Unser Täglich Brot (2005)

Alternatieve titel: Our Daily Bread

Oostenrijk / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Nikolaus Geyrhalter

Wel eens een machine gezien die binnen 15 seconden alle olijven uit een olijfboom weet te schudden? Our Daily Bread neemt de kijker mee naar de plaatsen in Europa waar ons voedsel geproduceerd wordt. Verschillende productieprocessen van uiteenlopende etenswaren passeren de revue, van olijven tot biefstuk en van tomaten tot zout. De soms schokkende beelden laten zien hoe loopbanden, snijapparaten en machines het proces bepalen. Mensen, dieren en gewassen lijken slechts een bijrol te hebben in de logistiek van de voedselproductie. Zonder commentaar of uitleg krijgen we de taferelen voorgeschoteld en wordt de afstand tussen consument en product bijna tastbaar gemaakt.

avatar van eRCee
Mooi gefilmde documentaire, die wellicht toch baat had gehad bij wat gesproken tekst of ondertitels. Vond het een tamelijk lange zit, ondanks de mooie, strakke beelden. Geyrhalter had zich misschien ook beter iets meer beperkt, bijvoorbeeld het gedeelte ondergronds (zoutwinning ofzo?) en enkele sequenties met gewassen hadden achterwege kunnen blijven. Verder een tamelijk verontrustend document over onze geautomatiseerde wijze van voedselproductie.

SnakeDoc schreef:
Aparte documentaire met grappige, mooie en soms schokkende beelden.
Helaas vond ik het toch moeilijk om de volle 90 minuten mijn aandacht erbij te houden. Uiteindelijk bleek het namelijk wel erg veel van het zelfde en werd het zelfs een beetje saai.

Fascinerend vond ik toch de koelbloedige werknemers en de olijvenboom 'driller'.
Dieptepuntje vond ik de omgang met de kuikens. Echt verschrikkelijk en hard verscheurend om te zien.

Ik ben dol op vlees en ben van mening dat veel dieren op deze aarde zijn gebracht om ons te voorzien van voedsel. Wel sta ik voor het principe dat de dieren tot voor hun slachting met respect moeten worden behandeld. Jammer genoeg bewijzen deze beelden dat dit niet tot nauwelijks het geval is.

Triest!

Pardon SnakeDoc? Veel dieren zijn op deze aarde gebracht om ons te voorzien van voedsel? Dat is wel een hele arrogante houding, de mens als opperwezen of zoiets? Vrij smakeloos.

Verder erg indrukwekkende documentaire, alles prachtig in beeld gebracht.

avatar van SnakeDoc
Oooh, meneer plaatst ook een berichtje hoor! Heel, knap.

Dat er nog maar veel reacties van dit of misschien zelfs een hoger niveau mogen volgen.

avatar van Prudh
De mens is toch ook gewoon opperwezen? Heb een koe nog nooit betrapt op het lezen van een boek.

avatar van caelers8
Normaal gesproken zou ik mijn aandacht verliezen bij zo'n rustige film waarin grappig genoeg geen woord wordt gesproken. Toch vond ik de beelden van deze film fascineren, en ze bleven me met mijn aandacht bij het voedselproces houden. Ontzettend mooi en goed gefilmd.

Persoonlijke aanval verwijderd.

avatar van koningtoet
deze film onthoud zich van waardeoordelen zouden jullie een voorbeeld aan kunnen nemen

Nomak
Prudh schreef:
De mens is toch ook gewoon opperwezen?
De mens is de laagste levensvorm, bewijs wordt dagelijks geleverd.
Prudh schreef:
Heb een koe nog nooit betrapt op het lezen van een boek.
En ik heb een koe nog nooit betrapt op een holocaust.

avatar van Prudh
Holocaust: systematische massavernietiging nota bene. Niet ons trotste moment, maar het getuigt van meer denkvermogen (ik vermijd de term intelligentie bewust) dan dat van dieren... En je kan toch moeilijk ontkennen dat mens geen opperwezen is? Top of the food chain. Dat onze collectieve moraal dan af en toe te wensen over laat is een ander verhaal.

avatar van Hannibal
Daarmee is nog niet gezegd dat o.a. de koe slechts dient om de mens te voeden. Waarvoor dient de mens dan uiteindelijk, of wordt dat te filosofisch?

avatar van Prudh
Niet het juiste topic hier.... Misschien hier verder gaan?

avatar van Cellulord
[Preketero] schreef:

De mensen doen hun job...

Dat zeiden ook velen na '40-'45.
Prudh schreef:

Hm, een opperwezen is dus iemand die zijn woonplaats (de aarde) verpest, zijn medemens uitbuit en zelfs laat verhongeren plus de andere levensvormen, met wie we deze plek delen, voor zijn plezier kan misbruiken. Tja, zo had ik het nog niet bekeken.
SnakeDoc schreef:
... ben van mening dat veel dieren op deze aarde zijn gebracht om ons te voorzien van voedsel.

hahaha, ja want voor de rest hebben ze waarschijnlijk geen nut, zei het opperwezen.

avatar van wendyvortex
Je kent het wel dat je als kind gevraagd wordt waar voedsel vandaan komt: uit de supermarkt natuurlijk! en voor je het weet wordt je door je ouders meegenomen naar de kinderboerderij (koe, varkentje, kipje), wordt je door de grote grootgrutter nog voorzien van je eigen wortelmoestuintje in een kartonnen bakje, zie je in de STER-reclame nog de bejaarde Italianen vrolijk pastasaus maken en dan heb je een betere voorstelling van de stand van zaken.
Geyrhalter laat zien, zonder commentaar, zonder verdere uitleg dat het kinderboerderijtje, dat moestuintje en die Bertolli-reclame toch ook niet helemaal stroken met de werkelijkheid.
Wist ook wel hoor, toch goed weer even de echte voedselindustrie te zien.