Genre: Actie / Oorlog
Speelduur: 117 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Zack Snyder
Met onder meer: Gerard Butler, Lena Headey en David Wenham
IMDb beoordeling:
7,6 (907.213)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 22 maart 2007
On Demand:
Vanaf 6 maart op Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf donderdag 26 februari in 10 bioscopen
Plot 300
"Spartans, prepare for glory!"
In 480 voor Christus geeft de koning van Sparta leiding aan de slag om Thermopylae. Hij gaat hier samen met zijn troepen de strijd aan tegen de opkomende Perzen. Deze confrontatie zal leiden tot 's werelds eerste democratie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,6 / 907213)
- Trailer (YouTube)
- 300 (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Vanaf 6 maart op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
King Leonidas
Gorgo
Theron
Dilios
Captain
Stelios
Astinos
Daxos
Ephialtes
Xerxes
Video's en trailers
Reviews & comments
Lord@ragorn
-
- 59 berichten
- 27 stemmen
Reinbo's mening.
Ik had niet anders van je kunnen verwachten. Je ging er tenslotte al met een voorgevormde mening naartoe, die in jouw geval ook niet meer te veranderen was. Dan zie je inderdaad alleen de slechte dingen en sta je niet open voor de film, waardoor het tegenvalt. (ik heb hetzelfde met dansfilms en musicals).
Als je alles afzonderlijk ziet is het misschien inderdaad geen kunstig stukje. Toch weet de film een dusdanige interesse te wekken, dat de overgrote meerderheid de mindere delen voor lief neemt en zich mooi laat meevoeren door de film, waardoor je een soort van adrenaline-rush ondergaat. Als dat je overkomt, heeft de film bereikt wat het hoort te doen, en kun je niet anders zeggen dan dat het een goede film is. Overkomt het je niet, dan is niet je genre, of sta je er gewoon niet voor open, en zie je alleen de minder goede dingen.
Nu kunnen we er tenminste fatsoenlijk over praten. Maar je mening verdedigen, terwijl je de film nog niet eens gezien hebt, vindt ik een beetje onterecht.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Nou dat was 'm dan. Ging ik er al heen zonder enige verwachtingen, wist de film me toch nog zwaar telleur te stellen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik had niet anders van je kunnen verwachten. Je ging er tenslotte al met een voorgevormde mening naartoe, die in jouw geval ook niet meer te veranderen was.
Onzin. Mijn voorgevormde mening was dat het er lelijk uit zou zien en veel domme actie zou bevatten en weinig verhaal. Mijn nieuwe mening is dat het veel te weinig actie bevat en erg saai is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, toen de actie eindelijk begon dacht ik: "als dit nu een uurtje doorgaat zitten er nog wel 3,5- 4* in". De actie stopte echter binnen een paar minuten en kregen we weer eindeloos veel saaie praat scenes. En zelfs het eindgevecht bleef uit.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Ah, dus je hebt mogelijkheid gezien je kritiek te verleggen. Nee, ok
Maar verder vind ik het altijd een beetje ongeloofwaardig als iemand van te voren een film al helemaal kraakt, hem dan toch gaat zien en hem dan taaadaaa afkraakt.
Maar goed, ik had me ook al voorgenomen daar een opmerking over te maken. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach wat ik zei. Op een goed moment dacht ik echt "Jetzt geht loss" Het duurde alleen kortstondig. Vraag me af wanneer het de rest ook opvalt.
Zeker op dvd als de subwoofer niet mee kan doen zal het een stuk minder enerverend zijn.
Verder heb ik mijn kritiek toch behoorlijk ondebouwd.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Ben het er zelfs mee eens, had het er gisteren nog over met een vriend. Dacht eigenlijk dat ik er hier ook al een opmerking over maakte, wat niet zo is.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Maar het duurt toch geen uur voor de actie begint? Vond het allemaal reuze snel gaan. Even een uitlegje van waarom ze gaan vechten en met wie, lijkt me logisch dat ze dat even moeten vertellen, en dan is het erg veel actie met wat rustpauzes naar de konining die ook nooit langer dan 5 minuten duren.
Ach verder een perfecte film om met veel geschreeuw en one liners de grond in te boren 
Dandeman
-
- 42 berichten
- 194 stemmen
Ik vind het altijd jammer als mensen dit soort films afkraken of bestempelen als een slechte film. Naar mijn bescheiden mening is deze film van Zack op z'n minst briljant te noemen. Ik heb met verwondering zitten kijken hoe mooi dit van oorprong zijnde stripverhaal tot leven is gebracht. Kritieken als zouden de actergronden er uitzien als decors, het is van oorsprong een getekend verhaal. Wat had de regisseur dan moeten doen? Elke andere keuze had de film verder van zijn oorsprong af gebracht. Er is een sfeer neergezet die je letterlijk kon proeven. De bulderende stem van Leonidas was zoals je hem in het stripverhaal kon "horen" De vecht scenes zoals die wisselden tussen slow- en fast motion waren geniaal. De kleuren als geschilderd. Ik ben van mening dat diegenen die deze film afdoen als clichematig en slecht, het concept of niet hebben begrepen of hier gewoon niet van houden. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van de film. Ik geef hem dan ook zonder blikken of blozen 5 volle sterren.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar het duurt toch geen uur voor de actie begint? Vond het allemaal reuze snel gaan. Even een uitlegje van waarom ze gaan vechten en met wie, lijkt me logisch dat ze dat even moeten vertellen, en dan is het erg veel actie met wat rustpauzes naar de konining die ook nooit langer dan 5 minuten duren.
Ik heb toch echt een keertje op m'n klok zitten kijken en na 55 minuten waren ze nog niet aan het eerste gevecht begonnen. Paar keer duwen, rijertje met versnellingen en vertragingen en iedereen over de klip. En de eerste actie scene was alweer voorbij. Daarna kreeg je nog een scene met twee onthoofdingen en wat dode olifanten en op de naar de eindbattle die nooit kwam.....
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5835 stemmen
Ik ben van mening dat diegenen die deze film afdoen als clichematig en slecht, het concept of niet hebben begrepen of hier gewoon niet van houden.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Serieus? Je hebt wel de reclame en trailer tijd ervan afgetrokken
En na een paar schoten en wat auto's die ontploffen was Bad Boys 2 zijn actie ook weer afgelopen. Snap je punt niet.
skiLLinho
-
- 11 berichten
- 56 stemmen
Nee hoor, toen de actie eindelijk begon dacht ik: "als dit nu een uurtje doorgaat zitten er nog wel 3,5- 4* in". De actie stopte echter binnen een paar minuten en kregen we weer eindeloos veel saaie praat scenes. En zelfs het eindgevecht bleef uit.
Tuurlijk bleef het eindgevecht uit, we kijken toch naar de film 300 en niet naar de film 20 000..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Serieus? Je hebt wel de reclame en trailer tijd ervan afgetrokken
En na een paar schoten en wat auto's die ontploffen was Bad Boys 2 zijn actie ook weer afgelopen. Snap je punt niet.
Ja, heb de reklame er af getrokken. Verder vond ik het gewoon geen goede film, heb me grotendeels verveeld en ook al duidlijk aangegeven waarom.
Verder zit in Bad Boys 2 veel meer aktiescenes, maar dat is een andere discussie.
Koos
-
- 308 berichten
- 2255 stemmen
Redelijk kansloze discussie dit!! Je kan toch met een vooringenomen gevoel naar een film gaan? Je hebt toch altijd iets van: 'fraaie acteurs, maar verhaal spreek me niet echt aan' of 'er zal wel te veel actie in zitten, maar we zien wel' ofzoiets, maja dat terzijde.
Als ik de trailer zie vind ik het er wel fraai uit zien. Ik was geen grote fan van Sin City (3.5*) maar zo als ik het in de trailer zie is de uitwerking van deze stip toch weer heel anders.
Ik ben van mening dat diegenen die deze film afdoen als clichematig en slecht, het concept of niet hebben begrepen of hier gewoon niet van houden. Dat doet echter niets af aan de kwaliteit van de film. Ik geef hem dan ook zonder blikken of blozen 5 volle sterren.
Dit vind ik ook erg vaag, een film kan wel kwalitatief (beeld/ opnames/ geluid/ etc) heel goed zijn maar dan hoef je het nog geen goede film/ meesterwerk te vinden, zie ook Sin City; allemaal heel mooi gemaakt, maar dat stuk met Clive Owen kom me bijvoorbeeld gestolen worden. En dat heeft volgens mij niet met begrijpen te maken. Als iemand Noveciento (1900) of Lost in Translation een onvoldoende geven begrijp ik dat ook niet, maar smaken verschillen!
Naja, ik ga 300 toch maar eens bekijken!
Dandeman
-
- 42 berichten
- 194 stemmen
Met het begrijpen van het concept bedoel ik dat men een mening over deze film gaat vormen in de trend van "de bergen leken van bordkarton en de kleuren waren heel raar bruin en rood" terwijl dat nou juist de bedoeling was. Of de kwaliteit van de film wordt uitgedrukt in de lengte van de vechtscenes en het aantal vechtscenes. Dat soort dingen. Ik kan me voorstellen dat een film als Sin City of Kill Bill je niet boeit omdat het nogal ver van de werkelijkheid staat. Maar dat was nu juist de bedoeling, dus is dat in mijn optiek een verschil in smaak of een gebrek aan begrip. Om een voorbeeld te geven; ik vond de film Norbit erg slecht. De grappen waren plat en voorspelbaar. De types konden mij in het geheel niet boeien. (dat vond ik overigen echt) Ik zeg er dan wel bij dat er maar weinig films in dat genre mij uberhaupt kunnen boeien en dat mijn smaak duidelijk een andere kant op gaat. Ik zou geen oordeel durven geven over Lost in Translation of Noveciento maar ik kan mij niet zo goed voorstellen dat ik dergelijke films zal afbranden.
wait_here
-
- 98 berichten
- 360 stemmen
Zeer aardige film met geweldige vechtscènes, maar iets te veel geleuter tussendoor. De trailer gaf me het idee dat het non-stop actie zou zijn, en dat was jammer genoeg niet het geval.
Nee, als je twee of drie keer een speer door iemand's donder hebt zien gaan dan kan tig keer wel eens vervelend worden. Dus mensen overdrijven wel als ze zeggen dat er veel variatie in de gevechten zit. Maar goed grotendeels zagen die gevechten er wel goed uit. Wat wel langzamerhand saai werd dat waren die sepia-achtergronden. Dat ging op den duur vervelen;in het begin leek het er op dat er veel afwisselingen in de achtergrond timbre's zouden komen. Vooral na de goede orakel-scene die erg mooi was namen mijn verwachtingen toe. Maar het bleven over het algemeen van die sepia achtergrondjes die het idee versterkten dat we hier inderdaad naar een verfilming van een strip zaten te kijken i.p.v. een direct op een verhaal gebaseerd filmgebeuren. De voiceover vond ik verder niet irritant, hoort ook bij een goed stripverhaal. Klagen de meeste mensen over die saaie tussendoortjes bij de achterblijvers in Sparta, dat leverde mij juist nog enige voldoening op daar het juist voor variatie zorgde. Ook kon ik toen zien dat Lena Headey toch een knappe en goede actrice is geworden nadat ze mij al eerder in 'Brothers Grimm' overtuigd had. Ja, gelukkig deden er ook nog vrouwen in de film mee. Dat laatste zorgt er voor dat ik mijn cijfer naar boven toe kan afronden. 3*
jedymaster
-
- 889 berichten
- 2520 stemmen
Je kunt heel duidelijk zien dat het een "kopie van een strip" film is dwz beelden boven verhaal een mooie film maar niet heel bijzonder.
Trouwens was laatst een 300 verfilming op BBC uit pak weg de jaren 50?
Koos
-
- 308 berichten
- 2255 stemmen
ja, een verfilming over hetzelfde, maar niet van de strip.
The 300 Spartans
Koos
-
- 308 berichten
- 2255 stemmen
Met het begrijpen van het concept bedoel ik dat men een mening over deze film gaat vormen in de trend van "de bergen leken van bordkarton en de kleuren waren heel raar bruin en rood" terwijl dat nou juist de bedoeling was. Of de kwaliteit van de film wordt uitgedrukt in de lengte van de vechtscenes en het aantal vechtscenes. Dat soort dingen. Ik kan me voorstellen dat een film als Sin City of Kill Bill je niet boeit omdat het nogal ver van de werkelijkheid staat. Maar dat was nu juist de bedoeling, dus is dat in mijn optiek een verschil in smaak of een gebrek aan begrip. Om een voorbeeld te geven; ik vond de film Norbit erg slecht. De grappen waren plat en voorspelbaar. De types konden mij in het geheel niet boeien. (dat vond ik overigen echt) Ik zeg er dan wel bij dat er maar weinig films in dat genre mij uberhaupt kunnen boeien en dat mijn smaak duidelijk een andere kant op gaat. Ik zou geen oordeel durven geven over Lost in Translation of Noveciento maar ik kan mij niet zo goed voorstellen dat ik dergelijke films zal afbranden.
Je hebt wel gelijk dat bij mensen die niet van een bepaald genre houden (film type Norbit bijvoorbeeld, of Scary Movie ofzo) de kans groter is dat ze eenzelfde genrefilm ook niet erg goed vinden. Ik kan de meeste Sci Fict. niet waarderen maar kijk er toch af en toe een om het weer te proberen.. Ik kan me voorstellen dat film van een genre dit dan jammer vinden, maja dit zal altijd het geval zijn bij een site als moviemeter.
Mc
-
- 1006 berichten
- 2092 stemmen
Xerxes
Genante vertoning, verwachte elk moment dat Austin Powers er uit zou stappen. "Oh behave".Ik snap niet wat er nou genant was aan Xerxes, tuurlijk, hij wer geweldig over-the-top gay-ish en verwijfd neergezet, maar dat vond ik juist wel bij het geheel passen. Ik heb de hele film niet serieus genomen, ik heb veel gelachen, zo ook om Xerxes (verder om de scene met de appel, geniaal! en bijvoorbeeld de neushoorn en olifanten scenes). Ik krijg erg het idee dat je de film veel te serieus, en ook al zwaar negatief bevooroordeeld bent gaan kijken en daardoor een geweldig personage als Xerxes niet kan waarderen. Voor mij was hij één van de pluspunten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als de leader van de bad guy gayish wordt neergezet vind ik dat jammer en een verkeerde keus. Doe mij maar zo'n messen slijpende pycho als in Cobra. Ieder zijn smaak.
Nogamaals toen ik de bios in ging had ik zin in een over the top actie onzin film.
wait_here
-
- 98 berichten
- 360 stemmen
Als de leader van de bad guy gayish wordt neergezet vind ik dat jammer en een verkeerde keus.
Die keuze werd al in de strip bepaald denk ik, maar ik heb de strip dus nooit gelezen. Ik vond het verder wel komisch.
Dandeman
-
- 42 berichten
- 194 stemmen
@Koos, ik ben er niet op uit om mijn gelijk te halen natuurlijk. Ik ben een slechte recensent omdat ik me vaak wel in de keuzes van een regisseur kan vinden en dus minder van mijn eigen verwachtingen uit ga. Verder kan ik me in jouw betoog ook wel vinden hoor.
Spartaan
-
- 98 berichten
- 0 stemmen
Reinbo is misschien anti-heterosexueel en had waarschijnlijk liever 300 vrouwen gehad in plaats van Spartanen. Wat een onzin en wat een haat druipt er van zijn posts af. En dat noemt ie ''ikke toch geonderbouwt?''.
Maak dat de gans maar wijs. Als je een film in gedachte al een 0,5 geeft voordat ie uberhaupt te zien is en daarna dezelfde film gaat bekijken om je vooroordelen kracht bij te zetten, dan is er echt iets mis.
Nu even ontopic. Prachtige verfilmde gevechten, uitmuntend acteerwerk van Gerard Butler (Leonidad) en Rodrigo Santoro (Xerxes), zinderende spanning, perfecte muziek en een gezonde dosis sentiment.
Het begin, de voice over bij de training van een jonge Spartaan, was echt ijzersterk. De film begon meteen goed. Ook die Gollem, die trol die door Leonidas afgwezen werd, was hevig. De manier waarop hij sprak tegen Leonidas, zo een opgewekte en vertrouwelijek toon.
De hoeveelheid one- en two-liners en komische momenten waren echt super en reuzegrappig. Ik heb me werkelijk vermaakt, topfilm die een 5 verdiend.
Xerxes: ''There is a lot our cultures could share''
Leonidas: ''Well, we are sharing our cultures the hole morning''
Persian general: ''Aah, my arm!''
Dienekes: ''Its not yours anymore''
Persian general: "The thousand nations of the Persian Empire descend up on you! Our arrows will bloth up the sun!''
Dienekes: "Then we will fight in the shade!''
Persian messenger: ''This is madness!''
Leonidas: "Madness? THIS IS SPARTA!''
Persian commander: ''Spartans! Lay down your weapons!''
Leonidas: ''Persian! Come and get them!''
Leonidas: ''THIS IS WHERE WE STAND! THIS IS WHERE WE FIGHT! THIS IS WHERE WE HOLD THEM!''
Persian messenger: ''Earth and water''
Leonidas: ''Well, there is a lot of that down there''
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13421 stemmen
Anti-heteroseksueel? Wat je daarmee bedoelt snap ik niet helemaal, maar 300 leek mij vooral juist de ultieme homo-erotische fantasie van Frank Miller te zijn. Perfect afgetrainde, geoliede mannen in miniscule broekjes die een nauw ravijn ingedreven worden en met hun lange speren de vijand penetreren? Clues genoeg hoor.
Persian general: "The thousand nations of the Persian Empire descend up on you! Our arrows will bloth up the sun!''
Dienekes: "Then we will fight in the shade!''
Persian messenger: ''This is madness!''
Leonidas: "Madness? THIS IS SPARTA!''
[/i]
Dieptriest dialoog als dit is naar mijn mening juist een van de allerzwakste punten van de film.
Dandeman
-
- 42 berichten
- 194 stemmen
Ik vind dat je zo niet over de film kan praten. Hooguit in termen van; vond je de film aan je verwachting (een verfilming van een stripverhaal) voldoen. In die zin moet jij, Poisonthewell, beamen dat een film als deze niet jouw ding is. Ik vond ook dat het verhaal/ de film vol stond van cliche's. Maar wel heerlijke cliche's. Ik dacht op een bepaald moment zelfs even dat Xerxes, Leonides van achteren wilde nemen. Geweldig! (ik ben niet gay maar het gaat nu eenmaal om een perverse koning/god figuur, en dat zal de wereld weten ook)
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12862 stemmen
Reinbo is misschien anti-heterosexueel
Volgens mij is het zoiets als "gay with a grudge" 
En verder is er niks mis met het bekijken van een film waar je weinig (tot geen) hoge verwachtingen van hebt. Als filmliefhebber is er niks mis mee een gefundeerde mening te hebben over een film als deze, en dat kan toch alleen maar door de film een keer te kijken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Reinbo is misschien anti-heterosexueel en had waarschijnlijk liever 300 vrouwen gehad in plaats van Spartanen. Wat een onzin en wat een haat druipt er van zijn posts af. En dat noemt ie ''ikke toch geonderbouwt?''.
Anti-hetrosexueel? Hoe kom je daar nu weer op? En ik vraag me af wie deze film objectiever beoordeelt Iemand die Rienbo heet of iemand die zichzelf Spartaan noemt. 
Maak dat de gans maar wijs. Als je een film in gedachte al een 0,5 geeft voordat ie uberhaupt te zien is en daarna dezelfde film gaat bekijken om je vooroordelen kracht bij te zetten, dan is er echt iets mis.
Als je mijn posts goed had doorgelezen dan was je misschien opgevallen dat ik voordat ik de film zag een hele andere kritiek had (op de visuele look van de trailer) dan ik nu van mening ben. De visuele look is zelfs nog een pluspunt.
seeg
-
- 12 berichten
- 15 stemmen
Mooie Film, leuk vertolkt, alleen jammer dat het decor,... virtueel was. Er waren enorm grappige stukken bij zoals bv. wanneer Leonidas een appel eet na de gewonne veldslag, of wanneer die Hulk-Mens op Leonidas' hoofd kwijlt... Je moet er maar opkomen... 
5*, ik ben ik een gulle bui vandaag.
Pre- en sequels

300: Rise of an Empire
2014
339 reacties
Bekijk ook

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

Saving Private Ryan
Oorlog / Drama, 1998
2.512 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Blood Diamond
Drama / Thriller, 2006
1.663 reacties

Avatar
Fantasy / Avontuur, 2009
12.756 reacties

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties
Gerelateerde tags
vertellingeviscerationjavelin shieldlegerepischblood splattergebaseerd op stripzwaardgevechtbloedvergietenbloedbadoude wereldbased on graphic novelancient greeces.a.t. minionswarriorancient warfaresparta greece 5th century bcwarmale protagonist bloody deathspartaspartansbattle of thermopylaegod kingbattle axe
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









