Peter Pan (2003)

Australië / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Avontuur / Familie

geregisseerd door P.J. Hogan
met Jason Isaacs, Jeremy Sumpter en Rachel Hurd-Wood

De drie kinderen van de Darling-familie krijgen bezoek van Peter Pan, een jongen die nooit opgegroeid is. Hij neemt hen mee naar Never Never Land waar een oorlog gaande is met de slechte kapitein Hook.

avatar van Fran
Ik vond het juist een mooie film van Peter Pan. De effecten vond ik ook mooi zoals de zeemeerminnen in het water en de elfjes. Het werd ook echt weergegeven als een kinderavonturenfilm en ik vind het daarin zeker geslaagd.

Mijn dochter van 4 zit ook al gespannen te kijken. Aangezien zij nog niet echt voor het verhaal kan gaan moet ze het vooral van de speciale effecten hebben. En aangezien zij heel de film geboeid zit te kijken zit het wat mij betreft daarmee wel goed.

avatar van hdehoon
Wat opviel, was dat de kinderen bijzonder goed speelden. Gelukkig was het merendeel van de acteurs Brits. Dat past beter bij het oorspronkelijke toneelstuk en beviel me een stuk beter dan het gladgestreken, Amerikaanse gezeur van Walt Disney. De tekst was in deze film dicht bij het origineel gebleven en erg gek en grappig. De thema´s rond ´liefde´ en volwassen worden waren goed uitgediept.
De effecten vond ik ook zeer geslaagd. De opzettelijk kinderachtige roze wolkjes, schilderachtige huisjes en bloemen, moesten op illustraties uit kinderboeken lijken of op toneeldecors, wat toepasselijk was, gezien het oorspronkelijke toneelstuk van J. M. Barrie.
En ik heb nog nooit zo´n sexy captain Hook gezien! Bijna niet voor te stellen dat het dezelfde acteur was die de stuntelige vader van de kinderen speelde. Een goede rol van Isaacs dus.

avatar van DonOswaldo
Best een leuke verfilming van de animatie. Het blijft voornamelijk kidsvermaak, maar het werkt best aanvullend terwijl ze tegelijkertijd niet te veel afwijken van het origineel.

Ook de cast is goed gekozen en zitten goed in hun rol, alleen aan Peter Pan zelf moest ik wennen..

En ik herinner me dat er bij de animatie een ander klokgeluidje of melodietje erbij zat toen die krokodil kwam..?! jammer dat dat hier anders was (als ik het goed heb)

Jammer dat hier geen nostalgie inzat voor mij, anders had het zeker wat hoger gescoort.

avatar van Decec
Deze film is eigenlijk voor de jeugdfilm. Voor mij is saaie film...

Ik had toch wat van de film verwacht. Ik had hem al een tijd en nu heb ik heb gezien. Wat viel mij die film enorm tegen. Wat een slechte acteur die Peter Pan speelde. Ik heb me er aan geërgerd. Ik heb nooit wat met Peter Pan gehad en nu boeide het mij ook niet. Verhaal was redelijk flauw.

Het enigste pluspunt aan deze film was de schitterende muziek, die vond ik zeer goed en daarom toch een 1.5*

avatar van EspenSGX
Leuke film om voor Spielberg's Hook te kijken. Ik zie hem als een spirituele prequel op Hook.

(Maar 23.10 uur voor een, wees eerlijk, kinderfilm?! Kom op RTL, zendt hem dan op een zaterdagmiddag uit ofzo.)

avatar van MovieHolic
Ik snap niet dat RTL7 zo'n film op dit tijdstip uitzend, wat een enorm vage zender is het toch.
Hoe dan ook een typische kinderfilm waar ik me niet meer mee kan vermaken.

avatar van riefenstahl
Onvoorstelbaar goede verfilming van regisseur P.J. Hogan, die er tot mijn grote verrukking niet voor terugschrikt om ook de donkerste elementen uit het boek van Barrie naar het witte doek te vertalen. Het hele boek wordt hier zowat integraal verfilmd (met uitzondering van het hoofdstuk met de Never-Bird en de korte epiloog op het einde), en dat levert een wervelende, spannende en ontroerende jeugdfilm op.

Een goede verfilming van Peter Pan begint uiteraard met de cast, en op dat vlak valt er geen valse noot te bespeuren. Jeremy Sumpter is ondanks zijn Amerikaanse accent (even wennen!) een prima Pan en Rachel Hurt-Wood is geweldig als Wendy. De allerbeste (en meest dankbare) acteerprestatie is natuurlijk weggelegd voor Jason Isaacs, die met zichtbaar plezier zijn tanden zet in de rol van Captain Hook (en in een moeite door ook de rol van vader Darling speelt). Isaacs is zelfs zo goed dat ik er op sommige momenten kippenvel van kreeg. Vooral de scène waarin Peter Wendy achterlaat op de toren van de Dark Castle, en Hook uit de schaduw stapt met zijn haak en degen, is echt fantastisch. Hoe meedogenloos Hook eigenlijk is, bewijst hij een paar scènes later, als hij zonder scrupules het schokkende zinnetje: "I don't believe in fairies" hardop uitspreekt.

De hele film is trouwens een stuk donkerder dan de gemiddelde avonturenfilm, en zelfs de zware thema's uit het boek van Barrie worden niet uit de weg gegaan. Zo is Peter Pan niet altijd de vrolijke vrijbuiter zonder zorgen, maar moet hij af en toe flink slikken als hij zichzelf betrapt op diepere gevoelens als schuld en liefde. Ook Hook is niet de karikaturale slechterik (zoals die in de tekenfilm was), maar een complex personage met zijn eigen zorgen en verlangens, voortdurend opgejaagd door een tikkende krokodil. Zelfs de zeemeerminnen zijn geen vriendelijke nymfen, maar verraderlijke, zelfs gevaarlijke, roddeltantes zonder eer en geweten.

Gelukkig wordt het nooit té zwaarmoedig en worden de serieuze scènes afgewisseld met haast magische momenten. Zo is de vlucht naar Neverland (en de landing op roze wolkjes!) een lust voor het oog, en was ik echt ontroerd door de dans van de feeën. Maar de allermooiste is scène is wel het intieme moment tussen Peter en Wendy, die samen voor de volle maan boven het bos zweven. Alleen jammer dat Peter de magie zelf doorbreekt door in een zeldzaam moment van nuchterheid te fluisteren: "You know it's all make-believe, don't you?"

Ik was ook erg verrast door het gebrek aan goedkoop sentiment. Normaal gezien heeft elke jeugdfilm wel een paar tenenkrommend moraliserende scènes, maar dat was hier totaal niet het geval. De emotionele scènes (hoofdzakelijk rond moeder Darling) zijn zo smaakvol, en zo goed geacteerd (door Olivia Williams), dat ik er een brok van in m'n keel kreeg. Vooral het moment waarop moeder Darling ziet dat het kamerraam dicht is, en het met alle macht weer probeert te openen, greep me heel erg aan.

De film ziet er trouwens ook verschikkelijk goed uit, en de dromerige sfeer wordt uitstekend versterkt door de heerlijke muziek van James Newton Howard. Ook de vele speciale effecten zijn origineel en overtuigend.

Echt onvoorstelbaar dat zo weinig mensen deze film hebben gezien, want de nieuwe versie van Peter Pan is echt een topper van formaat. Het was bij mij in elk geval alweer een hele tijd geleden dat ik nog zo blij werd van een film. Een pareltje!

Ik quote deze uitstekende beschrijving/recensie nog maar eens want ben het er helemaal mee eens.
Ik denk dat je voor deze mystieke film of kind of écht volwassen moet zijn; iedereen daar tussen in vindt er waarschijnlijk niet veel aan.
De opmerkingen van de side kick van Hook vond ik ook geweldig ''two dead already'' direct in de camera tegen de kijker lol.
Erg veel aandacht is ook besteed aan details; van het prachtige woud tot aan de vuile voetjes van de kinderen aan toe
De film komt (gelukkig) Europees over en niet moraliserend Disney-Amerikaans.
Een aangename verrassing deze mooie film.

avatar van eefke123
veel beter dan de bekende tekenfilm !
ik vond het vooral super dat peter pan ook romantische gevoelens heeft voor wendy
mooi gemaakt ook !

avatar van eefke123
Ik heb deze film voort eerst gezien toen ik ongv. 10 jaar was, ik vond hem toen goed én ik vind hem nu nog altijd goed

avatar van mock turtle
mooi verhaal met Lewis Carroll-achtige (on)logica, klassieke thema's en mindere effecten (wat overigens niet storend is omdat het wel past in de kinderlijke fantasiewereld).

avatar van limelight73
een film die precies het vaste over bekende good/bad script na loopt met een ietwat irritant Peter Pannetje. Er is duidelijk geld aan uitgegeven, en zal voor de jongere onder ons prima vermaak zijn. Ik zal hem echter snel vergeten.

avatar van Bantavoer
Toch vind ik de film met Robin Williams en Dustin Hoffman gewoon beter. Dustin Hoffman was gewoon geknipt als Hook. De Hook in deze film lijkt stukken minder.
Hoewel deze film voor de kinderen leuk is.

deze voor de eerste keer bekeken net achter ik hook heb bekeken met hoffman en williams , hook vind ik persoonlijk stukken beter