Firewall (2006)

Verenigde Staten / Australië
Thriller / Actie

geregisseerd door Richard Loncraine
met Harrison Ford, Paul Bettany en Virginia Madsen

Computerveiligheidsexpert Jack Stanfield heeft voor de Landrock Pacific Bank het veiligheidssysteem ontwikkeld. Dit systeem kan slechts op één manier gekraakt worden, namelijk door Jack zelf. Crimineel Bil Cox heeft het leven van de familie Stanfield voor maanden geobserveerd en ontvoert vervolgens Jacks vrouw en kinderen in hun eigen huis, zijn eis: Jack moet $100 miljoen stelen van zijn eigen werkgever. Om zijn gezin te redden probeert Jack een zwakke plek in zijn eigen beveiligingssysteem te vinden.

Aardige film die me goed bezig kon houden en soms goed spanning gaf.

avatar van MNV2
Weinig bijzonder en nogal standaard hostage-filmpje zoals ze al zoveel gemaakt zijn de laatste jaren. Het verhaal werd werkelijk nergens echt spannend, anderzijds bekeken heb ik me ook niet echt verveeld dus over het algemeen was dit best wel onderhoudend. Ik had verder ook wat problemen met de hoge voorspelbaarheid van het verhaal, zo wist je halverwege de film al waar het naartoe zou gaan en zoals altijd zit er ook hier weer een einde in van niveau 'Hollywood'. Harrison Ford acteerde zeker niet slecht maar had wel moeite om dit standaard actiefilmpje nog te redden. Over de andere acteurs kan ik ook niet meteen negatief zijn, al was de gezinssituatie van de Stanfields weer erg cliché: zo blijkt het net als in Hostage en soortgelijken weer te gaan om een gelukkig gezin met een oudere dochter in haar puberteit en een nog jonger zoontje. Verder was het verhaal gewoon niet bijzonder genoeg en had ik het gevoel dat dit soort films al veel meer en veel beter gemaakt zijn de laatste jaren.

2.0 sterren

avatar van sinterklaas
Weer zo'n typische standaard techno-computer thriller maar toch weer vermakelijk. Je zou eigenlijk al zeggen: dat Ford hier op zijn 64ste nog in moet spelen, maar toch zie je wel dat ie met de tijd meegaat en nog al zijn krachten uit de kast haald. Het is weer zo'n typische onder druk gezet worden/gijzelings/Vader moet gezin redden-film. Zo kan je al zien dat je niet ver hoeft te zoeken om een film te maken. Maar Vuurmuur is wel zeker te doen voor een doordeweekse avond. De rest van de acteurs waren ook wel redelijk. Denk dat Ford ook gewoon geld nodig had.

avatar van voskat
Dertien-in-een-dozijn actie-thriller. Vermakelijk, maar behoorlijk uitgekauwd.

Lurker ll
Zonde van m'n tijd, maar ja..kon het weten.
Laatste kwartier viel ik steeds in slaap, stem even niet...waarom nog meer energie verspillen aan deze film...gaaaap

avatar van Ninto
Vermakelijk ja, maar tegelijkertijd zo voorspelbaar en cliché als mogelijk...

Hmmmm , ik vond het niet echt actie.
Matige film , niet spannen ontzettend voorspelbaar !

Daarom een 2*

avatar van tommykonijn
Ik had al eens een flink stuk eerder gezien, maar het blijft best een vermakelijke film. Goed acteerwerk en spannende scenes.

Was wel een goede, spannende film. Enkel naar het einde toe werd het wat saai. Het einde zelf maakte dit gelukkig wel goed. Enkel het feit dat hij struikelt terwijl zijn dochter er nog in slaagt met gebonden handen te vluchten ging er wat over.

avatar van m1701
Zeer goeie en sterke thriller
Alleen het einde vond ik een beetje slapjes/magertjes
dit hadden ze wel iets mogen uitdiepen.
Zeker de moeite waard om te kijken

Voorspelbaar, maar verveelt geen moment!!
Zeker een aanrader!

avatar van sofripa
Voorspelbaar en Harrison is geen actieheld (meer) . Op Indy na natuurlijk!

avatar van moviemafketel
Redelijk zwak Harrison Ford-filmpje,maar dat had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht. Ik heb niet echt wat met die acteur.
Ook de zogenaamde slechteriken zijn uiteindelijk weer veel te braaf en komt zelfs alles op zijn pootjes terecht. Eind goed al goed-film.
Nergens opvallend goed of slecht. Verhaaltje dat je snel weer zal vergeten in ieder geval. Banken kraken etc, begint ook wel uitgemolken te raken hoor.

avatar van woeler82
Was vandaag op de televisie de film, maar omdat ik de reclame haat die bij de comerciele zenders zijn heb ik de dvd gezien

Vond de film echt niet slecht.
Sommige dingen zijn niet echt realistisch, maar dat neemt niet weg
dat de film best goed weg te kijken valt.

Als je bij elke film op de details gaat letten, zie je overal fouten, een film is niet de werkelijkheid, de kijkers willen bedrogen worden.

Het is een leuke film, die aardig wegkijk, ga niet teveel op de details
letten , een 3.5 waard

avatar van van duijn
aardige film, acteerwerk is aardig gedaan als je de secretaresse er niet bij betrekt. Op zich een redelijk vermaakje.

avatar van totkijkdanmaar
Aardige thriller met, vooral op het eind, nog behoorlijk wat actie. De rol van Jack Stanfield, die vrijwel de hele film supergestressed rondloopt, is bij Harrison Ford in goede handen. Niet bijzonder maar leuk vermaak.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pensioengerechtigde Ford.

Dat het tijd wordt dat Ford minder op de actietour gaat en het zelfs smerig lijkt wanneer hij filmisch getrouwd blijkt met het inmiddels oude zusje van Michael, moge duidelijk zijn. Echter wanneer een film naast het goede camerawerk nog meer pluspunten kent, moge de eerder opgesomde woorden rustig worden ingeslikt. Helaas is er naast het degelijk filmen weinig positiefs te melden en blijkt de film een grote voorspelbare flauwe hap. Met dank aan een zeer clichématig script.

Doorsnee.

avatar van Lennert
Leuke film die, voornamelijk dankzij het feit dat je als kijker voortdurend wil dat Bettany eens flink op zijn gezicht getimmerd wordt, de aandacht goed blijft vasthouden. Een goede slechterik is het halve werk zullen we maar zeggen, in dat opzicht slaagt de film erg goed. Waar de film dan weer minder in slaagt is toch het bij tijd en wijlen ietwat matige script wat soms van vreemde sprongen aan elkaar hangt. Niet dat dit heel erg is, want het eindproduct mag er door de twee hoofdpersonen en hun realistische en vooral harde eind-gevecht best zijn.

Akron777
Ik vond dit toch een van de beste films van de afgelopen paar jaar. Zeer sterke thriller met wederom een sterke Harrison Ford.

avatar van martijn011
Ja, dit hebben we natuurlijk allemaal al wel tientallen keren voorbij zien komen..

Daar ik Harrison Ford als actieheld hoog heb zitten, vond ik hem hier tegenvallen. Maar ja, zo'n voorgekauwd script kan je ook weinig mee.
Wat we voorgeschoteld krijgen is dan ook wel leuke actie, maar o zo voorspelbaar.

Bettany als schurk is natuurlijk ook wel bekend. Ook hij speelt op de automatische piloot.
Matig filmpje, leuk om een keer gezien te hebben, maar daar is ook alles mee gezegd.

avatar van Leo1954
Niks bijzonders, maar werd halverwege toch nog spannend. Ik heb Harrison Ford hoog zitten, maar dit was beneden zijn niveau. Wegkijker, snel weer vergeten.

avatar van nightbreed
Standaard 'Stoute meneertjes met een nog stoutere leider willen via een sluw plan zichzelf verrijken-film'. Je kunt voordat de film is begonnen al uitstippelen wat er gaat gebeuren en hoe de film zal eindigen. Eigenlijk een Die Hard kloon, maar dan anders.

avatar van mnrk
Een degelijke film met een standaard verhaal....

Wel is Harrison Ford voor deze rol de juiste persoon en speelt Paul Bettany ook prima.

Er is wel af en toe genoeg spanning aanwezig en zelfs wat actie, maar net te weinig om deze film helemaal in orde te maken.

Ik vond het een aardige film. Die eigenlijk wel van begin tot en met het einde bleef boeien. Ik moet zeggen dat het einde een beetje aan de slappe kant is, maar voor de rest een goede thriller/actie.

Leuke dinsdagavond film. Wel een standaardverhaal inderdaad.

avatar van Gang_Star
Type 13 in een dozijn thriller. Harrison Ford is goed als huisvader, die met het mes op de keel de rollen omdraait en terug vecht. Film zelf kijkt nog wel aardig weg, maar had op zich een stuk spannender mogen zijn.

avatar van Lord Flashheart
Harrison Ford kan met pensioen.

Als je als acteur al zolang meedraait dat je je eigen films blijft recyclen, is het tijd om te stoppen. Een paar jaar terug deed Ford het al met het overbodige vierde deel uit de Indiana Jones reeks, hier komt hij met een soort Fugitive reload. Dit keer als opgejaagde bankier.

De film kan op geen enkele manier verrassen, de cast acteert als een stel ongeïnteresseerde robots en Ford schuift daar als bejaarde vader doorheen. Hier en daar is de actie nog wel te pruimen, maar als je werkelijk elke vervolg scene kan uittekenen, biedt dat ook weinig soelaas.

Voor de jongere kijkertjes, die nog weinig gezien hebben, kan zo'n film best aardig zijn. Anders maar beter overslaan. 2**

Voor het algemeen (af)gekraakt door de filmrecensenten. Niet dat het script bijzonder ingenieus of origineel was, maar ik vond het verhaal spannend en het einde bevredigend. Ook het verhaal was bekend: de sympathieke en rechtschapen hoofdpersoon, die geheel toevallig en buiten zijn schuld om, in een situatie terechtkomt dat hij, om zijn geliefden te redden, slechte dingen moet doen. De omgeving was alledaags en mede door bewakingscamerabeelden werd een angstige sfeer geschapen. Harrison Ford, alhoewel hij geheel in zijn element was, was echt te oud voor deze rol. En waar de titel op slaat?!

avatar van nadrin
Eerst even Mary Lynn is een echt schatje, Verhaal is niet origineel maar de vertolking is wel overtuigend. Ford goed maar heeft in deze rol wel zijn leeftijd tegen.

Bijna op pensioen wordt Harrison Ford nog eens getigerkidnapt, en wat volgt is een soort copy-paste uit andere dergelijke films. Bij momenten haalt hij zelfs de mosterd bij MacGyver. Hier en daar zitten er wel leuke vondsten in het script, maar het geheel is toch meer iets doorsnee.