Repo Man (1984)

Komedie / Sciencefiction

geregisseerd door Alex Cox
met Harry Dean Stanton, Emilio Estevez en Tracey Walter

Otto neemt ontslag van zijn baan bij de groentezaak. Hij raakt bevriend met een 'Reposession Man' en raakt aangetrokken tot het beroep. Tegelijkertijd wordt een pakje uit een overheidslab meegenomen. Het pakje heeft vreemde effecten op iedereen die het ziet en het is verstopt in een auto waar de overheid veel geld voor over heeft...

Heerlijke onzin, vooral het laatste half uur gaan alle registers open. Te koop voor bijna niets, dus ik zou zeggen schaf hem gewoon aan.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Cut-cult.

Wat opvalt, naast een aardige soundtrack, is het feit dat alles prima in beeld wordt gebracht en het verhaaltje op zijn minst origineel is. Evenals de montage al is die waarschijnlijk vooral onbedoeld komisch. Tevens is het script een rommeltje en zakt een en ander halverwege behoorlijk in naar zeer bedenkelijk niveau.

Matig.

avatar van rep_robert
Had toch vooral een meer over de top film verwacht. Tuurlijk is het plot onzinnig en zitten er een aantal wtf momentjes in. Maar over het algemeen is het toch een behoorlijk rechtlijnige film over de speurtocht naar een auto die veel geld oplevert en waar iets vreemds in de kofferbak zit.
Voor de rest viel me eigenlijk op dat de film helemaal niet zo amateuristisch leek, iets wat ik wel meer bij pulp/cult films verwacht eigenlijk. De film was toch iets te gelikt naar mijn smaak.

Prima te doen, maar als je echt een absurde film in bijvoorbeeld een Troma stijl verwacht zit je toch wel verkeerd.

avatar van timmienoelie
Opmerkelijke poging om een zeer bizarre film te maken die zich totaal niet niet aan de 'regeltjes' van de 'normale' film houdt, maar bij mij kwam de film gewoon niet goed over: ik keek nooit echt zeer geboeid en vond het ook eigenlijk nooit grappig. Ik was slechts de hele tijd verbaasd.
Tja, 2,5*

avatar van VanRippestein
Een ok film waar ik eigenlijk meer dan dat van verwacht had. Qua gekkigheid had ik er eigenlijk meer van verwacht. Dat neemt niet weg dat de film een aangename wegkijker is met veel leuke dialoog en prima acteerwerk. Ik sluit me bij eerdere comments aan dat de film helemaal niet zo low budget oogt als dat hij daadwerkelijk is. Een vreemde eend in de bijt van het Masters of Cinema label. Door hun release van Hausu had ik soortgelijks verwacht qua absurditeiten maar Cox' film is vooral een goed gelukte b-film die productietechnisch erg goed in elkaar steekt maar niet zo cult als zijn reputatie deed vermoeden.

Reinbo
Heerlijk melancholisch nostalgisch filmpje. Een laid back cult klassieker die de vibe van de jaren 80 in een mooie tijdscapsule heeft weten te vatten.

Blu ray van criterion is helemaal top. Geweldige transfer en veel extra's.

Erg onder gewaardeerd hier op mm.

Reinbo
Misschien toch de volle 5 hieraan toekennen, want heb de film nu zeker voor de 10e keer gezien en hij blijft fris. Het zijn met name de geweldige personages en de bizarre gebeurtenissen die mij volgens mij nooit gaan vervelen. Verder leuke kritiek op de punk cultuur, die uiteindelijk ook gewoon een huisje, boompje, beesje willen en tal van gerse oneliners en juweeltjes van scenes. En het eind is helemaal supertof! Helemaal mijn ding.

Vooruit 5*

avatar van D-ark
Cox met zijn punk en western invloeden heeft toch wel wat geweldig cultklassiekers gemaakt. Dit is wel de meest vermakkelijke, een punky chaos met een goede soundtrack.

avatar van John Lee Hooker
Het heeft mij niet echt kunnen overtuigen. De bijdrage van het sciencefiction genre bleef beperkt tot een lichtgevende auto en het het in rook oplossen van personen die met de kofferbank in oogcontact komen. Het stelen van wagens was op zich wel leuk en de jonge knaap wist zich prima te redden tussen zijn medespelers. Plot zelf kon me niet echt bekoren en op een gegeven moment lijkt alles te blijven hangen in langdradigheid. Er zit wat dat betreft niet zoveel ontwikkeling in en ik miste enigszins het lef om wat absurde gekkigheid naar voren te halen.

avatar van mikey
Ik vond hem wel gek genoeg. Misschien is walker van cox meer iets voor je.

avatar van John Lee Hooker
Oke, ik heb 'm opgeschreven. Die zal ik deze week ook behandelen.

avatar van Montorsi
Bijzonder leuk. Lollig in elkaar gedraaide onzin met grappige dialogen, een cool retro-sfeertje, fijn in beeld gebracht en met een goede soundtrack. Flink over de top, de enige manier waarop dit kan slagen is er een zooitje van te maken en dat lukt erg goed tegen het einde. Verder is het de moeite waard op de details te letten, zoals de producten die in de schappen staan etc.

Ik was eigenlijk voorbereid op een zwaar overgewaardeerde Hollywood rotzooi film in de trant van Terminator of zoiets. Maar daar zat ik dus behoorlijk mis deze keer. Om te beginnen is hij al helemaal niet zo hoog gewaardeerd. En ook niet zo beroemd. Ik dacht dat dit zo'n typische top 250 film was. Maar waar haal ik dat idee dan vandaan?
In ieder geval was dit een hele aangename film die me van het begin tot het einde wist te boeien.
Een film over een jongen en zijn carrière als repo man. Iemand die auto's terug haalt als de eigenaar zijn schulden niet aflost. En een film over een oude Chevrolet met een bijzondere lading in de kofferbak.
De film speelt zich af in de punk / new wave tijd in Amerika. Er zijn een hoop leuke Amerikaanse auto's te zien. Maar de grootste troef van deze film is de sfeer van de film. Die is vaag, mysterieus en vreemd. Maar tegelijkertijd ook heel boeiend en vooral erg aangenaam.
En zo kwam deze film dus ook precies op mij over. Naast dat het dus een erg aangename verrassing was, als je rotzooi verwacht. Maar dat laatste lag dus vooral aan mijn slechte voorbereiding. In dit geval was het dus goed om eens een keer niet vooraf te kijken op moviemeter.

avatar van Vinokourov
Geen hoogvlieger, maar enige cult is er zeker te vinden, al had het punkerige en de grappen en grollen nog best wat gaver gedaan mogen worden. Anyway het blijft lekker onzinnig en daarbij rommelig, dat dan ook weer wel.

GE-NI_AAAAL!

avatar van Noodless
Wat een tegenvaller zeg !
Gezien zijn cultstatus vond ik de film op alle domeinen tegenvallend. Het script is een zooitje, de dialogen wisten mij niet te boeien en de humor beviel mij niet. Daardoor langdurige film ondanks de normale speelduur en saai. De originaliteit en de vormgeving kan wel appreciëren. Niet echt mijn ding.
4/10

avatar van de grunt
Als na deze trailer het water niet in de mond loopt, zou ik hem overslaan.

avatar van Spetie
Best wel leuk en bij vlagen zelfs heel grappig. Ik kende deze film wel, maar ergens dacht ik dat het niets voor mij zou zijn, maar dat bleek mee te vallen.

Vooral aan de aankleding is veel zorg besteed. Het budget is duidelijk laag, maar dat maakt de lol juist alleen maar groter. De muziek is fin ene effecten zijn soms lekker cheesy. Als de boel richting het einde in het honderd loopt is het pas echt lachen geblazen.

Komt op sommige momenten net te kort voor vier sterren, maar drieënhalf kan ik er toch vrij gemakkelijk aan kwijt.

avatar van HarmJanStegenga
'Repo Man' is heerlijk onzinnig vermaak. Emilio Estevez past precies in dat foute plaatje. Heerlijk om die gast alleen al te zien lachen, dan ga ik zelf ook al. Charlie Sheen heeft dat ook bij mij. En ja, Stanton erbij en qua hoofdrolspelers zit je goed. Het verhaaltje zelf is niet zo interessant, maar regisseur Cox brengt alles sfeervol en vol met grappige details en onnozele gebeurtenissen. En het werkt prima. Leuke film.

avatar van danuz
Bij herkijk vallen de nihilistische sfeer en dialogen nog meer op. Is soms heerlijk om naar te kijken - ze foeteren wat af hier en LA is echt een wasteland. Eigenlijk een Gregg Araki avant la lettre.
Echter weet Greg deze sfeer soms nog verder door te trekken (absurder te maken), Repo Man gaat op een gegeven moment teveel slepen. Jammer, want het is een best eigenzinnig werkje!

avatar van DVD-T
"Let's have a drink"

Leuk hoe uiteindelijk alle producten geen enkel merk hebben en er een eenheid in de verpakkingen zit. Geweldig bedacht. En de film zit vol met dat soort geniale vondsten. Verhaaltje is best simpel maar is heel erg onderhoudend. De acteurs hebben er duidelijk erg veel plezier in en vertolken hun rollen goed tot zeer goed. Vooral Harry Dean Stanton is lekker op dreef. De dialogen zijn erg fijn om te volgen. Goed schrijfwerk. De aanklacht de maatschappij is met een hoop humor gebracht. De L.A. locaties die gebruikt zijn, zijn fantastisch.

Na een uurtje wordt het net even te veel een rommeltje. Een leuk rommeltje, dat wel. Maar wordt op den duur een beetje too much, too long. Verder is het gewoon een erg leuke film.

Vreemde film die verschillende kanten lijkt op te gaan en uiteindelijk een passende climax kent. De sfeer is lekker mysterieus, soms wat vaag en heeft een duidelijke tijdstempel. De film deed me wel een beetje denken aan Miracle Mile uit 1988. Niet qua verhaal maar wel qua insteek: duidelijk niet in een hokje te plaatsen en eigenlijk best gedurfd. Zie ik tegenwoording niet (veel) meer in mainstream films.

Redelijke film over een jongeman die een baantje krijgt om auto's terug te vorderen van mensen die hun rekening niet betalen. Het verloop van deze originele en vooral eigenzinnige film laat zich niet gemakkelijk voorspellen. Het is dan ook allemaal behoorlijk absurd en met krankzinnige personages. Wellicht slaat het allemaal nergens op, maar de film zit vol met kleine, grappige momenten. En ook wordt Los Angeles mooi in beeld gebracht hier.

avatar van Basto
Gister dit meesterwerk herkeken. Viel me op dat Pulp Fiction hier toch behoorlijk wat mosterd vandaan heeft gehaald. De toevallige ontmoetingen, de discussie in de auti, het hele Samukel L Jackson personage....
Overigens echt geweldige fotografie van Robbie Muller.

Misschien deze toch maar eens in mijn top 10 zetten.

5!