Le Mani sulla Città (1963)

Alternatieve titels: Hands over the City | Main Basse sur la Ville

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Francesco Rosi
met Rod Steiger, Salvo Randone en Guido Alberti

Verhaal over de Italiaanse bouwwereld in de jaren '60 en hoe de grote bouwondernemingen samen met de corrupte politici onder één hoedje spelen, ten koste van de arme bevolking. Gesjoemel met bouwmaterialen wordt verdoezeld door met de bouwplannen te rommelen, waardoor een hele Napolitaanse wijk ten onder gaat.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vanaf 6 maart op DVD bij Homescreen.

Bitter staaltje Italiaans drama, of zeg maar gerust een politiek pamflet, zoals wel vaker bij Rosi.
Rechts krijgt het er flink van langs evenals het opportunistische politieke midden en links wordt wel heel erg in de heroische rol gezet. Nu moet ook wel gezegd worden dat ten tijde van deze film de rijke minderheid niet bepaald de meest betrouwbare politieke partner was, dus binnen dat opzicht komt het allemaal wel realistisch over.

De aftiteling is ook alweer veelzeggend: 'de specifieke gebeurtenissen en personen zijn gefingeerd maar de sociale context is reëel' . Juist ja.

De film zelf: sober, zwart-wit, Italiaans en een nagesynchroniseerde hoofdrol. Van de enkelen die nu nog steeds geinteresseerd zijn zal ook weer de helft afhaken als ik zeg dat het een puur op het politieke systeem gerichte film is: dat betekent debatten op het heetst van de strijd, manipulatie en chantage in achterkamertjes, volksverlakkerij en schimmige coalities sluiten. meer niet.

Met andere woorden, een film die maar voor erg weinig mensen is weggelegd vermoed ik. Voor degenen die wel houden van dit soort dingen, zoals ik, is het zeker wel de moeite waard, al hoef ik hem voorlopig niet nog eens te zien.

avatar van boerenpummel
Heb nog geen enkele film van Rosi gezien. Toch heb ik wel een beetje het idee dat hij tegenwoordig erg in de vergetelheid is geraakt. Misschien omdat hij toch net achter die 6 grootheden staat (Fellini, Visconti, De Sica, Antonioni, Pasolini en Rossellini).

Rosi komt meer voort uit de periode na de successen van de regisseurs die je noemt. Een periode waarin de Italiaanse regisseurs commercieel niet zoveel potten braken maar artistiek wel heel erg gewaardeerd werden. Naast Rosi ook mensen als Zeffirelli, Olmi, de Taviani's, Bellocchio, Scola etc.

avatar van boerenpummel
En Zurlini niet te vergeten.

Welke films heb jij van hem gezien, kos?
Ik ben persoonlijk vooral benieuwd naar Tre Fratelli en Cadavres Exquis.

Ik heb Tre Fratelli ook gezien en Dimenticare Palermo wat een beetje een misser was toen hij op late leeftijd op de Amerikaanse toer ging.

Maar films als Salvatore Giuliano, Caso Mattei, Il, Cadaveri Eccellenti en Cristo Si È Fermato a Eboli schijnen echt meesterwerken te zijn als je er van houdt.
En ik vind zijn zeer onderkoelde, grimmige stijl, vaak ook met politiek beladen onderwerpen absoluut wel iets hebben dus die wil ik zeker zien.

avatar van boerenpummel
Het werk van Rosi spreekt mij zeer aan. Dit was pas de tweede film die ik van hem zag, maar wederom werd aan mijn verwachtingen voldaan. Mani sulla Citta is een film voor liefhebbers van films met een politieke lading. Een verhaallijn met onverwachte wendingen en poespas moet je niet verwachten. Rosi filmt alles op een sobere manier (waar ik wel van hou). Tevens is er dat typisch Italiaanse sfeertje (de gebaren en stemverheffingen) wat altijd kijkenswaardig is. De gehele film draait in feite om het "politieke machtsspelletje" wat zich afspeelt. Rechts en centrum krijgen er redelijk van langs, maar er is gelukkig sprake van enige nuancering.

4* en op zoek naar meer Rosi

avatar van Lord Flashheart
Uit de rommelbak van de Aldi. Gortdroge registratie van politieke spelletjes in het Napels van de jaren '60. Op bijna documentaire-achtige wijze wordt verslag gedaan van de relatie tussen corrupte politici en de Napolitaanse bouwwereld.

Interessant? Zeker. Boeiend allerminst. En zie de recente vuilniscrisis in Napels nog altijd actueel. Niet alleen in Italie: vervang Napels voor Amsterdam en rechts voor de PvdA en je krijgt hetzelfde.

Le Mani Sulla Citta is inderdaad een film voor de echte liefhebber, die je bij voorkeur niet 's avonds moet bekijken, want je houd je ogen niet open. Prima voor een verregende 2de Paasdag, dat wel. 2,5*

Lord Flashheart schreef:
vervang Napels voor Amsterdam en rechts voor de PvdA en je krijgt hetzelfde.

avatar van Baggerman
Ook uit de Aldi-bakken gevist .....

Interessant voor mensen die van politieke intriges houden, maar tevens onnoemelijk saai!

Interessante personages zijn die van Rod Steiger, de linkse politicus en de ziekenhuisdirecteur die (vergeefs) in de politiek wat wil veranderen voor het gewone volk.

Erg fraai vond ik wel de scènes van het instortende gebouw.

avatar van JJ_D
Saai? Dat ‘Le Mani Sulla Città’ nog steeds actueel is, zorgt ervoor dat de film ook voor de modale kijker interessant blijft - mits enige politieke interesse, uiteraard. De morele vraagstukken worden netjes uit de doeken gedaan, en bovendien smijt Francesco Rosi daar nog een heleboel personages tegenaan die de plot er complexer, doch ook genuanceerder op maken. Tot slot leent het Italiaans zich als geen ander om de opzwepende discussies tot een kookpunt te drijven.
De enkele momenten dat de film inzakt (jawel, we moeten eerlijk zijn ) verbleken hierbij dan ook tot minder significante minpuntjes.

Hopelijk ligt dit ook in de Belgische Aldi's!

avatar van Lord Flashheart
En waar heb jij deze film dan vandaan, JJ_D?

avatar van JJ_D
Gehuurd uit de plaatselijke bib, in de reeks "Italiaanse meesterwerken" van Homescreen...

avatar van Spiekercoen
Interessant politiek pamflet, maar ook wel wat saai. Zeker de moeite waard.

avatar van Querelle
Fijn om weer eens een goede rol van Rod Steiger te zien (en perfect nagesynchroniseerd). Verder, fijne film, waar je goed je aandacht bij moet houden, maar voor wie van politieke drama's houdt is dit wel een van de betere.

Absolute praatfilm want op een dramatische, goede gebrachte, scène in de beginne, is het "lezen" geblazen.
Overheid en private ondernemers die in de eerste plaats aan zich zelve denken, alle morele waarden opzij schuiven en ook als het even dreigt slecht uit te vallen, handig genoeg zijn om even de kaarten te herschudden en toch hun slag thuis te halen, dat is wat de film ons toont, met veel Italiaanse klankwerk, maar eigenlijk van alle tijden en van alle plaatsen.
Rod Steiger heeft er de kop voor om zo'n onbereikbare, machtige kerel uit te hangen.

avatar van wendyvortex
Gortdroog politiek pamflet. Links is goed, rechts is fout en het centrum laat zich door rechts voor het karretje spannen...helaas zit het allemaal wat minder zwart/wit in elkaar dan de regisseur ons wil doen geloven ("alleen de Communisten kunnen ons redden").
Filmisch begint het vrij sterk, maar al gauw krijgen we al veel te veel gezien neo-realisme en een hoop schreeuwende Italianen.
Geen thriller-spanning alleen een hoop politiek gekonkel...en daarvoor kan je beter naar Politiek24 kijken (is nog spannender ook).

avatar van The One Ring
Het blijft toch een vreemd fenomeen, die Amerikaanse acteurs in Italiaanse films van de jaren '60. Geen enkel ander Europees land heeft ooit zo consequent sterren uit de VS gehaald om met behulp van nasynchronisatie een hoofdrol te laten spelen. Vaak waren het acteurs wiens carrière in een dip zat, maar zeker niet altijd (denk maar aan Burt Lancaster in Il Gattopardo). Hoe Steigers carrière eruit zag in 1963 weet ik verder niet.

De film zelf vond ik goed gemaakt, maar in alle eerlijkheid moet ik ook wel hier het woord 'saai' gebruiken. Het is inderdaad een enorm politieke film en het debat dat hier gevoerd wordt interesseerd mij in principe wel, maar het is toch jammer dat het allemaal zo droog in beeld gebracht wordt. Dit is neorealisme dat een stapje te ver gezet heeft. Enerzijds kan het prijzenswaardig zijn dat de film zo zonder foefjes en zonder zichtbare poging tot emotionele betrokkenheid van de kijker is gemaakt, maar wat levert het op? Het voelde aan als een zielloze film, gemaakt om een uiteindelijk toch vrij eenzijdig (maar geloofwaardig) argument duidelijk te maken. Er zaten voor mij teveel momenten in waar de aandacht wegzakte. De keuze om geen enkele filmische middelen te gebruiken die opvallen en ook om het acteerwerk zo neutraal mogelijk te houden is duidelijk bewust gemaakt, maar het is ook dodelijk voor de filmervaring. De enige levendigheid van de film komt van het bekende Italiaanse temperament, wat weer veel geschreeuw oplevert, maar daar ben ik ook al geen fan van.

avatar van Mochizuki Rokuro
Nadat Gianfranco Rosi gisteren een Gouden Leeuw won voor een documentaire over een vastgoedproject rond Rome (ken overigens de inhoudelijke strekking van de docu verder niet) leek het mij wel gepast om deze zondag zelf met de Gouden Leeuw winnaar van precies 50 jaar terug te beginnen. Ook een Italiaan met de naam Rosi (familie?) met een speelfilm over vastgoedperikelen, politieke corruptie, maar dan in Napels. Ik ben wel benieuwd wat er in 50 jaar is veranderd.

Vond het een sterke film. Inderdaad praterig en druk, maar het oogde enorm vitaal en realistisch. Ik vond het ook wel behoorlijk aangrijpend al had het fijn geweest als het inhoudelijk genuanceerder was geweest, maar daar was de tijd niet naar, dus kan me wel vinden in de meeste reacties hier. Steiger is goed op zijn plek en met zijn method acting achtergrond gaat hij perfect op in de drukke Italiaanse/Napolitaanse omgeving.

Rosi staat toch bekend om zijn politieke films, maar hoe hij dan bij de wulpse Loren-komedie C'Era una Volta betrokken raakte is na het zien van dit statement wel een raadsel.

avatar van Biosguru
Zowel Salvatore Guiliano, Il caso di Mattei, Cristo Si È Fermato a Eboli als Cadaveri Eccellenti gezien en me zeer mee vermaakt, maar hier kom ik echt met geen mogelijkheid doorheen. Snap niet zo waarom deze film nou net zo beroemd is geworden.

Degenen die je noemt zijn niet minder beroemd geworden hoor.

avatar van 93.9
Do-de-lijk saaie film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Begint spectaculair met een gebouw dat opeens instort, maar daarna wordt dit politiek gekleurde pamflet over corrupte politici, grondspeculatie en een enkele bevlogen integere volksvertegenwoordiger wel erg taai opgediend. Gedubde Steiger in de hoofdrol leidt eerder af dan dat hij veel toevoegt.

Rosi heeft met Cadaveri Eccellenti een van mijn favoriete Italiaanse films afgeleverd, maar zijn droge stijl werkt hier totaal niet voor mij.