Half Nelson (2006)

geregisseerd door Ryan Fleck
met Ryan Gosling, Shareeka Epps en Anthony Mackie

Geschiedenisleraar Daniel Dunne werkt in een arme, zwarte buurt in Brooklyn. Op een dag betrapt Drey, een van zijn leerlingen, haar leraar terwijl hij in de wc crack zit te roken. Het blijkt dat Daniel al een hele tijd worstelt met een drugsverslaving die steeds meer van hem eist. Drey heeft medelijden met hem en de twee bouwen een bijzondere vriendschap op.

Vervelend verhaal met regelmatig vervelend camerawerk, waardoor je af en toe niet ziet wat er op dat moment eigenlijk te zien is. Het gebeurt wel vaker dat de camera de mensen dicht op de huid zit (b.v. in de films van Dardenne), maar niet zo irritant als in dit geval. Daar staat tegenover dat de drie hoofdpersonen heel aardig acteren en daarmee de score nog enigszins optrekken.

avatar van Karl van H.
Aardig, maar het blijft gewoon niet hangen. Acteerwerk is zoals gezegd behoorlijk goed, maar het camerawerk vond ik gewoon belabberd: van dat typische gezwabber dat de film realistisch en documentaireachtig moet maken. Ik hou daar gewoon niet van. Het verhaal kabbelt een beetje voort en kent niet echt memorabele momenten, maar weet goed genoeg te boeien. Thematische elementen - dialectiek met name - worden soms iets te nadrukkelijk uitgesproken, maar soms heel aardig naar voren gebracht, zoals de spreekbeurten van de leerlingen die de vraag opwerpen wanneer er in situatie x mag worden ingegrepen en met welke reden. Leuk, maar al met al toch geen film die me lang bij zal blijven.

avatar van 93.9
Oersaaie film met suffe karakters.
Film doet nergens urgent aan en kan ongezien de kast in.

Uitstekende film over een aan drugs verslaafde leraar die een vriendschap aangaat met één van zijn leerlingen. En dit personage wordt niet alleen maar als een junkie neergezet en is hierdoor gelaagder (iets wat eigenlijk wel voor de hele film geldt). Wel wat aan de trage kant, en het verloop is wat voorspelbaar. Ryan Gosling zet een sterke rol neer, en de jonge Shareeka Epps weet zich goed staande te houden tegenover hem. Een ruime 3.5 sterren.

avatar van tukkerstein
Subtiele dramafilm zonder een duidelijk afgebakend verhaal. Er wordt aardig geacteerd en alles wordt geloofwaardig neergezet. Jammer genoeg is het verhaal gewoon zouteloos en gebeurt er nauwelijks iets van betekenis. Je kunt het dus subtiel noemen, maar ook oersaai.

avatar van ILDIB
Te traag naar mijn zin. Ondertussen allerlei dingen gedaan dus boeien deed ie ook niet. Toch was t sfeertje wel ok..

avatar van NERD
In de film refereert het karakter van Ryan Gosling tijdens een van zijn lessen aan het zijn van zwart, wit of dat ook een grijs gebied bestaat. Het mooie aan deze film is dat alle karakters hieraan lijken te voldoen. De goede leraar die om zijn leerlingen geeft heeft serieuze problemen. De vader die een "klootzak" is geeft toch om zijn zoon. De drugs dealende familievriend van het meisje geeft, ondanks zijn slechte invloeden, wel degelijk om haar, etc. Niemand is puur goed, maar ook geen van de karakters is gewoon puur slecht in Half Nelson.

Goed geacteerd door alle rollen. Prima film zonder extremen die toch de volle 106 minuten weet te boeien. 4 sterren.

Toch wel een mooi gedurfde film, hoewel niet alles goed aankomt.

Door de regels heen wordt er het een en ander getoond wat blijft hangen. De leraar die onderwijst in veranderingstheorie, maar zijn eigen leven niet om kan gooien. Het gevoel van leegte als onbedoelde consequentie van de vrijheid-blijheid-filosofie van zijn ouders. De geschiedenisvoordrachtjes die refereerden aan verschillende thema's in de film.

Daarnaast ook wel een Shame-achtig tijdsbeeld dat niet moraliserend wordt gebracht, maar soms wel confronterend overkomt.

avatar van AlexvanRiel
T.O. schreef:

Grappig, die link legde ik gisteren ook.

Behoorlijke film die ik al een tijdje wilde zien maar niet aan kon komen. Toen zapte ik erlangs, en was hij zowaar op tv (uiteraard op een onmogelijk tijdstip).

Gosling is natuurlijk fantastisch, en krijgt ook goed weerwerk. Echt verrassen doet de film alleen niet. Een andere gebruiker verwees al naar het storende Dardenne-cameragebruik, wat mij betreft was dat er ook onnodig. Het leidde af, het voegde niks toe.

Verder had de film wat mij betreft mogen eindigen na de scene waarin het meisje haar leraar tegenkomt om drugs te verkopen. Nu haalde het regen-na-zonneschijn-einde een beetje zeggingskracht weg.

Een kleine 3,5*

laundromat
2e poging om af te kijken is mislukt. Sta er blijkbaar niet open voor. Dan maar verder met The Soprano's.

avatar van Bob Gray
Mooi filmpje met een ijzersterke Gosling.

De film mist wat sturing lijkt wel, het verhaal kabbelt maar een beetje voort zonder echt ergens te raken, en dat is jammer.

Maar toch fijn sfeertje, leuke soundtrack en erg sterke acteerprestaties.

Realistisch verhaal. Geen stereotiep beeld van de stelende, liegende en uitgemergelde junk. Nee een beeld van een goed mens met onderliggende verslavingsproblemen. In de meeste gevallen eerder de realiteit.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Zoals al vaker aangegeven hier, behoorlijk slaapverwekkend, je vraagt je af waarom nou juist dit niet al te bijzondere verhaal werd verfilmd. Goed geacteerd maar verhaal is gewoon niet boeiend.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Half Nelson begint vrij goed en behoudt doorheen de speelduur ook wel een zeker niveau aan, maar echt indruk maken doet het niet. Dat er geen Hollywoodeinde tegenaan gegooid wordt is één van weinige positieve punten. Verder blijft de zogezegde vriendschapsrelatie tussen leerkracht en leerling behoorlijk vlak waardoor het eigenlijk twee aparte verhaallijnen zijn. Een scène die erin kapt ontbreekt ook.

Ryan Gosling is niettemin best goed in z'n rol, al heeft hij een paar tics die in elke rol terugkomen. Shareeka Epps maakt evenwel meer indruk. Wat meer gezamenlijke scènes had de film wellicht ten goede gekomen.

Visueel is Half Nelson spijtig genoeg lelijk. Het camerawerk is vaag, nerveus en rommelig. Men probeerde wellicht "dicht op de huid" te zitten, maar mij heeft het vooral geërgerd. Ook de soundtrack is niet al te best. Des te opmerkelijker het is dat de leegte van het boeltje best goed naar voren komt.

avatar van Stijn B.
Goed geacteerd drama (Ryan Gosling) over een leerkracht die stilaan zijn focus verliest door toenemend drugsgebruik.

avatar van Vinokourov
Solide film over een drugsverslaafde leraar en zijn vriendschap met een van zijn leerlingen. De meeste indruk maakt Ryan Gosling met zijn brakke kop. Verhaal is zelf wat pointless uiteindelijk en de cameraman had wel een wat vastere hand mogen hebben. Dat geschud heeft een film als deze toch niet nodig...

avatar van fcdenhaag
Gosling stelt zeker niet teleur, de leerling acteert ook uitstekend. Ik heb een zwak voor drama's over drugsverslavingen dus daarom deze film gaan kijken. Het blijft echter onvoldoende hangen bij mij. Te weinig aangrijpend, wellicht te subtiel. Vorig weekend 'I Skuggan av Värmen (In your veins)' gezien en die spookt nog steeds door mijn hoofd. Zo aangrijpend. Half Nelson helaas niet...

avatar van Thomas83
IJzersterke rol van Gosling, die eigenlijk gewoon de Oscar op had moeten leveren. Zijn spel is zo naturel en subtiel. Hij heeft alleen of met zijn tegenspelers vaak maar weinig tekst nodig. Een mooie klik ook met Epps, die indrukwekkend is als onervaren jonge actrice.

De handcamera's werken heel goed in de film, en is allemaal ook wel leuk geschreven. Soms misschien iets te mooi, maar ik vond het vooral aardig hoe zowel Dan als Frank allebei hun slechte en goede kanten hebben. Daardoor kun je het van beiden wel begrijpen dat ze Drey liever niet met de ander om zien gaan. Verder ook een soundtrack die de moeite waard is. Een ruime 3.5*.

avatar van Zandkuiken
Vandaag nog eens herbekeken en voor mij blijft dit een adembenemend mooie film. Shareeka Epps breekt je hart inderdaad in twee en Gosling met zijn aller-allerbeste rol hier. Die scène op het eind in de hotelkamer is ongelooflijk. Wat een soundtrack ook.

avatar van royals
Mooie film inderdaad. Verdient wel een hogere score dan deze.

avatar van IH88
“Second chances are rare, man. You ought to take better advantage of them.”

Ingetogen drama. Met een uitstekende acteerprestatie van Gosling als geschiedenisleraar met een drugsverslaving. Het mooie aan Half Nelson is dat geen enkel personage zwart-wit is.

De geschiedenisleraar met een drugsverslaving, de drugsdealer die begaan is met zijn nichtje, de weinig aanwezige moeder die politieagente is etc. Allemaal sterk uitgewerkte personages met herkenbare problemen. Het samenspel tussen Gosling en de jonge actrice Epps vormt het hart van de film en ze doen het allebei geweldig.

avatar van Boenga
Sober reality-drama van de bovenste plank. Gosling en Epps zijn superformidastisch.
Lang geleden dat ik een film nog eens 5* gaf; deze komt op plaats 11 in m'n top 10.