My Beautiful Laundrette (1985)

3,37

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephen Frears
met Saeed Jaffrey, Roshan Seth en Daniel Day-Lewis

My Beautiful Laundrette speelt zich af binnen de Aziatische gemeenschap in Londen, tijdens de Thatcher jaren. Omar werkt in de wasserij van oom Nasser. Hij wordt geholpen door zijn vriend Johnny. Johnny is een buitenstaander, blank maar niet geheel geaccepteerd door zowel blanke als Aziatische Londenaren.

5 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Mooie film met een typisch Brits jaren '80 sfeertje. je kunt de sfeer van de Thatcher-tijd bijna voelen. Met een jonge Daniel Day-Lewis.

neo (crew)
Toendertijd een film die nogal voor wat ophef zorgde door enkele thema's. In de essentie gaat het toch vooral om twee culturen en hoe die in verhouding tot elkaar staan. Verscheidene immigranten verlangen naar een volledig integratie met het 'Westen', terwijl zij ook trouw willen blijven aan het 'Oosten'. Saeed wil volgens traditie een huwelijk aangaan met een Pakistaanse, maar ontdekt ook zijn homosexualiteit en zijn verlangen voor Johnny. Frears heeft er nog een degelijke film van weten te maken, die in diens thema's nu nog steeds actueel is. Saeed Jaffrey en Danie Day Lewis zijn heel goed. Hans Zimmer hier samen met Stanley Meyers de muziek componerend, in een periode die onmiskenbaar zijn Britse periode was. Het wasmachine-trommel-draaiende-geluid is verwerkt in de sfeervolle (alhoewel een tikje verouderde) synthesizer score. 3.5 sterren

Een fascinerende, excentrieke, ruwe, eerlijke, levendige sociale komedie over Pakistaanse emigranten in Londen, temidden van allerlei raciale, politieke en ideologische spanningen, toegespitst op twee buitenstaanders en op hun homoseksuele relatie. De Volkskrant schreef destijds: "Stephen Frears' bijtende aanklacht tegen de onder Thatcher verscherpte tegenstellingen tussen arm en rijk, links en rechts, zwart en wit is de moeite waard". Er valt nu ook nog heel wat van te leren.

avatar van 93.9
Goed Londens 80s sfeertje.
Film is ruw, net als de montage. Hij rammelt aan alle kanten en met die zwaar gedateerde synthersizermuziek heb je er weer een cultklassieker bij.

Film die besluitend, meen ik, de moeilijkheidsgraad van de vermenging en de samenhorigheid van rassen op dezelfde locaties dik in de verf zet. In strijd met vele andere films zijn het nu de immigranten die het in een vreemd land gemaakt hebben en zijn het deze keer de autochtonen, van een lager sociaal niveau, die onverdraagzaam in het verweer gaan, al maakt de film anderzijds ook wel duidelijk wie het ook voor het zeggen heeft, het profiteren en uitbuiten van een ander nooit ver weg is.
Hoe dan ook, de film raakt onvoldoende.