eens aan waar belangen aanwezig zijn en in hoge regionen, waar macht in het spel zit - daar zit ook de misdaad!

Best wel een prima en ook wel spannende actie/thriller met goede rollen van Harrison Ford, en Tommy Lee Jones. De bijrol van Jeroen Krabbé was ook wel aardig, die rol was op zijn lijf geschreven (deed me een beetje denken aan zijn rol in de film "The Living Daylights"). Het verhaal zit goed in elkaar en weet van het begin tot het einde te boeien. Na het succes van deze film zijn er nog een aantal soort gelijke films gemaakt maar geen enkele kon tippen aan deze.

Wauw super deze film ! Vandaag pas voor het eerst gekeken. Ik ben sowieso fan van Harrison Ford en vind dat hij deze rol uitstekend speelt. Lekkere opbouw van de spanning ook.

Als je van achtervolgingen houdt moet je deze zien. Het gaat maar door
Harrison Ford doet het zoals altijd erg goed als avonturenheld en Tommy Lee Jones vind ik ook altijd kicken. Goed geacteerd, vlot doorlopend, spannend, best een prima verhaal maar het gaat hier vooral om de actie.

avatar van zicht
Ralf81 schreef:
Zonder reclame is hij jou wel een vol punt meer waard zeker?

avatar van Spetie
Erg fijne thriller met een Harrison Ford in topvorm. Ford is een acteur die vooral geschikt is voor een paar soort rollen en dit is er één van. Hij slaagt erin om overtuigend de opgejaagde Dr. Kimble te spelen, waarbij hij de angst en andere emoties erg goed van het scherm naar de kijker weet over te brengen. Ik kon me in ieder geval goed in hem verplaatsen en kon zijn beweegredenen en zijn keuzes goed begrijpen. Ook Tommy Lee Jones verdient compliment als de harde U.S. Marshal, die volhardend achter Kimble blijft aanzitten. Beide heren leveren prestaties van topformaat.

Naast het acteerwerk is het vooral de spanning en de actie, die ervoor zorgt dat het geheel erg boeiend blijft. Hier en daar balanceert de film soms op het randje van geloofwaardigheid, maar valt gelukkig nooit in het diepe, zoals Kimble dat overigens wel doet vanaf een waterdam, wat tevens een van de spannendste momenten van The Fugitive is. De actiescènes zijn sowieso allemaal de moeite waard en vaak ook op een mooie manier in beeld gebracht. De muzikale bijdrage is opzwepend en draagt ook voor de kijker bij aan het opgejaagde gevoel dat Dr. Kimble heeft.

The Fugitive is een adrenalineverhogende film, die een prima spanningsboog kent, mooi actie en twee acteurs die geweldig op dreef zijn.

The Fugitive houd je van het begin tot het eide op het puntje van je stoel. De film bevat een geweldig goed verhaal en word gespeelt door een topcast. Ik vind het wel een van de beste thrillers ooit. Deze moet je gewoon gezien hebben!!

Gewoon goede standaard film. Verhaal was goed. Acteurs deden het goed.
Locht toch wel iets korter zijn.
Door de hoge score hier had ik hem toch iets beter verwacht.

avatar van K. V.
Lang geleden dat 'k deze alweer eens had gezien. Bepaalde stukken was 'k alweer vergeten, terwijl andere nog vers in m'n geheugen zitten. De film heeft een goeie vaart en er is voldoende actie en spanning te beleven. De cast deed het ook goed, vooral Harrison Ford en Tommy Lee Jones zijn goed op dreef.
Een ideale film voor een filmavond.

avatar van notsub
Deze thriller zit vol met actie en voldoet prima. Het stijgt zeker boven de grijze middelmaat uit, maar een topper is dit nu ook weer niet. Daarvoor zijn er te weinig echte verrassingen.

avatar van Ton Paulusse
Redelijke film, al wordt het af en toe wel saai met al die onwaarschijnlijke achtervolgingen, waarbij de Parade wel het toppunt is. Gerard springt zelfs een keer omhoog........

avatar van Ton Paulusse
Even stemmen ook: 2,5 ofwel een zesje

avatar van Rogyros
2,5 een zes? Wanneer is het dan een tien? Bij 5,5 of 6 sterren?

avatar van zicht
Deze was gister weer keertje op tv, maar gelukkig heb ik hem op dvd zodat je dan niet steeds met die ellenlange reclame blokken tussendoor zit.

Vind het een pracht film, echt eentje waarbij je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit.

Wat mij betreft beslist 1 van de betere films wat dit genre (actie) te bieden heeft.