The Damned Don't Cry (1950)

Drama / Film noir

geregisseerd door Vincent Sherman
met Joan Crawford, David Brian en Steve Cochran

Na de dood van een gangster zijn de ogen van de wereld op Ethel Whitehead gericht. Ze is bekend onder een valse naam. Als ze in haar ouderlijk huis een weinig warm onthaal krijgt, denkt ze terug aan haar armmoedige bestaan voor ze de gangster ontmoette. Ze was getrouwd, verloor haar kind en dacht dat ze het nooit slechter zou krijgen. Zeker niet gekleed in een bontjas, maar de verdoemden huilen niet.

avatar van Dutchfan
Iedereen die van film-noir houd,moet deze film gezien hebben.
Joan Crawford als Ethel is haar armoedige leventje beu,en begint een affaire met een leider van de maffia.Onder haar nieuwe naam Lorna wordt ze een bekende society dame,maar als ze problemen krijgt met haar minnaar keert de maffia zich tegen haar met alle gevolgen van dien.

avatar van The One Ring
Wat mij betreft niet een verplichte noir. Het is allemaal wel aardig en goed gemaakt, maar binnen het genre nogal onopvallend. Geen bijzonder mooie beelden bijvoorbeeld, of scènes die eruit springen of interessante diepere lagen. Hoogstens de invalshoek van de brave huisvrouw die gangstermeisje wordt is vrij uniek, maar tevens een van de zwakker uitgewerkte elementen, aangezien ineens van de ene op de andere scène die omslag gemaakt wordt. Lijkt me vooral een vehikel om Crawford bezig te houden. Ze stelt niet teleur, maar de film zelf staat ver in de schaduw van bijvoorbeeld Mildred Pierce. Vooral voor Crawfordfans of noiralleseters.