The Mack (1973)

Misdaad

geregisseerd door Michael Campus
met Max Julien, Don Gordon en Richard Pryor

Goldie is een drugdealer en wordt opgepakt en de cel in gesmeten. Eenmaal vrij wil zijn oude baas dat hij weer voor hem gaat werken. Goldie heeft echter andere plannen: de Nr.1 Pimp worden. Dat gaat hem bijzonder goed af, compleet met bontjas en staf, werkt Goldie hard en wordt de meest succesvolle pooier. Helaas hebben anderen het op hem voorzien: blanke corrupte politieagenten en concurrenten.

avatar van Srananbloke
De ultieme pimp-film! Op zoek naar de roots van alle hedendaagse bling-bling perikelen? Kijk niet verder dan "The Mack"!

Het mooie is dat echte pooiers uit Oakland (waar de film is opgenomen) hebben meegewerkt aan de film en de makers als het ware hebben "beschermd" van alle ellende die toendertijd de ghetto's van Oakland domineerde, maar wel op voorwaarde dat ze intensief aan de film mee mochten werken. Zie ook de making-of docu op de dvd voor het hele verhaal erachter.

Verder is het gewoon een erg vermakelijke film, met verrassend goed acteerwerk van o.a. Max Julien, iets wat in veel "blaxploitation"films uit die tijd toch aan de mindere kant was.

ps. alleen op regio 1 verkrijgbaar

Mes-One
De muziek van Willie Hutch kan niet tippen aan die van Curtis Mayfield, maar voor de rest als film een stuk beter geslaagd dan Superfly.

avatar van brymj
damn, ik wil deze zo graag eens zien, maarja waar moet je em kopen?

Ik zag gister weer een stukje van True Romance, waar deze film voorbij komt.

avatar van goongumpa
Aardige film, niet zo extravagant als je zou verwachten. Het komt allemaal wat traag op gang, er is iets te veel gepraat over morele dilemma's en de zwarte identiteit. Natuurlijk, dat zijn belangrijke thema's, maar in een film als dit had ik liever wat meer over-the-top toestanden gezien.

avatar van Biosguru
Ik zou natuurlijk ook graag heel positief zijn over the Mack, want Cult met hoofdletter C. Maar als ik eerlijk ben, ik ben het Blaxploitation genre al vrij snel beu. Er zit niet of nauwelijk variatie in de vaste ingredienten. Deze niet eens afgezien. En dit is gelijk ook de laatste die ik zie.