Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

13 Tzameti (2005)

Alternatieve titel: 13

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Géla Babluani
met George Babluani, Pascal Bongard en Augustin Legrand

Sébastien doet klusjes voor een louche, verslaafde man die constant naar wegen zoekt om geld te verdienen. Als de man plotseling overlijdt en Sébastien als gevolg daarvan niet uitbetaald krijgt, besluit hij de aanwijzingen op te volgen die bestemd waren voor de man voor wie hij werkte om op die manier toch geld aan zijn werk over te houden.

Niet onaardig. De film heeft wat moeite om op gang te komen, begint leuk te worden bij de Russisch Roulette scènes, maar wordt helaas weer minder naarmate het einde nadert.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Anderen zijn Babluani voorgegaan, debuteren met een low-budget genrefilm met een geweldig idee. 13 is een enorm lekkere afwisseling op het IFFR. Spannend en intrigerend. Typisch zo'n film waar je vooraf vooral niet te veel van moet weten. Het vervolg laat zich raden: Babluani's film wordt een succes en krijgt voor zijn volgende film een budget dat tig keer hoger is en breekt door, het zou me zelfs niet verbazen als dat in Hollywood zal zijn. En dan kan iedereen die erbij was zeggen: "Ik heb zijn eerste, veel leukere film nog in Rotterdam gezien."

Ik geef danuz gelijk, dit is het toch niet.

Ik zie hier een aantal keer het woord origineel vallen, maar dat vond ik de film allerminst. De film heeft inderdaad erg veel weg van [titel weggeknipt, SB], zodat het eigenlijk allemaal redelijk voorspelbaar was, laat staan verrassend. Toch is het verder wel onderhoudend. De spanningsopbouw is redelijk effectief binnen het te verwachten verhaaltje.

Veel minder is de zwart/wit keuze. Ik erger me eraan dat de enige motivatie achter deze keuze snel stijleffect lijkt te zijn. Want de film mag dan wel zwart/wit zijn, er wordt echt niks mee gedaan. Als je dan toch voor dit stijlmiddel kiest, maak er dan ook visueel wat van. Dit ruikt naar enorme luiheid en makkelijk scoren. Camerawerk was verder ook stevig beneden niveau.

Verder ook dikke minpunten voor het acteerwerk. In veel scenes echt nefast voor de sfeer. Visueel kan het ook niet opgevangen worden, en daardoor zit je vaak naar erg stroeve cinema te kijken. Het rolt vaak vierkant.

De soundtrack in het begin was wel best aardig, maar verder in de film schiet ook daar niks meer van over. Rest enkel het afwachten wat er komen gaat, en het te voorspelbare en ongepaste einde.

Doe eens wat nieuws. Concept is goed, maar Babluani moet de volgende maar beter zijn best doen als hij een pijl van een debuutfilm wil maken. Als is hij daar nu uiteraard al te laat mee.

Aardige film met een geinig (vrij luguber) idee, dat buiten dat idee zelf echter niet heel veel voorstelt. Het zwart-wit heeft wel iets groezeligs en kon ermee door.
Grootste probleem was dat het allemaal te langgerekt was, en dat voor een film van slechts 86 minuten.
Het leek me meer iets voor een korte film van een dik half uur.
Maar goed, het was weer eens wat anders.

-edit- trouwens behoorlijk jammer dat ik de trailer een paar maanden geleden al in de bios zag. Welke halve zool heeft in godsnaam toestemming voor die trailer gegeven.

avatar van Hannibal
Wat kos zegt, het duurt allemaal te lang.

Bij de eerste ronde van het spel is het allemaal nog wel erg spannend, maar het duurde maar en duurde maar, en uiteindelijk 'de finale' tussen de de twee personen die je meteen al in de finale verwacht, waar natuurlijk bij de eerste finaleronde, zoals ik ook al verwachte, geen schot werd gelost. Bij de tweede is het uiteindelijk raak, met een winnaar die ook erg voorspelbaar is. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als beide spelers een kogel voor de spanner hadden zitten, en er dus GEEN winnaar was uitgekomen. Zou het geld dan verdeeld worden en is de finale voor niets geweest en zijn er twee mensen voor niets gestorven? De kans dat dat zou gebeuren is volgens mij best groot, ik weet niet hoeveel kamers zo'n pistool heeft, maar met 3 kogels zit je volgens mij al aardig in de buurt van 50%. Nummer 6 had al 3 toernooien gewonnen. Die kans is uiterst klein en erg ongeloofwaardig.
Spannend, vrij luguber, maar toch een tegenvallertje.
Kleine 3*, het is geen vervelende film.

Ik vond dat de film erg beroerd begon.
De film begint pas boeiend te worden wanneer de jongen in het huis aan komt.
Wat een shockerende scenes zeg. Brrr!
Ik vroeg me af; wil ik dit eigenlijk wel zien? Zoveel enge mannen in een vertrek. Het idee alleen al is gruwelijk.
En wat een wrang einde. Konden we net even opgelucht ademhalen en meeleven met het hoofdpersonage, gebeurt dit...

neo (crew)
Vond het een erg sfeervolle zwartwit film. Krachtige cinema waarbij je helemaal opgaat in de indringende spelletjes, en je zelf ook zo nerveus wordt als maar kan. Die rauwe blikken zijn stuk voor stuk onvergetelijk. Een klap in je gezicht. Ook al aan het begin van de film zit dat hopeloze, haast troosteloze gevoel, wat ook door middel van muziek van East (Troublemakers) op een (soms) uitermate frisse manier wordt duidelijk gemaakt. 4.5 sterren

avatar van Prudh
Goede film. Nadat het ietwat trage begin ten einde raakt kruipt er een fijne onderhuidse sfeer in de plot. Een sinistere ondertoon neemt langzaam de overhand en hoofdpersoon Sebastien wordt in een ondergrondse wereld van overdadig geweld gesleurd. Het hierbij gebruikte zwart/wit draagt bij aan de morzellige atmosfeer van de duistere praktijken waarin Sebastien verzeild raakt, maar wat meer schaduweffecten en contrast hadden de macabere tinten kleur kunnen geven. Nou ja, figuurlijk gezien dan.

Verder is Tzameti op psychologisch vlak vrij schokkend, maar echt diepgaand wordt het helaas nooit. De sombere stemming biedt een uitgelezen kans voor een interpersoonlijke teloorgang, maar bijna geen enkel personage krijgt een volwaardige introdcutie. Zo blijft de wonderlijke wereld van brutaliteit de focus, terwijl de mentale aftakeling veel interessanter lijkt. Dit krijgt echter een schamele tweede plaats en wordt vooral gepersonificeerd door de hoofdrolspeler.

De muziek is daarentegen wel erg goed. Hoewel schaars ingezet raakt het vaak de juiste noot. Het eindresultaat is een aardig regiedebuut met wat haken en ogen. Goed voor iets minder dan vier sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardige film over enge mensen met een ietwat vreemde uit de hand gelopen hobby.
Het zwart/wit stoorde me niet, het maakt de atmosfeer lekker bevreemdend. In het begin moest ik trouwens erg aan Hitchcock denken op de een of andere manier. De rustige spanningsopbouw, de wat gezapige landelijke setting, de persoonsverwisseling, spiegels, de treinen en de muziek. Erg de master of suspense-like. De film werkte ook prima tot aan de de geweldige climax in het landhuis. Alhoewel deze scènes niet kunnen tippen aan die in "die andere film" over dezelfde vreemde hobby (dit klinkt vaag maar de mensen die deze film gezien hebben begrijpen het vast, hoop ik) geeft het toch een zeer ongemakkelijk gevoel.
Maar ben het wel eens met diegene die vinden dat de film hierna als een nachtkaars uitgaat. Het laatste half uur ofzo wordt de film nodeloos gerekt en gebeurt er niets meer wat de moeite is (de spanning is ook compleet weg). De laatste scene is nogal overbodig vind ik.

Daarom geen 3.5* maar een meer bescheidde 3*

Passend slot heeft deze film. Wat mij betreft hadden ze de eerste 20 minuten er wel uit mogen halen. De film begint pas echt te werken wanneer nr. 13 in de trein zit. Vanaf dan is het bij vlagen echt spannend. Tof concept.

De voorspelbare shoot-out wordt compleet goed gemaakt door de stomp in je maag in de eindscene!

avatar van josseheijmen
Een zeer vermetele film!

En moed moet worden beloond. Dus wil ik in mijn waardering mijn lof uitspreken door het volle pond toe te kennen. Dat is niet alleen voor het lef van de makers maar ook uit diep respect voor de cinematografie. Want de film is een topper, in alle facetten.

Ze is (de film is toch vrouwelijk?) gestileerd, aangrijpend tot op het bot, spannend zoals ik het zelden meer zal meemaken, en wonderschoon.

Ik zou haast zeggen dat deze film alleen maar door een Georgiër gemaakt had kunnen worden. Babluani, uit een familie van filmmakers, does a hell of a job.

Ook de acteur die het hoofdpersonage gestalte geeft is uitermate goed op dreef, waardoor het meeleven (met hem) weinigen zwaar zal vallen.

Frankrijk en Georgië, bravo. Kom hier eens om in ons Kikkerlandje...

Ik ben zo blij dat ik de dvd, na lang, in bezit heb!

(Het einde van de film vind ik zeer passend.)

avatar van Vinokourov
Een thrillerdebuut van de Georgische regisseur Géla Babluani. Zijn broer speelt de protagonist van het stuk en doet dat best aardig. Ander acteerwerk valt soms erg tegen, maar goed je kunt niet alles hebben. Het is een best aardige film, die duidelijk rust op een ontzettend spannend middengedeelte.

avatar van Norma
De film begint traag, maar weet te boeien omdat je nog niet echt weet waar alles toe zal gaan leiden. (althans, ik niet; ik had me niet echt ingelezen van te voren) Ik heb echt even met bonkend hart zitten kijken zodra dit duidelijk werd, maar wat volgt is (te) veel van hetzelfde waardoor ik meer heb zitten kijken om te weten hoe het afloopt dan omdat het verhaal me in zijn greep had. De afloop is ook nauwelijks bevredigend; de spanning heeft duidelijk halverwege de film zijn piek al bereikt, en de laatste scène leek mij onvermijdelijk. Ik ben wel benieuwd hoe de remake zal uitpakken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Toch best interessant.
Niet geheel mijn type film, zoiezo 'schrok' ik even van het feit dat het zwart-wit is maar dat bleek geen probleem te zijn maar een groot pluspunt. Bijzonder sfeervol..

Het verhaal is sterk, de spanning is echt ondraaglijk op sommige momenten en de rondes die zich afspelen zijn prachtig in beeld gebracht en shockeren zonder smerig te worden.
Knap geacteerd verder en een sterk einde, zo had ik het wel verwacht maar dat maakt het niet slechter..

avatar van wibro
Zou je een week geleden een fragment uit deze film in een MovieMeter contest hebben gezet, dan zou ik onmiddellijk hebben gaan zoeken bij de Franse film-noirs uit de jaren vijftig. En ik zou dan zeker hebben gezocht bij de films van Jules Dassin en J. P. Melville, want daar lijkt deze film qua stijl nogal veel op. Tevens ligt hier ook de zwakte van dit debuut van Babluani. Bloedstollend was "13" wel maar in visueel opzicht viel er weinig te genieten, net zo min eigenlijk als bij de Franse film noirs uit de jaren vijftig. Origineel is het script wel, hoewel ook weer enigszins voorspelbaar. Dat Sebastien als winnaar uit de Russische roulette zou komen dat voelde je zowiezo aankomen. Het einde vond ik enigszins teleurstellend.
Kort samengevat; geen slechte film, maar ook weer niet eentje om over naar huis te schrijven.
En wat de regisseur betreft; ik denk dat het voor hem bij deze ene redelijke film blijft. Hij kiest voor het grote geld, hij maakt van deze film een Amerikaanse re-make of hij heeft hem al gemaakt en die kan volgens mij alleen maar slecht zijn net zoals alle Amerikaanse re-makes.

Het originele script doet al de helft van het werk. De keuze voor zwart wit is ook een juiste. Jammer alleen dat de film iets te sterk leunt op de ontwikkeling halverwege. Vond persoonlijk de weg ernaartoe intressanter dan de clichematige uitgewerkte gebeurtenis zelf. Neemt niet weg dat dit een indrukwekkend debuut van regisseur Babluani is. Ontzettend jammer alleen dat ook hij is gevallen voor het grote Amerikaanse geld en deze film volgend jaar gewoon nog een keer maakt maar dan in Amerika met echte hollywoodacteurs. Geld zal het ongetwijfeld opleveren maar meer dan een slap aftreksel van deze versie zal het niet worden vrees ik.

Dikke 3,5 ster

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins origineel.

En tot het moment van aankomst bij de gokhal voor russisch roulette, aangenaam spannend. Op de een of andere manier vind ik hetgeen dat zich hier afspeelt minder sterk en iets te lang duren.

Mooi en sfeervol gefilmd en leuk in elkaar gestoken, al had het wat mij betreft dus (nog) iets korter gemogen. Het einde is niet gek, maar ook wel weer een beetje toevallig allemaal. Leuk contrast natuurlijk met hetgeen zich vlak daarvoor heeft afgespeeld.

Goed.

avatar van Goldenskull
Komt wat traag op gang, maar ontpopt zich tot sterk psychologische thriller. In het begin stond het zwart-wit me wat tegen, maar later vond ik het toch een toegevoegde waarde hebben. Sterk einde ook.

Kleine 4*

avatar van Shinobi
Meh, leuk concept maar een slechte uitvoer. In eerste instantie vroeg ik mij af of ik wel naar de goede film keek, maar het zwart wit effect maakt blijkbaar deel uit van de film...

Komt enigszins langzaam op gang, maar nadat hij in het spel zit wordt het wel wat vermakelijker. Maar nergens voelde ik echt die spanning van dat hij wellicht dood kon gaan, totaal geen sympathie voor die dak tegelzetter. Kon nog interessant worden doordat de politie hem oppakte, maar daar werd ook niks meer gedaan en dat hij dan doodgeschoten wordt door die ene broer kwam ook volledig uit de lucht vallen.

Nipt 1, 5 sterren.

avatar van Fortune
Nice.

De film begint eigenlijk heel saai en niet echt boeiend en ik dacht dat de film mij niet ging bevallen. Uiteindelijk werd het steeds spannender en was ik gewoon heel geïnteresseerd in wat voor situatie Sebastian terecht ging komen. Je weet van te voren al dat hij in de problemen ging komen. Uiteindelijk komt hij ook echt in een luguber wereldje terecht.
Ik vond het een ontzettend goede film met een origineel concept.
Het acteerwerk is goed en dat het in zwart wit geschoten is, is alleen maar een pluspunt.
Ontzettend sfeervolle spannende film, goed soundtrackje en spanning om in te snijden.
Alleen het einde was nogal zwak daarom niet de volle 5 punten.

avatar van Filmkriebel
Remake eerst gezien, en nu het origineel. En ik moet zeggen, dit is veel beter dan de remake. Nu ik het verhaal kende, heb ik kunnen letten op heel wat details, en met de tekorten uit de remake in het hoofd kan ik toch wel zeggen dat deze versie veel zuiverder is. Zelfs met de voorkennis van het verhaal heb ik dit in één adem uitgekeken dankzij de uitstekende regie. Ik heb iets met deze film

Het spektakelgehalte is lager, een paar scènes beter afgewerkt, en een bijzonder grimmige sfeer die versterkt wordt door de zwart-wit beelden. Babluani behoudt de ruwheid in haar essentie. Geen nutteloze dialoog over het weerbericht op het einde, zoals het geval tussen Statham en Riley. Dan een positieve extra waarbij hij die nummerplaat doorgeeft aan de commissaris waardoor men weet dat die weirdo's met hun zieke spelletjes toch op de hielen gezeten worden.. Topfilm.

PS : Kan iemand me eens de titel PM'en over die gelijkaardige film waarover sprake in eerdere berichten (oa van Madecineman) ??

avatar van eddyeddy
Sobere setting, prima verfilmd, vele malen beter als de slappe amerikaanse remake.

Het in beklemmend zwart/wit geschoten Tzameti is zo'n thriller met een compact verhaal dat leunt op slechts 1 gegeven, waardoor de regisseur zich makkelijk kan focussen op het opbouwen van suspense. Doordat dat gegeven bovendien aardig macaber is, is het niet moeilijk om de kijker al snel op het puntje van de stoel te krijgen.

Het is alleen jammer dat regisseur Babluani alleen geïnteresseerd lijkt in het opbouwen van die suspense, terwijl zijn bleke uitgangspunt makkelijk iets diepers had kunnen bevatten. Je krijgt het vermoeden dat hier ergens een boodschap verscholen ligt over de verdorvenheid van de menselijke ziel, die maar niet naar buiten komt. Veel meer dan een sfeervol, spannend filmpje is Tzameti dan ook niet.

avatar van Number23
Stuk-ken beter dan de remake, maar nog steeds geen leuke film. De sfeer, mede door het zwart-wit, is een verbetering en het acteerwerk is ietsjes beter. Al is ook hier de hoofdpersoon een saaie droplul. De domme, soms belachelijke verhaallijntjes uit de remake zijn hier gelukkig niet te zien. Maar toch weer een aparte filmervaring rijker, zullen we maar zeggen.

avatar van 606
Na het zien van deze film, kom ik erachter dat deze film 13 (2010) een remake is, en dat wist ik nog niet.
Nou is deze film in het zwart / wit waarom weet ik niet voegt voor mij niks toe.
Het is veelal het zelfde en soms trage film.

3 sterren

avatar van Hey Blondie!
Hoogtepunt van de film was voor mij de stem van de aankondiger; ik zou er haast Frans voor willen leren.
Ik dacht gaandeweg een film te zien die richting 5 sterren ging, maar het einde vond ik fantasieloos, echte zonde, een gemiste kans. Toch nog 3,5 sterren.

avatar van Moviestar1979
Goede film die wat traag op gang komt.
Nadat duidelijk wordt waar het spel om draait, zit je in spanning te kijken.
Het is alles behalve een potje Mens erger je niet!!
De film werd in zwart/wit geschoten wat over het algemeen niet storend is.
Het einde is best wel zonde en een beetje overbodig.

3,0 *

avatar van martijn011
Ik heb anderhalf jaar geleden de remake van deze film gezien. Aangezien dat een matige film was hoopte ik dat het origineel beter was. Dat de film in zwart-wit is verbaasde me, maar ik heb me er niet aan gestoord. Het maakt me op zich niet eens zo heel veel uit.

Ik kan achteraf niet anders concluderen dan dat deze film zeker niet beter is dan de remake. Vond het hetzelfde laken en pak, het is gewoon niet spannend omdat je weet hoe het afloopt. Je weet gewoon dat de hoofdpersoon wint en daarmee is alle spanning uit de film.

Vond de hoofdpersoon zelfs nog duffer dan Sam Riley, die de hoofdrol vertolkt in de remake. Vond het een doodse bedoening en de anderhalf uur bleken zelfs te lang. Nee, het kon me in z'n geheel niet bekoren ondanks het goede einde.
Onvoldoende.

Goeie film waarin een jonge klusjesman instructies uit een brief volgt, die eigenlijk bedoeld waren voor iemand anders. Een mysterieus begin, vooral als je niet weet wat er te wachten staat (een luguber gokspel). Grimmig, donker, spannend en met minimale middelen gemaakt (wat voornamelijk voordelig uitpakt).

avatar van Bottleneck
Grimmig filmpje en wat een malafide figuren lopen daar rond... Met een fantastisch einde: vanuit het niets is alles over. Na al het geluk dan toch de dood tegemoet lopen.

Direct na afloop had ik het gevoel dat er iets van een diepere laag of betekenis is, zeker gezien dat wrange einde.: 'Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje' Een sobere, emotieloze insteek die mooi in lijn ligt met de zwart-witte beelden en de ingetogen soundtrack van de film. Haast calvinistisch zelfs, wat wel een beetje past bij de Fransen ; )

De muziek en de opbouwende geheimzinnigheid tot aan het spel zijn ook goed, maar daarna zit het script me niet lekker. De spanning neemt af, de finale is voorspelbaar, maar wat me veel minder bevalt is het uitgangspunt: waarom zouden mensen in godsnaam tonnen geld wedden bij een moordspel dat 100% op toeval is gebaseerd en niet ook op inzicht of kennis. Bij hun 'slachtoffer/maatje' komt toch totaal geen kunde kijken?

En dan was er zelfs nog iemand die al een paar keer zo'n spel had gewonnen, what are the odds... Het enige waarmee ze nog een beetje het geluk kunnen afdwingen is in de finale door meteen te schieten wanneer de lamp aangaat zodat de ander wellicht gelijk neergaat. Alleen daar zie je dat beide mannen een fractie wachten... (Al leek het er vlak daarvoor op dat z'n tegenstander er genoeg van had..)

Uiteindelijk is het een morbide en niet al te mager filmpje, maar wel met een paar manco's die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden om er een klein, zwartgallig 'meesterwerkje' van te maken.