Super Fly (1972)

Alternatieve titel: Superfly

Actie / Misdaad

geregisseerd door Gordon Parks Jr.
met Ron O'Neal, Carl Lee en Sheila Frazier

Priest is een cocaïne dealer die wil stoppen met het verhandelen ervan. Hij wil nog eenmaal een zeer grote deal maken en dan met het verdiende geld een nieuw leven beginnen..

avatar van jackie
Goede blaxploitation film met de geweldige soundtrack van Curtis Mayfield die de film een enorme vaart geeft.

avatar van pascal83
jackie schreef:

Bij het liedje Superfly moet ik moet ik altijd aan hans teeuwen denken, aan het openingsstuk van een van zijn shows, de 'kenners' weten welke ik bedoel ...

I'm your Pusherman!

Toch eens kijken of ik die film ergens kan vinden.

avatar van Toon1
Met "Super Fly" was ik eindelijk toe aan mijn tweede blaxploitation film. Deze film kwam uit in 1972 is ook een klassieker in het genre. Curtis Mayfield zorgt voor de heerlijke soundtrack (die vandaag de dag zelfs bekender is dan de film), die de film een goede vaart geeft. We zien ook een cameo van hem in de film, wanneer hij het nummer 'Pusherman' performt. Opvallend is dat de film eigenlijk drugs promoot, terwijl de soundtrack van Mayfield een aanklacht is tegen drugs. Maar niet alleen de soundtrack is een groot pluspunt in de blaxploitation films (vaak maken ze zelfs de hele film), ook de typische jaren '70 kostuums mogen er best wezen; Priest, de hoofdpersoon in de film, loopt er altijd bij als een netjes geklede pimp. Het verhaal is dan weer standaard, maar dat mag de pret niet drukken, want bij een genrefilm is dat niet meer dan normaal.
"Super Fly" geeft een erg goed beeld van de zwarte straat-cultuur in New York, zoals ik maar weinig films gezien heb. Het is een erg leuke blaxploitation film, en volgens mij een zeer goede instapper voor wie nog niet bekend is met het genre.

Leuke film, lekker jaren '70-stijl. Deze film is geschikt voor iedereen, maar dan met name de fans van flashy kleuren.

Mes-One
Haalt het wat mij betreft toch niet bij The Mack.

Muziek is wel fenomenaal natuurlijk.

avatar van niethie
Mijn eerste blaxploitation film. De film is wat rommelig vooral in het midden, maar ook bevat de film een aantal erg coole scenes, en is de muziek van curtis mayfield lekker funky en past prima in de film. Maar het viel toch wat tegen.
2,5 sterren

Eazyfan
Deze film ga ik zo snel mogelijk proberen te kopen De Soundtrack is geniaal, je hoort toch ook die liedjes tijdens de film?

Jazeker. .

avatar van niethie
Eazyfan schreef:
Ik moet je waarschuwen de soundrack is inderdaad geweldig maar de film is een stuk minder erg onevenwichtig en rommelig gefilmd.

avatar van ewalk
Geweldige muziek van een van mijn favoriete artiesten: Curtis Mayfield!

avatar van movie acteurs
Inderdaad, geweldige soundtrack. Ben na de soundtrack, en het lezen dat dit een Blaxploitation is, zeer benieuwd hiernaar.

Film wordt gedragen door de fantastische muziek van Curtis Mayfield.
De pimpclothes zijn ook ni mis.....:)

avatar van Uzza_Sparta
bij herziening toch wel een tegenvaller. Het valt me nu gewoon meer op dat Ron O'Neal kan eigenlijk niet acteren. en die soundtrack, of stukjes ervan, van Curtis Mayfield werd veel te vaak herhaald tijdens de film

Deze film moet het met name hebben van de sfeer, geweldige muziek en coole acteurs. Het is ietwat lowbudget en je moet deze film niet kijken om de coole geweldsuitspattingen, maar door de eerste drie punten is de film echt een waardevolle film in het genre. 4 kleine sterren.

avatar van JahLex
Omdat ik de plaat heb de film ook maar eens opgezocht. De film is aardig, de plaat is beter.
De beelden van de stad zijn interessant, het verhaal weet minder te boeien.

avatar van Richard_Voorhees
De soundtrack overtreft het beeldmateriaal inderdaad wel. Het verhaal is namelijk niet bijster origineel of bijzonder. Rob O'Neal weet wel een redelijk badass karakter neer te zetten als de coke dealer Priest die uit het wereldje probeert te stappen. Op typische blaxploitation stijl blijkt natuurlijk een blanke man de touwtjes volledig in handen te hebben.
Uiteraard rukt O'Neal's karakter zich los uit de onderdrukking van zijn baas. Dit resulteert op het einde nog wel in een vermakelijke vechtscene waarin hij in lichte slowmotion afrekent met zijn baas en diens handlangers.
De soundtrack van Mayfield is regelmatig erg prominent aanwezig. Soms zelfs zo dat je enkel de muziek hoort en dat men enkel de belangrijkste geluiden er nog wel naast laat horen. Daarnaast is hij in de film ook nog even kort te zien wanneer hij (net doet of hij) de soundtrack ten gehore brengt.
Leuk om eens gezien te hebben, maar daar houd het eigenlijk ook wel bij op.