The Snowman (2017)

Verenigd Koninkrijk / Zweden / Verenigde Staten
Misdaad / Drama

geregisseerd door Tomas Alfredson
met Michael Fassbender, Rebecca Ferguson en James D'Arcy

Wanneer Harry Hole (Michael Fassbender), hoofddetective van een gespecialiseerde misdaadeenheid, de vermissing van een vrouw tijdens de eerste sneeuwval van de winter onderzoekt, vreest hij dat een ongrijpbare seriemoordenaar weer actief is. Met de hulp van een briljante nieuwe collega (Rebecca Ferguson) legt de agent een verband tussen zaken van tientallen jaren geleden en deze lugubere nieuwe zaak. Ze moeten de gewetenloze dader opsporen voordat het weer gaat sneeuwen en hij opnieuw zal toeslaan.

avatar van Stuntovic
Ik ben blij dat ik het boek eerst gelezen heb, het maakte het verhaal wel wat duidelijker. De film was wel wat verwarrend. Wel grappig dat de film anders verloopt dan in het boek. Verder denk ik dat (zoals wel vaker) de trailer een film enorm kan verpesten, wat tevens hier het geval is. Wanneer je de trailer bekijkt denk je aan een actie/thriller met een hoop spanning etc.. Echter is dit een Drama/thriller met weinig echt enge of enorm spannende momenten. Het bouwt allemaal mooi op en is op zijn manier gewoon een prima thriller.

avatar van BlueJudaskiss
Aanvankelijk viel me dit nog wel mee door het schitterende camerawerk en de aangename soundtrack, maar na verloop van tijd ging ik me steeds meer ergeren aan het verhaal dat echt kant noch wal raakt. Het boek heb ik wel gelezen, maar was weggezakt. Wél weet ik nog: de bloedstollende sfeer waardoor ik het boek niet weg kon leggen. De verfilming had die spanning niet, verre van zelfs.

Doordat er 15% van het script niet verfilmd kon worden blijft er ontzettend veel open liggen, met plotlijntjes die helemaal niet worden ingevuld. Wat was de rol van J.K. Simmons die foto's liet maken van naakte vrouwen? Wat was uberhaupt dat gedoe met die Winterspelen? Waarom een sneeuwman achterlaten? En achteraf hoorde ik van mijn vriendin dat Val Kilmer de vader bleek van die vrouwelijke collega van Harry - mijn vriendin gaf ook toe dat het slecht te zien was, het was mij totaal niet opgevallen. Ook het feit dat Val Kilmer in flashbacks verscheen was me niet helemaal helder. Heel veel van dit soort randzaken. Veel continuiteitsfouten ook, vooral in het eindgevecht waar Harry's kapsel een paar keer verandert.

Val Kilmer was trouwens het figuur zoals ik me Harry had voorgesteld: dronken, verlopen, maar toch ook ergens wel charmant Leuke rol ook, jammer dat hij niet lipsync gedubd is. De Harry van Michael Fassbender heeft kraak noch smaak en kwam op mij niet over als een briljante politieman.

Het einde boeide me voor geen meter. Wat ik al zei: de spanning ontbrak totaal. Maar goed, het zag er mooi uit en de acteurs waren - op Fassbender na - prima.

avatar van Shadowed
Matig.

Van de man die ons eerder het prachtige filmpje genaamd Låt den Rätte Komma In komt hier nu opeens vrij matig uit de hoek. Een filmpje dat toch wel redelijk gehyped was op internet en qua advertenties rond de stad had wat mij betreft wat vlotter neergezet mogen worden.

Sowieso ligt het detective genre met niet helemaal. Fassbender zet een nogal saai personage neer, en Gainsbourg doet het ook niet al te best. Sommige scenes zoals de moordscenes zijn nog wel sfeervol op het scherm gebracht maar dan heb je het ook weer zo'n beetje gehad. Het verhaal was nog wel redelijk overigens.

Het had wat minder saai gemogen en wat vlotter verteld mogen worden. De landschappen zijn mooi in beeld gebracht, jammer dat de film zelf maar weinig weet te boeien en hierdoor haak je soms snel af. Kan ook aan het genre liggen voor mij, maarja.

avatar van knusse stoel
murtcelP schreef:
Spannende, duistere thriller die duidelijk op de Scandinavische leest gemaakt is. Het doet erg denken aan bv The Killing en Män som hatar kvinnor.
Ik hou wel van dat sfeertje. De cinematografie is erg goed en de muziek zorgt voor de nodige spanning.
Het boek heb ik niet gelezen dus ik niet oordelen over welke er beter is, maar ik vond de film helemaal niet tegenvallen. Van de ontzettend slechte beoordeling snap ik dan ook niks. Misschien dat de trailer een wat verkeerd beeld gaf en dat men meer (Amerikaanse) horror verwachtten, dan snap ik dat dit een trage film is. De speelduur van 2 uur is ook wel kort om alle personages ontzettend uit te diepen, ik vond het voldoende. The Killing doet het in 13 afleveringen, dat is natuurlijk wel een verschil. Toch heeft The Snowman een goed verloop van verhaal en wordt je hier en daar op het verkeerde been gezet. Van mij mogen er meer van dit soort thrillers komen!
****

Helemaal mee eens, een fantastische thriller die goed begint en prima doorzet in de rest van de film.
Een kleine 8!

avatar van Lovelyboy
Zo! Flinke tegenvaller maar ik moet zeggen dat ik er redelijk op voorbereid was door de lage waarderingen.

Afgelopen zomer net het boek gelezen, en ik moet zeggen, hoewel spannend, is het allemaal wat te. Het kan niet gruwelijker, het is té spannend en mij teveel suspense. Desalniettemin wel leuk eens te lezen. Goed, wil niet zeggen dat de film dan perse slecht of matig moet zijn. Maar helaas, het is niet heel veel soeps. Bijzonder slecht is het nu ook weer niet maar met een dergelijke cast en een dergelijke boek moet er toch meer uit te halen zijn. Wat overblijft is de vraag waarom hebben ze niet een miniserie gemaakt, want zo omvangrijk is het boek wel. Het grootse plot met alle mogelijke verdachten en alle spanningen zowel op werk als prive, plus de flashbacks met Rafto en Bergen had zich daar prima voor geleend. Nu is het allemaal te snel, er zijn dingen aangepast, maar vooral de karakters krijgen te weinig diepte. Van spanning is in die zin ook totaal geen sprake.

Wat gaat er wel goed? Fassbender zet op zich wel aardig de aan lager wal geraakte Hole neer, doch had dit beter gekund als hij meer tijd en introductie gekregen had. De prachtige natuurbeelden van het besneeuwde Noorwegen zijn adembenemend natuurlijk. En Val Kilmer als de doorgeslagen en weinig spraakzame Rafto vind ik ook niet gek maar krijgt ook te weinig tijd om zijn karakter echt iets mee te geven. Het sfeertje met die besneeuwde straten, in combinatie met de muziek is bij tijd en wijlen sfeervol. Maar daar is het meeste dan wel mee gezegd.

Helaas, een hele grote gemiste kans om een thriller of serie van formaat neer te zetten.

Prima film vond ik dit, ondanks de vele slechte kritieken die ik ervan heb gelezen.
Prima cast, goed verhaal en prachtige locaties.
Je moet er wel goed bij blijven wil je het verhaal kunnen volgen, want echt simpel zit het niet in elkaar.
En het is ook niet voor al te gevoelige kijkers...