Lost in Yonkers (1993)

Komedie / Drama

geregisseerd door Martha Coolidge
met Mercedes Ruehl, Richard Dreyfuss en Irene Worth

In de zomer van 1942 worden twee joodse jongetjes na de dood van hun moeder bij hun oma in de New Yorkse wijk Yonkers ondergebracht, zodat hun vader de kost kan gaan verdienen. Oma blijkt haar huis met een dusdanig harde hand te bestieren dat al haar kinderen er een tik aan over hebben gehouden. Tante Gert heeft een spraakgebrek, oom Louie is uit verzet tegen zijn opvoeding gangster geworden en tante Bella is nooit volwassen geworden.

Fijne Simon-verfilming. Een 7,5

avatar van Norma
Met amper stemmen blijkbaar een vergeten filmpje. Jammer, want hij is beslist de moeite waard! Nu moet ik wel zeggen, de huidige poster doet de mooie warme sfeer uit de film geen eer aan en hoewel het plot een echte komedie doet verwachten blijkt de nadruk uiteindelijk meer op het drama te liggen. Wel luchtig drama, het is beslist geen zware kost, maar vooral het personage van de tante weet naast de komische noot ook zeker voor een aantal ontroerende momenten te zorgen.

De rol van Richard Dreyfuss is niet eens zo heel erg groot, het draait vooral om de twee jongens. Die spelen gelukkig uitstekend, zijn geloofwaardig als broertjes en komen zo nu en dan oprecht leuk uit de hoek met gevatte opmerkingen aan het adres van de tante of de oma. Die laatste zit ook zeer stevig in haar rol; ik hoopte ergens dat ze uiteindelijk wat milder zou worden, maar blijkbaar was ze emotioneel te erg beschadigd om een warmer mens te kunnen/durven worden.

De setting is fraai, met mooie oude auto’s en een droom van een ijssalon. Het totaalplaatje deed me een beetje denken aan de films die Lasse Hallström jaren geleden maakte. Fijne feel-good film, een prettige verrassing.

kappeuter (moderator)
Prettig gestoorde komedie over een familie met eigenaardigheden. Scherpe dialogen en goed script van Neil Simon.
Erg leuke personages. De jochies spelen het erg leuk en goed. Mooie rol ook van Mercedes Ruehl als Bella.
De film doet me qua sfeer, setting en idee een beetje denken aan Woody Allen's Radio Days.
Een nostalgische toon en humoristische observaties. Komisch, maar ook zeker met genoeg diepgang en ontroerende scènes.
Richard Dreyfuss is hier weer gewoon Richard Dreyfuss, maar dat verveelt nooit. Dit soort rollen passen hem uitstekend.
Leuk offtopic weetje; Yonkers is afgeleid van het Nederlandse woord jonkheer.