Final Fantasy: The Spirits Within (2001)

Japan / Verenigde Staten
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Hironobu Sakaguchi en Moto Sakakibara
met de stemmen van Ming-Na Wen, Alec Baldwin en Steve Buscemi

Het is 2065: er staat een grote aanval op geest-achtige aliens op het punt om te beginnen. Dr. Aki Ross probeert de geheimen van de aliens op tijd te ontdekken, om zo zowel de planeet als haar geïnfecteerde lichaam te redden. Terwijl Aki en haar mentor Dr. Sid op zoek zijn naar een vreedzame oplossing, wil de generaal Hein maar één ding: de aliens in één grote aanval voorgoed vernietigen. Gebaseerd op de reeks Final Fantasy computerspellen.

avatar van Flipman
Zag 'r prachtig uit, maar 't verhaal was matig.

avatar van D-ark
Mooie film alleen de hoofdpersonen voelen wel erg kunstmatig aan.

avatar van Ravenstein
Heeft spijtig genoeg niks te maken met de games en ademt ook die kenmerkende sfeer niet uit, maar The Spirits Within wist me in elk geval meer te boeien dan het filmvervolg op FFVII, Advent Children.

Gothepica
Wel cool gemaakt, niet kinderachtig, mooi verhaal eigenlijk ook ... 3.5

Gothepica
Ik ben zooo fan van final fantasy 10 sterren als het kon nou ja doe ik maar 5

avatar van Rua
Rua
D-ark schreef:
Mooie film alleen de hoofdpersonen voelen wel erg kunstmatig aan.

Ze zijn ook kunstmatig...

avatar van seanpuffy
slechtste animatie film da tik ooit heb gezien

prachtig met Philips ambilight-gebeuren !!

film_kaza
"gebaseerd op". Ikzelf vind Advent Children een meesterwerk. Dat is ook gemaakt door Square Soft zelf. Dit... geen idee, de maker van AC zei dat dit de eerste keer was dat hij aan een film ging werken.

Kleine stukje gezien. Ik vind het er redelijk onprettig uitzien alleen al. Daarna had ik niet zo'n behoefte aan een verhaal. Dit verhaal ziet er makkelijk uit. Terwijl Final Fantasy VII één van de reuzachtigste verhalen heeft die een game ooit had durven hebben.

Mijn blik op de film : negatief voor nu.

avatar van NathanMandjes
Net gezien en is toch wel een leuke wegkijk film. Soms moet ik wel lachen als ze met de computer van die cliché-hollywood scènes neerzetten. 3,5 punten.

avatar van darkjaap
prachtig gemaakt dat zonder meer maar wel een zeer matig verhaaltje

avatar van s0njaa
het ziet er allemaal geweldig mooi uit./. mn vader dacht in eerste instantie dat het echt was.. nou dan keek ie vast niet helemaal goed.. maar echt mooi gedaan..

beetje jammer dat het verhaal een beetje saai is..

3,5 voor het prachtige computerwerk

B100!
Mooi gemaakte animatie film...met plezier naar gekeken.

2,5 ster voor deze film waarbij alle sterren opgaan naar de ongelooflijk mooie animatie. Tuurlijk zie je wel dat het geen echte mensen zijn (duh) maar het is wel erg fraai in elkaar gezet.

Wat het verhaal betreft: erg warrig en te lang. Onmogelijke verbanden, de 1 wat bekender dan de ander (explosies in de ruimte...) en gewoon domweg te lang. Ik zat vaak te denken: ok, dit was het einde en volgde gerust nog een kwartier nodeloos materiaal.

Ga straks het vervolg kijken, hopelijk is dat meer in balans!

avatar van Skrean
Allereerst ziet de film er prachtig uit.
Het verhaal is gebasseerd op een aantal filosofische theorien over de dood en over het 1 zijn met het universum.
De stemmen van de acteurs maakten dit spectakel compleet: Oa. van Ving Rhames, James Woods, Donald Sutherland en Alec Baldwin. Houd je van filosofische sci- fi en mooi geanimeerde films dan is dit een must see. Ik vond ook dat deze film op veel fronten een stukje verder ging, wat ik zeer waardeerde.

avatar van Minotaures
Jammer dat ze geen groot-schalig aktie beelden inzetten. Het bleef maar matig op een kleine schietpartij met 2 man dood en een paar van die geesten. Het kon zeker beter.

avatar van Betamax
Mooie film, goed SF verhaal.
Niets mis mee.

avatar van otherfool
Bij het zien van Avatar moest ik ineens weer aan deze film denken, die me destijds wel van mijn stoel blies dmv de prachtige animaties. Werkelijk schitterend gemaakt en het verhaal boeide me, een klein kunstwerkje.

4*.

avatar van Undertraxx
Op welk Final Fantasy spellen is deze film gebaseerd? Heb jammer maar helaas alleen Final Fantasy 10 gespeeld.

avatar van sonyjh
deze is op geen van de final fantasy games gebaseerd.

Om deze film te waarderen moet je wel houden van het theatrale van de Anime.

Heeft mij zeer zeker geboeid.

film_kaza schreef:

Mijn blik op de film : negatief voor nu.

Deze film is gemaakt door Square Pictures, wat nu onderdeel is van Square Enix. Dus eigenlijk zijn de films door de zelfde personen gemaakt. Verder heeft deze film niets te maken met Final Fantasy VII, maar is gebaseerd op de Final Fantasy universe.

De film zag er goed uit. Het verhaal was helaas een beetje matig.

avatar van maarten1991
Ik ben een groot liefhebber van de Final Fantasy reeks maar dit is echt een misser. Ze hadden de film net zo goed een andere naam kunnen geven want er zit geen enkel Final Fantasy element in. Daarnaast vind ik deze film ontzettend saai en (te) ingewikkeld.

Erg mooi gemaakt (ook al weer 9 jaar oud tenslotte)! Dat is eigenlijk wel het voornaamste pluspunt. Het verhaal is niet heel bijzonder, er zitten toch een paar hollywood momentjes in (voornamelijk met Gray) en de voice acting is op sommige momenten ook matig. Maar verder zeker leuk genoeg om de aandacht vast te houden. 3,5*

avatar van james_cameron
Doet inmiddels al enigzins gedateerd aan, vooral qua bewegingen van de personages, hier nogal houterig. De stemmencast is ook niet bijzonder, al is James Woods als de slechterik best vermakelijk. Het script is verder wazig en niet bijster interessant. Gelukkig is de animatie nog steeds van hoog niveau en is er genoeg visueel spektakel om de boel onderhoudend te houden. Een lust voor het oog, in ieder geval.

Grote namen in een animatiefilm vind ik echte onzin, wat maakt het mij uit of maya de bij nu ingesproken word door meryl streep of e plaatselijke cassiere, ze voegen niets extras toe.Het verhaal van de film zeker fantasievol, de uitwerking wat minder. De beelden zagen er wel heel mooi uit. Heb me wel vermaakt.

avatar van Black Math
Bij Shrek schreef ik
Tenslotte ook hier de kritiek dat de mensen zo uit een computerspel hadden kunnen komen qua ontwerp, en dat ook hier de animatie verre van vloeiend was. Ben benieuwd vanaf welke computergeanimeerde film die dingen er echt significant beter uit gaan zien.

Omdat deze Final Fantasy film uit hetzelfde jaar komt, leek het me interessant om ook deze maar eens te kijken voor de vergelijking. Nou, die wedstrijd hebben de Japanners ruimschoots gewonnen, want het ziet er fantastisch realistisch uit. De ontwerpen van de mensen, de bewegingen die ontzettend vloeiend eruit zagen. Vooral die Aki Ross is goed vormgegeven, en dan heb ik het niet alleen over haar haren, die overigens elk moment leken te moeten wapperen (alsof de makers elk moment wilden aangrijpen om ons te laten zien hoe goed ze dat wel niet kunnen).

Gek genoeg werd ik er sterker dan bij niet-realistische animatie ervan doordrongen dat het nep was door kleine onvolmaaktheden. Net alsof realistische animatie is als het zoeken naar het Pad in het boeddhisme: hoe dichter je erbij denkt te zijn, hoe verder je ervan af raakt. Desondanks grote gedeelten van de film alleen maar bewondering gehad voor het realisme.

Daar houdt het verder bij op, want als film zelf schiet Final Fantasy zwaar tekort. Het mag vaak realistisch ogen, dat wil niet betekenen dat het er ook mooi uitziet. Slechts enkele momenten vond ik het er schitterend uitzien, dat was voornamelijk tijdens de dromen, maar ook bij Gaia zag het er wel mooi uit. De muziek was helemaal verschrikkelijk, bombastische troep die behoorlijk overheersend was in hoe je je moet voelen bij bepaalde dramatische scènes. Tenslotte was de voice-acting behoorlijk slecht, en dat terwijl dat mindere voice-acting me zelden irriteert. Vooral die voice-actress van Aki Ross klinkt alsof het maar een ontzettend saaie klus was, zo ongeïnspireerd kwam het over.

Bij het verhaal moest ik een beetje aan Avatar denken. Ook daar zo'n new age plotje, al irriteerde het daar een stuk meer dan bij Final Fantasy. Ik moet zeggen dat ik nooit enig Final Fantasy spel heb gespeeld, dus ik zou niet weten wat qua verhaal de relatie is met het spel. Schijnt behoorlijk los ervan te staan, voorzover ik heb begrepen.

Uiteindelijk is deze film een interessant experiment, maar niet meer dan dat. Vanwege het realisme 2*.

En deze film kostte 137 miljoen dollar om te maken? Ik weet nog dat ik vroeger vaak dacht als ik achter mijn playstation zat hoe gaaf het zou zijn als men een film zou maken in de graphics van verscheidene cutscenes, maar net als bij de Resident Evil: Degeneration viel het me toch vrij snel op dat films echt beter werken met normale acteurs. En waarom zou je met zo'n budget niet gewoon normale acteurs inzetten? Ik kan tientallen sciencefiction films met de fractie van dit budget noemen die er veel beter uit zien dan dit product.

Niet dat het allemaal rampzalig is, maar het probleem blijft dat er in de gezichten niet genoeg details weergegeven worden om de uitdrukkingen realistisch te laten lijken. De personages lijken doods, terwijl de dialogen (die overigens best goed zijn) veel intenser zijn dan ze nu geuit worden. De voice actors waren wat mij betreft wel goed gekozen, helemaal Steve Buscemi had een leuke rol en deed duidelijk zijn best.

Het verhaal is weer een beetje esotherische zweverij, wat me toch niet echt boeit. De phantoms stellen als aliens ook zwaar teleur en zijn weinig gedetailleerd en uitgewerkt qua ontwerp. Verder blijft het toch ook wel jammer dat de actie zo teleurstelt, want afgezien van wat mooie vuureffecten gebeurt er niet veel meer dan wat soldaatjes die heen en weer rennen en doodgaan als zo'n phantom hen aanraakt.

Alles bij elkaar interessant voor een keer, maar zo'n budget blijft ongerechtvaardigd voor me. Ik had dit veel liever als live-action film gezien.

avatar van mnrk
You really think this 8. spirit stuff is really going to work against the phantoms?

Nog steeds een zeer mooie animatie film, alles ziet er zeer mooi uit....

De stemmen die gebruikt zijn in deze animatie film zijn ook goed gekozen en passen goed bij de karakters. Het verhaal is niet zo bijzonder en komt soms ook niet echt goed over, had veel meer in kunnen zitten...

avatar van xel
xel
@Mnrk, 1 van de stemmen is van Peri Gilpin, of te wel Roz Doyle uit de TV-serie Frasier...

avatar van The One Ring
Wouter schreef:
Over 10 jaar kent niemand deze film nog.

Dat lijkt min of meer uitgekomen te zijn.

Ik zag deze niet in 2001, maar herinner me het promotiemateriaal nog goed. Was ik toen door geïntrigeerd. Deze afbeelding vooral trok me op een bepaalde manier aan. Kennelijk echter niet genoeg om hem te gaan zien, want het heeft 14 jaar geduurd en ik was inderdaad het bestaan van dit hele project vergeten totdat ik hem ineens op Netflix zag staan.

Tja, niet gek dat deze niet is blijven hangen in het publieke geheugen, want hij is erg suf op het verhaaltechnische gebied. Erg cliché, bloedserieus en ook ietwat vaag en vergezocht. De personage zijn ook de grootste stereotypen die je tegenkomt. Ik heb de Final Fantasy games nooit gespeeld, dus ik kan niet ingaan op in hoeverre dit daar eer aan doet (niet veel zover ik begrijp), maar mij deed het niets.

Echter, dit was toentertijd ook vooral een technische prestatie in plaats van een goed verteld verhaal. Het moet gezegd worden dat in ieder geval op het gebied van gezichten en bij de menselijke personages in het algemeen de techniek hier zijn tijd toch wel vooruit was. Dit ziet er veel gedetailleerd uit dan veel andere computeranimatieprojecten van niet alleen die tijd, maar van misschien nog wel 10 jaar later. Wel doen de lichaamsbewegingen zelf wat houterig aan en buiten de mensen om is het minder indrukwekkend. De omgevingen zijn kaal, ongeïnspireerd en bijna allemaal dezelfde lelijke grijze kleur. De fantoomwezens zijn grafisch gezien zelfs erg veroudert. Juist bij zo'n technisch project als dit verwacht je dat ze voluit gaan om schitterende omgevingen te creëren om de kijker te overweldigen, maar die aandacht is alleen echt in de gezichten gaan zitten.

Het is een soort sleutelfilm in de ontwikkeling van computeranimatie die alsnog vergeten is geraakt. Terecht misschien, maar vanuit historisch perspectief wel eens leuk om gezien te hebben. De fascinatie die ik hier veertien jaar geleden voor had is echter niet bepaald overeind gebleven.

avatar van Donkerwoud
Zie de trailer maar weer eens aan en het valt mij toch op hoe ontzettend mooi het nog steeds is.

avatar van Decec
Een goede animatie/actie/avontuur/fantasie/SF film...
Prima verhaal...
Leuk gemaakte animatie SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...