
City Slickers (1991)
Verenigde Staten
Western / Komedie
113 minuten
geregisseerd door Ron Underwood
met Billy Crystal, Daniel Stern en Jack Palance
Mitch is van beroep wit- en bruingoed verkoper in de grote stad en van middelbare leeftijd. Hij en zijn vrienden Ed en Phil zitten midden in hun midlife crisis. Ze hebben besloten dat het mooiste verjaardagscadeau voor een man een vakantie is in het 'Wilde Westen', om vervolgens gezamenlijk een grote kudde vee naar Mexico te drijven op de ouderwetse manier.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1EL3fLLIwwo
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,8 / 48733)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 9,99 / huur € 3,99Google Play: € 9,99 / huur € 4,09De erg sterke dialogen variëren van glimlach tot schuddebuiken. Maar vergis je niet: dit is geen lach-of-ik-schiet formulefilm. Daarvoor wordt alles met net iets teveel klasse gebracht.
Gewoon lekker genieten.
Maz
Net op TV gezien?
Want dat was (het mindere) deel 2.
nee, ik heb de dvd van City Slickers in huis.
overigens, deel 2 vond ik van hetzelfde niveau, ook 4 *
En Jack Palance speelt een van zijn beste rollen als stoere oude cowboy.
Zowel in deel 1 als 2, blijft de interactie tussen Crystal en Palance het leukste van de films.
3,5
2,5*

Wat volgt is een toch wel grappig en gezapige komedie met een typische Billy Crystal en cowboy-filosofieën. De clichés vliegen je zowat om de oren, maar voor wie daar tegen kan is het best te genieten.
Een aardige komedie, niet voor herhaling vatbaar, maar heerlijk voor een lui avondje op de bank.
( voor norman vond ik zo schattig )
dikke vette 5*


Richting het einde is de komedie er een beetje vanaf en wordt het meer een standaard actie/drama filmpje, jammer, haalt er weer een half puntje vanaf; 3*
Van de regisseur had ik overigens Tremors al gezien, die vond ik iets beter... maar goed, CS ook zeer leuke film.
Het ergste is echter dat Crystal, de regisseur en de scriptschrijvers daarnaast bijna lijken te denken dat ze ook een diepzinnige film maken, want het geheel is hier echt van speeches en openhartige gesprekken aan elkaar geregen. Er zit zelfs een soort structuur in: zo'n beetje iedere grappige scène wordt afgewisseld met een serieuze, waarin een personage verteld wat hij op zijn hart heeft of welke openbaring tot hem gekomen is. Alle serieuze scènes zijn clichématig en het hangt van tegeltjeswijsheden aan elkaar.
Komt nog een bij dat er geen echt bevredigende afronding is voor dit alles. Het loopt goed af, zoals verwacht, maar de ontknopingen worden niet sterk gelinkt aan wat er vooraf ging. De zwarte kleinzoon geeft ineens bij zijn grootvader aan dat hij nog eens deze trip wil afleggen. Waarom? Deze personages hebben niet eens mogen bijdragen aan de hoofdactie. Phil krijgt ineens een relatie met de knappe vrouw, die alleen maar in de film zit zodat iemand aan het eind een relatie met haar krijgt. Niettemin delen deze twee personages gedurende de hele speelduur geen noemenswaardige momenten samen. Zelfs Crystals openbaring, dat zijn familie zijn "ene ding" is, komt uit de lucht vallen, hoe voorspelbaar het ook is. Er wordt geprobeerd een goed gevoel te geven aan de afronding, maar het goede gevoel komt niet voort uit iets dat vooraf ging. Het zijn gewoon willekeurige dingen die leuk zijn voor de personages.
Dan is er nog Jack Palance, in een sentimentele eerbetoon aan het cowboytijdperk. Zijn gestileerd gefilmde acties aan het begin, onbedoelt meer een hommage aan Eastwood dan Palance, lijken uit een andere film te komen en Underwood bewijst dat "gestileerd" absoluut zijn ding niet is (wat ook blijkt uit het feit dat hij zelfs de prachtige landschappen waar de personages doorheen rijden mooi in beeld kan brengen). Uiteindelijk wordt Palance wel aandoenlijk een grappig, maar ook hij stijgt eigenlijk niet uit boven het gevoel voor valse sentiment dat hier toch al enorm overheerst.
Eigenlijk zijn alleen de oneliners van Crystal echt leuk. Verder is dit niets meer dan een tussendoortje dat te lang aanvoelt door zeurderige speeches die steeds weer opduiken. Ik had een wat lossere film verwacht en gehoopt helaas. Dit soort sentimenteel gedoe is minder voor mij.
2*
Het einde is mier en mier zoet, Hollywood laat weer eens zien waar ze goed in zijn

Voor de afwisseling best leuk om eens mee te pakken.
3*
Underwood had een leuke film met Tremors, maar zo te zien was dat eerder een lucky shot. Deze City Slickers stort zich vol op het comedy genre, maar gaat zwaar de mist in. Of je moet een geweldige fan zijn van belegen dad humor, dan valt er nog wel wat te rapen.
Drie mid-life crisis droeftoeters gaan op retraite. Naar één of ander jolig cowboykamp waar ze hopelijk weer tot zichzelf komen. Prachtig plot voor wat licht overdreven komisch gedoe. En een hoop levenswijsheden, type "spendeer het meeste tijd aan wat je het belangrijkst vindt in het leven". Underwood zorgt ervoor dat de filosoof in ons niet op z'n honger blijft zitten.
Crystal is allesbehalve grappig, maar van de acteurs die komen opdraven is hij zowaar nog het best. De rest is nog flauwer. Visueel is het brak en ongeïnspireerd, de soundtrack is vooral een afterthought. En wie een happy end wil wordt ook op z'n wenken bediend, al is het meer een aanhangsel dan een logisch einde van de film.
Nee, dit is goedkoop video materiaal. Een comedy die wel poogt grappig te zijn, maar dat nooit wordt. Werkelijk geen enkele keer kunnen lachen, da's pijnlijk. Onbegrijpelijk dat men hier nog een vervolg van gemaakt heeft.
1.0*
3*
Jake gyllenhaal speelt in deze film zijn eerste rol op 11 jarige leeftijd.