Shadow Man (2006)

Actie

geregisseerd door Michael Keusch
met Steven Seagal, Skye Bennett en Garrick Hagon

Op een trip naar Boekarest, vijf jaar na de dood van zijn vrouw en zoon, wordt de 8-jarige dochter van een ex-politieman (Steven Seagal) gekidnapt. Hij zoekt naar haar in Boekarest terwijl de Roemeense politie, de Amerikaanse ambassade en Russische agenten hem allemaal volgen, omdat ze denken dat hij een microchip heeft, die de formule bevat voor een virus dat miljoenen mensen van deze aardbol kan laten verdwijnen als het in de verkeerde handen terechtkomt.

avatar van sinterklaas
Eindelijk gekocht voor maar 8 euro bij Musicstore en gisteren gezien. Het was inderdaad weer een betere van Seagal maar dan met wat minpuntjes:

De film is een rommeltje. Mijn verwachtingen na MFJ waren groot. Maar dat ging hierin een stukje naar beneden. MAar het neemt niet weg dat ik me wel vermaakt heb. De gevechten van Seagal zijn weer vanouds. Geen voice-dubbing, geen stuntmannetjes en geen nep-Seagals. Seagal breekt weer eens een paar botjes en laat hierin meer zijn handen in wapperen. De film was beter dan Black Dawn en Out of Reach maar minder dan Into the Sun en Mercenary. De Boekarest-locatie vond ik niet slecht, igg beter dan dat eeuwige Amerika en Frankrijk. De actiescenes waren wel te doen en de gevechten zoals gezegt vanouds. Seagal's vrouw was natuurlijk zoals altijd overleden en hij moet weer eens zijn dochtertje redden. Typisch Seagal-films.

Het acteerwerk vond ik helaas wat minder, de enige goede acteurs hierin zijn Seagal en zijn dochter. En dat lekkere wijf in het begin die der badjas uittrok. Voor de rest doen de schurken het minder.

Wat ik wel lachen vond is dat Seagal even met zijn pistool een helicopter uit de lucht knalt en dat er een computer-geanimneerde explosie plaatsvind.

Seagal is hiermee weer de goede kant op gegaan. Al vond ik Mercenary for Justice ietsje beter.

Hallo, ik wou even reageren op de film van STEVEN SEAGAL er zijn mensen die van deze films houden en hem een goede acteur vinden.
Want we kunnen het niet voor iedereen naar de zin maken.
Dus ze mogen van mij wel meer van die films neerzetten, heb er geen probleem mee.

mvrgr.pedro65

avatar van Lennert
Kijk aan, een latere Seagalfilm waar voor de verandering in de vorm van Eva Pope ook een goed (en mooie) actrice rondliep. Verdomd, zelfs de slechterikken waren niet zo gruwelijk saai als in de meeste Seagalfilms. Daarnaast nog een aantal sterke aikidogevechten en een danig tekort aan voice-dubs. Topfilm?

Meh, het script was redelijk en de film zag er op sommige momenten erg professioneel uit (autoexplosie in het begin), maar was op andere momenten te knullig voor woorden (de ontploffende helicopter). Daarnaast zaten er genoeg momenten in de film dat ik zat te wachten op een stevige knokpartij, terwijl er helemaal niks kwam (verveling tot gevolg).

Toch, van alle Michael Keusch films was dit zeker de beste. Voor een Seagalfilm uit het DTV tijdperk net iets bovengemiddeld.

Dertien in een dozijn actiefilm met Seagal die de film wat extra's geeft. Behalve zijn gewicht bedoel ik een totaal ongeinspireerde matte vertolking die vermakelijk is op een lachwekkende manier. Dit terwijl hij ditmaal nog best wat actiescenes doet (zonder echt te bewegen overigens) en zelfs zijn eigen stem kan gebruikt worden i.t.t. veel andere recente films van hem.

avatar van jeroentjuhhhhh
De opperbaas knalt weer van het scherm af in dit straight forward kidnapping verhaaltje. Reeds bewandelde paden worden lastiger gemaakt dan nodig, waardoor het nog 'iets' lijkt. Niet echt broodnodig, maar aan de andere kant ook zeker geen zwakte. Actie is puik en alleen een held als Steven Seagal nekt een helikopter met zijn gun

Wat een bizar gare happy ending trouwens. Zeker de freeze frame op zijn lachende gezicht was het toppunt van feel good. Kon het ergens (op een rare manier) wel waarderen, verschrikkelijk fout natuurlijk zo'n scene erachteraan naaien Michael Keusch heeft meer op zijn kerfstok wat betreft Seagal, en als het een beetje in de richting van Shadow Man is, heb ik nog iets om naar uit te kijken!

Na lange tijd nog eens een Seagal geprobeerd, maar het was wederom een drama. En dan blijkt deze nog een redelijke score te hebben in vergelijking met Attack Force en Flight of Fury, twee andere Seagal-films van regisseur Michael Keusch, die vooral bekend werd door Duitse films die niemand zag.
Shadow Man verdrinkt in zijn warrig verhaal en dito vertelstijl. Het wordt nergens boeiend of leuk, hoewel er toch hier en daar een leuke vechtscène inzit. Seagal speelt zoals steeds hetzelfde figuur en mede daarom wellicht dat elke verrassing wegblijft. 95 minuten later is alles opgeruimd.