Peter Pan (1953)

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Clyde Geronimi, Wilfred Jackson en Hamilton Luske
met de stemmen van Bobby Driscoll, Kathryn Beaumont en Hans Conried

De drie kinderen van de Darling familie krijgen bezoek van Peter Pan, een jongen die nooit opgegroeid is. Hij neemt hen mee naar Never Never Land waar een oorlog gaande is met de slechte Captain Hook.

TMP
Behoorlijk matige Disney film. Het plot stelt niet heel veel voor en wordt hier en daar nogal afgeraffeld. Verder zijn enkele hoofdpersonages nogal irritant, met name Wendy en Peter Pan zelf. Pluspunt is dat de film er wel prima uitziet. Ondanks de relatief korte speelduur kon de film mij totaal niet boeien, een beduidend mindere Disney.

Een prima Disney-film.

'Peter Pan' is vermakelijk avontuur met een magische boodschap. Het verhaal van Wendy en haar broertjes die geloven in Peter Pan en met hem meegaan naar Neverland is leuk en avontuurlijk verteld door Walt Disney. Neverland is een haast onuitputtelijke bron voor belevenissen die de vaart in het verhaal houden. Deze vlotte vertelstructuur maakte van 'Snow White and the Seven Dwarfs' en 'Pinocchio' ook al een feest. Bij 'Peter Pan' is het leuk maar er zit toch minder inhoud dan in op sommige plekken gewenst is.

Het zijn vooral de personages die me niet verwarmen zoals voorgaande Disney's. Dit is hoogstwaarschijnlijk te wijden aan het feit dat deze film niet eindeloos draaide thuis. Wendy is sympathiek en haar ontwikkeling is misschien nog wel het beste aan de hele film. Maar Peter Pan lijkt tegenwoordig een player en Tinker Bell een jaloerse dwaas. Personages als Tigerlilly en John komen niet uit de verf en dat is jammer. Ook de vriendschap tussen Peter Pan en Tinker Bell wordt nergens echt benadrukt en voelt onverdiend tegen de tijd dat Peter verklaart dat Tinker het belangrijkste is in zijn leven. Ik zoek waarschijnlijk diepgang die geen enkele Disney film geeft, maar door te spelen met dit soort jaloezie in de film vind ik het wel een interessant thema.

Opvallend zijn ook de momenten die er exclusief voor de kinderen zijn. Van een beer die zichzelf op z'n hoofd krabt tot piraten die vrolijk dansen, er zit weer genoeg filler komedie om de kids te plezieren. Persoonlijk vind ik daarvan de krokodil alleen echt de moeite waard. De animatie is gelukkig wel van sterke kwaliteit met uitschieters de schaduwen, Tinker Bell en een shot waarin Hook de camera in kijkt terwijl hij omhoog klimt. Wie heeft 3D nodig?

'Peter Pan' is avontuurlijker dan de meeste Disney films maar door de nodige dosis magie en dromen voelt het alsnog vertrouwd. Met iconische muziek en onvergetelijke plaatjes zit het wel goed. Alleen echt hartverwarmend wordt het nergens. In mijn hart heb ik de film niet gesloten maar vergeten zal ik hem nooit.

avatar van Ste*
Jeetje, wat is dit. Een totaal gebrek aan achtergrond en opbouw. De kinderen mogen Peter Pan dan al wel kennen en niet echt onder de indruk zijn van zijn komst (wat ik al een wat vreemd uitgangspunt vind, maar oke), maar dat wil niet zeggen dat het voor de kijkers ook geldt. Walt schijnt te denken van wel, en gooit ons in het verhaal alsof het een sequel is.

Vind ik vreemd, want voor ik de film ging bekijken las ik dat er wel degelijk goed over nagedacht is hoe het verhaal precies verfilmd zou worden, en dat er een hoop verschillende scenario's de revue zijn gepasseerd. Peter Pan lag al vanaf de jaren '30 op de plank en is noodgedwongen door onder andere de Tweede Wereldoorlog uitgesteld, dus je zou toch eigenlijk wel verwachten dat ze met meer aankomen dan het uiteindelijke eindproduct.

Wie is Peter Pan en waarom, hoe komt zijn schaduw daar verzeild, wat is Neverland? Wie is Kapitein Haak, en wat is de relatie tot Peter Pan? Nou ja, eigenlijk kan ik bij alles in de film wel vraagtekens zetten. Bovendien nodigt het idee "Neverland' en de achterliggende filosofieën bij het Peter Pan-verhaal uit tot een sprookjesachtige omgeving en dito gebeurtenissen, maar nee hoor, wat krijgen we? Strapatsen met een piraat, een krokodil en indianen.

Waarschijnlijk dat kleine kinderen dit filmpje slikken als zoete koek hoor, met alle slapstick-achtige gevechten en kinderachtige actie, maar Disneyallure heeft het echt nergens.

1,5*, m'n laagst beoordeelde Disney ooit.

avatar van Phantasm
Leuke klassieker van Disney, mooi in elkaar gezet.

avatar van baspls
"I've waited years for this."

Geweldige film.

Erg goede animatie van de Nine Old Men. Een erg goede tekenstijl die voor die tijd toch wel erg realistisch was. Erg goede achtergronden.

Erg goede muziek van Oliver Wallace. De piratenliedjes vind ik geweldig.

Erg leuk klassiek avontuur met Piraten, Indianen, Elfjes en een jonge genaamd Peter Pan. Nu nog steeds leuk. Ik ben echt dol op de piraten en Kapitein Haak is een erg goede slechterik. Wel zie ik nu wat voor een domme nozem die Peter Pan eigenlijk was. Schoenen met zeep aan je schaduw maken? Niet weten wat een moeder is? Nou ja.

In de nederlandse versie waren Ted de Braak als Haak en John Kraaijkamp sr. als Ventje erg goed.

Erg leuke film die steeds leuk blijft.

avatar van The One Ring
Peter Pan behoort voor mij toch wel tot de favoriete films van mijn kindertijd. Ik heb hem in ieder geval vaak gezien. Het enige wat ik altijd jammer vond is dat ik Peter Pan en Wendy geen leuke hoofdpersonen vond en ook niets met Tinker Bell had. De film moest het voor mij vooral hebben van de avontuurlijke sfeer, die nog eens extra op kinderen geënt is door de kindertijd praktisch als thema te nemen. Het is een type avontuur dat de meeste kinderen waarschijnlijk hopen mee te maken en een eerbetoon aan hun fantasie (in tegenstelling tot het originele theaterstuk en boek overigens, dat juist volwassen worden als belangrijk ziet).

De film staat eigenlijk zo overeind als ik me hem herinnerde, misschien wel meer dan enige andere film uit mijn kindertijd die ik als volwassene herzag (behalve The Lion King, maar die kende ik dan ook uit mijn hoofd). De film staat nog altijd overeind als een luchtig avontuur voor kinderen en het weet me ook nu nog wel mee te krijgen. Er ligt ook extra veel nadruk op humor, zeker bij de schurken die daardoor nauwelijks dreigend worden, maar vroeger vond ik Captain Hook juist leuk omdat hij zo grappig was en eigenlijk vind het nog altijd wel een geslaagd cartoonpersonage. De animatie en het kleurgebruik behoren ook tot het beste van Disney.

Maar de hoofpersonen, daar heb ik misschien nog wel minder mee dan vroeger. Peter Pan is zo egocentrisch dat het moeilijk voor te stellen is dat andere kinderen er mee op zouden willen trekken. Wendy is ook een grotendeels zelfzuchtig kind dat ook nog eens een betweter is. Tinkerbells jaloezie krijgt bij haar zo de overhand dat ze op momenten praktisch in een schurk verandert (ze probeert Wendy maar liefst twee keer te laten ombrengen). De andere helden blijven onderbelicht. Dit komt allemaal grotendeels wel uit het originele verhaal van Barrie en het zorgt ervoor dat de film niet te zoetsappig wordt, maar na 76 minuten ben ik ook wel blij dat ik niet meer tijd met zo hoef door te brengen. Voor mij was dit altijd de show van de piraten en de krokodil. De helden hebben te weinig om naar op te kijken.

Peter Pan staat voor mij over het algemeen dus prima overeind, maar het is voor mij net niet één van de grootste titels van Disney doordat ze niet wat meer balans wisten te vinden in de goede en slechte eigenschappen van de helden.

avatar van alexspyforever
Film Pegasus schreef:
Peter Pan is nooit mijn favoriete personage geweest. Eentje die misschien wel houdt van avontuur en plezier, maar tegelijkertijd één van de meest egoïstische figuren uit de Disneystal is. Tinkerbell is een leuk figuurtje, maar zit ook vol jaloezie. En Hook is zo'n figuur uit de Home Alone films dat er alleen maar slimmer uit ziet omdat hij omringd wordt door nog dommere figuren.

Ik heb ook nooit van Peter Pan gehouden omwille van het egocentrische karakter van het hoofdfiguur. Gelukkig dat de jaloerse Tinker Bell veel sympathieker is in haar eigen films.

alexspyforever schreef:

Ik moet zeggen dat ik ook een hekel heb aan het personage Peter Pan maar om de film daarvoor een 0,5 te geven? Ik kijk dan naar de geniale animatie en leuke karakters zoals Kapitein Haak.

avatar van alexspyforever
baspls schreef:

Tja Kapitein haak is wel een beetje grappig omdat hij dom is, maar daarvoor ga ik echt de film niet herbekijken of opwaarderen hoor. Ikzelf ben niet zo bezig met hoe goed de animatie is, ik kijk films en tekenfilms vooral voor het verhaal en dat wist mij nooit te boeien. Als ik denk aan De Reddertjes en Aristocats, die zijn niet zo mooi getekend, een beetje donkerder. Maar daar maal ik niet om, want ik vind die verhalen heel leuk. Achteraf gezien is 0,5 erg laag idd, ik zal opwaarderen naar 1 ster maar meer vind ik het niet waard sorry.

alexspyforever schreef:

Tsja ieder zijn mening, Ik moet zeggen dat ik De Reddertjes de op-één-na beste Disney vind (The Black Cauldron is net wat beter). De Reddertjes heeft naar mijn weten geweldige animatie. Zeker als je bedenkt dat ze dezelfde techniek gebruikte als voor 101 Dalmatians (die erg leuk is maar er niet uit ziet). Ondaks mijn 5 sterren is Peter Pan niet een van mijn favoriete Disney's. Ik vind Snow White, Pinocchio en de Disneys uit de jaren 70 en 80 de beste.

Dick2008
Lijkt me sterk dat deze nooit eerder op tv is geweest. Maar ja hou niet zo van Disney-speelfilms. Maar hij was op België dus laat maar kijken.
Peter Pan en Captain Hook, zijn me niet onbekend, vanwege de Donald Duck, maar niet bepaald de leukste verhalen/personages. Dat wat ik bij Pinocchio heb neergezet is hier verder ook van toepassing. Het is wel mooi getekend dat wel, de muziek is ook wel aardig en de Nederlandse stemmen zijn ook goed. De film kent een behoorlijk lang intro, met die hond als dienstmeid. Dat gedeelte is nog wel grappig en veelbelovend zelfs. Maar zodra Peter Pan aan te pas komt, gaat de lol er snel af. De film wordt ook wel weer aardig afgesloten.
Ik kijk toch liever cartoons, wat ik de laatste tijd ook veel doe, dat bevalt me veel meer. Ook al zijn ze niet allemaal even geweldig, ze duren tenminste niet lang. 2.0

avatar van Norma
Als kind vond ik dit een geweldig verhaal en ik sleepte dan ook geregeld een boek met plaatjes met me mee; stills uit de film, zo blijkt nu. In mijn fantasie waren de avonturen eindeloos, in bewegend beeld vond ik het echter een beetje afgeraffeld overkomen. Eigenlijk is alleen het begin, nog in de gewone wereld,wat rustiger uitgewerkt.

Prachtig hoe Tinker Bell een verwoede poging doet om de lade waarin zij is opgesloten open te krijgen en hoe Wendy Peter’s schaduw weer aan zijn voeten vast naait. Dit is dan ook het beste gedeelte. De rest van het verhaal springt enorm van de hak op de tak. Gelukkig is de animatie nog best mooi.

Ik heb nu de Nederlands gesproken versie gezien en ik heb me lopen ergeren aan de stemmen van Peter Pan en met name Wendy; de “oooooh, Pééééter!’s” waren overdreven op het lachwekkende af. Ik vond dit zonde, ik hoop dat de originele versie hier wat normaler in is.

avatar van Freud
Ik heb vorige week uit verveling een hoop oude (en een aantal recente) Disney-films bekeken, en in het algemeen vond ik ze behoorlijk slecht - Bambi, Cinderella, Snow White, The Jungle Book,... allemaal heel simpele, weinig interessante (maar soms wel amusante) filmpjes. Peter Pan steekt er echter wat mij betreft mijlen bovenuit: dit is nu eens een écht interessant verhaal, over verbeelding en kinderlijkheid, vol met al die elementen die kinderen geweldig vinden, maar tegelijk een vrij ruwe kritiek op het gebrek aan verantwoordelijkheidszin dat kinderen (uiteraard) tentoonspreiden als ze niet gecontroleerd worden (wat dat betreft zeker te vergelijken met Where the Wild Things Are (2009), die rond hetzelfde thema draait). Zo is Peter Pan natuurlijk wel cool en leuk, maar tegelijk heeft hij dat totale gebrek aan erbarmen dat veel kinderen hebben, vindt alles een spelletje, wat er ook gebeurt,... Wendy, de enige die al een beetje 'opgegroeid' is, is natuurlijk een oersaai mens, maar dat neemt niet weg dat ik het uitgangspunt wel erg boeiend vind. En de film zelf is ook gewoon enorm leuk en met veel fantasie gemaakt, vol plezante personages en scenes. De muziek is redelijk erbarmelijk, maar dat zie ik deze keer graag door de vingers.

avatar van missl
Disney tekenfilm, het verhaal kennen we natuurlijk allemaal maar ik had de film nog nooit gezien. De film is wat kort maar zit wel vol met spannende belevenissen en grappige piraten. Over het algemeen kijkt het lekker weg maar blijft wat vlak, ik vind van Disney dat zij over het algemeen films maken waarin de hoofdpersonen een beetje uitgelicht zijn maar dat blijft bij deze uit. Het is een film voor de echte kleine kindjes, voor mij was het niet vermakelijk.

avatar van avdj
Disney Classic #14

Ik heb ooit eens gelezen dat dit een van Michael Jacksons favoriete films was en het voormalige wonderkind zelfs in een soort eigen Never Land wilde leven. Mij staat Peter Pan nauwelijks meer voor de geest en bij een herziening is ook duidelijk waarom. Net als zijn voorganger kampt deze Disney met een gebrek aan leuke personages. De hoofdpersoon is eigenlijk maar een nietszeggend mannetje dat door menigeen inwisselbaar is.

Ook is het infantiel dat Never Land een droombestemming moet voorstellen want wat gebeurt er zodra onze helden aankomen? Er is dreiging van piraten, Indianen en zelfs krokodillen. Geen logische plaats om als kind lol te gaan trappen. Paradoxaal genoeg is het juist de krokodil die de film redt: van begin tot eind ronduit een geweldig karakter. De dialogen tussen Kapitein Haak en zijn stomme hulpje gaan ook nog wel maar van de good guys vond ik alleen Wendy nog enigszins interessant.

Peter Pan komt bij mij over als een vrij kinderachtige tekenfilm waar volwassenen minder mee lijken te kunnen. De karakters zijn erg stereotype en qua persoonsverhoudingen is het inmiddels ingehaald door de tijd. Het blijft mij een raadsel hoe deze film heeft kunnen uitgroeien tot een van de meest succesvolle Disney franchises. Het einde is dan wel weer oké waardoor ik er nog net een voldoende aan wil geven. Hoewel ik betwijfel of die bij een volgende herziening overeind blijft.

Dick2008
avdj schreef:

Dat betwijfel ik. Voor kinderen zijn dit soort dingen (in attractieparken) juist leuk.

avatar van Richard_Voorhees
De film gaat uiteraard over Peter Pan, maar kapitein haak en de krokodil met zijn innerlijke wekker stelen in deze film toch wel een beetje de show. Nog steeds een toffe animatiefilm!

avatar van Black Math
Weer eens een Disney gezien, het was alweer een tijdje geleden. Duidelijk een film uit de goeie ouwe tijd dat vervelende moraaltjes achterwege bleven.

Sterker nog, uit een tijdperk waarin politiek correctheid duidelijk geen item was, getuige de wijze waarop indianen en vrouwen neergezet worden. Maar goed, de wijze waarop de indianen èn piraten in Neverland uitgebeeld worden, lijkt vooral op kinderfantasieën gebaseerd te zijn. Fantasieën die voor mij herkenbaar aanvoelen als ik op mijn jeugd terugkijk. Wat is de wereld toch ingewikkeld geworden, dat men tegenwoordig moet nadenken of een kinderfilm "fout" is of niet. Wat dat betreft appelleert de film ook aan mijn nostalgische gevoelens van eenvoudigere tijden.

Animatie mag minder zijn dan de latere Disney films, de vormgeving en uitwerking maken veel goed. Ik krijg althans het idee dat het met liefde gemaakt is, in plaats van dat er een product op de markt gegooid wordt. Dat blijkt ook uit de soundtrack. Waar je het idee hebt bij latere films dat er geforceerd liedjes tussen gepropt worden, die ook nog eens behoorlijk matig zijn, is er hier veel de aandacht voor wisselwerking van muziek en beeld, getuige alleen al de geweldige entree van de krokodil.

Op een vervelende Wendy na, is er weinig dat echt stoort. Diepgaand is het niet, wel een fijne kinderfantasie. 3*.

avatar van TornadoEF5
Verschrikkelijk gedateerde film. Dromen van kleuters zijn nog interessanter. Niets van samenhang, niets van script. Als volwassene valt deze film alleen nog te volgen met beruchte groene blaadjes, of een ander wondermiddel.

Irritante personages die je alleen maar het slechtste toewenst trouwens. Niet de enige slechte Disneyfilm uit die tijd, ofwel proberen ze te moralistisch te zijn (bvb. Pinokkio, Dumbo), ofwel zijn ze inspiratieloos (deze prent, Alice in Wonderland). Meestal nog eens enorm gedateerd. En vaak ook nog eens schuldig aan bepaalde beelden voorschotelen voor de kinderen (de lelijke boze heks versus het mooiste meisje van het land dat weer eens mooi is). Blij dat Disney later hieruit gegroeid is, en nu betere films voorschotelt, niet altijd goed, maar toch stukken beter. Sneeuwwitje is de enige film die ik tot nu toe heb gezien voor Peter Pan die het bekijken waard is, net zoals Assepoester voor de meisjes, en Bambi voor de hele kleintjes. Voor kindjes die nog geen verhaal snappen en enkel losse beelden bekijken is quasi iedere disneyfilm wel goed, maar dat mag het doel ook niet zijn van een film.

Laatst weer Peter Pan gezien. Als kind vond ik 'm al niet leuk, maar nu vind ik er al helemaal geen bal meer aan. Het viel me dit keer nog meer op hoe onsympathiek Peter Pan en Tinkerbell eigenlijk zijn. Ik bedoel, Tinkerbell probeert Wendy meermaals te doden en dat heeft nauwelijks een consequentie in het verhaal. Je zou het niet achter dat elfje zoeken als ze in zo vrolijk met haar toverstafje zwaait in Disney-promo's. En Peter Pan is gewoon kinderachtig en verwend terwijl hij toch mooi een hand heeft afgehakt in het verleden (die van kapitein Haak). Het lijkt Peter ook nauwelijks uit te maken dat één van zijn zeemeerminliefjes Wendy bijna verdrinkt.

Het is allemaal vrij seksistisch en ouderwets. Wendy wordt zowat als bediende gebruikt in haar huis terwijl haar broertjes fijn kunnen spelen. Verder is het verhaal saai. Er gebeurt wat, er gebeurt dan weer wat en dan weer, en eigenlijk maakt het geen bal uit, want de personages hebben niet tot nauwelijks wat geleerd op het einde.

Een 1 ster voor de mooie animatie.

Peter Pan is mijn guilty pleasure film. Een heel vermakelijke kijk op een interessant en creatief verhaal. Ik vind deze film op drie punten heel sterk. Allereerst heeft het vliegen me altijd al gefascineerd en maken ze daar mooi gebruik van in combinatie met een sterk en puur Disney nummer. Ten tweede kwam de film zo dicht in de buurt met dingen die mij als kind (piraten, indianen, zwaardgevechten, kanonschoten) enorm boeide, dat ik vandaag de dag met nostalgie terug denk als ik deze prent afspeel. Ten derde is de humor en de slapstick spot on en perfect getimed.

Peter Pan en Tinkerbell zijn iets andere personages dan we gewend zijn. Ze zijn enorm egocentrisch, jaloers en dat gaat zo ver dat ze er andere pijn voor willen doen. Diep vanbinnen hebben ze dan wel een goed hart. Ik vind het alleszins een gewaagde zet. Doet me trouwens denken aan Basil van The Great Mouse Detective, vond ik ook altijd zo'n lekker eigenwijs karakter.
De rest van de cast doet het goed. De twee jongere kinderen zijn de naïevelingen , terwijl Wendy al een klare kijk heeft op de wereld maar ook nog steeds een kind wil blijven. The Lost Boys en de indianen zijn ook vermakelijk maar ze komen zelfs niet in de buurt van de grandioze krokodil. Krokodil, Hook en Smee samen zijn zonder twijfel de hoogtepunten.

Animatie is zeer goed en lekker vlot, muziek is ook dik in orde. You Can Fly is een klassieker, What Makes The Red Men Red is enorm catchy en Following The Leader is een leuk tussendoortje. Dit is trouwens ook weer een Disney waar de muziek echt past bij de handelingen van de personages (net als de eerste vijf) wat ik uiteraard ten zeerste op prijs stel.

Hook en Mr. Smee zijn persoonlijk een van de beste duo's ooit. Alice In Wonderland deed het al goed met de geweldige Queen Of Hearts maar deze film doet er nog een schepje bij. Ik ben zo blij dat Hook ongeveer evenveel in beeld komt als Peter Pan omdat hij en Smee telkens de show stelen. Ondanks dat hij niet zo kwaadaardig is , kan hij soms heel verrassend overkomen. Hij schiet zelfs iemand zonder pardon neer. Dit maakt van hem een formidabele schurk.

Over de hele lijn vind ik Peter Pan , net als Alice In Wonderland, enorm vermakelijk maar omdat de humor , situatie en sfeer mij ietsje meer liggen , geef ik een half punt meer aan deze film. Als kind was het al een van mijn favorieten en vandaag de dag is dat nog niet veranderd. 4,5*

avatar van Koerok
Ik ben het met de "haters" eens dat het uiteindelijke verhaal weinig voorstelt, maar de hele openingsscène, de ontmoeting met Peter en Tinkerbell, het leren vliegen dat culmineert in prachtige liedje 'You Can Fly', heb ik als kind altijd magisch gevonden.

avatar van Antonev
Na jaren weer eens teruggekeken en helaas tot de conclusie moeten komen dat het toch wel een uiterst vlakke prent is. Het verhaal gaat nauwelijks de diepte in en laat een heleboel vragen onbeantwoord. Daarnaast, zoals anderen ook al aangeven, zijn de personages vervelend. Peter is niets meer dan een naar ventje dat geniet van plagen en sarren. Vond ook dat de kenmerkende geestigheid van Disney ver te zoeken was. Weinig echt leuke kleine grapjes.

Het enige wat me nog enigszins kon bekoren was de animatie. Die was bij vlagen erg fraai, maar toch niet van het niveau van bijvoorbeeld Merlijn de tovenaar.

Tja, prachtige animatie met de meest irritante hoofdrolspelers. Peter Pan is gewoon een verwend, egoïstisch mannetje die eens flink pak rammel (jaren vifjtig opvoeding zou hem goed doen..) zou moeten krijgen en Tinkerbell had eigenlijk ook gewoon onder een vliegenmepper moeten eindigen. Wat mij betreft één van de beroerdere Disney's.

avatar van Duke Nukem
soom schreef:
Ik vind het heel cool, en heel mooi getekend, beter dan sommige geanimeerde films van deze tijd. Disney is er dus eigenlijk op achteruit gegaan. 4 * voor deze mooie film.

Ik vind de oudere Disney tekenfilms ook beter dan de nieuwere, ik hou wel van dat pastel kleurenpalet uit de oude doos. Alleen vind ik Peter Pan wel één van de mindere van de oude Disney films qua verhaal en de personages trekken mij minder aan. Maar toch kan je aan een oude Disney fim geen onvoldoende geven, lijkt me.

avatar van DVD-T
Piraten, indianen, zeemeerminnen en vliegende kinderen.

Een film die het vooral van het avontuurlijke aspect moet hebben dan het verhaal. Een verhaal wat wel erg simpel en leeg is. Het lijkt dan ook meer de avonturen te dienen dan andersom. Zoals het zou moeten zijn. De avonturen die ze mee maken zijn gelukkig leuk om te volgen. De zoektocht naar de indianen is toch wel een hoogtepuntje, ondersteund door een erg leuk liedje. De liedjes zijn dit keer van een erg wisselende kwaliteit. Verder heeft Peter Pan nogal wat irritante personages. Vooral de personages die veel screen time krijgen zijn bijna niet uit te staan. De broertjes en de krokodil vond ik dan wel weer erg leuk.

De animaties zijn weer erg mooi. Toch echt weer hoge kwaliteit afgeleverd door de Nine Old Men en de rest van het animatie team. Vooral het vliegen ziet er erg goed uit. De muziek was ook wisselend. Een paar mooie stukken gehoord, maar ook wat stukken die niet de juiste emoties weet los te maken bij je. Iets wat in vorige Disney classics beter lukte.

Peter Pan is een "flawed" film, maar is wel vermakelijk. Vooral dankzij de avonturen die ze in Neverland beleven. Verder is de kwaliteit die geleverd is weer van een heel hoog niveau.

avatar van Jules Vismale
Ik ken vrijwel alle verhalen of tekenfilms die over Peter Pan gaan vanaf de tijd dat ik het in de jaren '70 in de Donald Duck zag staan. De bekendste tekenfilm van Peter Pan uit 1953 van Walt Disney was geweldig en aanvankelijk wist ik niet dat James Barrie diens geestelijke vader was. Aanvankelijk begon Peter Pan zijn carrière als een klein kind in adamskleding in in het Kensington Gardens in Londen met elfjes en daar was geen doen aan.
In de tekenfilm uit 1953 speelden voornamelijk Peter Pan, Wendy Darling, Tinkerbell, kapitein James Haak, mr. Smee en de krokodil de grootste hoofdrollen terwijl de meeste bijfiguren, de Lost Boys, nogal primitief waren gekleed, de broers van Wendy hadden geen echte persoonlijkheid, de indianen zagen er erg woest uit, de piraten waren zelf gewoon geestelijk kinderen, de zeemeerminnen gedroegen zich als domme ganzen en de ouders van de Darlings waren iets te overheersend. Er werden zelfs fragmenten uit het boek van James Barrie uit deze renfilm gelaten en veroudering eveneens.
In de latere tekenfilms zoals 'Peter Pan en de Piraten' uit 1991 bleven de Darlings gewoon in Neverland, het begin en het einde van het boek werden daaruit gelaten en Nana, de hond en de ouders van Wendy, John en Michal eveneens. Iedereen, zowel de Darlings, de Lost Boys, de indianen en de piraten kreeg een wat modernere uitstraling, er was meer ruimte voor fantasie en toverij, al had Peter Pan ook enkele negatieve eigenschappen terwijl Wendy Darling veel keuriger en vergevingsgezinder werd, James Haak was een schurk maar kon ook charmant zijn en de krokodil joeg gewoon op iedereen. Dat de latere dochter van Wendy, Jane, opdook in Neverland terwijl haar moeder en ooms daar nog kinderen waren, in tegenstelling tot het vervolg van Disney uit 2002, dat een grote mislukking werd, ging nog net al werd Jane uit het boek van Barrie verwijderd omdat veroudering in het verhaal juist tegendraads werkt.
Peter Pan No Bouken uit 1989 leek iets primitiever te wezen maar ook hier bleven de Darlings lang in Neverland, drie van de Lost Boys ontbraken en elk persoon werd, net als het bovengenoemde verhaal, meer van een persoonlijkheid voorzien.
In 'The New Adventures of Peter Pan' uit 2013, die 3D animation is, gaat Peter Pan echter in de 21ste eeuw terug naar Londen waar hij een soort "gereïncarneerde" afstammelingen van de Darlings aantreft en eveneens Wendy, John en Michael spelen al dragen zij jeans, spelen ze met laptops, computers en iPad's en zijn veel speelser dan hun voorouders en minder romantisch. In Neverland blijken alleen nog James Haak, Smee, Tiger Lily, de indianen en de zeemeerminnen van de oude garde over te zijn, de Lost Boys zijn vervangen door de Lost Kids, drie jongens en drie meisjes (Chubs, Stringbean, Baby, Cynthia, Maia en Meera). Enkelen van hen lijken nogal op de Darlings of dragen net als zij jeans en moderne kleren en de nieuwe piraten blijken meestal ook meer spier dan hersenen te wezen. De krokodil lijkt te ontbreken en Nana was alleen kort te zien in de intro al komt de vader van de Darlings evenmin in beeld en hun moeder maar af en toe.
Er bestaan twee seizoenen van deze serie en het was dan ook een grote opluchting dat de Darlings en de Lost Kids ook wel eens pech hadden, gelijk naar de eerdere vernoemde tekenfilms, in het tweede seizoen. Daarin werden ze een aantal keren ontvoerd door de piraten die hen vast bonden en tijdelijk gevangen hielden maar dat maakt het verhaal dan ook veel mooier!