• 8.349.702 stemmen

Final Fantasy: The Spirits Within (2001)

Animatie / Sciencefiction | 98 minuten

Releasedatum: 16 augustus 2001

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Final Fantasy: The Spirits Within

"Unleash a new reality"

Het is 2065: er staat een grote aanval op geest-achtige aliens op het punt om te beginnen. Dr. Aki Ross probeert de geheimen van de aliens op tijd te ontdekken, om zo zowel de planeet als haar geïnfecteerde lichaam te redden. Terwijl Aki en haar mentor Dr. Sid op zoek zijn naar een vreedzame oplossing, wil de generaal Hein maar één ding: de aliens in één grote aanval voorgoed vernietigen. Gebaseerd op de reeks Final Fantasy computerspellen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dr. Aki Ross (stemrol)

Cap. Gray Edwards (stemrol)

Sgt. Ryan Whitaker (stemrol)

Off. Neil Fleming (stemrol)

Off. Jane Proudfoot (stemrol)

Dr. Cid (stemrol)

General Hein (stemrol)

Council Member (stemrol)

Council Member (stemrol)

Major Elliot (stemrol)

avatar van The One Ring

The One Ring

Wouter schreef:

Over 10 jaar kent niemand deze film nog.

Dat lijkt min of meer uitgekomen te zijn.

Ik zag deze niet in 2001, maar herinner me het promotiemateriaal nog goed. Was ik toen door geïntrigeerd. Deze afbeelding vooral trok me op een bepaalde manier aan. Kennelijk echter niet genoeg om hem te gaan zien, want het heeft 14 jaar geduurd en ik was inderdaad het bestaan van dit hele project vergeten totdat ik hem ineens op Netflix zag staan.

Tja, niet gek dat deze niet is blijven hangen in het publieke geheugen, want hij is erg suf op het verhaaltechnische gebied. Erg cliché, bloedserieus en ook ietwat vaag en vergezocht. De personage zijn ook de grootste stereotypen die je tegenkomt. Ik heb de Final Fantasy games nooit gespeeld, dus ik kan niet ingaan op in hoeverre dit daar eer aan doet (niet veel zover ik begrijp), maar mij deed het niets.

Echter, dit was toentertijd ook vooral een technische prestatie in plaats van een goed verteld verhaal. Het moet gezegd worden dat in ieder geval op het gebied van gezichten en bij de menselijke personages in het algemeen de techniek hier zijn tijd toch wel vooruit was. Dit ziet er veel gedetailleerd uit dan veel andere computeranimatieprojecten van niet alleen die tijd, maar van misschien nog wel 10 jaar later. Wel doen de lichaamsbewegingen zelf wat houterig aan en buiten de mensen om is het minder indrukwekkend. De omgevingen zijn kaal, ongeïnspireerd en bijna allemaal dezelfde lelijke grijze kleur. De fantoomwezens zijn grafisch gezien zelfs erg veroudert. Juist bij zo'n technisch project als dit verwacht je dat ze voluit gaan om schitterende omgevingen te creëren om de kijker te overweldigen, maar die aandacht is alleen echt in de gezichten gaan zitten.

Het is een soort sleutelfilm in de ontwikkeling van computeranimatie die alsnog vergeten is geraakt. Terecht misschien, maar vanuit historisch perspectief wel eens leuk om gezien te hebben. De fascinatie die ik hier veertien jaar geleden voor had is echter niet bepaald overeind gebleven.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Zie de trailer maar weer eens aan en het valt mij toch op hoe ontzettend mooi het nog steeds is.

avatar van Decec

Decec

Een goede animatie/actie/avontuur/fantasie/SF film...

Prima verhaal...

Leuk gemaakte animatie SF...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/

muziek (Dolby Digital)...

avatar van FlorisV

FlorisV

Tijdje geleden voor mij. Het blijft voor mij een gaat-wel-film.

Net als de eerste kijkbeurt kon ik er niet helemaal in komen. Het verhaal over alien geesten lijkt te weinig aan me besteed. Visueel grijpt het me niet omdat die fantoom monsters geen smoelwerk hebben.

Toch doet de film wel een aantal dingen goed. Niet teveel karakters en ze hebben genoeg persoonlijkheid en expressie. Dat laatste is zeker voor die tijd toch echt goed gedaan. Verder hebben ze erg goede (en bekende) stemacteurs gebruikt.

De Final Fantasy-titel is behoorlijk geschoenlepeld. Het had net zo goed iets totaal anders kunnen heten. Puur commercieel ingegeven. Ach ja anders had ik het misschien ook minder opgemerkt.

Grafisch is het niet overdonderend (meer). Deze kwaliteit graphics was al te zien op de PS3 (Heavy Rain). Maar dat doet niet af aan de enorme effort die toen gedaan is. Destijds natuurlijk met de nodige hype, die al lang gedateerd is (acteurs die voor hun baantje vreesden).