Drabet (2005)

Alternatieve titels: Manslaughter | Dråpet

Denemarken

geregisseerd door Per Fly
met Jesper Christensen, Pernilla August en Charlotte Fich

Het verhaal over een professor in de sociale wetenschappen aan een universiteit. Hij is een man met communistische idealen, die deze echter vervlogen ziet door zijn huidige bourgeoise leventje en huwelijk, waarmee hij derhalve nogal ongelukkig is. Als gevolg hiervan begint hij een verhouding met één van zijn studentes, een idealistisch, linkse strijdbare jongedame, die echter iets te maken blijkt te hebben met de geweddadige acties tegen een wapenfabrikant. De professor, die zich als ideologische mentor van de studente ziet, komt vervolgens in gewetensnood.

avatar van jordybeukeboom
Winnaar van het Deense Gouden Kalf voor Beste Film

gmx
"Drabet" wordt eigenlijk geheel gedragen door Jesper Christensen, die een ijzersterke hoofdrol neerzet. De rest van de acteurs verbleekt wat in zijn schaduw, met name Pernilla August onstijgt op een aantal momenten nauwelijks het soap niveau.

De film mist wat mij betreft een hart. Nergens wordt het echt aangrijpend of echt interessant, het verhaal loopt veel te keurig het voorspelbare, geplaveide paadje af en het is al vrij snel duidelijk hoe het verhaal zich zal ontwikkelen, waardoor de film nou niet bepaald veel interessanter wordt. Jammer, aan Jesper Christensen lag het niet.

2.5 *

avatar van ZenZin
De plot lijkt niet al te diepzinnig maar de film blijkt dan ik op grond daarvan had verwacht.
Over hoe weinig invloed en grip we eigenlijk hebben : de hoofpersoon handelde naar beste eer en geweten en toch pakte alles telkens anders uit dan hij had gewild.

Dit laatste deel van Per Fly’s trilogie over sociale standen valt tegen. Noch als misdaadfilm, noch als psychologisch drama weet de film te overtuigen. Dat ligt zeker niet aan protagonist Jesper Christensen, maar het verhaal is vanaf de bekentenis van zijn jonge minnares te voorspelbaar om echt indruk te kunnen maken.