Dreamgirls (2006)

2,90

Drama / Muziek

geregisseerd door Bill Condon
met Jamie Foxx, Beyoncé Knowles en Eddie Murphy

Effie White, Deena Jones, en Lorrell Robinson, drie vriendinnen uit Chicago, vormen samen het zangtrio The Dreamettes. Samen met hun 'songwriter' C.C. White (Effie's broer), reizen ze naar New York om mee te doen aan een talentenjacht in het Apollo Theatre. Ondanks dat ze dit verliezen blijkt de ambitieuze manager Curtis Taylor, Jr. wel in hen geinteresseerd. Curtis maakt van The Dreamettes een beroemd trio in de 'pop music scene'. Lead zangeres Effie wordt vervangen door de aantrekkelijkere Deena en uiteindelijk ook uit het trio gezet. The Dreamettes worden dan The Dreams, met een lichter geluid en een chique look en ze worden wereldberoemd. Het geld en de beroemdheid brengen hen echter niet alleen maar geluk.

259 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van Drs. DAJA
Vond dit absoluut niet geslaagd. Ik ben er zeer zeker voor dat er meer musicals gemaakt worden maar dit was me een veel te standaard en nietszeggend stukje. Ik vraag me vooral af wie er op het idee kwam om de acteurs de dialogen gewoon te laten zingen. Volgens mij is bij het zingen van lyrics een bepaalde poetische lading best handig, en om dan zulke botte discussies onder een paar noten te zetten... Werkte vooral tenenkrommend. Het enige positieve aan Dreamgirls moet dat afscheidsnummer zijn... verder geen beste film.

avatar van Querelle
Best oke, De zangeres die Effie speelt, steelt de show en is ook eigenlijk de feitelijke hoofdrolspeler. Ook leuk dat het pas halverwege een echte musical wordt en dat de downfall zich in het begin onopvallend ontwikkeld. Dit soort schreeuwerige R&B is echter niet helemaal aan mij besteed. Op het eind geloof je het wel en sommige personages worden ook niet best uitgewerkt. Toch wel leuke gezellige film met een paar indrukwekkende scenes.

avatar van mer1973
Vond het verhaal niet denderend, film bleef me wel boeien door de aangenaam aantrekkelijke muziek.
Na deze film ben ik er uit. Jamie Foxx is een overgewaardeerde acteur.
Maar daarin tegen wat een stem van Beyoncé en dan heb ik het nog niet over Jennifer Hudson.
Hulde aan deze 2 dames.

avatar van kort0235
Ik had vooraf wel een goed gevoel over deze film, maar...... wat een afknapper!!!!
Het verhaal stelt niets voor, er wordt zeer slecht geacteerd en de zang is gewoon overdone!!
De dames kunnen best wel zingen, daar niet van, maar ik had er na een uurtje echt genoeg van!
Ik ben een grote fan van de Supremes, maar de film had er niets mee te maken.
Inderdaad, dan liever een muziekdocumentaire van de Motownmeiden: de Supremes.
Deze film : een 1.0*

avatar van lotteke_ik
Saaaai! Een goede cast dus wij begonne vol goede moed. En wij maar wachten tot het moment dat het boeiend zou worden. Maar dat moment is niet gekomen. Vreselijk langdradig en dramatisch. De zang bleef steeds ook te lang doorgaan.

avatar van missl
Wat een prachtige stemmen komen er toch naar voren in deze film maar wat een slechte verhaallijn. De focus ligt enkel op het zingen en hierdoor was de speelduur echt te lang. Het werd langdradig en saai.

avatar van Mars4i
Ik vond dit best een goede film. Het acteren is redelijk goed en de muziek is goed. OK, het moet wel jouw type muziek zijn. Zo niet, dan moet je inderdaad niet aan deze film beginnen, want er zit veel muziek in. In het midden van de film werd het wel even een Beyonce verheerlijking. Maar dat nam naar het einde toe weer af.

Wervelende musical, die vooral draait om de prachtige stemmen van Jennifer Hudson en de fraai gebouwde Beyoncé Knowles, de schitterende kostuums en het knappe camerawerk. Zoals wel vaker in filmmusicals stelt het verhaaltje niet zo veel voor, maar de muziek is boeiend genoeg om daar geen last van te hebben. Bovendien vond ik dat Eddie Murphy in een bijrol zijn beste acteerwerk leverde sinds Beverly Hills Cop. Al met al alleszins de moeite waard (als je van muziek houdt).

avatar van TragieStar.*
Een prima film, met geweldige nummers! Soms had ik echt kippenvel, en soms rolde mijn tranen over mijn wangen, perfect gedaan. Ik zat ook helemaal in het verhaal, al snapte ik sommige personages niet, maar het had wel een diepe indruk op mij. Al leek het soms veel op playback. Ik weet niet, of iedereen al zijn of haar nummers ook echt zong. Beyonce, natuurlijk wel omdat ze een geweldige zangeres is. Al was haar acteerwerk soms erg matig, maar niet slecht.

Het verhaal was prima, al maakte het wel veel sprongen in de tijd, en wist je op den duur niet meer waar je nou precies zat. Maar dat werd al snel uitgelegd. Ik had toch op meer verhaal gehoopt, gewoon omdat de film voor het grootste deel uit alleen muziek bestaat. Maar dat is natuurlijk ook weer geen nadeel, want dat was geweldig.

De film stond al lang op mijn lijstje, maar nu dus eindelijk gezien, en dat is goed uitgepakt

avatar van K. V.
Ik keek er wel wat naar uit, maar hij is me toch niet helemaal goed bevallen.
In het begin had 'k iets van wat een leuke film, maar er zit te veel zang in. Op een gegeven moment had 'k echt iets van dat Effie gerust eens mag stoppen met zingen , al kan ze natuurlijk wel heel goed zingen.
'k Vond ook wel dat de liedjes een beetje op elkaar trokken en dat het zo een beetje eentonig werd. Gelukkig zat er dan nog 1 liedje in die er uitsprong, nl Listen van Beyoncé.
De grootste verrassing voor mij was toch wel Eddie Murphy die zingt en het er nog heel goed van af brengt.
'k Zou zeggen een aanrader voor de echte fans van dit soort muziek, voor de andere, misschien eens goed voor een keertje.

avatar van ewalk
dit is een geslaagde film het kon iets beter maar geslaagd

avatar van AmazingPP
Aardige film, maar ik had er toch iets meer van verwacht. Het heeft lang geduurd voordat ik deze film eindelijk keek en nu ik hem eenmaal heb gekeken heb ik zoiets van: Mwaaaaah.... Er wordt wel erg veel in gezongen en het verhaaltje is natuurlijk flinterdun. Nu is dat meestal wel het geval in musicals, maar ik vond dit verhaal ook zeer voorspelbaar en daardoor niet echt boeiend. Neemt niet weg dat het camerawerk, kostuums en zang geweldig goed in elkaar zit, maar ietsjes meer werk aan het script was fijn geweest. 3 *

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eindelijk is het er van gekomen om de film te zien. Ik verwachtte een film in de stijl van Cadillac Records, maar kwam toch wel deels bedrogen uit. In tegenstelling tot Cadillac Records is dit een vrije interpratie rond figuren en gebeurtenissen. Ik weet ook wel dat in bopics niet altijd alles klopt, maar hier zijn zelfs de figuren blauwdrukken van bestaande figuren. Zelfs de liedjes zijn niet van Motown, wat toch wel belangrijk is als je een film wil maken over het bekende platenlabel. Bij een musical mag gerust wat meer dichterlijke vrijheid, maar dan moet je wel weten wat je wil maken. Ofwel ga je voor een musical ofwel maak je een muziekfilm/biopic. Nu is het een musical met de stijl van een biopic. Je mist de creativiteit van een musical helaas en de (quasi) authenticiteit van een biopic. Dan denk ik bvb aan I'm not there dat wel op een creatieve manier een muziekfilm wil maken.

Het duurde dan ook even voor ik in de film zat. De liedjes waren nogal standaard en ik miste wel de sound van Motown. Als je daarover een film wil maken is de muziek enorm belangrijk. Gelukkige maakten 2 acteurs veel goed. Eddie Murphy, die sinds lange tijd weer eens een goeie rol te pakken had, en Jennifer Hudson die gewoon met alle aandacht gaat lopen. De rest doet het nogal standaard en Beyoncé heeft in Cadillac Records laten zien dat ze beter kan. Ook al blijft het (misschien wel goed zo) telkens een rol als zangeres.

Dreamgirls is een goed onderhouden film geworden dat wel wat creativiteit mist. Hudson verdient dan wel weer haar Oscar en trekt de film wat naar boven. Dit moet leuk geweest zijn in Broadway, maar dat blijkt helaas niet altijd op het witte doek.

avatar van mnrk
Isn't music supposed to express what people are feeling? ....Music is supposed to sell.

Dit was een leuke film van Bill Condon.....

Het verhaal wordt prima gebracht met natuurlijk uistekende muziek erin en ook de gehele aankleding en settings zorgen voor de juiste sfeer bij deze film...

Maar het is het acteerwerk/zingen in deze film van de acteurs die deze film goed maken ! Vooral Beyoncé Knowles, Eddie Murphy en Jennifer Hudson waren zeer goed ...

Dit was toch wel een schitterend nummer in de film
YouTube - Beyonce-Listen (soundtrack-"Dream Girls")

"What is R&B?" "Rough and Black" antwoordt Mr Early (lol)

Een film vol show, zang en dans en dan op gebied van soul, gospel, r&b en blues in de Motown sfeer. Heerlijke muziek en een luchtige, vrolijke sfeer. Vooral dankzij Eddy Murphy natuurlijk
Qua humor zit het dus ook wel goed.
Het verhaal betreft persoonlijke ambities en onderlinge menselijke relaties en is boeiend om te volgen.
Ik vind dit een heel leuke musical, op basis van een al bestaande Broadway musical.
Als je op YouTube kijkt zie je dat de liedjes in allerlei shows en talentenjachten worden gezongen. En dat zijn ze zeker waard. Mooie muziek!

Mooie film, maar wel een stuk te lang voor een film in dit genre. Op een gegeven moment ben je al dat gezang toch echt wel zat en heb je onderhand wel door dat ze goed kunnen zingen....

avatar van soom
Tijdens de voorstukjes/promotiefilmpjes, ook wel bekend onder de gangbare naam trailers, kwam een voorstukje van Shrek the Third, waar Eddie Murphy ook een (stem)rol in heeft. Dus wat zei ik, de eerste seconde dat Eddie verscheen...? Ja, dat riep ik inderdaad onmiddellijk... Ghehehe.

Beyonce Carter-Knowles is niet mijn favoriete zangeres. Niet mijn favoriete persoon, als het om beroemdheden gaat. Geef mij maar liever iemand die (voor het publieke oog/oor tenminste) iets gewoner is dan zij. Ze kan wel goed zingen, maar ik ben gewoon geen fan. Ik vond de andere 2, 3 lead actrices (ja, de andere 3 Dreams waren wel beter, ja) gewoon leuker. Vooral Effie White sprong er met kop en poten bovenuit. Ik genoot het meest van haar schreeuwerige uithalen en haar verhaallijn was voor mij ook echt veel interessanter dan die van Deena.

Mooie film verder, de Chemistry tussen de acteurs is merkbaar, het gemak waarmee ze allemaal zingen bewijst imo dat er veel aandacht is besteed aan het (in)zingen. (of het helpt dat Beyonce en Jennifer eigenlijk zangeressen zijn natuurlijk..) Dat het niet zomaar een soort van Mamma Mia is, om het maar zo aan te geven. Want ik blijf erbij: Mamma Mia! is echt een leuke, vrolijke film, daar niet van.. Maar de zang in die film is echt wel om niet naar huis te willen schrijven.

Dream Girls.
Niet mijn droom..
Maar toch boeiend, amusant en vooral dankzij Effie White interessant. 4*.

Tarkus schreef:
Mooie film, prachtige muziek, goede vertolkingen.
Als muziekliefhebber moet je deze film gezien hebben, alleen al om het talent te bewonderen van Jennifer Hudson, wat een talent !!
Dat ze na haar Oscar niet op de cover ven de DVD staat vermeld vind ik een ware schande, ze zou er als eerste naast Foxx mogen opstaan wat mij betreft.
De film is natuurlijk niet top, mij kon hij niet beroeren zoals dat wel gebeurde in 'Ray' en 'Walk The Line', respectievelijk over Ray Charles en Johnny Cash, maar dat waren filmen naar ware feiten.
Wat van Dreamgirls niet gezegd kan worden, al zijn de gelijkenissen met "The Supremes" wel frappant. Het scenario is wat zwakjes om een topper te zijn.
Maar zoals ik al zei, alleen al om de muziek en vooral de zang van Jennifer Hudson, is dit een zeer mooie film.

Toch een kleine aanpassing van mijn mening nadat ik deze film opnieuw heb bekeken.
Dit is dus wel een topper, een prachtig en ook emotioneel verhaal, dat weliswaar niet echt is gebeurd, maar wel had gekund.
Daar is het verhaal getuige van, want een sterk verhaal is het wel.
En ook de vertolkingen zijn uitstekend, zowel het acteren als de zang.. subliem ...
Ik heb van deze film nog meer genoten dan de eerste maal en het zal zeker niet de laatste keer zijn...
Kijken mensen, al is het alleen al om het talent te ontdekken van Jennifer Hudson, die helaas niet op de hoes wordt vermeldt, een ware schande (nogmaals) !!!

Goede meeslepende film!