The Man Who Cried (2000)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Sally Potter
met Christina Ricci, Cate Blanchett en Johnny Depp

1927. Vanwege de dreiging van de jodenvervolging besluit een Russische familie hun dochter naar Engeland te sturen. Na aankomst krijgt ze een nieuwe identiteit en wordt ze opgenomen door een pleeggezin. 10 Jaar later besluit Suzie om Engeland te verruilen voor Parijs en daar een nieuw leven te beginnen. Via haar werk bij een presigeus opera gezelschap komt ze in contact met de mooie paardenhandelaar Cesar. Wanneer de nazi's op het punt staan om Frankrijk binnen te vallen wordt Suzie geconfronteerd met haar verleden.

Niet mijn ding.

Toch vond ik het best knap hoe door consequent gebruik van de beelden en muziek doorheen de film een apart sfeertje gecreerd werd. Vond het niet mooi verder, maar wel apart.

Verder érg rare acteurkeuzes. Vind de 4 hoofdpersonages (Depp, Ricci, Blanchett en Torturro) allemaal stevige miscasts. Passen totaal niet in hun rol, ze weten het allemaal niet echt goed over te brengen vond ik. Al helemaal niet met de fake accenten.

Verder een verhaaltje dat mij niet echt wist te boeien, iets te melig, al was het uiteindelijk wel een aardig geheel.

Mooier dan de openingsscene wordt het niet, en naar het einde toe werd het serieus moeilijk om de oogjes open te houden.

avatar van Norma
Het is zo eenvoudig nog niet om een echt goede film te maken, zo blijkt wel weer. Zo heb je als regisseur de beschikking over een handvol prima acteurs -bepaald niet de minste namen- en een verhaal dat de potentie heeft om dramatisch en meeslepend te zijn en dan lever je een film af die het in het beste geval van de visuele flair moet hebben. Tsja.

De speelduur blijkt gewoon te kort om het verhaal goed uit te werken, want sommige zaken -waar onder het einde- worden veel te veel afgeraffeld. Ook krijgen de acteurs niet echt kans om sterk uit de hoek te komen. Depp is duidelijk gecast als de mooie man met de melancholieke blik. Natuurlijk, ik zou zeggen, wie kan dat beter dan hij, maar het is toch een afknapper dat een acteur van zijn kaliber werkelijk niets meer te doen krijgt dan dat! Ook Ricci komt niet veel verder dan met haar grote ogen afwisselend boos of verdrietig in de verte te turen.

Blanchett heeft iets meer gelegenheid om wat te laten zien en eist met haar rol van showgirl die het via mannen met geld hogerop zoekt eigenlijk alle aandacht op. Het is dankzij haar verschijning en het feit dat Sally Potter met regelmaat wat kleurige, sfeervolle plaatjes voorschotelt dat The Man Who Cried uiteindelijk nog wel een redelijk aangename zit is, maar wat vooral bijblijft is de teleurstelling dat hier heel veel meer in had kunnen zitten.

avatar van Spetie
Redelijke film, waarvan je gezien de cast veel mag verwachten, maar die dat niet waarmaakt.

Het is een film met een traag tempo, dat best mooi geschoten plaatjes en beelden bevat, en degelijke, soms wel mooie opera-achtige muziek.

De acteurs zijn wisselend. Depp speelt de typische zigeuner, maar is niet zo overtuigend. Hetzelfde geldt voor Ricci, die in feite haar rol uit Sleepy Hollow hier dunnetje over doet. Blanchet is al beter, maar de beste rol wordt neergezet door John Turturro. Als behoorlijk arrogante operazanger weet hij zeer overtuigend over te komen. Het verhaal is echter rommelig. Sommige verhaallijnen worden totaal niet afgemaakt, waardoor het soms wel lijkt of er een stuk uit de film gesneden is. Het voelt niet af en het einde is mede daarom ook niet bevredigend.

Jammer, want het had best iets moois kunnen worden.

avatar van merin_b
Film nog niet zo lang geleden gezien, maar vond hem geweldig! goed verhaal, goed verfilmd en goeie acteurs