Black Dawn (2005)

Alternatieve titel: Foreigner 2: Black Dawn

Actie

geregisseerd door Alexander Gruszynski
met Steven Seagal, Mike Baldridge en Tamara Davies

CIA agent Jonathan Cold is undercover bij een bende wapenhandelaren, die een nucleaire bom willen verkopen aan een paar terroristen uit Oost-Europa die wraak willen nemen op hun vermoorde leider door Los Angeles te laten ontploffen. Maar de operatie gaat fout wanneer een CIA agente (een voormalige student van Cold) gevangen wordt genomen door de terroristen. Cold moet haar zien te redden en de miljoenen levens, die niet weten wat hen zal overkomen als de bom in LA terecht komt.

avatar van Kr!kke
Niet zijn beste film, maar zeker de moeite waard om eens gezien te hebben. Het verhaal is niet echt geweldig, maar voor het goede verhaal moet je niet naar een Seagalfilm zien. Seagal = actie en de actie was in deze film zeker niet slecht.

Zo, over een halfjaar is Steven misschien weer aan de beurt: 1.50 (1.30)
Veel slechter dan zijn voorganger kon het niet worden. Dat is ook niet het geval, maar desondanks is het toch weer een zeer laagdrempelig product geworden. Het verhaal boeit in elkaar geval veel meer en is het zowaar zelfs te volgen waar het nu eigenlijk om gaat, alhoewel regisseur Gruszynski het toch nog weet te presteren er een onevenwichtige prent van te schieten, terwijl het verhaal zich toch echt kinderlijk eenvoudig lijkt te vertellen. De cast houdt niet over, de dialogen zijn zwak en visueel valt er opnieuw maar weinig te genieten. Wat heet, de slotscenes in de helikopter voor het greenscreen zijn zelfs van een ongekend laag niveau. Gelukkig irriteren de soundtracks niet, en worden er zowaar nog pogingen gedaan tot iets beters (weliswaar tevergeefs); vanwaar de zuinige anderhalve ster.

Hoewel het raar of zelden gebeurd dat een sequel beter is dan deel 1, is dat in dit geval toch wel zo.
Deze tweede 'Foreigner'-film is stukken beter dan de eerste.
Meer spanning en actie en een veel beter scenario zorgen ervoor dat deze film wel genietbaar is tegenover de ramp die het eerste deel is.
Hoewel geen topfilm, maar dat is de traditie met een Steven Seagal film, toch een betrekkelijk goede film.

Nomak
In het verleden speelde Steven Seagal in de beste actiefilms, helaas ben ik nog geen enkele nieuwere film met hem tegengekomen die ook maar een beetje in de buurt komt van zijn eind jaren '80, begin jaren '90 films. Ook deze is alweer een teleurstellend filmpje. We zien de held nog maar amper vechten. Zo een schietpartijtje kan af en toe wel leuk zijn, maar films met Steven Seagal in de hoofdrol kijk ik vooral voor zijn vechtkunsten en oneliners. En dan wil ik niet eens de schuld geven aan Seagal zelf, het blijft altijd leuk om hem in een film te zien. Die vrouw die met Seagal ging samenwerken haalde het niveau van deze sowieso niet al te beste film nog wat meer naar beneden. Wat een zwakke en vervelende actrice. Ook de special effects zijn van een erbarmelijk niveau. Helaas, dit is misschien wel de allerslechtste Seagal film die ik gezien heb.

avatar van sodo
de poster klopt hier totaal niet, er waren geen spectaculaire vechtscenes, die hier op de poster afgebeeld zijn

avatar van jeroentjuhhhhh
2 woorden 9 letters.

Duurt lang. Heel lang zelfs. Weinig tegemoetkomingen in dit deel. Vooral de actie is een gemiste afwezige. Enkele lelijke green screen effecten en extreem irritante casting screw ups (Nicholas Davidoff als bad guy, onverklaarbaar) maken het geheel niet beter. Stuntma...uuh Steven Seagal ook beetje onzichtbaar. Had duidelijk geen zin in dit overbodige ''vervolg'', wat niet uit kon blijven na het enorm succesvolle The Foreigner (2003) ....

Één van z'n mindere helaas.

avatar van boemboem27
weinig verhaal veel schieten
bijna geen vechtscènes
onsamenhangend verhaaltje
weinig spectaculaire film

avatar van Alexander1900
Het verhaal gaat ermee door echter Seagal deelt amper klappen uit en veel te weinig schietwerk om het boeiend te houden.

Het duurde even voor ik begreep waar de film over ging.Helaas was er ook weinig material action te zien.
Ik heb wel betere films van Seagal gezien.Jammer.

avatar van MovieHolic
Dit is zonder twijfel een van de slechtste films die ik de afgelopen decennia heb gezien, wat een aanfluiting!
Nu weet ik weer waarom ik geen Seagal films meer keek. Dit mag niet eens acteren heten.
Nog los van de wanvertoningen van de acteurs zijn de effecten net zo slecht. Zelfs in de jaren 70' zou dit een belachelijk slechte film zijn geweest.

Een absolute tijdverspilling.